Η «πληθυντική» ποίηση του Σωτήρη Βαρνάβα
Το ποίημα διακρίνεται από μία σύμβαση ενότητας και αυτονομίας∙ αντιμετωπίζεται ως ένα ανεξάρτητο έργο με εντελώς δική του δομή. Η ποίηση δεν αποτελεί μία μορφή απλή επικοινωνίας∙ δεν εκθέτει απλώς ένα βιωμένο γεγονός. Στέκει μακριά από την μεταφορά πληροφορίας και στόχο έχει να διεγείρει συναισθήματα και στοχαστική διάθεση, να προξενήσει ερωτήματα και να κάνει το κοινό να συλλογιστεί πάνω στα ζητήματα που θέτει.
Η τελευταία ποιητική συλλογή του Σωτήρη Π. Βαρνάβα, «διαστάσεις του χωροχρόνου» (Γαβριηλίδης, 2018) είναι βαθιά στοχαστική.
Ο Κύπριος φιλοσοφεί για τον άνθρωπο, τη μνήμη
Μία διερεύνηση της συλλογής με βάση τις αναγνωστικές θεωρίες επιβεβαιώνει ότι το ποιητικό κείμενο θεμελιωμένο στη συνειρμική πλοκή και τη ρευστή στιχουργία αφήνει κενά∙ χάσματα, όπως έλεγε ο Iser, που καλείται να γεφυρώσει ο ακροατής με τη φαντασία και τον ορίζοντα προσδοκίας του (στα τρίτα της γενέθλια). Άλλωστε, και κατά τον Macherey το έργο είναι πάντα ατελές. Ο Βαρνάβας αφήνει τον αναγνώστη μέσα από αυτά τα κενά να εντοπίσει το αόρατο, λειτουργώντας ως ενεργητικό υποκείμενο. Έτσι, μεταδομιστικά, ξαναγράφει το ποίημα. Όλοι οι αναγνώστες ερμηνεύουν όταν διαβάζουν. Το νόημα των συνθέσεων του Βαρνάβα είναι η εμπειρία του ακροατή του, ο οποίος με τη σειρά του δημιουργεί λογοτεχνία (παραπομπές στην ιστορία, γυρισμός).
Η ποιητική του Βαρνάβα είναι πληθυντική. Επιτρέπει πολλαπλές ερμηνείες (μεταστοιχείωση, πληρότητα, διά αλληλογραφίας, ωφέλιμη απόσταση). Ο αναγνώστης του λειτουργεί ως σκηνοθέτης, θεατής και ερμηνευτική φωνή ταυτόχρονα. Ο ακροατής του Βαρνάβα εγκαταλείπει την απαρχαιωμένη ποζιτιβιστική αναζήτηση της κεντρικής ιδέας και ταξιδεύει με τα σύννεφα και τις λέξεις του Κύπριου. Το ποιητικό κείμενο, άλλωστε, δεν υπόκειται σε μία ερμηνεία αλλά σε μία έκρηξη∙ προκαλεί, κατά τον Barthes, τον ακροατή σε ένα παιχνίδι ενεργητικό που απολαμβάνει (το αρνητικό, ωκεάνιο συναίσθημα, αποδόμηση, μπούμερανγκ).
Χαρακτηριστικοί είναι οι τίτλοι του. Η αναγνωστική πρόσληψη της ποίησης συνδέεται άμεσα με τον τίτλο, καθώς αυτός αποτελεί το εισαγωγικό τμήμα μιας σύνθεσης, διατηρώντας λειτουργικό ρόλο, ως οργανικό τμήμα του ποιήματος, μολονότι δεν υπαγορεύεται από τις στοιχειώδεις αρχές οργάνωσής του. Στις συνθέσεις του Βαρνάβα αποτελεί μια φωνή εξωδιηγητική. με άλλα λόγια οριοθετεί το ποίημα ως αυτοδύναμη οντότητα στην κειμενικότητα. Είναι, κατά τον Barthes, το πρώτο βήμα στην ανάπτυξη του ερμηνευτικού κώδικα, αρθρώνοντας το πρωταρχικό αίνιγμα ή ερώτημα που προσανατολίζει τον αναγνώστη. Όπως σημειώνει και ο Γρηγόρης Πασχαλίδης, δεν σημειώνει απλά την έναρξη του κειμένου, αλλά αποτελεί και ένα προνομιακό σημείο εισόδου σε αυτό καθώς προσφέρει μία συγκεκριμένη οπτική για την ερμηνευτική του προσέγγιση. Ανοίγει το κείμενο δημιουργώντας μια σειρά από αρχικά ερωτήματα και προσδοκίες, ως μεταδηγηματικός κώδικας, καθώς αυτός συνιστά την απαρχή της ερμηνείας.
