Ανοιξιάτικες και Αποκριάτικες Λαϊκές Τελετουργίες Β’
Ανοιξιάτικη και εξόχως διαβατήρια είναι πάντοτε και η Αποκριά, η πολυσήμαντη αυτή περίοδος, που μεσολαβεί ανάμεσα στο Δωδεκαήμερο και στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Παρά τις σχετικές αυστηρές εκκλησιαστικές απαγορεύσεις, ο λαός δεν εκλαμβάνει την Αποκριά ως περίοδο πνευματικής προετοιμασίας για τη νηστεία που ακολουθεί, αλλά την θεωρεί χρόνο γλεντιού και ξενοιασιάς, αλλά και διαβατήρια περίοδο, κατά την οποία μπορεί συμβολικά να επηρεάσει την ερχόμενη και προσδοκώμενη εαρινή βλάστηση και καρποφορία.
Για τον λόγο αυτό, τα έθιμα και τα δρώμενα αυτής της αποκριάτικης περιόδου έχουν έναν
Στα πλαίσια αυτά, τα λαϊκά δρώμενα της Αποκριάς έχουν ιδιαίτερο χαρακτήρα, συχνά δε προβάλλουν το ιδεολόγημα ενός «ανάποδου» ή «ανεστραμμένου» κόσμου, στον οποίο οι αξίες και οι κανόνες έχουν αντιστραφεί, δίνοντας στον άνθρωπο την δυνατότητα να βγει, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, έξω από τους κανόνες της καθημερινής ζωής. Η διαδικασία αυτή λειτουργεί ως μηχανισμός εκτόνωσης, και στο πλαίσιο αυτό πρέπει να θεωρηθούν και τα αποκριάτικα δρώμενα, για τα οποία θα γίνει λόγος στη συνέχεια.
Ας δούμε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα: στο Σαμμάκοβο της Ανατολικής Θράκης απαντούν τόσο οι ζωόμορφες και οι θηριόμορφες μεταμφιέσεις, όσο και το άσεμνο και βωμολοχικό στοιχείο, συνδυασμένο με την γονιμική παράσταση του γάμου, στον οποίο τελικά ένας από τους νεονύμφους πεθαίνει, για να αναστηθεί από τον γιατρό. Και είναι ακριβώς στην ανάσταση αυτή, που βρίσκεται το αρχέτυπο της ποθούμενης «ανάστασης» του σταριού από τον χωμάτινο «τάφο» του, όπου το εγκλώβισε η φθινοπωρινή σπορά, για να αποδώσει τη σπορά που θα θρέψει την κοινότητα για έναν ακόμη χρόνο.
Μέσα από το τελετουργικό παιχνίδι με τις συμβολικές τροφές (χαλβάς / Σαρακοστή vs αβγό / αρτίσιμη περίοδος) καθαγιάζεται η τροφή, και δίνεται μια παιγνιώδης ευκαιρία στα μέλη της οικογένειας να επικοινωνήσουν, εγκαινιάζοντας τελετουργικά, γι’ αυτό και συμβολικά, αλλά και ευετηρικά, υπό την έννοια της ποθούμενης επάρκειας τροφών, την νεοεισερχόμενη Σαρακοστή. Πρόκειται για μια οριακή και για τον ερχομό της άνοιξης, άρα και για τις σοδειές, περίοδο, κατά την οποία η καλοχρονιά και η υγεία θα αποτελέσουν πρόκριμμα για την επιτυχία της ανοιξιάτικης ανθοφορίας και της καλοκαιρινής καρποφορίας.
