«Πρόσωπο με πρόσωπο» – Τα πορτρέτα Φαγιούμ και ο ελληνιστικός πολιτισμός σε έκθεση
Μια έκθεση με τα συγκλονιστικά πορτρέτα Φαγιούμ και την τέχνη τους, που άνθησε στην Αίγυπτο επηρεασμένη από την αρχαιοελληνική ζωγραφική παράδοση, για να συνεχιστεί και στην πρωτοχριστιανική εποχή παρουσιάζει το Μουσείο Άλαρντ Πίρσον του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ φέρνοντας στην εποχή μας πρόσωπα ανθρώπων που έζησαν πριν χιλιετίες.
«Πρόσωπο με πρόσωπο: Οι άνθρωποι πίσω από τα πορτρέτα τους» είναι και ο τίτλος της έκθεσης, για την πραγματοποίηση της οποίας το μουσείο δανείστηκε
Τα Φαγιούμ εντοπίσθηκαν για πρώτη φορά, όπως είναι γνωστό, στην ομώνυμη όαση 60 χιλιόμετρα από το Κάιρο στη δυτική όχθη του Νείλου σε μια περιοχή, που είχε παραχωρηθεί στους έλληνες μισθοφόρους του Μεγάλου Αλεξάνδρου, οι οποίοι στη συνέχεια υπήρξαν υπερασπιστές των Πτολεμαίων.
Πρόκειται για την ακρίβεια για νεκρικά πορτρέτα προσφιλών θανόντων ανδρών, γυναικών και παιδιών, όλων των ηλικιών, που τοποθετούνται χρονικά μεταξύ του 1ου και 4ου μ.Χ. αιώνα.
Ένα ακόμη ιδιαίτερο στοιχείο τους εξάλλου είναι, ότι ενώ από άποψη τεχνοτροπίας συνδέονται άμεσα με την ελληνορωμαϊκή ζωγραφική παράδοση, η παραγωγή και η χρήση τους εξυπηρετούσε τα αιγυπτιακά έθιμα ταφής σε μία μείξη, που φέρνει κοντά πολιτισμούς δημιουργώντας αριστουργήματα.
Πορτρέτο του ΦαγιούμΧωνευτήρι πολιτισμών«Φτιάχτηκαν για να τοποθετούνται πάνω από μουμιοποιημένα σώματα, μια αιγυπτιακή συνήθεια, που είχε στόχο να διατηρήσει τη μορφή των αγαπημένων τους, καλή και αναγνωρίσιμη τόσο από τους θεούς όσο και από τους ίδιους», όπως λέει και ο επιμελητής της έκθεσης Μπεν βαν ντεν Μπέρκεν.
Χαρακτηρίζοντας το αποτέλεσμα ως ένα χωνευτήρι πολιτιστικών επιρροών και θρησκευτικών παραδόσεων, που άνθησε σε μία κοσμοπολίτικη και ευημερούσα κοινωνία.
Γεγονός εξάλλου είναι, ότι εκεί όπου η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνορωμαϊκών έργων τέχνης απεικονίζει θεούς, μυθολογικούς ήρωες και σχεδόν θεϊκούς αυτοκράτορες, τα πορτρέτα του Φαγιούμ είναι μορφές απλών ανθρώπων, ρεαλιστικά αποδοσμένες.
Άποψη της έκθεσης «Πρόσωπο με πρόσωπο: Οι άνθρωποι πίσω από τα πορτρέτα τους» στο Μουσείο Άλαρντ ΠίρσονΓιατί τα Φαγιούμ είναι εξατομικευμένα, έχον συναίσθημα και εκφραστικότητα, δίνουν πολύτιμες πληροφορίες για την προσωπικότητα τον νεκρού.
Ζωγραφισμένα εκ του φυσικού σε ξύλο ή σε λινό ύφασμα με την εγκαυστική τεχνική ή με την τεχνική της τέμπερας, αποδίδουν τον εικονιζόμενο με μια συγκλονιστική φυσικότητα, που «αιχμαλωτίζει» το βλέμμα του θεατή.
Η ελληνική τεχνική της εγκαυστικήςΟ ελληνιστικός πολιτισμός, που εισήχθη στην Αίγυπτο μέσω της βασιλείας των Πτολεμαίων του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αποτυπώνεται ευκρινώς στα πορτρέτα, όπως επισημαίνει και ο επιμελητής της έκθεσης.
