Gustave Courbet: «Γράμματα στους Γερμανούς»
Τα Γράμματα στους Γερμανούς του Gustave Courbet, που κυκλοφόρησαν από τις Εκδόσεις Ροές σε μετάφραση του Σταύρου Βελούδου, ο οποίος συνέθεσε επίσης την εισαγωγή και τα σχόλια, ξεχωρίζουν μέσα στη σύγχρονη πνευματική παραγωγή στο μέτρο και στον βαθμό που προσφέρουν τη δυνατότητα στον σύγχρονο αναγνώστη να έρθει σε επαφή με έναν από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους ζωγράφους του 19ου αιώνα. Πρόκειται για έναν καλλιτέχνη που διαφοροποιήθηκε σημαντικά και
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που ένας τέτοιος καλλιτέχνης θέλησε να εξέλθει του περιγράμματος της τέχνης του και να λάβει μέρος στα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα της εποχής, στην ιστορία που τότε διαμορφωνόταν. Γεννημένος το 1819 στο Ορνάν, μια μικρή πόλη στα σύνορα Ελβετίας και Γαλλίας, αποφασίζει, μεσούντος του Γαλλοπρωσικού πολέμου (Ιούλιος 1870 – Ιανουάριος 1871), να αναγνώσει τα Γράμματά του προς τους Γερμανούς, μέσα από τα οποία φωτίζεται όχι μόνο η στάση του απέναντι στον πόλεμο, αλλά και απέναντι στο γερμανικό έθνος και στα όσα αυτό φέρει εντός του ως ανεξίτηλα σημάδια μιας ιδιοσυγκρασίας και μιας ψυχοσύνθεσης από τις πιο ιδιαίτερες και χαρακτηριστικές της ευρωπαϊκής ηπείρου. Πρόκειται ουσιαστικά για μια ανατομία που επιχειρεί ο Courbet στην ιστορική στιγμή και στον τρόπο με τον οποίο αυτή ανέδειξε τις διαφορές Γερμανών και Γάλλων, αλλά και για μια σαφή διατύπωση του αιτήματος για την ανάδυση και την επικράτηση των βασικότερων από τις αξίες στις οποίες πρέπει να βασίζεται και να οικοδομείται η ανθρώπινη οντότητα. Θα μπορούσε κανείς να δει εδώ μια προσπάθεια υπεράσπισης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, κυρίως όμως της ίδιας της Τέχνης ως οδηγού για την κυριαρχία της αλήθειας και της δικαιοσύνης.
{jb_quote} Δεν σταματά ποτέ να μάχεται ονειρευόμενος, να ονειρεύεται μαχόμενος. {/jb_quote}
Κείμενα μαχητικά και αγωνιστικά, ποτισμένα από το πάθος και τη βαθιά ανάγκη του δημιουργού να φωτίσει την ποιότητα της γαλλικής σκέψης, τη δυναμική του γαλλικού πνεύματος να απλώνεται σαν φως για να αγκαλιάσει όλους τους ανθρώπους και να τους θέσει υπό τη σκέπη της απόλυτης απελευθέρωσης, της κατίσχυσης της δημιουργίας ως πεμπτουσίας της ζωής. Θα μπορούσε κανείς να μπει στον πειρασμό να δει εδώ μόνο το χάσμα και τον διχασμό που σφραγίζει τη σχέση Γάλλων και Γερμανών. Κι όμως. Πολύ συχνά, ο Courbet εισάγει μέσα στις επιστολές του φράσεις οι οποίες, με κάποιον τρόπο, φαίνεται να προκρίνουν τη συναδέλφωση, τη συνύπαρξη, την υποχώρηση. Όλες εκείνες τις προϋποθέσεις, δηλαδή, για την ειρηνική συμβίωση των λαών. Και δεν είναι τυχαίο που αυτή μπορεί τόσο καλά να γίνει όραμα απτό, χειροπιαστό μέσα από τα λόγια ενός καλλιτέχνη που, ως τέτοιος, δεν σταματά ποτέ να μάχεται ονειρευόμενος, να ονειρεύεται μαχόμενος. Η πρόταση, λοιπόν, που αρθρώνει εδώ ο Γάλλος ζωγράφος είναι σαφής: ο καλλιτέχνης θα πρέπει, όποτε το κρίνει και το αισθάνεται, να προσέρχεται στο κοινωνικοπολιτικό πεδίο και να καταθέτει τις απόψεις του πάνω στο γίγνεσθαι και τη ροή των γεγονότων. Αυτό άλλωστε επιτάσσει και η ίδια η τέχνη που, ως έκφανση της ανθρώπινης συνθήκης, είναι σταθερά προσανατολισμένη στον άνθρωπο και την ευημερία του.