Άρα πρόκειται, σε τελική ανάλυση, για μια ακόμη διαβατήρια τελετουργία. Τα αποκριάτικα δρώμενα κορυφώνονται ωστόσο κατά την Τυρινή Δευτέρα, μια μέρα που κινείται εθιμικά στην περιοχή της μεθοριακότητας μεταξύ Αποκριάς και Σαρακοστής, μεταξύ οργιαστικού και κατανυκτικού, χαρμόσυνου και πένθιμου, προχριστιανικών επιβιωμάτων και ορθόδοξης χριστιανικής θρησκευτικότητας. Από τη σύγκριση των περιγραφών των κατά τόπους αποκριάτικων δρωμένων (π.χ. του θρακικού δρωμένου του «Καλόγερου», των μεταμφιέσεων, των μιμικών παραστάσεων κ.λπ.) προκύπτουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα για τον ρόλο της τελετουργίας σε κάθε περίπτωση.
Στην περίπτωση των τελετουργικών δρωμένων, σημειώνονται ευδιάκριτες εξελίξεις, που προέρχονται από τα στάδια ένταξης του δρωμένου στο κοινωνικό και εθιμικό περιβάλλον του. Διαφορετικές ανάγκες εξυπηρετούσε το τελετουργικό δρώμενο σε μια αγροτική κοινωνία, που ο κύριος στόχος ήταν η γονιμική και ευετηρική ενίσχυση της σοδειάς, και διαφορετικούς σκοπούς υπηρετούσε σε ένα λιγότερο ή περισσότερο αστικοποιημένο περιβάλλον, όπου η καλλιέργεια των δημητριακών ήταν συλλογική ανάμνηση, και κυριαρχούσε η αστικής κατασκευής ανάγκη για «ξεφάντωμα».
Οι φάσεις μάλιστα αυτές δεν είναι απαραίτητο να είναι χρονικά διάδοχες, μπορεί και να συνυπάρχουν, υπό την έννοια της ασκήσεώς τους σε διαφορετικά – αλλά σύμβια – κοινωνικά, επαγγελματικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα. Η τελετουργική αροτρίωση, που υπάρχει σε πολλά από τα δρώμενα αυτά, ιδίως στις αγροτοκτηνοτροφικές περιοχές, συνδυάζεται με την επίσης τελετουργική χρήση και σημασιοδότηση πολλών άλλων γονιμικών και αποτροπαϊκών συμβόλων: στάχτη, πιπεριές, σκόρδα, στεφάνια, τελετουργικές πράξεις και ευχές ευετηρικές, μέσα σε ένα πλαίσιο μεταμφιέσεων και αστεϊσμών, μας δείχνουν ότι οι ίδιες κατά βάση τελετουργίες είχαν διαφορετικές όψεις σε διαφορετικούς, ακόμη και γειτονικούς ή πλησιόχωρους οικισμούς.
Θα συνεχίσουμε όμως και στο επόμενο άρθρο μας.
The post Ανοιξιάτικες και Αποκριάτικες Λαϊκές Τελετουργίες Β’ appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πάτρα 3 παιδιά: Απίστευτες αποκαλύψεις για το ζευγάρι – «Ρε Ρούλα, έχεις ξεφτιλιστεί. Σε έχει σαπίσει στο ξύλο»
- Πάτρα: Η νέα ανάρτηση του Κατερινόπουλου που θα συζητηθεί - «Εκτιμώ ότι...»
