Χρύσα Κοντογεωργοπούλου: «Ἀγρῶστις»
Η Χρύσα Κοντογεωργοπούλου επανέρχεται ποιητικά με ένα νέο βιβλίο, που φέρει τον μονολεκτικό τίτλο Ἀγρῶστις, μια λέξη που δηλώνει τη θηλυκή εκδοχή του αγρότη και που παραπέμπει με άκρα ευθύτητα στο ίδιο το πρόσωπο της δημιουργού και στην ποιητική της ιδιότητα, στην ενασχόλησή της με τον λόγο σα να πρόκειται για ένα χωράφι που καλλιεργείται και αποφέρει καρπούς. Ούτως ή άλλως, βέβαια, οι συνθέσεις του βιβλίου περιλαμβάνουν συχνές αναφορές στη γεωργική διαδικασία και πράξη και, κυρίως, σε αυτή που αφορά τον θερισμό και το σιτάρι ως ένα από τα πιο χαρακτηριστικά
Τα ποιήματα της Κοντογεωργοπούλου διαθέτουν τη δική τους αύρα, τη δική τους ατμόσφαιρα θα έλεγε κανείς, το δικό τους κλίμα και, κατά έναν περίεργο τρόπο, διατηρούν μια ιδιαίτερη θέση σε σχέση με την πραγματικότητα που τα εμπνέει και τα καθοδηγεί. Ενώ δηλαδή δεν μοιάζουν αποκομμένα από αυτήν, ενώ η σύνδεση και η σχέση τους είναι βαθιά, γερά και στέρεα θεμελιωμένη, φαίνεται πως εγκλείονται σε ένα δικό τους σύμπαν, σε ένα ποιητικό περιβάλλον που κινείται με βάση τους δικούς του νόμους και αρχές, με βάση μια εσωτερική πορεία που έχει στόχο να διαγράψει έναν κύκλο ο οποίος είναι ταυτόχρονα κύκλος της ζωής και κύκλος της τέχνης, μια διαδρομή που αρχίζει και τελειώνει στο ίδιο σημείο, στην απαρχή της σκέψης ως πεμπτουσίας του ανθρώπινου πνεύματος, της ανθρώπινης δυνατότητας και δυναμικής. Έτσι, ενώ φαινομενικά οι ποιητικές συνθέσεις της Κοντογεωργοπούλου φαίνονται έντονα και αισθητά φορτισμένες από μια συγκίνηση, από τη μέθεξη της ποιήτριας στον τρόπο με τον οποίο η τέχνη αποτελεί ουσιαστικά ένα άγγιγμα σε μια ουσία θεϊκή, με την έννοια αυτού που υπερβαίνει τον άνθρωπο χωρίς όμως να τον ξεπερνά, στην πραγματικότητα αποτελούν δημιουργίες με απόλυτα λογικό και νοησιαρχικό προσανατολισμό και προοπτική, καθώς σφραγίζονται ανεξίτηλα από τη σκέψη και τη συνείδηση της ποιήτριας για ό,τι την περιβάλλει και κινείται γύρω της. Γιατί, στην ουσία, αυτό που αποκομίζει κανείς ως αίσθηση από τα ποιήματα είναι η λειτουργία μιας συνεχούς και αρμονικής κίνησης των ποιημάτων, κάτι σαν ένα είδος πλανητών, γύρω από ένα κέντρο που μπορεί να ταυτίζεται ακόμα και με τον ίδιο τον δημιουργό. Διαμορφώνεται έτσι η εικόνα ενός σύμπαντος που υπάρχει στη στασιμότητα και στην κίνησή του, ως πόνημα δηλαδή τελειωμένο και αρτιωμένο, αλλά και ως σώμα εν κινήσει και εν εξελίξει, ως δύναμη και δυναμική αποκρυσταλλωμένη και, την ίδια στιγμή, απόλυτα εύπλαστη, ανατροφοδοτούμενη και ανασημασιοδοτούμενη μαζί:
Η θάλασσα σήμερα είναι μια βουτιά
Κασάτα
θαλπωρή ωραίου παγωτού που
σε κρυσταλλώνει
με μια διαφάνεια αμέτρητου βυθού
όπου συλλαβίζεις τις πέτρες του
μία προς μία
όπως κομματάκια φρούτου.
