Στο ΚΣΝΜ η κήρυξη, ως μνημείο, του εργαστηρίου κεραμικής της Ελ. Βερναδάκη
11:30 8/1/2021
- Πηγή: Dimoprasion
Επιστολή προς τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού, Γιώργο Διδασκάλου, στην οποία ζητά την άμεση εισαγωγή στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) το θέμα της κήρυξης ή μη ως μνημείου, του εργαστηρίου της Ελένης Βερναδάκη, με τον εξοπλισμό του, δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002, απηύθυνε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη.
Για το θέμα αυτό η Λίνα Μενδώνη έκανε την εξής δήλωση: «Η μεγάλη δημιουργός της τέχνης της κεραμοπλαστικής Ελένη Βερναδάκη δούλεψε, από το 1974 και για 46 έτη, στο Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών,
Η επιστολή της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού προς τον γενικό Γραμματέα Πολιτισμού, Γιώργο Διδασκάλου
«Οπως γνωρίζετε, από τις σημαντικότερες μορφές της τέχνης της κεραμικής στην Ελλάδα είναι η κεραμοπλάστης Ελένη Βερναδάκη, η οποία για πενήντα και πλέον χρόνια δημιούργησε εκατοντάδες κεραμικά αντικείμενα-φόρμες, ανανεώνοντας ριζικά την καλλιτεχνική κεραμική στην χώρα μας, κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Στα πρώιμα έργα της Βερναδάκη διαφαίνονται εκλεκτικές αναφορές στην ντόπια κεραμική παράδοση και την αρχαία ελληνική αγγειοπλαστική. Κυρίαρχο χαρακτηριστικό στα έργα της είναι η δυναμική αξιοποίηση των αρχών του κεραμικού «μοντερνισμού» του 20ου αιώνα, ενώ έχει δημιουργήσει και έργα που αποτελούν ξεχωριστή έκφραση του πεδίου που περιγράφεται ως «εννοιολογική κεραμική». Κοινή συνισταμένη στη δημιουργική της πορεία είναι η έρευνα σχετικά με την ίδια την έννοια και τα όρια της κεραμικής τέχνης, αλλά και συνολικά του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου.
Η Βερναδάκη υπερβαίνει τη διάκριση αφενός μεταξύ «υψηλής» και «ελάσσονος» τέχνης και αφετέρου μεταξύ χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου. Στο πνεύμα του studio ceramics, στο οποίο γαλουχήθηκε, δεν δεσμεύτηκε από τυποποιημένες φόρμες ή χρήσεις του κεραμικού έργου και αντιμετώπισε την κεραμική ως «συνισταμένη έκφραση των εικαστικών τεχνών», όπως τη χαρακτήριζε η ίδια. Ως μια μορφή τέχνης η ποιότητα της οποίας ορίζεται από τη διαρκή έρευνα, τεχνική, μορφοπλαστική και διανοητική, που καταθέτει ο καλλιτέχνης.
Δούλεψε, επίσης, σε αρχιτεκτονικές εφαρμογές της κεραμικής, σχεδιάζοντας και κατασκευάζοντας επιτοίχιες συνθέσεις για δημόσια και ιδιωτικά κτήρια, ενώ, παράλληλα, συνεργάστηκε με τους Γιάννη Μόραλη, Παναγιώτη Τέτση, Δημήτρη Μυταρά για τη μεταφορά σχεδίων τους για κεραμικές συνθέσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται η Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Ανάπτυξης (κτίριο που στεγάζει υπηρεσίες της Βουλής), η πισίνα του Χίλτον, ο εξωτερικός τοίχος της Σχολής Μωραΐτη στο Ψυχικό (με τον Γιάννη Μόραλη) και το κεντρικό κλιμακοστάσιο του ξενοδοχείου Αστήρ Παλλάς στη συμβολή Πανεπιστημίου και Βασ. Σοφίας, όπου σήμερα στεγάζονται υπηρεσίες του υπουργείου Εξωτερικών (συνεργασία με Δημήτρη Μυταρά).