Ο Βαρνάβας πλάθει δυνατές λυρικές εικόνες με έντονο το φυσιολατρικό στοιχείο. Η φύση και η ζωή στην ύπαιθρο της γενέτειρας τροφοδοτούν τη μνήμη και τις ποιητικές αναζητήσεις του (στη χώρα μας, η πέμπτη διάσταση, χωρίς μνήμες, φύτρες, απόθεμα δίψας, πληρότητα). Οι εικόνες αυτές έρχονται σε αντίθεση προς τη ζωή του ώριμου ανθρώπου, θυμίζοντας το «βίωμα της ιθαγένειας ή της εντοπιότητας», όπως το προσέγγισε ο Γαραντούδης. Άλλωστε, δεν είναι λίγα τα ποιήματα που συνδέονται με τον γενέθλιο τόπο (θύματα θέσης, παραπομπές στην ιστορία, γυρισμός, οικίας δομικά, γράμμα στον αδερφό μου, του Ρε Αλέξη Πέζεμα). Κοινωνικά στιγμιότυπα ενσωματώνονται στην ποιητική του (διά αλληλογραφίας, επί υποθέσεως, ορθογράφροι, καταφύγιο, δύο ουρανοί) συχνά σε συνάφεια με τη μνήμη (σου γράφω, ο οικότοπός μας, νέο-ιδιωματισμοί, του Ρε Αλέξη Πέζεμα, η φοράδα του, Κοραή και Ζήνωνος Κιτιέως Λευκωσία). Αποτυπώνει απλές σκηνές του καθημερινού βίου, του τόπου και των ανθρώπων, τα βάσανά τους (ο οικότοπός μας, καταφύγιο νέο-ιδιωματισμοί, ο χαρταετός, μου γράφεις), ενίοτε με συμβολική διάθεση (σου γράφω).
Διαβάστε όλο το θέμα στο TVXS.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Αθλητικά
- Ολυμπιακός: Ο Πρίντεζης νιώθει προδομένος
- Κλήρωση Europa League: "Μάχη" με ελληνικό ενδιαφέρον στους "8"
- Ένας παράξενος ιός γονάτισε 3 μεγάλους τενίστες στο ίδιο τουρνουά
- Ο Φαν Ντάικ ορίζει την τύχη της Λίβερπουλ
- «Καλύτερος όλων ο ΠΑΟΚ, δε θα είναι εύκολα στο Αγρίνιο»
- Μαρτίνς: «Ιδιαίτερο παιχνίδι»
- Ματσάρα στο Λονδίνο, εύκολο έργο η Τσέλσι
- Οι τηλεοπτικές μεταδόσεις της Formula 1 το Σαββατοκύριακο
- O Ρικ Πιτίνο στην Κόκκινη Πλατεία (pic)
- Η αποστολή για Αγρίνιο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Novasports
- Μαρτίνς: «Ιδιαίτερο παιχνίδι»
- O Ρικ Πιτίνο στην Κόκκινη Πλατεία (pic)
- Ξεκινάει το Πανελλήνιο πρωτάθλημα Πάλης Παίδων – Κορασίδων
- ΤΣΣΚΑ - Παναθηναϊκός: μια ματιά στους αριθμούς
- Πρόωρος τελικός στα προημιτελικά του Europa (pics)
- Χωρίς Μοράρ – Κυριακίδη κόντρα στον ΠΑΟΚ
- Η αντίδραση του Γ. Αγγελάκα για την «επίμαχη» συναυλία των Rotting Christ στην Πάτρα
- H ιστορία του ποδοσφαίρου βρίσκεται στα προημιτελικά! (videos)
- Far Cry New Dawn Review
- Έτοιμος να γράψει ιστορία ο Ιτούδης
- Τελευταία Νέα Novasports
- Η «πληθυντική» ποίηση του Σωτήρη Βαρνάβα
- ΤΣΣΚΑ - Παναθηναϊκός: μια ματιά στους αριθμούς
- Η νέα μεγάλη φωνή της τζαζ Alicia Olatuja στο Half Note!
- Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του στο θέατρο: Το αντιπολεμικό αριστούργημα στο θέατρο Altera Pars
- Με Ζαμπά αντί Μαουρίσιο η αποστολή
- Μαρτίνς: «Ιδιαίτερο παιχνίδι» (video)
- H ιστορία του ποδοσφαίρου βρίσκεται στα προημιτελικά! (videos)
- Η αντίδραση του Γ. Αγγελάκα για την «επίμαχη» συναυλία των Rotting Christ στην Πάτρα
- Η Novasports Running Team στο 5ο Lycabettus Run (video)
- Επέστρεψε στην Εθνική ο Πορτογαλίας ο Σα (pic)
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Αθλητικά
- Σλαφτσάκης: «Να δείξουμε χαρακτήρα»
- Καζίνο Πάρνηθας: Δείτε τι έγινε στο τουρνουά πόκερ τη εβδομάδας
- ΟΠΑΠ: Μεγάλη γιορτή για τους «πρωταγωνιστές» του δικτύου για το 2018 (pics)
- Ο Φαν Χόιντονκ... ανακάτεψε ένα μπαλάκι στην κλήρωση του Europa League! (vid)
- Βόλεϊ: Πέντε «τριφυλλάκια» στα κλιμάκια
- Καπέλο για Ρονάλντο: "Δεν είναι ιδιοφυΐα, όπως ο Μέσι"
- Το ΣΕΦ δεν θα ανοίξει για το ντέρμπι της Κυριακής
- Καστρίτης: «Ο ρυθμός είναι το κλειδί για τη νίκη»
- H μεγάλη εκδρομή του ελληνικού κλαμπ της Ντόρτμουντ με Τότεναμ (pics)
- Πρόσκληση από τον Λιθουανό Πρέσβη σε Αγγελόπουλο και ΑΕΚ