Μοσχοβίτικος Ιμπεριαλισμός: Οι δύο πυλώνες του αφηγήματος και ο πόλεμος στην Ουκρανία
«Μοσχοβίτικος Ιμπεριαλισμός: Οι δύο πυλώνες του αφηγήματος και ο πόλεμος στην Ουκρανία», γράφει ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος
Η σημερινή αιτιολογική βάση του πολέμου στην Ουκρανία όσο και η συστηματική φαλκίδευση της Αυτοκέφαλης εκκλησιαστικής ταυτότητας της Ουκρανίας αποτελούν αναμφίβολα έκφραση μιας κοινής ιδεολογικής συνισταμένης ρωσικής πολιτικής ηγεσίας και της Ρωσικής Εκκλησίας, αφενός ως προς την αμφισβήτηση του νομίμου δικαιώματός των περί αυτοτελούς παρουσίας στην κοινωνία των ανεξάρτητων εθνών ταυτοτικά, γλωσσικά, κυριαρχικά, πολιτιστικά και εκκλησιαστικά
Αυτός ο ρωσικός εθνοφυλετισμός και πανσλαβισμός, θεμελιωμένος σε γνωστά εκκλησιαστικά καταστατικά κείμενα του Πατριαρχείου Μόσχας, και με όχημα την ίδια την Εκκλησία, προσπαθεί να επιβληθεί για να προβάλλει είτε τον «ρωσικό πολιτισμό» ως ιστορική μήτρα κάποιων άλλων εθνοτήτων είτε να επιβεβαιώσει την εκκλησιαστική επικυριαρχία του μέσα από τον προσδιορισμό ιστορικών μνημείων και αναφορών ρωσικής παράδοσης, καθιερώνοντας με τον τρόπο αυτόν και έναν ανάλογο γεωπολιτικό και γεωεκκλησιαστικό universalismus.
Η Ουκρανία, ατυχώς, αποτελεί όχι μόνο το παράδειγμα αλλά και τον κατεξοχήν γεωπολιτικό και γεωεκκλησιαστικό χώρο για την εμπέδωση αυτής της εθνοφυλετικής πανσλαβικής νοοτροπίας μέσα από τη συμπόρευση Ρωσικής Πολιτείας και Εκκλησίας. Και αυτός είναι ο πρώτος πυλώνας του αφηγήματος περί της «Τρίτης Ρώμης», λες και υπήρξε ποτέ «πρώτη» και «δεύτερη», σε αντίθεση προς το ιστορικώς και κανονικά βεβαιωμένο περί της «Παλαιάς» και της «Νέας Ρώμης». Η Ρωσική Εκκλησία προσέγγιζε πάντοτε τον μεν δυτικό πολιτισμό ως αμαρτωλό, καταραμένο, καταδικαστέο και κατά τούτο απορριπτέο, επειδή δήθεν αλλοιώνει τον ανατολίτικο πολιτισμό και προβάλλει άλλα πρότυπα ζωής.
Δεύτερο πυλώνα θεωρώ τη φοβική αμφιταλάντευση του Πατριαρχείου Μόσχας μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Αποτελεί το αμάρτημα έναντι της ρωσικής εκκλησιαστικής παράδοσης, το οποίον ανέκαθεν αποτελούσε για το Πατριαρχείο της Μόσχας το πρόσκομμα προσέγγισης όχι μόνο έναντι των ομοδόξων Εκκλησιών της Δύσης αλλά γενικότερα και έναντι των λοιπών χριστιανικών Εκκλησιών.
Η Ρωσική Εκκλησία προσέγγιζε πάντοτε τον μεν δυτικό πολιτισμό ως αμαρτωλό, καταραμένο, καταδικαστέο και κατά τούτο απορριπτέο, επειδή δήθεν αλλοιώνει τον ανατολίτικο πολιτισμό και προβάλλει άλλα πρότυπα ζωής. Η εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία και ο ιδεολογικός επιστηριγμός τους από τη Ρωσική Εκκλησία αυτό ακριβώς σηματοδοτεί: έναν πόλεμο εναντίον της Δύσης και του δυτικού πολιτισμού. Πόλεμο στον πολιτισμό της ελευθερίας, της δικαιωματικής και συνταγματικά κατοχυρωμένης ατομικής επιλογής κάθε ανθρώπινου όντος, προκειμένου να επιβληθεί εκ νέου το μοντέλο μιας ανατολικής απολυταρχίας, δεδοκιμασμένης ανεπιτυχώς στο πρόσφατο ιστορικό παρελθόν, προκειμένου να ισχύουν δι’ επιβολής οι αποφάσεις κάποιας «πεφωτισμένης ηγεσίας».