Γράμματα στους Γερμανούς
Gustave Courbet
Εισαγωγή – Μετάφραση – Σχόλια: Σταύρος Βελούδος
Επιμέλεια: Γιάννης Μπαρτσώκας
Ροές
104 σελ.
ISBN 978-960-283-536-4
Τιμή €9,54
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ελεονώρα Μελέτη: «Έχω συγκεκριμένη ατζέντα με την οποία θέλω να καταπιαστώ στην Ευρωβουλή»
- «Έσπασε» η Ελεονώρα Μελέτη στην έκπληξη του συζύγου της: «Φέρτε κανένα χαρτομάντηλο, δεν είναι ντροπή»
- Σασμός: Ο Αστέρης τυλίγεται στις φλόγες – «Βοήθεια»
- Η Γη της Ελιάς: Ανατροπή στη σχέση Αθηνάς-Τζον
- Η καταστροφή του Τσερνόμπιλ
- Πρώτο εμπόδιο ο Μοντέιρο για τον Τσιτσιπά
- «Ο αόρατος Τονίνο» του Τζάνι Ροντάρι στην Παιδική Σκηνή του «Από Μηχανής» Θεάτρου
- Τα έξι υποψήφια βιβλία για το φετινό βραβείο Ντίλαν Τόμας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- «Ο αόρατος Τονίνο» του Τζάνι Ροντάρι στην Παιδική Σκηνή του «Από Μηχανής» Θεάτρου
- Τα έξι υποψήφια βιβλία για το φετινό βραβείο Ντίλαν Τόμας
- Ξενοδοχείο για μάγισσες: Προσοχή, οι πελάτες δαγκώνουν!
- «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μίλερ σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου στο θέατρο Από Μηχανής
- Λοράν ντε Μπρινό: Πέθανε ο άνθρωπος που έκανε διάσημο τον Μπαμπάρ
- Απονεμήθηκαν τα βραβεία του Ελληνικού Τμήματος της ΙΒΒΥ 2024
- Martin Gross: «Η τελευταία χρονιά»
- Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου | Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα 2024
- Μισέλ Φάις: «Το περίεργο μαξιλάρι»
- Απεβίωσε η «μεγάλη κυρία» της λογοτεχνίας της Καραϊβικής, Μαρίζ Κοντέ
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Gustave Courbet: «Γράμματα στους Γερμανούς»
- «Συγγραφική αγωνία» της Ελένης Λαδιά
- «Φωτεινά σήματα» της Dani Shapiro
- Στον Ζαν-Μπατίστ Αντρεά και το κινεζικό βραβείο Γκονκούρ
- Η λευκή καλύβα
- Αγαπητέ μαλάκα
- «In Absentia» του Μανόλη Πολέντα
- Ιωάννα Ηλιάδη
- Η Ελλάδα στην 61η Διεθνή Έκθεση Παιδικού Βιβλίου της Μπολόνια
- M. Gross, C. Cassar Scalia, P. Tena, Α.-Γ. Δήγκας, Χ. Ευθυμίου, Θ.Π. Ζαφειρίου, Δ. Μαρίνος, Ν. Αναστασιάδου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Μουσεία influencers
- Η Μικρασιατική Καταστροφή του 1922 και η Κυπριακή Καταστροφή του 1974
- Αχιλλέας ΙΙΙ: «Τέλος πάντων»
- Δημήτρης Βαρβαρήγος: «Παράτα με!»
- 20ή Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, 16-19 Μαΐου
- Απεβίωσε η «μεγάλη κυρία» της λογοτεχνίας της Καραϊβικής, Μαρίζ Κοντέ
- Τοκέι
- Οι ευωδιές των κήπων
- Νεκταρία Αναστασιάδου: «Στα πόδια της αιώνιας άνοιξης»