Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου: Λόγος στην Ανάσταση του Κυρίου
Συλλογίσου αγαπητέ, ότι παρακινούμενοι ημείς από τον προφήτην Δαυίδ όπου λέγει να αγαλλώμεθα εις την ημέραν της Αναστάσεως του Κυρίου.«αύτη η ημέρα, ην εποίησεν ο Κύριος, αγαλλιασώμεθα και ευφρανθώμεν εν αυτή» (Ψαλμ. ριζ’ 23) έχομεν χρέος εν πρώτοις να συγχαρώμεν τον Ιησούν Χριστόν, ο Οποίος εις την χαρμόσυνόν Του Ανάστασιν απέκτησε πάλιν με κέρδος άπειρον όλα εκείνα όπου είχε χάσει εις το πάθος Του. Τέσσαρα πράγματα είχε χάσει τότε: την χαράν, την ωραιότητα, την τιμήν και την ζωήν. Τώρα δε όπου ανέστη
Διά τούτο και έλεγε μετά την Ανάστασιν.«εδόθη μοι πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γης» (Ματθ. κη’ 18). Ανέλαβε την χαράν, επειδή διερράγησαν πλέον τα μεσότοιχα όπου εκρατούσαν πρότερον εκείνο το πέλαγος της χαράς εις μόνον το ανώτερον μέρος τη ψυχής του Κυρίου και τώρα, όλον το πλήρωμα της χαράς εκείνης όπου εκρατείτο τριαντατρείς χρόνους, έτρεξεν εις το να κατακλύση τας κατωτέρας
δυνάμεις της ψυχής και τα μέλη του Λυτρωτού. Διά τούτο και όταν ανέστη από τον τάφον, ο πρώτος λόγος όπου έβγαλεν από το άγιον στόμα Του, ήτο δηλωτικός ταύτης Του της χαράς: «και ιδού ο Ιησούς απήντησεν αυταίς λέγων χαίρετε» (Ματθ. κη’ 9). Ανέλαβε και την ωραιότητα και την δόξαν, διότι Εκείνος όπου ήτο χθες και προχθές άμορφος, άδοξος, ανίδεος, τώρα ανέστη εκ του μνήματος, ωσάν ένας νυμφίος από τον θάλαμόν του: όλος ωραιότατος, όλος δεδοξασμένος, όλος ηλιόμορφος, επειδή η χάρις και η δόξα του αναστηθέντος σώματος του Χριστού είναι τόσον υπερβολική, όπου εις τον ουρανόν αυτή θέλει είναι η ανωτάτη μακαριότης της ψυχής και του σώματος και όλων των αισθήσεών μας. Και θέλει είναι αρκετή να ειδοποιήση εις όλους τους μακαρίους, τόσον αγγέλους όσον και ανθρώπους ένα Παράδεισον, εις τον οποίον έχουν να ευφραίνωνται αχόρταστα εις πάντας τους αιώνας.
