Μυστήριο, πειρατεία και εικαστική ομορφιά από τον Φώτη Κόντογλου
Η επέτειος της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή συνδέεται και με μια σημαντική λογοτεχνική και εικαστική επέτειο. Φέτος κλείνει εκατονταετία από τον ερχομό στην Ελλάδα του πεζογράφου και ζωγράφου Φώτη Κόντογλου, που γεννημένος το 1895 στο Αϊβαλί, φεύγει το 1922 από την πατρίδα του με ένα καΐκι, έχοντας μόλις πάρει μέρος στην αποτυχημένη εκστρατεία της Μικράς Ασίας. Τη λογοτεχνική επέτειο του Κόντογλου τιμούν αυτή τη χρονιά οι εκδόσεις Μεταίχμιο,
Μέχρι στιγμής έχουν ήδη κυκλοφορήσει η νουβέλα «Πέδρο Καζάς» και η συλλογή διηγημάτων και μεταφρασμάτων «Βασάντα» (άνοιξη στα σανσκριτικά, αν και πολλά κείμενα του βιβλίου αποτελούν μεταφράσεις ιερών πηγών), ενώ θα ακολουθήσουν τα βιβλία «Ο Θεός Κόνανος», «Ιστορίες και Περιστατικά» και «Το Αϊβαλί, η πατρίδα μου». Ο Ζουμπουλάκης έχει επισημάνει από καιρό την τεράστια εκδοτική ακαταστασία των έργων του Κόντογλου, τον οποίο έχουμε τώρα την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά και συστηματικά ως πεζογράφο.
Ζωγράφος, αγιογράφος, «εξιστορητής» ναών, μεταφραστής του Ντάνιελ Ντεφόε, του «Ροβινσώνα Κρούσου» και του Μπλεζ Πασκάλ (μεταξύ άλλων) και ιδιόρρυθμος πεζογράφος, πολύ διαφορετικός από τους κατά τι νεότερούς του συναδέλφους του της γενιάς του 1930, ο Κόντογλου, που έφυγε από τη ζωή το 1965, υπήρξε ένας άνθρωπος βαθιάς δυτικής παιδείας: σπούδασε ζωγραφική κοντά στους γάλλους ιμπρεσιονιστές στο Παρίσι, αγάπησε την αγγλική λογοτεχνία και επηρεάστηκε ακόμα και στη βυζαντινής τεχνοτροπίας ζωγραφική του από τον πριμιτιβισμό των ιμπρεσιονιστών, καταργώντας την προοπτική στις ζωγραφιές του και παίζοντας εμπνευσμένα με τα χρώματά τους. Όσο κι αν αργότερα ο Κόντογλου έβαλε στον στόχαστρό του τη Δύση, αναλαμβάνοντας την υπεράσπιση του ελληνοκεντρισμού και της ορθοδοξίας, η αγωγή και η καλλιτεχνική του συνείδηση δεν απέβαλαν ποτέ τις δυτικές τους ρίζες. Αυτό θα το εννοήσουμε καλύτερα, διαβάζοντας τον «Πέδρο Καζάς» (1920), όπου ο συγγραφέας αναβιώνει την ιστορία του Ροβινσώνα με ένα ταξίδι στον Ινδικό Ωκεανό. Εκεί ο πρωταγωνιστής του Κόντογλου, ο Πορτογάλος Βάκα Γκάβρο (υποτίθεται πως ο Κόντογλου ανακαλύπτει ένα ξεχασμένο χειρόγραφό του), συναντά κατά τον 19ο αιώνα, σαν μέσα σε όνειρο ή σαν μέσα σε παραίσθηση τον Ισπανό κουρσάρο του 15ου και του 16ου αιώνα Πέδρο Καζάς. Η Πορτογαλία, η Ισπανία, οι πειρατές και τα ερημονήσια κυριαρχούν στον διεσταλμένο ιστορικό χρόνο της νουβέλας, υποδεικνύοντας και τον πρόδρομα νεωτερικό της χαρακτήρα (ας θυμίσουμε και το τέχνασμα της ανεύρεσης του λησμονημένου χειρογράφου), σε μιαν αφήγηση η οποία είναι πιθανόν να αντλεί την