Άγιοι της Σαρακοστής: Οι Σαράντα στρατιώτες
Ας δούμε έναν άλλου είδους εσωτερικό πόλεμο στο Ύστερο ρωμαϊκό κράτος. Οι Σαράντα Μάρτυρες (+9 Μαρτίου), ήταν μία περίεργη υπόθεση Κι αυτό, επειδή στα 320 που μαρτύρησαν στην παγωμένη λίμνη, είχε ήδη επικρατήσει θρησκευτική ειρήνη με το Διάταγμα του Μεδιολάνου (Φεβρουάριος 313) μεταξύ Κωνσταντίνου (Δύση) και Λικινίου (Ανατολή).
Το συγκεκριμένο γεγονός αφορά σε δύο διμοιρίες της λεγεώνος [ΧΧΙΙ] της Μελιτηνής που έδρευσε στη Σεβάστεια Καππαδοκίας. Οι συγκεκριμένοι, με κοινή
Τα χρόνια των διωγμών, ιδίως του Μεγάλου διωγμού (303-311) η Χριστιανική Εκκλησία δεν συνιστούσε τη στράτευση των πιστών, αφού ο στρατός τη δίωκε. Το 314 όμως στη Σύνοδο της Αρελάτης (Arles Γαλλίας), αφού ήδη με την αναγνώριση της ελευθερίας του Χριστιανισμού είχε γίνει η μεγάλη αλλαγή, υπήρξε άρση αυτής της άτυπης απαγόρευσης. Απόλυτα λογικό, γιατί ο ρωμαϊκός στρατός εκείνη την εποχή που είχε αναδιοργανωθεί σε νέα βάση στόχευε πρωτίστως τη φύλαξη των συνόρων από τις εισβολές των βαρβάρων, ανεξέλεγκτων καταστροφέων.
Ο Κωνσταντίνος μόνος στη Δύση (αλλά ανώτερος στην ιεραρχία ως αρχαιότερος) από το 312 έβλεπε πολύ μακριά, στην ανασυγκρότηση του κράτους και της οικονομίας για να προβεί στη νέα στελέχωση του στρατού. Ο στρατός όμως χρειάζεται ηθικό ακμαίο. Και το ηθικό πλάθεται με ιδεολογικά πρότυπα, από ένα ανώτερο πιστεύω, πέρα από τον αναγκαίο επαγγελματισμό των στρατιωτικών. Έτσι στράφηκε στην Εκκλησία, αφού ήταν πεπεισμένος ότι ο παλαιός κόσμος των συμβόλων της Ρώμης είχε ξεπεραστεί. Η χριστιανική Εκκλησία πάλι αποβλέποντας στην οργάνωσή της και την επέκτασή της λόγω ιεραποστολής στην κοινωνία ελάμβανε θέση στην άμυνα του κράτους, για την ακρίβεια υπέρ των ιερών και οσίων ενός κράτους που προστάτευε την πολιτική ελευθερία, την ειρήνη, τον πολιτισμό των Ρωμαίων. Η περίοδος ήταν πολύ επικίνδυνη μετά τις ανακατατάξεις που είχαν συμβεί τον 3ο αι., την ακυβερνησία, την απώλεια πληθυσμών λόγω λοιμών, τις εισβολές βαρβάρων. Ο παλαιός κόσμος ήταν σε αδιέξοδο, το κράτος ήθελε ανασυγκρότηση, την οποία είχε αρχίσει ήδη ο Διοκλητιανός σε ένα τεράστιο νομοθετικό, διοικητικό, στρατιωτικό και οικονομικό έργο.