Θέλεις να το καταλάβης καλλίτερα; Σχημάτισαι με τον νούν σου ένα ήλιον τόσον λαμπρόν, όπου με το φως του να σκεπάζη μυριάδας ηλίους, καθώς και ούτος ο αισθητός ήλιος σκεπάζει όλους τους αστέρας. Τώρα ένας ήλιος τόσον λαμπρός, βέβαια ήθελεν είναι ένα μικρόν κάρβουνον συγκρινόμενος με το ένδοξον σώμα του Ιησού, το οποίον με την υπερβολικήν λάμψιν του θέλει καταρροφήσει την λάμψιν τόσων μυριάδων μακαρίων σωμάτων των Αγίων, από τα οποία το κάθε ένα θέλει είναι λαμπρότερον από τούτον τον ήλιον, ως γέγραπται: «τότε οι δίκαιοι εκλάμψουσιν ως ο ήλιος εν τη βασιλεία του πατρός αυτού» (Ματθ. ιγ’ 43), όπου το, «ως», δεν δηλοί ομοίωσιν, αλλ᾽ υπεροχήν, ήγουν λάμψουσιν υπέρ τον ήλιον, καθώς ερμηνεύει ο ιερός Θεοφύλακτος και αύτη είναι η δόξα εκείνη και ωραιότης όπου εζητούσεν ο Χριστός με τόσην παρακάλεσιν από τον ουράνιόν του Πατέρα προ του πάθους Του, λέγων: «δόξασόν με πάτερ παρά σεαυτώ τη δόξη, η είχον προ του τον κόσμον είναι παρά σοι» (Ιω. ιζ’ 5). Με τα οποία λόγια δείχνει ότι εζήτει και ήθελε να
εξαπλωθή η δόξα της θεότητός Του διά να δοξάση πληρέστατα και την ανθρωπότητά Του, επειδή χωρίς αυτήν την δόξαν και ωραιότητα της ανθρωπότητος του Ιησού Χριστού κανένας δεν ηδύνατο να γίνη δεκτικός της του Θεού δόξης και μακαριότητος και ακολούθως κανένας δεν ηδύνατο να γίνη ποτέ μακάριος, ούτε άγγελος ούτε άνθρωπος. Διότι η ανθρωπότης του Θεού Λόγου εστάθη ωσάν ένα μεθόριον ανάμεσα εις τον Κτίστην και εις τα λοιπά κτίσματα και πέρνουσα αυτή εις τον εαυτόν της όλον το πλήρωμα της του Θεού δόξης και μακαριότητος το συγκερνά τρόπον τινά και ούτω διά μέσου εαυτής μεταδίδει την δόξαν ταύτην και μακαριότητα εις όλους τους μακαρίους αγγέλους τε και ανθρώπους. Αλλ᾽ όχι καθώς αυτή την λαμβάνει από τον Θεόν άκρατον, διότι είναι αδύνατον να την δεχθή έτσι άκρατον, κανένα κτίσμα ψιλόν.αλλά συγκεκραμένην και μετριωτέραν διά να γίνωνται ταύτης δεκτικοί οι μακάριοι τόσον οι άγγελοι όσον και οι άνθρωποι.
Ότι μεν ούν οι άγγελοι λαμβάνουσι την δόξαν και μακαριότητα διά μέσου του αναστάντος Ιησού Χριστού, μάρτυς ο Αρεοπαγίτης Διονύσιος λέγων, ότι αι τάξεις των Αγγέλων μετέχουσι της του Ιησού φωτοδοσίας, όχι με εικόνας τινάς αλλά με πρώτην μετουσίαν της γνώσεως, των θεουργικών αυτού φώτων1. Και ο σοφός Θεοδώρητος ο Κύρου λέγει: «μετά την σάρκωσιν ώφθη (ο Θεός) και τοις αγγέλοις ουκ εν ομοιώματι της δόξης αλλ᾽ αληθεί και ζώντι χρησάμενος ως περιβολή της σαρκός τω καλύμματι» (Διάλογ. α’. κατά Ευτυχ.). Μάλιστα δε ο άγιος Ισαάκ λέγων ότι προ της ενσάρκου οικονομίας του Χριστού δεν ήτο δυνατόν εις τους αγγέλους να έμβουν εις τα υψηλότερα μυστήρια της θεότητος. Ότε δε εσαρκώθη ο Λόγος ηνοίχθη αυτοίς θύρα εν τω Ιησού. (Λόγος πδ’. σελ. 478). Και πάλιν: «και αυτή η πρώτη τάξις θαρρούσα λέγει ότι ουκ αφ᾽ εαυτής, αλλά διδάσκαλον έχει τον μεσίτην Ιησούν εκείνον, υφ᾽ ου υποδέχεται και τοις κάτω επιδίδωσιν» (αυτόθ. 477). Ότι δε και οι μακάριοι άγιοι διά μέσου της ανθρωπότητος του Ιησού βλέπουσι την δόξαν του Θεού, εδήλωσεν ο Κύριος ειπών: «Πάτερ ούς δέδωκάς μοι θέλω ίνα όπου ειμί εγώ, κακείνοι ώσι
μετ᾽ εμού, ίνα θεωρώσι την δόξαν την εμήν». Και δεν στέκει έως εδώ αλλά προσθέτει: «ην δέδωκάς μοι» διά να φανερώση με τούτο την δόξαν όπου εδόθη εις την ανθρωπότητά Του (βλ. Ιω. ιζ’ 24).