Ενώ η τέμπερα, μια αρχικά αιγυπτιακή παράδοση όπου η χρωστική ουσία αναμειγνύεται με υδατοδιαλυτά συνδετικά όπως ο κρόκος αυγού, συνδυάζεται συχνά με εγκαυστική ή ζεστή ζωγραφική με κερί. Μία ελληνική τεχνική, που ο Βαν ντεν Μπέρκεν πιστεύει, ότι μπορεί να είχε εισαχθεί στα ελληνιστικά εκπαιδευτικά συστήματα της Αιγύπτου.
«Το ενδιαφέρον με την εγκαυστική ζωγραφική είναι η δεξιότητα που απαιτείται», όπως λέει. «Δεδομένου ότι δεν είναι δυνατόν να γίνουν προσαρμογές αφού κρυώσει το κερί, τα πορτρέτα κατασκευάστηκαν στρώμα-στρώμα, δίνοντάς τους μια σχεδόν ιμπρεσιονιστική ποιότητα. Θυμίζει αυτό που βρίσκουμε τον 17ο αιώνα με καλλιτέχνες όπως ο Ρέμπραντ».
Πορτρέτο του ΦαγιούμΟ ρεαλισμός των πορτρέτων του Φαγιούμ εξάλλου, που εισήχθη στην Αίγυπτο, κυρίως από τη Ρώμη αλλά και από την Ελλάδα είναι λεπτομερής, δείχνοντας μια σαφή κατανόηση της ανθρώπινης ανατομίας.
Το ερώτημα ωστόσο, αν τα πορτρέτα είναι αληθινά είναι ανοιχτό προς συζήτηση. «Είναι δύσκολο να κρίνουμε τον βαθμό στον οποίο οι πίνακες αντικατοπτρίζουν πώς έμοιαζαν στην πραγματικότητα αυτοί οι άνθρωποι», σημειώνει ο Βαν ντεν Μπέρκεν. «Για παράδειγμα αν είχαν πραγματικά τα κοσμήματα που βλέπουμε στις εικόνες τους, γιατί ίσως να παρουσιάζονταν λίγο πιο πλούσιοι από ό,τι ήταν στην πραγματικότητα.»
Υψηλό κόστοςΣε κάθε περίπτωση η παραγγελία ενός πορτρέτου είχε ένα σημαντικό κόστος.
Ο Βαν ντεν Μπέρκεν υπενθυμίζει, ότι πολλές από τις ξύλινες επιφάνειες στις οποίες ήταν ζωγραφισμένα ήταν από ξύλο φλαμουριάς, που προερχόταν από έξω από την Αίγυπτο -αν και χρησιμοποιούνταν επίσης ξύλο από κέδρο, έλατο, πεύκο, συκομουριά και κυπαρίσσι- ενώ το ίδιο ίσχυε και για ορισμένες χρωστικές.
Στοιχεία που υποδηλώνουν, ότι τα εικονιζόμενα άτομα ήταν μέλη της ανώτερης τάξης της κοινωνίας, άνδρες και γυναίκες με σημαντικό πλούτο. Ένα ερώτημα εξάλλου, που δεν έχει απαντηθεί ακόμη είναι, αν τα πορτρέτα δημιουργούνταν ενώ τα άτομα ήταν εν ζωή οπότε μπορεί και να στόλιζαν το σπίτι τους ή όχι.
Σήμερα σώζονται περί τα 1000 πορτρέτα Φαγιούμ, καθώς έχουν βρεθεί και σε περιοχές εκτός της συγκεκριμένης.
Πορτρέτο του ΦαγιούμΗ παράδοση ωστόσο, εγκαταλείφθηκε σιγά σιγά ως τον 4ο αιώνα με μία πιθανή εξήγηση την εξάπλωση του Χριστιανισμού, που ανακηρύχθηκε επίσημη θρησκεία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από τον Θεοδόσιο, το 380.
Έτσι, όταν η θρησκεία πέρασε στην Αίγυπτο, τα τελετουργικά μουμιοποίησης καταργήθηκαν, παραχωρώντας τη θέση τους στις χριστιανικές τελετές ταφής. Καθώς η μουμιοποίηση εξαφανίστηκε, το πορτρέτο της μούμιας ακολούθησε κι αυτό, το παράδειγμά της.
Η έκθεση «Πρόσωπο με πρόσωπο: Οι άνθρωποι πίσω από τα πορτρέτα τους» στο Μουσείο Άλαρντ Πίρσον θα διαρκέσει ως τις 20 Μαΐου.