Στην Ανατολή όμως ο Λικίνιος δεν μπόρεσε να καταλάβει το νέο πνεύμα της ελευθερίας των συνειδήσεων και τις πολιτικο-οικονομικές προεκτάσεις του προς μία πιο ανοικτή κοινωνία που είχε συλλάβει ο Κωνσταντίνος, προωθώντας στήριξη στη Χριστιανική Εκκλησία. Στην Ανατολή δεν έβλεπαν με καλό μάτι τις αλλαγές. Υπήρχε ήδη και άλλη πρόταση για αντιμετώπιση της κρίσεως, η πολιτική του Γαλερίου, γαμπρού του Διοκλητιανού, εκκολαπτόμενου παντοκράτορα της Ρώμης. Ο Γαλέριος ήθελε να φέρει το περσικό σύστημα διακυβερνήσεως, που σήμαινε κατάργηση της Συγκλήτου και της Δικαιοσύνης. Το πρόγραμμα αυτό επηρέαζε και την κρατική θρησκεία, ως κεντρικό σύμβολο ενότητας του κράτους μέχρι το 311 όταν πέθανε. Οι πιστοί της παλαιάς θρησκείας της Ρώμης, πολυθεϊστικής αλλά ιεραρχημένης, αφού στην κορυφή υπήρχε η αυτοκρατορική λατρεία, διεκδικούσαν τη θέση τους. Προωθούσε ο Κωνσταντίνος το εκσυγχρονισμένο πρόγραμμά του, ακολουθούσε κι ο Λικίνιος το δικό του συντηρητικό. Και τα δύο ήθελαν την παγκόσμια ασφάλεια -η παγκοσμιοποίηση της εποχής- αλλά είχαν μια βασική διαφορά. Ο Λικίνιος ήθελε τη πιεστική συνένωση εθνικών θρησκειών υπό την πολιτική θρησκεία της Ρώμης, ο Κωνσταντίνος ήθελε τη χριστιανική κοινωνική αλληλεγγύη ως συνεκτικό ιστό.
Σε λίγο στην Ανατολή άρχισε νέος γύρος ‘καψονιών’ εις βάρος της Εκκλησίας. Τους απαγόρευσαν την κοινή εκπαίδευση αρρένων και θηλέων, τη συνάθροιση στις πόλεις σε στεγασμένους χώρους -πήγαιναν έξω από την πόλη, στα χωράφια-, εκδίωξαν τους αξιωματικούς από στρατό και δημόσια αξιώματα. Κάποια στιγμή θα ξεσπούσε διωγμός. Αυτό συνέβη π.χ. στην Αμάσεια του Πόντου όπου μαρτύρησε ο τοπικός επίσκοπος και γενικότερα στην περιφέρεια, στα σύνορα. Εκτιμάται ότι ήταν τοπικοί διοικητές που έφθασαν σ’αυτή τη λύση, ερμηνεύοντας τις πάγιες διαταγές του Λικινίου, ο οποίος όμως επίσημα δεν διέταζε θανατώσεις.
Φυσικά η αθέτηση της συμφωνίας του Μεδιολάνου ήταν δυναμίτιδα όχι εις βάρος της προσωπικής πολιτικής του Κωνσταντίνου, των νόμων του κράτους αλλά και σε πείσμα των καιρών. Το απέραντο κράτος ήθελε ομοψυχία να απαλλαγεί από τις χίμαιρες του παρελθόντος, τον διαρκή εσωτερικό πόλεμο, τους εγωϊσμούς των εθνών. Τα προβλήματα έτρεχαν, δεν μπορούσαν να βλέπουν πίσω ή στη συντήρηση. Δυστυχώς η αρχαία θρησκεία, μέσω των μαντείων, είχε φέρει πολύ μίσος τότε στην κοινωνία. Αντίθετο ο Χριστός χάριζε παντού την αγάπη.
Η τελική λύση δόθηκε στη μάχη της Χρυσούπολης το 324, 18 Σεπτεμβρίου. Από τότε άρχισε ο νέος κόσμος που γνωρίζουμε.
Οι 40 στρατιωτικοί Μάρτυρες όμως ήταν θύματα μιας ανοησίας, θολωμένων μυαλών. Οι φανατικοί πάντα φθάνουν στο κακό άκρο.
The post Άγιοι της Σαρακοστής: Οι Σαράντα στρατιώτες appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πάτρα 3 παιδιά: Απίστευτες αποκαλύψεις για το ζευγάρι – «Ρε Ρούλα, έχεις ξεφτιλιστεί. Σε έχει σαπίσει στο ξύλο»
- Κατερινόπουλος: Η σύλληψη της Ρούλας θα αποδειχθεί σταγόνα στον ωκεανό
- Πάτρα: Η νέα ανάρτηση του Κατερινόπουλου που θα συζητηθεί - «Εκτιμώ ότι...»
