Αλέξανδρος Ψυχούλης: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης γεννήθηκε στον Βόλο το 1966. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Παναγιώτη Τέτση. Σήμερα είναι καθηγητής Τέχνης και Τεχνολογίας στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και από το 2017 διευθύνει το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών με τίτλο «Μεταβιομηχανικός σχεδιασμός, σχεδιαστικές και καλλιτεχνικές πρακτικές για την παραγωγή της καθημερινής ζωής». Το εικαστικό του έργο αποτελείται από διαδραστικές ή μη εγκαταστάσεις
Τροφοσυλλέκτης, το νέο σας βιβλίο. Θα μας δώσετε κάποια στοιχεία του;
Ο Τροφοσυλλέκτης είναι ένα αυτοεθνογραφικό δοκίμιο ή ένα βιβλίο συνταγών με πρώτες ύλες που η φύση προσφέρει απλόχερα, ή ένα ξεσκαρτάρισμα με το πατρικό πρότυπο, ή ένα άθροισμα διηγημάτων ή όλα αυτά μαζί. Τα βιβλιοπωλεία έχουν μεγάλο πρόβλημα όταν πρέπει να αποφασίσουν σε ποιο ράφι θα το βάλουν.
Γράψατε το βιβλίο για να αποδώσετε φόρο τιμής στη μνήμη του εκλιπόντος πατέρα σας; Ήταν και ψυχοθεραπευτική η διαδικασία της συγγραφής του;
Η αρχική πρόθεση ήταν να γράψω ένα δοκίμιο για τον σύγχρονο τροφοσυλλέκτη, για τον άνθρωπο που ενώ ζει στην πόλη συχνοπατάει το ένα του πόδι στην ύπαιθρο, συλλέγοντας και κυνηγώντας, υπακούοντας σ’ ένα αρχαίο ένστικτο. Ήθελα να περιέχει τις συνταγές που ο πατέρας μου μου είχε δείξει στα τελευταία χρόνια της ζωής του – όλες με πρώτες ύλες που έβρισκε στο νότιο Πήλιο. Γράφοντας τις συνταγές του, και φέρνοντας στον νου όλες τις στιγμές που μου τις μάθαινε, συνειδητοποίησα πόσο λίγο ήξερα αυτόν τον άνθρωπο και η αναζήτηση του «τι τελικά ήταν ο πατέρας μου» έγινε οργανικό μέρος της αφήγησης. Υπάρχει λοιπόν μια παιγνιώδης αυτοψυχανάλυση μέσα στη διαδικασία ολοκλήρωσης του βιβλίου.
Ο χρόνος, η ωριμότητα και η εμπειρία είναι απαραίτητα στοιχεία για να αντιμετωπίσουμε ψύχραιμα και αποστασιοποιημένα τις σχέσεις και να φιλτράρουμε τα βαθύτερα συναισθήματά μας για ανθρώπους δικούς μας, που λείπουν πια από κοντά μας;
Ο άνθρωπος είναι «πρεσβύωπας» σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Βλέπει καλύτερα ένα γεγονός όταν απομακρύνεται απ’ αυτό. Ο χρόνος είναι η απαιτούμενη απόσταση για να δεις τα πράγματα πιο καθαρά. Χρειάστηκε να περάσουν είκοσι ολόκληρα χρόνια από τον θάνατό του για ν’ αρχίσω να μιλώ για τον πατέρα μου ολοκληρώνοντας έτσι το πένθος, μετατρέποντάς το σ’ ένα αφήγημα και σε κώδικες συνταγών, σε κώδικες ευτυχίας δηλαδή που έχουν τη δύναμη να δημιουργήσουν μελλοντικές απολαύσεις στον μερακλή αναγνώστη.
Στη σύγχρονη ζωή η μαγειρική συχνά είναι διεκπεραιωτική, αφού πολλοί καταφεύγουν στο έτοιμο φαγητό. Τι σημαίνει για εσάς η πρόσληψη τροφής και κατ’ επέκταση η μαγειρική;
Δεν έχω κάτι μ’ αυτούς που προτιμούν να παίρνουν έτοιμο φαγητό. Ιδίως με τους μοναχικούς τύπους. Το κάνω κι εγώ συχνά, γιατί δεν μ’ αρέσει καθόλου να μαγειρεύω μόνο για τον εαυτό μου. Το ζήτημα είναι να είσαι απαιτητικός από αυτό που βάζεις στον οργανισμό σου. Το ποιοτικό φαγητό είναι ένδειξη αυτοσεβασμού, και ποιοτικό είναι το φαγητό που χρησιμοποιεί καλές εποχικές πρώτες ύλες και έχει μαγειρευτεί με φροντίδα. Η μαγειρική είναι τέχνη υψηλή, προορισμένη να παράξει συγκίνηση. Δεν απευθύνεται δηλαδή στο στομάχι, αλλά στην ψυχή μας.