Διαβάστε επίσης:
Συλλογή Οικονόμου: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο της Ντάνα Σουτς
Το μυκηναϊκό παρελθόν της Αίγινας στην κορυφή του Ελλάνιου Όρους
Αγγελική Κοτταρίδη: 17 χρόνια και μία αιωνιότητα για το ανάκτορο του Φιλίππου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Στοά Αρσακείου: Γιατί προσέλαβε υψηλόβαθμο στέλεχος του Σκλαβενίτη
- Τηλεδιάσκεψη Μ. Χρυσοχοΐδη με 2.500 αστυνομικούς για την ενδοοικογενειακή βία
- Συνεργασία Ελλάδας-Σλοβενίας για τις αλλαγές στην ΚΑΠ – Συντονισμός κινήσεων για την κλιματική αλλαγή
- Έρχονται οι προϋπολογισμοί τετραετίας – Πώς θα δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος για παροχές
- Συντονισμένοι έλεγχοι των αρμόδιων Αρχών κατά των ελληνοποιήσεων – Αυστηρά πρόστιμα στους παραβάτες
- Χριστίνα Μήτση: Νέο ξενοδοχείο από τον όμιλο Mitsis στο λιμάνι του Πειραιά
- OPAP Forward: 2,847 new direct jobs and 23,000 new indirect jobs
- AADE: The digital cross-border payment data submission application (CESOP) in operation
- Στενός δημοσιονομικός «κορσές» από το 2025
- Τίτλοι τέλους σε χριστουγεννιάτικους μποναμάδες και... pass
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Έρχονται οι προϋπολογισμοί τετραετίας – Πώς θα δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος για παροχές
- Odeon: Από τον Βαρδινογιάννη στην προσπάθεια εξυγίανσης
- Τα δικαστικά αγκάθια… έφαγαν τα κέρδη της ΦΑΓΕ στην Ελλάδα
- Drewry: Συνεχίζουν την πτωτική τάση οι ναύλοι στη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων
- Συλλογή Γιώργου Οικονόμου: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο της Ντάνα Σουτς
- Προσάραξη πλοίου στην Ψέριμο
- Buy, hold or sell: Άμεση ανάλυση για ΓΕΚΤΕΡΝΑ, ΠΕΙΡ και S&P
- ΕΥΑΘ: Κερδοφόρο το 2023, με αύξηση τζίρου περί τα 2 εκ. €
- «Πρόσωπο με πρόσωπο» – Τα πορτρέτα Φαγιούμ και ο ελληνιστικός πολιτισμός σε έκθεση
- Τελευταία Νέα Mononews
- «Πρόσωπο με πρόσωπο» – Τα πορτρέτα Φαγιούμ και ο ελληνιστικός πολιτισμός σε έκθεση
- ΕΥΑΘ: Κερδοφόρο το 2023, με αύξηση τζίρου περί τα 2 εκ. €
- Gucci: Νέο deal με ακίνητα – Η Kering αγοράζει «χρυσό» κτίριο στο Μιλάνο έναντι 1,3 δισ. ευρώ
- Drewry: Συνεχίζουν την πτωτική τάση οι ναύλοι στη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων
- Προσάραξη πλοίου στην Ψέριμο
- Συλλογή Γιώργου Οικονόμου: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο της Ντάνα Σουτς
- Buy, hold or sell: Άμεση ανάλυση για ΓΕΚΤΕΡΝΑ, ΠΕΙΡ και S&P
- TATOÏ Club: Υποδέχεται για 3η συνεχόμενη χρονιά το τουρνουά τένις IMG FUTURE STARS
- Έρχονται οι προϋπολογισμοί τετραετίας – Πώς θα δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος για παροχές
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Προσάραξε φορτηγό πλοίο στα βόρεια της Ψερίμου - Μεταφέρει 6.800 αμνοερίφια
- Λευκός Οίκος: Τιμήθηκε η επέτειος για την Ημέρα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας
- Πολιτικές καραμπόλες μετά την απόφαση της Δικαιοσύνης για τους "Σπαρτιάτες"
- Η κυβέρνηση μειώνει τις εκτιμήσεις στο 2,5% για την φετινή ανάπτυξη
- Κίνα: Mειώθηκαν oι τιμές των περισσότερων κεφαλαιακών αγαθών
- Η Κυριακή που ποτέ δεν ξημέρωσε
- Νέα εργαλείο της ΡΑΑΕΥ για τη σύγκριση τιμών ρεύματος και φυσικού αερίου: Πώς λειτουργεί και δείτε τι σας συμφέρει
- AADE: The digital cross-border payment data submission application (CESOP) in operation
- Aνδρος και Αλόννησος στα 15 μέρη της Ευρώπης με τις ομορφότερες παραλίες
- H Apple παράτησε τα αυτοκίνητα για οικιακά ρομπότ και δικό της «ChatGPT»