Αχιλλέας Ραζής: «Είναι τέρας;»
Μια νέα μορφή εικονογραφημένων βιβλίων, αφού έχει γίνει ήδη ιδιαιτέρως αγαπητή στο εξωτερικό, έχει κάνει σχετικά πρόσφατα και δειλά την παρουσία της και στην Ελλάδα. Αναφέρομαι σε εκείνα τα βιβλία όπου οι λέξεις απουσιάζουν και την όποια ιστορία αναλαμβάνουν να την αφηγηθούν οι εικόνες. Νομίζω περίπου πέντε είναι αυτά που μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει από ελληνικούς εκδοτικούς οίκους, αλλά σχεδιασμένα από ξένους εικονογράφους, και
Τα βιβλία αυτά τα έχουν ονομάσει «σιωπηλά βιβλία», με την έννοια πως απουσιάζουν οι λέξεις, αλλά εγώ δηλώνω την αντίρρησή μου σε αυτή την ονομασία και προτιμώ να αναφέρομαι σε αυτά ως «βουβά βιβλία» (όρο που άλλωστε έχει επίσης χρησιμοποιήσει και η Μαριάννα Μίσιου στη μελέτη της Βουβά κόμικς και εικονοβιβλία, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο 2020). Και διαφωνώ με τον χαρακτηρισμό «σιωπηλά» γιατί η απουσία λέξεων δεν σημαίνει σιωπή και μόνο – άλλωστε όλα τα μεγάλα λογοτεχνικά έργα χαρακτηρίζονται από στιγμές σιωπής, στιγμές δηλαδή που επιτρέπουν στη φωνή του αναγνώστη τους να παρέμβει και να συμμετάσχει στην αναγνωστική δημιουργία. Προτιμώ τον χαρακτηρισμό «βουβά», μιας και δεν υπάρχει ο ήχος που ακόμα και η πιο μικρή λέξη μπορεί να παραγάγει.
Αλλά σε τι μπορεί να εξυπηρετεί ένα βιβλίο που έχει μόνο εικόνες και καθόλου λόγια, και βέβαια αναφέρομαι σε εικόνες με άρτια αισθητική υπόσταση και όχι απλώς σχέδια περιγραφικά μιας κατάστασης ή κάποιων προσώπων, ζώων κ.λπ.; Και τελικά, αυτού του είδους τα βιβλία σε ποιον απευθύνονται; Και δικαιολογημένα τα εντάσσουμε στον γενικότερο χώρο των βιβλίων για παιδιά;
Αναμφίβολα, οι εικόνες με τον δικό τους τρόπο οδηγούν στην ανάπτυξη της δημιουργικής σύνθεσής τους εκ μέρους ενός παιδιού. Δημιουργικής όσο και προσωπικής. Και γι’ αυτό άλλωστε αυτού του είδους τα βιβλία θεωρούνται ως αποτελεσματικά εργαλεία στη νοητική και ψυχολογική ωρίμανση των παιδιών. Ναι, κάτι τέτοιο συμβαίνει, αλλά αναρωτιέμαι σε τι όχι μόνο θα εμποδιστεί ένας ενήλικας να το χαρεί από πλευράς αισθητικής, αλλά ακόμα περισσότερο να το χρησιμοποιήσει και αυτός ως βάση για να περιηγηθεί σε μια δική του –καθόλου βέβαια «σιωπηλή»– εσωτερική ανάγνωση και αναγνώριση των συναισθημάτων του;
{jb_quote}Άρτια εικαστικά βιβλία, που αξίζει να τα χαίρονται όλοι. Στην ουσία να χαίρονται αυτή τη μορφή αφήγησης, που μπορεί να είναι βουβή μα καθόλου σιωπηλή.{/jb_quote}
«Είναι τέρας;» δείχνει να αναρωτιέται ο μικρός ήρωας του ομώνυμου βιβλίου του εικαστικού Αχιλλέα Ραζή. Είναι τέρας η φιγούρα μιας κούκλας μέσα στο ημίφως του παιδικού δωματίου; Είναι τέρας η σκιά του, που άλλοτε μεγαλώνει κι άλλοτε μικραίνει, αλλά πάντα εκεί γύρω του είναι; Είναι τέρας ένας σκύλος που κάθεται στη γωνία του δρόμου; Τέρας το περίγραμμα ενός κτηρίου που σκιάζει τον όγκο ενός άλλου; Κάποιο τέρας κρύβεται στις σκοτεινές γωνιές του σπιτιού; Τι το τερατώδες μπορεί να συμβαίνει και ο κόσμος γύρω αλλάζει χρώμα, καθώς η μέρα υποχωρεί στη νύχτα;
Τέτοιες οι εικόνες που γεμίζουν τις σελίδες για να ακολουθήσουν μετά κάποιες άλλες, που δεν επιχειρούν να εξηγήσουν με επιστημονικό τρόπο όλα αυτά, αλλά να τα εντάξουν μέσα στη δημιουργική διαδικασία της φαντασίας. Γιατί από την εποχή των πρωτόγονων ανθρώπων ήταν το άγνωστο που, αφού πρώτα φαινότανε ως τέρας, μετά έμπαινε στη θέση του, γινότανε μια καθημερινότητα, αλλά άφηνε το ίχνος μιας φαντασιακής προσέγγισης αυτού του καθημερινού συμβάντος.