Σπούδασε κεραμική στο Hammersmith College of Art and Building του Λονδίνου (1957-1959). Επέστρεψε στην Ελλάδα στα τέλη του 1959 και άνοιξε το εργαστήριό της στο κέντρο της Αθήνας (Σόλωνος 20), το οποίο από το 1974 μεταφέρθηκε στην Κάντζα, σε κτήριο που είχε ειδικά σχεδιάσει ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος. Το κτήριο σχεδιάστηκε ειδικά για εργαστήριο κεραμικής και γι’ αυτό περιλαμβάνει αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες που εξυπηρετούν επιμέρους λειτουργίες του. Είναι χαρακτηριστική η πρόνοια στον σχεδιασμό για άπλετο φυσικό φως, που απαιτείται σε ένα εργαστήριο κεραμικής, χωρίς όμως οι ακτίνες του ηλίου να μπαίνουν μέσα με τρόπο που να στεγνώνουν γρήγορα τα κεραμικά στα ράφια. Οπως η Βερναδάκη σχολιάζει «ίσως να δείχνει κάπως καλοκαιρινή η κατασκευή του εργαστηρίου, αλλά είχαμε εδώ τους κλιβάνους που τους ανάβαμε σχεδόν κάθε μέρα και αυτοί αποδίδουν πάρα πολλή ζέστη», για να προσθέσει «το ότι η αρχιτεκτονική αυτού του χώρου ήταν τόσο μοντέρνα με έκανε κι εμένα να αλλάξω όλη μου την δημιουργική πορεία… καταλαβαίνει ότι το να ζω μέσα στον μοντερνισμό αυτού του εργαστηρίου με άλλαξε. Χάρη σε αυτό οδηγήθηκα εδώ που είμαι σήμερα».
Εως το 2015, στο κτήριο του Ζενέτου λειτούργησε το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών – adc (Athens Design Center), το οποίο ίδρυσε με τον σύζυγό της Νίκο Παπαδάκι και αποτέλεσε σημείο αναφοράς και δυναμικό κύτταρο δημιουργίας, προβολής και προώθησης στο κοινό έργων, που πρότειναν μια εμπνευσμένη συμβίωση του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου με τη σύγχρονη ζωή. Σημειωτέων ότι εκτός του κυρίως κτηρίου ο αρχιτέκτων φρόντισε για την δημιουργία ειδικών χώρων για την φύλαξη και την αποθήκευση των πηλών και των άλλων αναγκαίων υλικών.
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλώ, να φροντίσετε για την άμεση την εισαγωγή του θέματος της κήρυξης ή μη ως μνημείου του εργαστηρίου της Ελένης Βερναδάκη μαζί με τον εξοπλισμό του, δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002 στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων».
ΦΩΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ
Keywords
μνημειο, αθηνα, φως, ελλαδα, studio, τραπεζες, βουλη, art, building, athens, design, κύτταρο, φωτο, απε-μπε, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, Καλή Χρονιά, ελενη, κεντρο αθηνων, το θεμα, θεμα, φως, απε, αρχαια, αρχιτεκτονικη, ακτινες, δευτερο, δηλωση, δειχνει, δυναμικο, εκφραση, εννοια, εργα, ερευνα, ετη, εφαρμογες, τεχνη, ζωη, ζητα, ιδια, υπηρεσιες, κύτταρο, λεπτομερειες, μορφη, νικο, ορια, παλλας, πισινα, ποιοτητα, ραφια, συζυγο, τοιχος, φυσικο, ψυχικο, art, building, design, χωρα, studio, τραπεζα
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Μάριον Ράμσεϊ: Πέθανε η «αστυνόμος Χουκς» από τη «Μεγάλη των Μπάτσων Σχολή»
