Οι Τρεις Σωματοφύλακες του Πικάσο και του Σον Κόνερι
Ένας από τους «Τρεις σωματοφύλακες» του Αλεξάνδρου Δουμά, ο Πάμπλο Πικάσο και ο Σον Κόνερι.
Τι μπορεί να συνδέει αυτή την, μάλλον ετερόκλιτη, παρέα; Η απάντηση είναι απλή: Ένας πίνακας.
Το «Πορτρέτο ενός άνδρα μέσα σε κάδρο», που φιλοτέχνησε ο μεγάλος Ισπανός ζωγράφος το 1969 και αποκτήθηκε από τον διάσημο ηθοποιό Σον Κόνερι, στη συλλογή του οποίου –των κληρονόμων του πλέον- παρέμεινε ως τώρα.
Ο πίνακας του Πικάσο «Ανδρικό πορτρέτο σε ένα κάδρο», 1969Όσο για τους «Τρεις σωματοφύλακες», στον πίνακα απεικονίζεται
Στις 26 Μαΐου αυτό το εντυπωσιακό έργο από την τελευταία δημιουργική περίοδο του Πικάσο βγαίνει σε δημοπρασία από τους Christie’s και αναμένεται να φθάσει τα 19 εκατομμύρια δολάρια.
Είναι η πρώτη φορά άλλωστε, που το έργο εμφανίζεται στην αγορά ενώ τα χρήματα της πώλησης, θα διατεθούν, όπως λέει η οικογένεια του Σον Κόνερι, σε φιλανθρωπικά ιδρύματα στη Σκωτία αλλά και στις Μπαχάμες όπου ο γεννημένος στο Εδιμβούργο ηθοποιός έζησε με τη σύζυγό του, Μισελίν για 30 χρόνια.
Το Sean Connery Philanthropic Fund, όπως ονομάζεται το ίδρυμα που δημιουργήθηκε μετά τον θάνατό του έχει δωρίσει ήδη1 εκατομμύριο δολάρια στη φιλανθρωπική οργάνωση Race Against Dementia για τη χρηματοδότηση πιλοτικού προγράμματος στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου αναφορικά με την αντιμετώπιση της κρίσης.
Το πρότυποΔεινός συλλέκτης έργων τέχνης ήταν ο Σον Κόνερι, ο οποίος είχε στη συλλογή του πολλά έργα του Πικάσο, κυρίως μάλιστα των πρώτων περιόδων της ζωγραφικής του. Για τον λεγόμενο και «Σωματοφύλακα» όμως, έκανε μια εξαίρεση, καθώς «αιχμαλωτίστηκε από την εκφραστική του δύναμη και την ελευθερία του», όπως λέει σήμερα ο θετός γιος του Στέφαν Κόνερι.
Ο ίδιος μάλιστα προσθέτει, πως ο σπουδαίος ηθοποιός διέθετε εξαιρετική αντίληψη της αισθητικής, της σύνθεσης και της κίνησης, ιδιότητες που καλλιεργήθηκαν ακόμη περισσότερο από την καριέρα του στον κινηματογράφο.
Ο Πικάσο στο ατελιέ τουΕκεί όπου ο διασημότερος ήρωας που ερμήνευσε, ο Τζέιμς Μποντ, έντονα περιπετειώδης, δυναμικός και αποφασιστικός θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει στη σύγχρονη εποχή τον ρομαντισμό των ιπποτικών μυθιστορημάτων του Αλεξάνδρου Δουμά. Σ΄αυτό το αρχέτυπο αρρενωπότητας όμως, και των κοινών σωματοφυλάκων τους, που αντιπροσωπεύουν αυτές τις ίδιες φιλοδοξίες αποτίει φόρο τιμής και ο Πικάσο στα έργα του με αυτό το θέμα.
Οι παραπομπέςΠρος τα τέλη του 1965, ο Πάμπλο Πικάσο εισήχθη στο Αμερικανικό Νοσοκομείο του Παρισιού για χειρουργική επέμβαση σε έλκος. Ήταν πλέον 84 ετών.