Στο βιβλίο μιλάτε και για τον ρόλο της τροφοσυλλογής στην ακαδημαϊκή διδασκαλία. Θέλετε να μας εξηγήσετε;
Τον ρόλο που μπορεί να παίξει η τροφοσυλλογή στην ακαδημαϊκή διδασκαλία τον είχε συλλάβει από το 1959 ο σπουδαίος Τζον Κέιτζ (John Cage), που εκτός από συνθέτης ήταν μυκητολόγος υψηλών προδιαγραφών. Ο Κέιτζ, που τότε δίδασκε πειραματική σύνθεση στο New School της Νέας Υόρκης, εισηγήθηκε στο συμβούλιο της σχολής μια πρόταση για 5 συμπληρωματικά μαθήματα στη φύση για αναγνώριση και συλλογή μανιταριών. «Στην ουσία δεν θα είναι καν μαθήματα», τους είπε. Ο κοσμήτορας ήταν πολύ επιφυλακτικός, αλλά ευτυχώς ένας άλλος καθηγητής διατυπώνει την άποψη πως η μανιταροσυλλογή ίσως είναι μια καλή άσκηση παρατήρησης για τους νέους συνθέτες και ο δισταγμός κάμπτεται. Όλες οι σπουδές του κόσμου είναι ασκήσεις παρατήρησης.
{jb_quote}Ο άνθρωπος είναι «πρεσβύωπας» σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Βλέπει καλύτερα ένα γεγονός όταν απομακρύνεται απ’ αυτό.{/jb_quote}
Αποτελεί τελικά ο θεσμός της οικογένειας έναν μηχανισμό παραγωγής πολύτιμων τραυμάτων, όπως τιτλοφορείται ένα κεφάλαιο του βιβλίου σας;
Ναι, όσο κι αν προσπαθήσεις, όσο κι αν πεις θέλω τα παιδιά μου να μεγαλώσουν σώα, δεν πρόκειται να το αποφύγεις. Λες και το να τραυματοποιούμε τις γονεϊκές συμπεριφορές είναι κάτι γονιδιακό. Αν αυτά τα γονεϊκά τραύματα δεν σε καταστρέψουν εντελώς, αν καταφέρεις να τα διαχειριστείς μ’ έναν δημιουργικό τρόπο, θα αποτελέσουν πολύτιμες αποσκευές για όλη τη ζωή σου. Τουλάχιστον έτσι είναι για μένα, αποτελούν τις πρώτες ύλες κάθε καινούργιας δουλειάς, τα προστατεύω και τα κανακεύω σε τέτοιο σημείο που φοβάμαι μην και τα θεραπεύσω.
Πώς θα θέλατε να σας θυμούνται τα δικά σας παιδιά;
Ο πατέρας μου ήθελε να τον θυμάμαι ως δέντρο. Μου έλεγε «θα φυτέψω μια λεύκα εδώ έξω απ’ το παράθυρό σου, κι όταν ο άνεμος σαλεύει τα φύλλα, θα λες ο πατέρας μου με χαιρετάει απ’ τον άλλο κόσμο». Εγώ δεν ξέρω ακόμα πώς θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου. Σίγουρα όχι σαν δέντρο, θα προτιμούσα σαν μια θάλασσα (πλάκα κάνω).
Ποια αξία θεωρείτε υπέρτατη;
Τον αυτοσαρκασμό. Δεν ξέρω καν αν περιλαμβάνεται σ’ αυτά που ορίζονται ως αξίες – αν δεν περιλαμβάνεται, να τον βάλουμε.
Ασχολείστε με τη συγγραφή κάποιου νέου βιβλίου;
Κάτι σκαλίζω, αλλά όχι συστηματικά. Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνω ένα μουσικό πρότζεκτ, μια σειρά τραγουδιών με τίτλο Polaroid απ’ το τέλος του κόσμου. Νομίζω πως αλλάζω τα μέσα σαν τα όργανα ενός γυμναστηρίου.