- Τo Click and Collect έρχεται στην Ελλάδα- Τι είναι και πώς θα εφαρμοστεί
- Ελ. Γιαμαρέλλου: Σε 15 ημέρες οι αποφάσεις για την δευτεροβάθμια- Rapid tests στην Γ' Λυκείου
- Η Γερολυμάτος International στηρίζει τη δράση της ΜΚΟ «Save a Greek Stray»
- Mobile Technology και KEBA AG φέρνουν το «click & collect»: Αγορές – παραλαβές όλο το 24ωρο από καταστήματα
- Οι ασυμπτωματικοί μεταδίδουν πάνω από τα μισά νέα κρούσματα κορωνοϊού
- Νέο ασφαλιστικό-επενδυτικό πρόγραμμα από την Εθνική Ασφαλιστική
- Άρχισε η τροφοδοσία της Ελλάδας με φυσικό αέριο από τον αγωγό ΤΑΡ
- Στον Άρειο Πάγο ο Γ. Αγγελής: Ο αντεισαγγελέας που άνοιξε την ανάποδη έρευνα για τη Novartis καταθέτει ξανά
- e-Περιουσιολόγιο: Ό,τι δεν δηλώνεται θα κατάσχεται από το 2021
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Γιατί είναι επικίνδυνο να ξεφύγει το νέο στέλεχος του κορονοϊού
- Μέλος της αστυνομικής δύναμης του Καπιτωλίου ο 5ος νεκρός της εισβολής οπαδών του Τραμπ
- Με δύο ακραία πρόσωπα ο καιρός στην Ευρώπη αυτό το Σαββατοκύριακο
- Στο ΚΣΝΜ η κήρυξη, ως μνημείο, του εργαστηρίου κεραμικής της Ελ. Βερναδάκη
- Οι Δημοκρατικοί κάνουν ένα βήμα πιο κοντά στη δεύτερη παραπομπή του Τραμπ
- Στην Αθήνα σήμερα ο Έντι Ράμα – Θα συναντηθεί με Κυρ. Μητσοτάκη και Ν. Δένδια
![ΚΣΝΜ, Βερναδάκη,ksnm, vernadáki](https://images32.inewsgr.com/3989/39893777/sto-ksnm-i-kiryxi-os-mnimeio-tou-ergastiriou-keramikis-tis-el-vernadaki-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Στο ΚΣΝΜ η κήρυξη, ως μνημείο, του εργαστηρίου κεραμικής της Ελ. Βερναδάκη
- Οι Δημοκρατικοί κάνουν ένα βήμα πιο κοντά στη δεύτερη παραπομπή του Τραμπ
- Γιατί είναι επικίνδυνο να ξεφύγει το νέο στέλεχος του κορονοϊού
- Μέλος της αστυνομικής δύναμης του Καπιτωλίου ο 5ος νεκρός της εισβολής οπαδών του Τραμπ
- Με δύο ακραία πρόσωπα ο καιρός στην Ευρώπη αυτό το Σαββατοκύριακο
- Στην Αθήνα σήμερα ο Έντι Ράμα – Θα συναντηθεί με Κυρ. Μητσοτάκη και Ν. Δένδια
- Μυστικά συμβόλαια προαγοράς εμβολίων
- ΠΟΥ: Παράταση της κοινωνικής αποστασιοποίησης και μάσκας παρά τη χρήση εμβολίου
- Αναστολή του δημόσιου χρέους κάτω του 60% του ΑΕΠ ζητά ο Πορτογάλος ΥΠΟΙΚ
- Ιδιαίτερα υψηλή η απορρόφηση του ΕΣΠΑ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Ελ. Γιαμαρέλλου: Σε 15 ημέρες οι αποφάσεις για την δευτεροβάθμια- Rapid tests στην Γ' Λυκείου
- Μάριον Ράμσεϊ: Πέθανε η «αστυνόμος Χουκς» από τη «Μεγάλη των Μπάτσων Σχολή»
- Νέο ασφαλιστικό-επενδυτικό πρόγραμμα από την Εθνική Ασφαλιστική
- Κομισιόν: Εξασφάλισε επιπλέον 300 εκατ. δόσεις από την Pfizer/BioNTech
- Χρηματιστήριο: Ήπιες ανοδικές τάσεις με… επιφυλακτικότητα
- Σημάδια αλλαγής στην αγορά των crypto – Από το Bitcoin στο Ethereum και τα altcoins
- Προς παράταση το lockdown – Σήμερα οι ανακοινώσεις από τον Νίκο Χαρδαλιά
- Η μέθοδος Click & Collect έρχεται και στην Ελλάδα – Τι αλλάζει στην παραλαβή προϊόντων
- 534 ευρώ: Οι ημερομηνίες πληρωμής για τις αναστολές Δεκεμβρίου