Αναστάσης Βιστωνίτης: «Η κοίτη του χρόνου»
Εννέα αφηγηματικές ενότητες με «υποκεφάλαια» που λειτουργούν και ως αυτοτελή διηγήματα, τα οποία όταν δεν έχουν μονολεκτικούς τίτλους φέρουν αριθμούς. Ο δοκιμιογράφος ποιητής προβαίνει σε μια δραματική πρόζα κοντινή στον λεγόμενο «μαγικό ρεαλισμό» με μεγάλη ένταση στην απαιτούμενη αληθοφάνεια, το κοντινότερο στην υποκειμενικώς μυθοπλασμένη «α-λήθεια».
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Πρόσωπα σαν τον υπερρεαλιστικό Νικόλαο Κάλας στοιχειώνουν τη γραφή του και το όλον ερευνητικό ενδιαφέρον του στρέφεται προς πάσαν κατεύθυνσιν, όπου
Ο ποιητής παραμένει πάντοτε ποιητής, ακόμα κι όταν πολιτικολογεί διά της μεταφοράς ή κοινωνιολογεί διά της συνεκδοχής.
Ξεχωρίζω –για λόγους ποιητικής οικονομίας και δραματουργικής επάρκειας– το αφήγημα των σελίδων 295 και 296 (με τίτλο 12, από το «κεφάλαιο» με τίτλο «Ονειρευτής ονείρων»):
Η αράχνη είναι ένα προκατακλυσμιαίο έντομο, για την ακρίβεια: ένα υποχθόνιο έντομο. Γεννήθηκε κάτω από τη γη και αμέσως μετά έγινε η βασίλισσα των μεταλλείων. Η αρσενική αράχνη είναι σαν να μην υπάρχει και δεν αξίζει περισσότερο από μια σκοτωμένη μύγα. Η βασίλισσα αυτή του σκοταδιού έχει τη ζοφερή της κοιλιά γεμάτη ασήμι. Εκκρίνει τη λάμψη και σχεδιάζει τη φαντασία περπατώντας στα ίχνη ενός γεωμετρικού νου για να υφάνει τον ιστό της, διάφανο σαν τη σκέψη, καθαρό σαν κλωστή μετάλλου που χύνεται από το κινούμενο εργαστήριο της κοιλιάς της.
Όμως η αράχνη είναι έντομο εξωλογικό, κι αν λάβει κανείς υπόψη το σχήμα και τη φυσιολογία της, μπορεί, σε περίπτωση που αυτό την εξυπηρετεί, να την εκλάβει σαν προϊστορική απόδειξη ότι υπάρχει ζωή σε άλλους πλανήτες […].
{jb_quote}Η πλεονάζουσα στίξη σε συνδυασμό με την ανατολίτικη αφαιρετικότητα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός απολύτως διακριτού και αμίμητου λογοτεχνικού ύφους.{/jb_quote}
Θα το χαρακτήριζα «πολυσυνδετικό σχήμα» (σε αντίθεση με το λεγόμενο «ασύνδετο σχήμα»). Δομή μαθηματικού θεωρήματος. Αξιωματικές απαιτήσεις θεματολογικής συμπορεύσεως του δημιουργού με τον επαρκή αναγνώστη. Η πλεονάζουσα στίξη σε συνδυασμό με την ανατολίτικη αφαιρετικότητα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός απολύτως διακριτού και αμίμητου λογοτεχνικού ύφους. Ο συγγραφέας νιώθει την ανάγκη να εξηγήσει, αλλά βιάζεται και να μεταπλάσει το πρωτοφανές σε ανείπωτο.
Όπως φαίνεται στο Επίμετρο, ο Αναστάσης Βιστωνίτης απευθύνεται στο αναγνωστικό κοινό και μας πληροφορεί πως: «Η Κοίτη του χρόνου δεν κυκλοφόρησε στην αγορά εδώ και δεκαπέντε χρόνια. Απασχολημένος με χίλια δυο, δεν φρόντισα να την επανεκδώσω. Η παρούσα έκδοση ακολουθεί την πρώτη με δύο διαφορές: Η μία είναι πως η πρώτη έκδοση ήταν στο πολυτονικό σύστημα (αλλά χωρίς βαρείες) ενώ η παρούσα στο μονοτονικό. Η άλλη πως προσάρμοσα την ορθογραφία στα ισχύοντα σήμερα. Σ’ ελάχιστες περιπτώσεις αφαίρεσα, άλλαξα ή πρόσθεσα μερικές λέξεις. Άλλες αλλαγές δεν έκανα» (σελ. 507).
Ο ρασιοναλισμός συναντάει κι εμπλέκεται με το μη νοησιαρχικό στοιχείο με τον τρόπο που συμφύρονται το γιν και το γιανγκ στο Ταό του Λάο Τσου. Κάθε τι εμπεριέχει (και συνυφαίνεται με) το αντίθετό του. Ανθρώποι, πόλεις, αναμνήσεις, μετεικάσματα, μεταισθήματα και μεταισθήσεις, μεθέξεις κι έξεις αποδελτιώνονται, ταξινομούνται και καταχωρούνται σε μια αόρατη πολεοδομία-χωροταξία του εξαιρετικού.
Όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο του βιβλίου: Το παρελθόν και το παρόν, η φαντασία και η Ιστορία, οι πόλεις και οι άνθρωποι συνυπάρχουν στην Κοίτη του χρόνου. Ξεκινώντας από τα παιδικά του χρόνια, ο Αναστάσης Βιστωνίτης προχωρεί στον περίπλου της Μαύρης Θάλασσας και στο πέρασμα από τις εμβληματικές της πόλεις: την Οδησσό, την Κωνστάντσα και τη Βάρνα. Συνεχίζει με το ταξίδι του στην Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη, την Έφεσο και την Πέργαμο, περνά κατόπιν στη Σλοβενία του «προϊστορικού φλάουτου» κι από εκεί, βορειοδυτικά, στη Λαπωνία του ήλιου του μεσονυχτίου, για να βρεθεί στη συνέχεια στην Αίγυπτο του Νείλου, των νεκροταφείων του Καΐρου και της ερήμου. Τρεις ακόμη σταθμοί σηματοδοτούν την εμπειρία σε τούτο το πανόραμα: η Βενετία του Καρναβαλιού και του Έζρα Πάουντ, η Νέα Ορλεάνη του Μισισιπή, των πειρατών και της τζαζ, και η Νέα Υόρκη, η μεγάλη σεληνιακή μητρόπολη. Το βιβλίο κλείνει με το χρονικό της γνωριμίας και της φιλίας του συγγραφέα με μια εμβληματική μορφή: τον Νικόλαο Κάλας. Σ’ αυτή την πολυεπίπεδη αφήγηση ο χρόνος εμφανίζεται σε μια σειρά από αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις του χώρου και το πάθος της αφήγησης μεταβάλλεται σε πάθος ζωής.
Η κοίτη του χρόνου
Τόποι, πόλεις, άνθρωποι
Αναστάσης Βιστωνίτης
Εκδόσεις Καστανιώτη
512 σελ.
ISBN 978-960-03-6889-5
Τιμή €20,00
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Γη της Ελιάς: Η ιστορία παίρνει άλλες διαστάσεις στην οικογένεια Βρεττάκου
- 5 τρόποι να μετατρέψετε τα γκρινιάρικα παιδιά σε… αγγελούδια!
- Survivor: Δάκρυσε η Ναυσικά Παναγιωτακοπούλου με τα λόγια του Άρη Σοϊλέδη
- 4η δόση εμβολίου: Ανοίγει η πλατφόρμα για τα ραντεβού – Ποιους αφορά;
- Δημήτρης Αγγελής: «Πάντα βρέχει στο κεφάλι του σκύλου»
- Σασμός – Τζομπανάκη: Δεν ισχύει ότι η Καλλιόπη θα δώσει τέλος στη ζωή της, συζητιόνται όλα αυτά
- 12 παραμυθένιες κούνιες που θέλουμε οπωσδήποτε!
- Σασμός: Η δίκη του Αστέρη κρέμεται σαν σκιά πάνω από το χωριό
- TV Guide: Τι θα δούμε στην τηλεόραση την Πέμπτη 7 Aπριλίου
- Πού να πάμε σήμερα: 5 προτάσεις για θέατρο και συναυλίες για την Πέμπτη 7 Απριλίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Αναστάσης Βιστωνίτης: «Η κοίτη του χρόνου»
- Δημήτρης Αγγελής: «Πάντα βρέχει στο κεφάλι του σκύλου»
- Ηνωμένο Βασίλειο: 19χρονος από το Χονγκ Κονγκ κέρδισε τον Εθνικό Διαγωνισμό Ποίησης
- Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ελληνικού Βιβλίου
- Γκαμπριέλα Μιστράλ
- My Greek meze
- Ζώα της θάλασσας
- Jila Mossaed: «Μου δίνεις την ελευθερία να μην ανήκω»
- Λέλη Μπέη: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Μουσική και ποιητική στήριξη στην Ουκρανία στα βραβεία Γκράμι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Γη της Ελιάς: Η ιστορία παίρνει άλλες διαστάσεις στην οικογένεια Βρεττάκου
- Σασμός: Η δίκη του Αστέρη κρέμεται σαν σκιά πάνω από το χωριό
- 5 τρόποι να μετατρέψετε τα γκρινιάρικα παιδιά σε… αγγελούδια!
- 12 παραμυθένιες κούνιες που θέλουμε οπωσδήποτε!
- Survivor: Δάκρυσε η Ναυσικά Παναγιωτακοπούλου με τα λόγια του Άρη Σοϊλέδη
- 10 stylish χτενίσματα για να δοκιμάσεις την άνοιξη του 2022 – Οι απόλυτες τάσεις
- TV Guide: Τι θα δούμε στην τηλεόραση την Πέμπτη 7 Aπριλίου
- Πού να πάμε σήμερα: 5 προτάσεις για θέατρο και συναυλίες για την Πέμπτη 7 Απριλίου
- Πιστοποιητικά εμβολιασμού και νόσησης: Τι αλλάζει στις πτήσεις εσωτερικού;
- Σασμός – Τζομπανάκη: Δεν ισχύει ότι η Καλλιόπη θα δώσει τέλος στη ζωή της, συζητιόνται όλα αυτά