Τελικώς, σε αυτόν τον πυλώνα με επικάλυμμα τη ρωσική παράδοση, ως την αυθεντική έκφραση της παραδοσιακής εκκλησιαστικότητας, εφαρμόζονται κοινωνικά μοντέλα πολιτικού και εκκλησιαστικού ολοκληρωτισμού. Μια άλλη ιδιοπαθής σχέση ταυτότητας Ρωσικής Πολιτείας και Εκκλησίας.
Στη θεωρητική βάση των δύο αυτών πυλώνων η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία χαρακτηρίζεται από τη Ρωσική Εκκλησία «ιερή» ενέργεια· το εκκλησιαστικό ζήτημα υποστηρίζεται από την ιδεολογία του «ρωσικού κόσμου» και το πολιτικό και στρατιωτικό θέμα εφευρίσκει τον στηριγμό του στον «περιούσιο λαό του Θεού», στο «νέο έθνος», στον «εκλεκτό λαό του Θεού».
Ένα τέτοιο όμως εξατομικευμένο μοντέλο κοινωνίας, μάλιστα ενδεδυμένο τον μανδύα της εκκλησιαστικότητας, αναμφίβολα οδηγεί σε αποκλεισμούς, αποκλειστικότητες, απολυτότητες, απολυτοποιήσεις και αδιέξοδα έστω και αν δικαιολογεί «άριστα» τον χαρακτηρισμό ενός πολέμου ως «ιερού» ο οποίος επευλογείται μέχρι τελικής καταστροφής του ante portas εχθρού.
Φτάσαμε, συνεπώς, στο σημείο όπου το περί «Τρίτης Ρώμης» αφήγημα αποτελεί το όχημα επαναφοράς του «ψυχρού πολέμου» μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Μια πολιτική ηγεσία με θεοκρατικές αντιλήψεις νομιμοποιείται για έναν επιθετικό πόλεμο, ενώ μία κατ’ ουσίαν εκκοσμικευμένη εκκλησιαστική ηγεσία με τα ιδιοτελή συνθηματικά «έξω από την Ευρώπη», «απαξίωση σε κάθε μορφή διαλόγου με τη Δύση» και «αποκομμένοι από τον αμαρτωλό δυτικό πολιτισμό» δικαιολογεί τη δική της θετική στάση απέναντι στον επιθετικό αυτόν πόλεμο προσφέροντάς του «πνευματικό άλλοθι» και αυτάρεσκα ικανοποιεί τον αρνητισμό της έναντι του κανονικού Αυτοκεφάλου της Ουκρανικής Εκκλησίας.
Θα πρέπει όμως όλοι μας και κυρίως οι δύο αυτές ηγεσίες να έχουμε κατά νουν ότι η ιστορία και διδάσκει και εκδικείται. Πρόσφατη διδακτική απόδειξη τα οδυνηρά γεγονότα του 1917 για την Εκκλησία της Μόσχας. Αυτά που σε καμία περίπτωση και για κανέναν λόγο δεν θα πρέπει να επαναληφθούν ως εκδικητική φάρσα στο άμεσο μέλλον.
Πηγή: Έντυπη έκδοση εφημερίδας tomanifesto
The post Μοσχοβίτικος Ιμπεριαλισμός: Οι δύο πυλώνες του αφηγήματος και ο πόλεμος στην Ουκρανία appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Βαρουφάκης προς Χατζηνικολάου: «Αν επιλέγετε να μιλάτε ως εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ θα λαμβάνετε ανάλογη απάντηση»
- Θάνατος 14χρονου: Ολοκληρώθηκε η νεκροψία – νεκροτομή
- «Έπεσε» στα χέρια των Ρώσων η Μαριούπολη
- «Πάγωσαν» στην ΕΡΤ με την τηλεθέαση της εκπομπής του Γιώργου Κουβαρά για τον Μητσοτάκη στις ΗΠΑ
- Η στιγμή που λιοντάρι επιτέθηκε σε φύλακα: Πώς σώθηκε από άλλο λιοντάρι
- Ουκρανία: «Έπεσε» η Μαριούπολη μετά από 83 ημέρες
- «Είμαστε σε πλήρη απομόνωση»: Το σχόλιο Ρώσου αναλυτή και η αντίδραση της τηλεπαρουσιάστριας
- Η Μαριούπολη «έπεσε» - Άδειασε το Αζοφστάλ, υπό πλήρη ρωσικό έλεγχο η πόλη
- Ευρωκλινική: Κολεκτομή χωρίς τομή στην κοιλιά!