Κάπως έτσι γεννήθηκαν οι μύθοι, οι θρύλοι, η μυθολογία… Κάπως έτσι η φαντασία. Μα και κάπως έτσι γεννιούνται τα σύγχρονα τέρατα της σύγχρονης καθημερινότητας, που μπορεί να μην καταδυναστεύουν τις νύχτες των παιδιών, αλλά καταπιέζουν τους ενήλικες. Και γι’ αυτούς τον ρόλο αυτής της ψυχικής ισορροπίας μπορεί να τον προσφέρει η Τέχνη, είτε με τη μορφή των λέξεων είτε με τη μορφή των εικόνων. Άρτια εικαστικά βιβλία, που αξίζει να τα χαίρονται όλοι. Στην ουσία να χαίρονται αυτή τη μορφή αφήγησης, που μπορεί να είναι βουβή μα καθόλου σιωπηλή. Γιατί καμιά ουσιαστική αφήγηση δεν κραυγάζει. Συνήθως ψιθυρίζει, ενίοτε και σιωπά. Χρησιμοποίησα τον όρο «αφήγηση» θέλοντας να υποδηλώσω πως η παρουσία του αφηγητή –είτε ως συγγραφέα είτε ως εικονογράφου– πάντα θα δηλώνεται.
Μια πολύ προσεγμένη έκδοση και ιδιαίτερα κατατοπιστικό, για τον πρωτόπειρο αναγνώστη αυτού του είδους βιβλίων, το σημείωμα του δημιουργού στο τέλος του βιβλίου.
Είναι τέρας;
Αχιλλέας Ραζής
Καλειδοσκόπιο
48 σελ.
ISBN 978-960-471-241-0
Τιμή €15,90
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Αλέξης Κούγιας σε Λιάγκα: «Δεν θα έχετε καλή τύχη με μένα, σας το λέω ξεκάθαρα, ηρεμήστε λίγο»
- Bιασμός 12χρονης-Απίστευτες δηλώσεις από τον δικηγόρο του Κρητικού: «Δεν έχει ικανή πνευματική δυνατότητα να διακρίνει μια 12χρονη από μια 17χρονη»
- Αγία Πελαγία: Σήμερα το «τελευταίο αντίο» στους δύο νεκρούς
- Μαμά 2 παιδιών έμεινε ξανά έγκυος στα… 62: «το κοριτσάκι μας είναι ένα θαύμα»
- Μπινγκ Κρόσμπι: Ποιος ήταν ο δημοφιλής ηθοποιός και ερμηνευτής
- Μυτιλήνη: Πέθανε οδηγός 8 μέρες μετά το τροχαίο στην Αρίσβη
- ΠΣΑΚ: Καταδικάζει αισχρό σύνθημα με “αποδέκτη” φίλαθλο ομάδας που έχασε τη ζωή του
- Ο τραγουδιστής Μίκαμπεν πέθανε πάνω στη σκηνή σε συναυλία στο Παρίσι
- Η επίκαιρη “Arizona” για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Σταθμός…
- Κατερίνα Παπουτσάκη: «Δεν μου αρέσει να απασχολώ τον Τύπο για το τι κάνω στη ζωή μου»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- «Στον αριθμό 10 της οδού Ρουαγιάλ» της Κριστίν Γουέλς
- Ηνωμένο Βασίλειο: Πολλές βιβλιοθήκες έτοιμες να μετατραπούν σε «τράπεζες ζεστασιάς»
- Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά (συλλογικό έργο): «Συντροφιά μ’ ένα βιβλίο»
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Καζαντζάκη, Ξανθούλη, Caminito, Galgut και Jones
- Σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία και μάθηση
- Γιάννης Πλαχούρης: «Μοιρολόγι: Αντιστροφή»
- «Εντγκάρ Ντεγκά, ένας ιμπρεσιονιστής που προτιμούσε τον ρεαλισμό» του Κώστα Ξ. Γιαννόπουλου
- Προσφορά από την Alpha Bank της έκδοσης «Έλληνες θεοί και ήρωες στην αρχαία Κύπρο»
- Εκπαιδευτικό εργαστήριο «Θεατροπαιχνιδίσματα στο μαγικό βαγόνι» στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ
- «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη, Β. Κορακάκης, Β. Βεκρή, Κ. Γουέλς, Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά

- Τελευταία Νέα Diastixo
- Αχιλλέας Ραζής: «Είναι τέρας;»
- Ηλίας Μαλανδρής
- Ηνωμένο Βασίλειο: Πολλές βιβλιοθήκες έτοιμες να μετατραπούν σε «τράπεζες ζεστασιάς»
- Ο ουρανός της Ελλάδας: Φθινόπωρο
- Κωνσταντίνα Μόσχου: «Ραντεβού στου Μπο»
- Προσφορά από την Alpha Bank της έκδοσης «Έλληνες θεοί και ήρωες στην αρχαία Κύπρο»
- Γιάννης Πλαχούρης: «Μοιρολόγι: Αντιστροφή»
- «Η θάλασσα της ηρεμίας» της Emily St. John Mandel
- Τζέιμς Πάτερσον: Δωρεές 5,3 εκατομμυρίων δολαρίων σε οργανώσεις και πανεπιστήμια
- Σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία και μάθηση
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Μουσούδα, σ’ αγαπώ!
- Πέντε ποιήματα του Δημήτρη Μάνου
- Philip Bunting: συνέντευξη στη Ράνια Μπουμπουρή
- «Άνοιξη» του Δημήτρη Πλαβούκου στον Πολυχώρο Vault
- Από την Ιωνία στο Ιόνιο
- Μην αφήνετε μια κρίση να πάει χαμένη
- «Σαν άμμος πέφτει ο ήλιος» της Μαρουσώς Αθανασίου
- «Ο βυζαντινός κόσμος του Τάσου Μαντζαβίνου»: έκθεση στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο
- Κύκλος εκπαιδευτικών σεμιναρίων από το PEN Greece
- A. Skármeta, M. Baker, Ε. Ντεγκά, Π. Μαρκέτου, Δ. Καλοκύρης, Κ. Νικολάου