Ω δόξαις! Ω λαμπρότηταις! Ω μεγαλεία της Αναστάσεως του Κυρίου! Όντως αύτη είναι η ημέρα ην εποίησεν ο Κύριος. Διότι την μεν δευτέραν και τρίτην ημέραν εποίησε το πρωτόγονον εκείνο φως και την τετάρτην και πέμπτην και έκτην και εβδόμην εποίησεν τον εν τη δ’ ημέρα γενόμενον ήλιον. Την δε Κυριακήν και πρώτην ταύτην ημέραν, και εν τη κοσμογενεσία, μόνος ο Κύριος αμέσως εποίησεν εκ του μη όντος εις το είναι (το γαρ εν αυτή γεγονός φως ουχί από το πρωΐ, αλλά από μεσημβρίας ήρξατο, κατά τους Θεολόγους) και τώρα πάλιν μόνος ο νοητός Ήλιος της δικαιοσύνης Χριστός ταύτην εποίησεν από του μνήματος ως από ορίζοντος αναστάς. Και αυτή η Κυριακή, τώρα μεν είναι εικών του μέλλοντος αιώνος.τότε δε έχει να ήναι αυτός εκείνος ο όγδοος αιών2.
«Όντως αναστήτω ο Θεός και διασκορπισθήτωσαν οι εχθροί Αυτού» (Ψαλμ. ριζ’ 23). Οι εχθροί Του δαίμονες, ο εχθρός Του θάνατος, ο εχθρός Του η αμαρτία, ο εχθρός Του άδης, οι εχθροί Του Ιουδαίοι οι τούτον σταυρώσαντες και μισούντες Αυτόν. Όντως εκινδύνευε το καράβι να πνιγή και να πλέη δεν ηδύνατο όπου ερρίφθη ο Ιωνάς εις την θάλασσαν και κατεπόθη από το κήτος. Καράβι είναι ο κόσμος όπου δεν ηδύνατο να υπάγη εμπρός εις το αγαθόν. Θάλασσα είναι τα πάθη και αι θλίψεις του κόσμου. Ιωνάς ο Χριστός, κήτος ήτον ο θάνατος και ο άδης. Ερρίφθη ο Χριστός εις την θάλασσαν και τα πάθη. Κατεπόθη από τον θάνατον και τον άδην. Και επειδή η ζωοποιός θεότης δεν εχωρίσθη ούτε από το νεκρωθέν σώμα το κείμενον εις τον τάφον ούτε από την ψυχήν την καταβάσαν εις άδην διά τούτο ενέκρωσε και τον άδην και ανέστη τριήμερος και ούτως ο κόσμος όπου εκινδύνευε διεσώθη «ώσπερ γαρ ην Ιωνάς εν τη κοιλία του κήτους τρεις ημέρας και τρεις νύκτας, ούτως έσται ο υιός του ανθρώπου εν τη καρδία της γης τρεις ημέρας και τρεις νύκτας» (Ματθ. ιβ’ 40).
The post Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου: Λόγος στην Ανάσταση του Κυρίου appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι – Νεκρή 36χρονη γυναίκα στην Κύθνο
- Φωτογραφίες από το ατύχημα στην Εθνική που προκάλεσε το μποτιλιάρισμα – Τι λέει διασώστρια του ΕΚΑΒ
- Ιωάννα Παλιοσπύρου: Για πρώτη φορά χωρίς τη μάσκα - «Είμαι έτοιμη»
- Αγνώριστος ο Βασίλης Λεβέντης - Ακόμα πιο αδύνατος στο πασχαλινό μήνυμά του μπροστά στις κάμερες
- Ο Βασίλης Κικίλιας απαθανατίζει την Τζένη Μπαλατσινού την ώρα που φτιάχνει μαγειρίτσα
- «Στέρεψαν» τα νέα αυτοκίνητα: Εταιρείες αγοράζουν… πλυντήρια για τα μικροτσίπ!