- Πάτρα: Η ανατριχιαστική σύμπτωση του θανάτου της σπιτονοικοκυράς με τα τρία παιδιά
- Απίστευτο σκηνικό για το «Masked singer»: «Ούτε συγγνώμη δε μου είπαν»
- Ρούλα Πισπιρίγκου: Προτίθεται να κάνει τεστ ανίχνευσης ψεύδους
- Φαρμακοποιός στα Χανιά ήταν εξυπνότερος από τους κλέφτες – Πώς έσωσε 127.000 ευρώ
- Πάτρα: «Σε έχει σαπίσει στο ξύλο, μίλα για τον Μάνο» φέρεται να είπε στην Ρούλα Πισπιρίγκου η μητέρα της στη ΓΑΔΑ
- Ουκρανία: Οι ρωσικές δυνάμεις αποχωρούν ταχέως από Κίεβο και Τσερνίγκιφ
- Σκληρές μάχες στη Μαριούπολη – Βομβαρδισμός με ρωσικά δακρυγόνα στη Ζαπορίζια
- Πάτρα: «Θρίλερ» με την σπιτονοικοκυρά Πισπιρίγκου και Δασκαλάκη - Για έγκλημα μιλά ο Ρουγκάλας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Στο Προσκυνητάρι της «Φοβεράς Προστασίας» – Μονή Κουτλουμουσίου
- Πέτρας Γεράσιμος: Η Παναγία είναι η φωτοδόχος λαμπάδα που διώχνει το σκοτάδι από τις ψυχές μας
- Όσιος Ιωάννης ο Σιναΐτης: «Μετάνοια σημαίνει καθαρισμός της συνείδησης»
- Προσκυνητής στον Άγιο Πορφύριο: «Δεν υπάρχει Θεός»
- «Λιτότητα» στα ονόματα
- Φθιώτιδος Συμεών: «Να αφήσουμε την Παναγία να κάνει κουμάντο στην ζωή μας» – Βίντεο
- Ναυπάκτου Ιερόθεος: Δια μέσου της Παναγίας ήρθε ο Χριστός και μας αποκάλυψε την αλήθεια
- Κατανυκτικός Εσπερινός και ομιλία για τον Άγιο Παΐσιο στην Καλογραίζα
- Ο Χαλκίδος Χρυσόστομος κοντά στους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ
- Αρχιμ. Φίλιππος Χαμαργιάς: Να προσευχηθούν θερμά για την κατάπαυση του πυρός στην Ουκρανία
- Τελευταία Νέα dogma
- Ανοιξιάτικες και Αποκριάτικες Λαϊκές Τελετουργίες Β’
- Μετάνοια και προσευχή
- Στο Προσκυνητάρι της «Φοβεράς Προστασίας» – Μονή Κουτλουμουσίου
- Όσιος Ιωάννης ο Σιναΐτης: «Μετάνοια σημαίνει καθαρισμός της συνείδησης»
- Ναυπάκτου Ιερόθεος: Δια μέσου της Παναγίας ήρθε ο Χριστός και μας αποκάλυψε την αλήθεια
- Άγιοι της Σαρακοστής: Οι Σαράντα στρατιώτες
- «Λιτότητα» στα ονόματα
- «Κλίμακα»: ακτινογραφία της ψυχής
- Η Δ’ Στάση των Χαιρετισμών από τον Λαρίσης Ιερώνυμο
- Κατανυκτικός Εσπερινός και ομιλία για τον Άγιο Παΐσιο στην Καλογραίζα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Θεοδωρικάκος: Όλοι μαζί να βάλουμε τέλος στον χουλιγκανισμό
- «Ναι, έχω δεχτεί πολλές απειλές, ακόμα κι έξω από το σπίτι μου»
- Ο Δημήτρης Αγραβάνης έσπασε μυθικό ρεκόρ του Νίκου Γκάλη
- Α2 μπάσκετ Ανδρών: Νίκη – όνειρο για τον Πανερυθραϊκό, «διπλό» για το Μαρούσι στο Παγκράτι
- Ουκρανία: Τουλάχιστον 20 πτώματα ανδρών εντοπίστηκαν στην πόλη Μπούτσα μετά την αποχώρηση των Ρώσων
- Πάτρα: Πληροφορίες για εκταφή της Τζωρτζίνας – Στο «μικροσκόπιο» των Αρχών το τάμπλετ
- Θεσσαλονίκη: Το δημοτικό γήπεδο Ευκαρπίας ονομάστηκε «Άλκης Καμπανός»
- Super League 1 Live: Ιωνικός-Βόλος 2-2 (B' ημίχρονο) - Δείτε τα γκολ
- Υεμένη: Τέθηκε σε εφαρμογή η δίμηνη εκεχειρία