Η ανάρρωσή του ήταν μακρά, την πέρασε όμως διαβάζοντας πολλά κλασικά και επικά έργα της λογοτεχνίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του Σαίξπηρ και του κλασικού μυθιστορήματος του Αλέξανδρου Δουμά «Οι Τρεις Σωματοφύλακες». Παράλληλα εξάλλου βυθίστηκε στη μελέτη των αριστουργημάτων του Ρέμπραντ.
Πάμπλο ΠικάσοΔεν είναι καθόλου τυχαίο λοιπόν, πως όταν ο Πικάσο ήταν αρκετά καλά για να ξαναρχίσει να ζωγραφίζει, το 1967, οι Σωματοφύλακες έγιναν ξαφνικά βασικό θέμα των έργων του, και παρέμειναν έτσι, για τα επόμενα πέντε χρόνια.
Σήμερα αυτά τα έργα βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές και μουσεία σε όλο τον κόσμο ενώ για τον βιογράφο του, Τζον Ρίτσαρντσον αντιπροσωπεύουν τη «μνημειώδη αποθέωση» του καλλιτέχνη.
Το πολύ ενδιαφέρον είναι, ότι τα χαρακτηριστικά αυτού του συγκεκριμένου Σωματοφύλακα παραπέμπουν σ΄εκείνα σημαντικών μορφών της λογοτεχνίας, συμπεριλαμβανομένου μάλιστα, και του ίδιου του ζωγράφου! Έτσι τα έντονα μαύρα μάτια του προσώπου θυμίζουν εκείνα του Πικάσο.
Ενώ ο καπνός που υψώνεται στην δεξιά πλευρά του καμβά και πάνω από το κεφάλι του Σωματοφύλακα φαίνεται να υποδηλώνει μία πίπα, που βρίσκεται εκτός του οπτικού πεδίου του πίνακα. Διόλου περίεργο, καθώς, σύμφωνα με τον Richardson, για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του Πικάσο, ο καπνός ήταν «το μόνο διεγερτικό» του (εκτός από ένα περιστασιακό ποτήρι κρασί).
Ο Σον Κόνερι ως Τζέιμς ΜποντΌταν χρειάστηκε να χειρουργηθεί πάντως, πείστηκε να κόψει οριστικά το κάπνισμα, για χάρη της υγείας του. Έτσι, όπως προσθέτει ο βιογράφος του η απεικόνιση των Σωματοφυλάκων του Πικάσο ενώ καπνίζουν αντανακλούσε τη δική του «νοσταλγία για τον καπνό».
Η νοσταλγία της νιότηςΗ γενειάδα του Σωματοφύλακά του εξάλλου, υποδηλώνει, την ευγένεια του χαρακτήρα, που είχε ο πρωταγωνιστής του Δουμά, ο Ντ΄Αρτανιάν. Οι ειδικοί στο θέμα μάλιστα λένε, πως ο Πικάσο εμπνεύστηκε και από τα πορτρέτα του καρδινάλιου Ρισελιέ (εχθρός των Σωματοφυλάκων στο μυθιστόρημα), όσον αφορά τα μαλλιά και τα ζυγωματικά.
Μια ακόμη φιγούρα τέλος, που μπορεί να διακριθεί στο έργο είναι ο Ρέμπραντ, για τον οποίο ο Πικάσο συνήθιζε να λέει, ότι «κάθε καλλιτέχνης παίρνει τον εαυτό του για τον Ρέμπραντ».
Ρέμπραντ «Η νυχτερινή φρουρά», 1642Ξεχωριστά ενδιαφέρον είναι όμως και το «κάδρο», στο οποίο αναφέρεται ο τίτλος του έργου. Κίτρινο και με μπαρόκ διακόσμηση εκτελέστηκε παιχνιδιάρικα από τον Πικάσο σε στιλ trompe l’oeil μέσα στον ίδιο τον πίνακα!