έμπνευσή της και από τα αποθέματα της γοτθικής παράδοσης τρόμου, μυστηρίου και μεταφυσικών παρουσιών. Η συγχώνευση πραγματικού και φανταστικού χρόνου, οι τρομώδεις αμφιβολίες του Γκάβρο γύρω από το πρόσωπο του Πέδρο Καζάς, το κλίμα διαρκούς περιπέτειας και η υπόγεια επαφή με τον Ντεφόε, σε ένα κείμενο όπου η ελληνική λογοτεχνία συνομιλεί συνεχώς με τις ευρωπαϊκές αναφορές της, δείχνουν από τη μια την προχωρημένη γραφή του Κόντογλου και από την άλλη την απόστασή της από το αστικό μυθιστόρημα της γενιάς του 1930.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και τα πεζά της «Βασάντα» (1924), που συστεγάζουν μεταφραστικό έργο και πρωτότυπα κείμενα στον ίδιο τόμο (ένα ακόμα νεωτερικό στοιχείο), με έναν πρωταγωνιστή ο οποίος ζει σε έναν κάπως αξεκαθάριστο κόσμο, υπομένοντας ανοίκειες καταστάσεις, συναντώντας παράξενα πρόσωπα και επισκεπτόμενος ελαφρώς σκοτεινούς ή και εξωτικούς τόπους. Βλέπουμε εδώ μια ολοζώντανη, χυμώδη και κάθε άλλο παρά μηχανική χρήση της δημοτικής γλώσσας (όπως και στον «Πέδρο Καζάς»), παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς την αγάπη των ηρώων για την ομορφιά της φύσης, για τη μοναξιά και για το ησυχαστήριο του Αγίου Όρους, κοιτάζουμε τις μεταφραστικές διασταυρώσεις του «Ροβινσώνα Κρούσου» (πάλι ο Ντεφόε), του Ιώβ, των «Ψαλμών» του Δαυίδ και του Σαίξπηρ και, πάνω από όλα, απολαμβάνουμε την πρωτοτυπία, το απρόσμενο και το απροσδόκητο της ομιχλώδους πλοκής, καθώς και το υποβλητικό ύφος του Κόντογλου, τόσο ως προς τη γλωσσική όσο και ως προς την εικονογραφική του έκφραση (έχει εικονογραφήσει ο ίδιος τη «Βασάντα», αλλά και τον «Πέδρο Καζάς»): «Ο κόσμος είναι πάντα καινούργιος μπροστά μου… Σβήνω τ’ αφτί μου σε τούτο το γενναίο και γλυκό κόχλασμα. Η ψυχή τρέφεται απ’ την αδιάφορη κι’ αυστηρή αυτή νότα που σιγολαλεί κατάντικρυ στα τιποτένια κι’ ανόητα ανθρώπινα καθέκαστα. Η ζεστή πνοή της πλάσης μού δίνει ελπίδα, κάθε φορά που θα χάσω την εχτίμηση στον εαυτό μου, χάνοντάς την για τους ομοίους μου». Σίγουρα, έχουμε πολλά ακόμη να μάθουμε για τον Κόντογλου. Ευτυχώς, όλος ο χρόνος είναι δικός μας.
Β. Χατζηβασιλείου
The post Μυστήριο, πειρατεία και εικαστική ομορφιά από τον Φώτη Κόντογλου appeared first on Militaire.gr.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κρήτη-νέα τραγωδία: Νεκρός στο διαμέρισμά του βρέθηκε νεαρός φοιτητής
- Ρωσικά ΜΜΕ: Η Τουρκία θα μετατρέψει τη σύγκρουση με την Ελλάδα σε «θερμό επεισόδιο»
- Μαύρα μπάνια θα κάνει η Κεραμέως
- Παπανδρέου για βηματοδότη: "Θα συνεχίσω με νέο τρόπο ζωής και άσκηση"
- Σέρρες: Η ιστορία της ηλικιωμένης που τηλεφώνησε στο «100» και ζήτησε βοήθεια για να πιει λίγο νερό
- Έκανε χατ τρικ σε 13 λεπτά!