- Αλέξης Κούγιας σε Σπύρο Μπιμπίλα: «Είσαι αμόρφωτος καραγκιόζης»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Σμύρνη, από τη «χρυσή εποχή» στο 1922
- Μοσχοβίτικος Ιμπεριαλισμός: Οι δύο πυλώνες του αφηγήματος και ο πόλεμος στην Ουκρανία
- Πανηγυρίζουν τα Τρίκαλα τον Πολιούχο τους Άγιο Βησσαρίωνα
- Η Μητρόπολη Τρίκκης αναστέλλει τη λειτουργία των Κατασκηνώσεών της για το φετινό Καλοκαίρι
- Πλεύρης για μάσκες: Θα παραμείνουν σε κάποιους χώρους, αύριο οι αποφάσεις της επιτροπής
- Πανήγυρις Παναγίας Ελεούσας στην Έδεσσα
- Πατριάρχης Αλεξανδρείας: «Να αναπτύξουμε τον διάλογο με τις άλλες θρησκείες της Μέσης Ανατολής»
- Αλεξανδρείας: Πρέπει να αγωνισθούμε όλοι μαζί για να μην εγκαταλείπουν οι Χριστιανοί τη Μ. Ανατολή
- Μνήμη Μητροπολίτη Χαλκίδος Γρηγορίου Πλειαθού
- Ισραήλ: Συγκρούσεις, τραυματισμοί και συλλήψεις στην κηδεία Παλαιστίνιου στην Ιερουσαλήμ
- Τελευταία Νέα dogma
- Μοσχοβίτικος Ιμπεριαλισμός: Οι δύο πυλώνες του αφηγήματος και ο πόλεμος στην Ουκρανία
- Αλεξανδρείας: Πρέπει να αγωνισθούμε όλοι μαζί για να μην εγκαταλείπουν οι Χριστιανοί τη Μ. Ανατολή
- Πανήγυρις Παναγίας Ελεούσας στην Έδεσσα
- Σμύρνη, από τη «χρυσή εποχή» στο 1922
- Μνήμη Μητροπολίτη Χαλκίδος Γρηγορίου Πλειαθού
- Πατριάρχης Αλεξανδρείας: «Να αναπτύξουμε τον διάλογο με τις άλλες θρησκείες της Μέσης Ανατολής»
- Ισραήλ: Συγκρούσεις, τραυματισμοί και συλλήψεις στην κηδεία Παλαιστίνιου στην Ιερουσαλήμ
- Πανηγυρίζουν τα Τρίκαλα τον Πολιούχο τους Άγιο Βησσαρίωνα
- Πλεύρης για μάσκες: Θα παραμείνουν σε κάποιους χώρους, αύριο οι αποφάσεις της επιτροπής
- Η Μητρόπολη Τρίκκης αναστέλλει τη λειτουργία των Κατασκηνώσεών της για το φετινό Καλοκαίρι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ιταλία: 31 συλλήψεις μαφιόζων στο Παλέρμο - Είχαν επιβάλει την πληρωμή "φόρου προστασίας"
- Μεγάλη έκρηξη σε δημοτικό σχολείο στη Νιγηρία – Πληροφορίες για πολλά παιδιά μέσα στα θύματα
- ΗΠΑ – Αιματηρή επίθεση σε εκκλησία: Ο δράστης πυροβόλησε λόγω έντασης μεταξύ Κίνας και Ταϊβάν
- Οδική Ασφάλεια: Έρχονται ζώνες με 30 χλμ την ώρα στις πόλεις της Ελλάδας
- «Εκπαίδευση και Απασχόληση: Μεγέθη, τάσεις και εξελίξεις»: Εκδήλωση παρουσίασης της Ετήσιας Έκθεσης για την Εκπαίδευση 2019-2020 του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ
- Νέο κομφούζιο από την Κομισιόν για την πληρωμή σε ρούβλια στην Gazprom
- Δημήτρης Λιγνάδης: Άφαντος ο τρίτος μάρτυρας κατηγορίας
- Οι νικητές της Eurovision θα κάνουν περιοδεία στην Ευρώπη -Συγκεντρώνουν χρήματα για τον ουκρανικό στρατό
- Έπεσε η Μαριούπολη με την εκκένωση του Azovstal -Τέλος στην πιο αιματηρή μάχη του πολέμου μετά από 83 ημέρες