Τελικά η ανάμειξη ιστορίας και μοντερνισμού είναι εμφανής στο «Ανδρικό πορτρέτο μέσα σε κάδρο» και χαρακτηρίζει τη μεγάλη ικανότητα του Πικάσο να συγχωνεύει το παρελθόν με το παρόν, παραμένοντας βαθιά αφοσιωμένος στη συνεχή καινοτομία. Άλλωστε παρέμεινε στην αιχμή της αλλαγής των ορίων της τέχνης, ακόμη και σε αυτό το τελευταίο στάδιο της ζωής του.
Στον πίνακα που βγαίνει σε δημοπρασία, μια αίσθηση νεανικής ενέργειας και καινοτομίας κυριαρχεί, ακολουθώντας τον χαρακτηρισμό του Δουμά για τους Σωματοφύλακές του ως ακραίους τυχοδιώκτες. Ένα ακόμη στοιχείο της νοσταλγίας του Πικάσο, δεδομένης της ηλικίας και της πρόσφατης αναπηρίας του, για τις απολαύσεις και αναζητήσεις της νιότης του…
Φιλίπ ντε Σανπένι «Καρδινάλιος ντε Ρισελιέ»Οι τέσσερις σωματοφύλακεςΝα σημειωθεί, ότι το μυθιστόρημα του Δουμά διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Λουδοβίκου 13ου και το περιεχόμενό του είναι παρμένο από την ιστορία, μολονότι ελάχιστες σκηνές είναι αληθινές.
Στην ουσία εξάλλου, ήταν τέσσερις οι σωματοφύλακες, οι φίλοι Άθως, Πόρθος και Άραμις που μαζί με τον Ντ’ Αρτανιάν ενώθηκαν με το σύνθημα «Ένας για όλους, όλοι για έναν»!
Η εκδοχή του Δουμά καλύπτει χρονικά την περίοδο από το 1625 έως το 1628 ενώ το βιβλίο εκδόθηκε το 1844. Ως τα μέσα του 20ού αιώνα ωστόσο, η ρομαντική έννοια του κλασικού σωματοφύλακα είχε περιοριστεί στην ιστορία και η ιδιαίτερη ικανότητά του στις μάχες με μουσκέτα είχε γίνει από πολύ καιρό, περιττή.
Στη σύγχρονη εποχή, μετά το τέλος του πρώτου μισού του 20ου αιώνα, όλα αυτά φαίνονταν γραφικά, γι΄ αυτό και ο Πικάσο επενδύει σ΄αυτές τις φιγούρες με γλυκόπικρα συναισθήματα.
Κοιτάζοντας πίσω στη μεγάλη διάρκεια ζωής του με σημαντικά επιτεύγματα, αντλεί από το παρελθόν, απορροφώντας στοιχεία από όλο τον δυτικό, πολιτιστικό κανόνα του μεγαλείου, και μπαίνει στην ιστορία με το να την οικειοποιηθεί— δημιουργώντας θριαμβευτικούς πίνακες, που είναι λαμπρά και αναμφισβήτητα δικοί του.
Εν τέλει η εικόνα του Σον Κόνερι παραμένει εξίσου εμβληματική στην εικαστική κουλτούρα του 20ού αιώνα, όσο οι σωματοφύλακες του Πικάσο στην εποχή τους.
Διαβάστε επίσης:
UNESCO προς Βρετανούς: Αρχίστε τον διάλογο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Για πάντα στην Αθήνα, το «θραύσμα Fagan» της ζωφόρου του Παρθενώνα -΄Εγκριση από την Σικελία
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Η νέα παγκοσμιοποίηση δεν χωράει την…Θάτσερ
- Disaster story: Πάνος Δάβαρης, χαρισματικός και καταστροφικός!