- Χανιά | Ναυτικό ατύχημα στα Σφακιά – Βυθίστηκε δρομολογιακό καραβάκι στην Αγιά Ρουμέλη
- NBC για Prudent Warrior: Στις ΗΠΑ κατευθυνόταν το δεξαμενόπλοιο, με φορτίο 100 εκατ. δολαρίων
- Ο φιλορώσος εφοπλιστής, η στρατολόγηση από τους Αμερικανούς και η «αλλαγή στρατοπέδου»
- Χανιά: Ναυτικό ατύχημα στα Σφακιά - Βυθίστηκε δρομολογιακό καραβάκι στην Αγιά Ρουμέλη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις militaire
- Ακάρ: «Οι δυνατότητες της Τουρκίας ξεπερνούν το ανάστημα της Ελλάδας»…Ας δοκιμάσει
- Θερμό επεισόδιο θα προκαλέσει η Τουρκία σε Ελλάδα – Άρθρο σε ρωσικό ΜΜΕ
- «Sonic Stories»: Οι ανθρώπινες σχέσεις μέσα από τον ήχο στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και τη Γαλλική Σχολή Αθηνών
- «Στου Μποχώρη»: Η Σμύρνη της μνήμης και της καρδιάς μας…
- «ΣΕ ΕΠΑΦΗ»: Νέο πρόγραμμα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης δίνει τη δυνατότητα σε άτομα με αισθητηριακή αναπηρία να έχουν πρόσβαση στη μόνιμη έκθεση της κυκλαδικής τέχνης
- Μυστήριο, πειρατεία και εικαστική ομορφιά από τον Φώτη Κόντογλου
- Τελευταία Νέα militaire
- Μυστήριο, πειρατεία και εικαστική ομορφιά από τον Φώτη Κόντογλου
- «Στου Μποχώρη»: Η Σμύρνη της μνήμης και της καρδιάς μας…
- «Sonic Stories»: Οι ανθρώπινες σχέσεις μέσα από τον ήχο στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και τη Γαλλική Σχολή Αθηνών
- «ΣΕ ΕΠΑΦΗ»: Νέο πρόγραμμα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης δίνει τη δυνατότητα σε άτομα με αισθητηριακή αναπηρία να έχουν πρόσβαση στη μόνιμη έκθεση της κυκλαδικής τέχνης
- Θερμό επεισόδιο θα προκαλέσει η Τουρκία σε Ελλάδα – Άρθρο σε ρωσικό ΜΜΕ
- Ακάρ: «Οι δυνατότητες της Τουρκίας ξεπερνούν το ανάστημα της Ελλάδας»…Ας δοκιμάσει
- Συντριβή ελικοπτέρου στην Ιταλία με πέντε νεκρούς – Επέβαιναν Τούρκοι επιχειρηματίες
- Φεστιβάλ Αθηνών: Το Nature Theater of Oklahoma και η Ομάδα Χορού Griffόn έρχονται στην Πειραιώς 260
- Σκηνικό εισβολής σε νησιά του Αιγαίου στήνει ο Ερντογάν
- Σεμινάριο της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ με τίτλο «Ολιστική Προσέγγιση στην Άμυνα»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πρώτη εμφάνιση Γ. Παπανδρέου μετά τον βηματοδότη: Συνεχίζω
- Εσθονία: Σε τροχιά επανάκτησης της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας η Κάγια Κάλας
- Ιταλία: Επτά νεκροί από συντριβή ελικοπτέρου
- Τροιζηνία: Άγνωστες πτυχές πίσω από τη δολοφονία του δικηγόρου – «Έκοψαν το ρεύμα πριν το έγκλημα»
- Κρήτη: Νεκρός βρέθηκε φοιτητής στο διαμέρισμά του
- Ο Ευθύμης Κουλούρης έκανε γονατιστός πρόταση γάμου στην αγαπημένη του
- Τροιζηνία: Άγνωστες πτυχές πίσω από τη δολοφονία δικηγόρου – «Έκοψαν το ρεύμα πριν το έγκλημα»
- Χαμός με τον Snik: Ακύρωσε live γιατί δεν του έκλεισαν εισιτήριο Business Class
- Η Δέσποινα Βανδή τραγούδησε μαζί με την κόρη της Μελίνα - Το σχόλιο της Αννας Βίσση στο Instagram
- Κορονοϊός: 4.539 νέα κρούσματα, 15 θάνατοι και 109 διασωληνωμένοι