- Ο Μάνος Δασκαλάκης είχε πουλήσει διαμέρισμα της σπιτονοικοκυράς αξίας 250.000 ευρώ
- Πάτρα: Η ανατριχιαστική σύμπτωση του θανάτου της σπιτονοικοκυράς με τα τρία παιδιά
- Ψυχολόγοι για μάνα: «Η Πισπιρίγκου φαντασιωνόταν πώς σκότωνε τα παιδιά της»
- Φαρμακοποιός στα Χανιά ήταν εξυπνότερος από τους κλέφτες – Πώς έσωσε 127.000 ευρώ
- Ουκρανία: Σκληρές μάχες βρίσκονται σε εξέλιξη
- Πάτρα: «Σε έχει σαπίσει στο ξύλο, μίλα για τον Μάνο» φέρεται να είπε στην Ρούλα Πισπιρίγκου η μητέρα της στη ΓΑΔΑ
- Πόλεμος στην Ουκρανία: Η Κίνα προειδοποιεί για παγκόσμια οικονομική καταστροφή
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Πέτρας Γεράσιμος: Η Παναγία είναι η φωτοδόχος λαμπάδα που διώχνει το σκοτάδι από τις ψυχές μας
- Προσκυνητής στον Άγιο Πορφύριο: «Δεν υπάρχει Θεός»
- «Λιτότητα» στα ονόματα
- Φθιώτιδος Συμεών: «Να αφήσουμε την Παναγία να κάνει κουμάντο στην ζωή μας» – Βίντεο
- Η Δ’ Στάση των Χαιρετισμών στην Προσφυγομάνα Παναγιά του Πόντου
- Κατανυκτικός Εσπερινός και ομιλία για τον Άγιο Παΐσιο στην Καλογραίζα
- Ο Χαλκίδος Χρυσόστομος κοντά στους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ
- Αρχιμ. Φίλιππος Χαμαργιάς: Να προσευχηθούν θερμά για την κατάπαυση του πυρός στην Ουκρανία
- Πέτρας Γεράσιμος σε νέο ιερέα: «Γίνε πιστός και φρόνιμος οικονόμος των Μυστηρίων του Θεού, μέσω της βιωματικής Πίστης»
- Άγιοι της Σαρακοστής: Οι Σαράντα στρατιώτες
- Τελευταία Νέα dogma
- Άγιοι της Σαρακοστής: Οι Σαράντα στρατιώτες
- «Λιτότητα» στα ονόματα
- «Κλίμακα»: ακτινογραφία της ψυχής
- Η Δ’ Στάση των Χαιρετισμών από τον Λαρίσης Ιερώνυμο
- Κατανυκτικός Εσπερινός και ομιλία για τον Άγιο Παΐσιο στην Καλογραίζα
- Προσκυνητής στον Άγιο Πορφύριο: «Δεν υπάρχει Θεός»
- Ζωντανή Αναμετάδοση: Ε’ Κατανυκτικός Εσπερινός από τον Ι.Ν Αγ. Παρασκευής Χαλκίδος – Βίντεο
- Ο Χαλκίδος Χρυσόστομος κοντά στους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ
- Φθιώτιδος Συμεών: «Να αφήσουμε την Παναγία να κάνει κουμάντο στην ζωή μας» – Βίντεο
- Δημητριάδος σε νέο Οικονόμο: » Να διδάσκεις περισσότερο με το παράδειγμα και λιγότερο με τα λόγια»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Φορολογικές δηλώσεις 2022: Αυτές είναι οι «χρυσές» αποδείξεις που μειώνουν φόρους
- Συμπληρωματικός προϋπολογισμός 2 δισ. ευρώ για έξτρα μέτρα στήριξης
- ΠΑΟΚ: Η αποστολή για το ντέρμπι με τον Παναθηναϊκό
- Οι ρωσικές δυνάμεις αποχωρούν από Κίεβο και Τσερνίγκιφ για να αναδιαταχθούν ανατολικά και νότια
- Σύμβουλοι ουκρανικής προεδρίας: Οι ρωσικές δυνάμεις «αποχωρούν ταχέως» από το Κίεβο και το Τσερνίγκιφ
- Ο Νίκος Μουτσινάς για την υιοθεσία: «Περνάς ειδική εκπαίδευση, τύπου σχολή γονέων»
- Νίκη για την Μπάγερν (1-4) – «Καθάρισε» στο πρώτο μέρος η Λεβερκούζεν (2-1)
- Κυματίζει και πάλι η ουκρανική σημαία στο Τσερνόμπιλ