- Στην Παρί ως το 2025 ο Μπαπέ
- Αττική Οδός: Τι φέρνει η είσοδος των Γάλλων στις παραχωρήσεις
- H Κομισιόν εγκαλεί την Ελλάδα για αθέμιτες πρακτικές εξόφλησης ιδιωτών
- AVE Group: Χρυσές συνεργασίες με Samsung και Huawei - Είσοδος στις αλυσίδες λιανικής
- Σύμβουλος Ζελένσκι: Καμμία συμφωνία με Ρωσία που θα περιλαμβάνει παραχώρηση εδαφών
- Ιράκ: Έξι νεκροί από πλήγματα τουρκικών UAV
- Ευλογιά των Πιθήκων: Συναγερμός για το πρώτο κρούσμα στην Ελλάδα - Αναλαμβάνει ο Σωτήρης Τσιόδρας
- Στο κατώφλι των πλειστηριασμών δύο ακόμη ακίνητα του Καρούζου στο Ηράκλειο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Disaster story: Πάνος Δάβαρης, χαρισματικός και καταστροφικός!
- Αττική Οδός: Τι φέρνει η είσοδος των Γάλλων στις παραχωρήσεις
- Καιρός: Ηλιοφάνεια και άνοδος θερμοκρασίας – Πού θα βρέξει
- Μαρία Ιωαννίδου: Τι σηματοδοτεί για την επόμενη μέρα της Dimand η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο
- Jamie Dimon: Ποιους ενόχλησε το bonus 52 εκατ. στον CEO της JP Morgan
- Οι Τρεις Σωματοφύλακες του Πικάσο και του Σον Κόνερι
- Τελευταία Νέα Mononews
- Οι Τρεις Σωματοφύλακες του Πικάσο και του Σον Κόνερι
- Καιρός: Ηλιοφάνεια και άνοδος θερμοκρασίας – Πού θα βρέξει
- Jamie Dimon: Ποιους ενόχλησε το bonus 52 εκατ. στον CEO της JP Morgan
- Disaster story: Πάνος Δάβαρης, χαρισματικός και καταστροφικός!
- Μαρία Ιωαννίδου: Τι σηματοδοτεί για την επόμενη μέρα της Dimand η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο
- Αττική Οδός: Τι φέρνει η είσοδος των Γάλλων στις παραχωρήσεις
- Ο Παναθηναϊκός κυπελλούχος Ελλάδας για 19η φορά
- Η Μόσχα θα εξετάσει το ενδεχόμενο ανταλλαγής αιχμαλώτων με τον Ουκρανό πολιτικό Βίκτορ Μέντβεντσουκ
- Ευλογιά των πιθήκων: Εντοπίστηκε το πρώτο ύποπτο κρούσμα στην Ελλάδα – Εγκύκλιος του ΕΟΔΥ στα νοσοκομεία
- ΕΛΑΣ: Προσοχή σε νέα απάτη με τη χρήση στοιχείων του γεν. γραμματέα Δημόσιας Τάξης
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- ΕΕ: Τα εγκλήματα πολέμου στην Ουκρανία "δεν θα μείνουν ατιμώρητα"
- Ουκρανία: Τουλάχιστον 7 άμαχοι νεκροί στο Ντονέτσκ, καταγγέλλουν οι Ουκρανοί
- Καναδάς: Τέσσερις νεκροί, 900.000 νοικοκυριά χωρίς ρεύμα εξαιτίας σφοδρής κακοκαιρίας
- Αφγανιστάν: Οι ΗΠΑ απαιτούν από τους Ταλιμπάν να σέβονται τα δικαιώματα των γυναικών
- Επίσκεψη του Πολωνού Προέδρου στην Ουκρανία
- Στο κατώφλι των πλειστηριασμών δύο ακόμη ακίνητα του Καρούζου στο Ηράκλειο
- Έκπτωση φόρου 30%-50% για τις συγχωνεύσεις
- Κίνα: 3 θάνατοι και 898 κρούσματα του νέου κορονοϊού σε 24 ώρες
- Ουκρανία: 78 γυναίκες ανάμεσα στους αιχμαλώτους στο Αζοφστάλ