Το σπίτι σας στο Μικρό, που περιγράφετε και στο βιβλίο, καταστράφηκε στην κακοκαιρία που έπληξε τον Σεπτέμβριο την περιοχή. Θέλετε να μας μιλήσετε πώς αυτή η απώλεια συντέλεσε στη δημιουργία των έργων που εκτίθενται αυτό το διάστημα στην γκαλερί a.antonopoulou.art στην Αθήνα;
Ο Ντάνιελ μου πήρε το αγαπημένο μου σπίτι. Ένα πέτρινο κουκλίστικο διώροφο πάνω στην παραλία του Μικρού. Η έννοια του καταφυγίου και της σταθερότητας κατέρρευσε μπροστά στα μάτια μου με ανατριχιαστικό θόρυβο και μπήκα σε μια παραγωγική περίοδο θλίψης που ήθελα να ζωγραφίζω καθημερινά. Η ίδια η διαδικασία της ζωγραφικής αποδείχτηκε θεραπευτική και δημιούργησε έναν χώρο που μέσα του ένιωσα να βρίσκω ξανά τις ισορροπίες μου. Τα έργα αυτά, μεγάλων διαστάσεων, φτιαγμένα με μολύβια ακουαρέλας, εκτίθενται στην Αθήνα τώρα με τον τίτλο Καταλογισμός.
Τροφοσυλλέκτης
Αλέξανδρος Ψυχούλης
Νήσος
σ. 128
ISBN: 978-960-589-210-4
Τιμή: 13,00€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ελεονώρα Μελέτη: «Έχω συγκεκριμένη ατζέντα με την οποία θέλω να καταπιαστώ στην Ευρωβουλή»
- «Έσπασε» η Ελεονώρα Μελέτη στην έκπληξη του συζύγου της: «Φέρτε κανένα χαρτομάντηλο, δεν είναι ντροπή»
- Σασμός: Ο Αστέρης τυλίγεται στις φλόγες – «Βοήθεια»
- Η Γη της Ελιάς: Ανατροπή στη σχέση Αθηνάς-Τζον
- Η καταστροφή του Τσερνόμπιλ
- Πρώτο εμπόδιο ο Μοντέιρο για τον Τσιτσιπά
- 5ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha στην Αθήνα
- Στέλιος Παρασκευόπουλος: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- 5ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha στην Αθήνα
- Στέλιος Παρασκευόπουλος: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- «Ο αόρατος Τονίνο» του Τζάνι Ροντάρι στην Παιδική Σκηνή του «Από Μηχανής» Θεάτρου
- Τα έξι υποψήφια βιβλία για το φετινό βραβείο Ντίλαν Τόμας
- «Κήπος της λησμονιάς» του Τόντορ Π. Τόντοροβ
- Ξενοδοχείο για μάγισσες: Προσοχή, οι πελάτες δαγκώνουν!
- N. Prose, Π.Φ. Οικονόμου, Ν. Αλεξάνδρου, Λ. Γιαννακουδάκης, Σ.Ι. Ράγκος, Θ. Κοτίνη, «Κύπρος, 1974-2024»
- «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μίλερ σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου στο θέατρο Από Μηχανής
- «Άτλας της δεκαετίας του 2000» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- Συλλογικό έργο (επιμέλεια: Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης): «Κύπρος, 1974-2024»
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Αλέξανδρος Ψυχούλης: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
- Παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας «Παιδί και ανάγνωση» του ΟΣΔΕΛ
- N. Prose, Π.Φ. Οικονόμου, Ν. Αλεξάνδρου, Λ. Γιαννακουδάκης, Σ.Ι. Ράγκος, Θ. Κοτίνη, «Κύπρος, 1974-2024»
- Meadowlands
- Τα λέμε τον Αύγουστο
- Γιώργος Χατζηβασιλείου: «Φιλοσοφία της τεχνητής νοημοσύνης»
- Φωτεινή Στεφανίδη: «Το κοτσύφι»
- Εγκαίνια βιβλιοπωλείου της Κάπα Εκδοτικής, Τετάρτη 24/4
- Οι σκλάβοι του κάμπου – Τόμος Α’
- Η ά-φθονη λιτότητα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Νικολέττα Αλεξάνδρου
- Θεώνη Κοτίνη: «Με το σώμα»
- Αποκάλυψη: Η Meta είχε εξετάσει το ενδεχόμενο εξαγοράς του εκδοτικού οίκου Simon & Schuster
- Ο «βιβλιοπώλης της Καμπούλ» επιστρέφει
- Ψίθυροι από μελάνι
- Ένας αυτόχθων του θανάτου
- Λευτέρης Γιαννακουδάκης: «Τα φαντάσματα του Δεκέμβρη»
- Παντελής Φ. Οικονόμου: συνέντευξη στην Τίνα Πανώριου
- «Ο μυστηριώδης επισκέπτης» της Nita Prose
- Σκοτία: «Ταφόπλακα» στο φετινό λογοτεχνικό φεστιβάλ Aye Write