- Ντίνα Κώνστα: Πάσχει από άνοια και νοσηλεύεται σε ίδρυμα για ηλικιωμένους
- Νάσος Παπαργυρόπουλος: Το Πάσχα στην Ουγκάντα και η περιφορά του σταυρού
- Τα 3 ζώδια που θα περάσουν τέλεια το Πάσχα
- Βασίλης Λεβέντης: Η πρώτη τηλεοπτική του εμφάνιση μετά τον κορωνοϊό- Βίντεο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Πειραιώς: «Ανέτειλε η ημέρα που συγκροτεί και συγκρατεί όλο το Θεσμό της Εκκλησίας και του Ευαγγελικού Μηνύματος»
- Ιερός Χρυσόστομος: Κατηχητικός Λόγος
- Άγιο Φως: Γιατί θα καθυστερήσει η άφιξη του στην Ελλάδα
- Αγίου Επιφανίου, Επισκόπου Κύπρου: Η κάθοδος του Χριστού στον Άδη
- Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου: Λόγος στην Ανάσταση του Κυρίου
- Ιεροσόλυμα-Καστανιώτης: Με αισθήματα σεβασμού και ταπεινοφροσύνης παραλαμβάνω το Άγιο Φως
- Ρωσία – Πατριάρχης Κύριλλος: Προσευχήθηκε για το τέλος του πολέμου, αλλά απέφυγε να τον καταδικάσει
- Πρώτη Ανάσταση στην Καλαμάτα
- Τελευταία Νέα dogma
- Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου: Λόγος στην Ανάσταση του Κυρίου
- Ιερός Χρυσόστομος: Κατηχητικός Λόγος
- Αγίου Επιφανίου, Επισκόπου Κύπρου: Η κάθοδος του Χριστού στον Άδη
- Ρωσία – Πατριάρχης Κύριλλος: Προσευχήθηκε για το τέλος του πολέμου, αλλά απέφυγε να τον καταδικάσει
- Άγιο Φως: Γιατί θα καθυστερήσει η άφιξη του στην Ελλάδα
- Πρώτη Ανάσταση στην Καλαμάτα
- Πειραιώς: «Ανέτειλε η ημέρα που συγκροτεί και συγκρατεί όλο το Θεσμό της Εκκλησίας και του Ευαγγελικού Μηνύματος»
- Ιεροσόλυμα-Καστανιώτης: Με αισθήματα σεβασμού και ταπεινοφροσύνης παραλαμβάνω το Άγιο Φως
- Πώς προέκυψε το έθιμο της πασχαλινής λαμπάδας
- Με λαμπρότητα η αφή του Αγίου Φωτός
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πυραυλική επίθεση στην Οδησσό με 5 νεκρούς και 18 τραυματίες
- Ουκρανία: Ζελένσκι και Τζόνσον συνομίλησαν για μια «νέα φάση» στρατιωτικής βοήθειας
- Ευχές με τον σεβασμιωτάτο μητροπολίτη Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος κ. Κύριλλο αντάλλαξε ο δήμαχος Λυκόβρυσης – Πεύκης
- Ουκρανία: Το πορτρέτο που θέλει να εξαφανίσει ο Βλαντίμιρ Πούτιν – 1.500 εικόνες του πολέμου σχηματίζουν το πρόσωπό του
- Το ένα τρίτο των εξαγωγών ΦΑ προς Ευρώπη μέσω Ουκρανίας κινδυνεύει
- Πάσχα 2022 - Αλέξης Τσίπρας: Να κερδίσουμε το φως και την άνοιξη
- Πέντε νεκροί από πυραυλική επίθεση στην Οδησσό
- Μήνυμα Τσίπρα για το Πάσχα: Να κερδίσουμε το Φως και την άνοιξη
- Αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία μετά το τροχαίο στην Εθνική Αθηνών - Κορίνθου
- Τσίπρας: Οι Έλληνες ξέρουν να βρίσκουν τους δρόμους της Ανάστασης - Να κάνουν τον Γολγοθά Νέα Αρχή