Δεν είναι που το αλλιώς είναι έτσι,
αλλά που το έτσι θέλει να πιαστεί
από την ουρά του
όπως κομήτης.
Πού αστράφτει; Πού βροντάει
και πού
θα βρέξει τελικά
πώς θα εκτονωθεί ο ουρανός
από τα βάρη των νεφών του […]
(«Η θαλπωρή του κρύου»)
{jb_quote}Πρόκειται για μια μέθοδο και τεχνική που εκκινεί από τη φύση, ως νομοτελειακή δύναμη, και επεκτείνεται στην τέχνη ακριβώς για να μπορέσει να αναδείξει τον τρόπο με τον οποίο αυτή λειτουργεί ως δύναμη αναγεννητική, ως ενέργεια που εκδηλώνεται και εμποτίζει τις λέξεις. {/jb_quote}
Ποίηση λοιπόν υψηλή, με την έννοια της επιθυμίας και επιδίωξης θεώρησης της θεϊκής ποιότητας όπως αυτή ενυπάρχει στον κόσμο, στη φύση και τις ποικίλες εκδοχές της, αλλά και ποίηση χαμηλόθωρη ακριβώς για να μπορέσουν αυτές οι εκδοχές να γίνουν αντιληπτές στη γήινή τους διάσταση και λειτουργία, στη ρεαλιστική τους υφή και προοπτική. Αυτή ακριβώς η διττή προέλευση και κατεύθυνση, από και προς τα άνω και κάτω, εξεικονίζει την προσπάθεια του δημιουργού, εν προκειμένω της ποιήτριας, να αναχθεί και να συλλάβει το άφθαστο, το ανείπωτο, το ονειρώδες και να το μετουσιώσει σε λέξεις, σε ρυθμό, σε αρμονία, σε λόγο ενδιάθετο και εξωτερικευμένο, σε μια ύλη λεκτική που θα προκρίνει το νόημα και την ενέργειά της. Γι’ αυτό και η ποιήτρια καταφεύγει με ιδιαίτερη επιμέλεια στη δημιουργία και την εκμετάλλευση των συμβόλων με κεντρικό αυτό του σιταριού, που παραπέμπει και ανακαλεί μια σειρά από έννοιες, από πρακτικές, από εικόνες, από στιγμές και στιγμιότυπα, κινητοποιώντας τη λειτουργία των συνειρμών και μέσω ακριβώς αυτής της συνειρμικής διαδικασίας την απόλαυση που δίνει στον αναγνώστη η πραγματοποίηση των συνδέσεων εκείνων που ενώνουν σε ένα αξεχώριστο σύνολο, σε μια ιδιότυπη συγγένεια τον δημιουργό, τον κόσμο και τον αποδέκτη. Η απόλαυση αυτή δεν προκύπτει όμως μόνο από τη μεθόδευση αυτή, προκύπτει κυρίως από το ξύπνημα των αισθήσεων που τεχνουργεί η ποιήτρια, από το ανεπαίσθητο άγγιγμα που πραγματοποιεί στην ψυχή και τη συνείδηση του αναγνώστη, ούτως ώστε αυτός να μπορέσει να αφουγκραστεί τους τριγμούς ενός κόσμου που γεννάται και αναπτύσσεται και μιας τέχνης που εναγκαλίζεται τον κόσμο για να τον παρουσιάσει καινούργιο, ολοκαίνουργο στα μάτια και την αντίληψη του αναγνώστη. Πόσο μάλλον που η παρουσίαση αυτή δεν γίνεται μόνο ή κυρίως με τους όρους της μίμησης και της αναπαραγωγής, αλλά πρωτίστως με τους όρους του σχολίου και του σχολιασμού, της φορτισμένης συναισθηματικά και συναισθητικά θέσης και οπτικής της ποιήτριας, κατά κύριο όμως λόγο με τους όρους της αισθητικής, του ωραίου δηλαδή ως ώριμου και ισορροπημένου.
Ἀγρῶστις
Χρύσα Κοντογεωργοπούλου
24γράμματα
174 σελ.
ISBN 978-618-2014-394
Τιμή €16,00
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Αλέξης Κούγιας σε Λιάγκα: «Δεν θα έχετε καλή τύχη με μένα, σας το λέω ξεκάθαρα, ηρεμήστε λίγο»
- Bιασμός 12χρονης-Απίστευτες δηλώσεις από τον δικηγόρο του Κρητικού: «Δεν έχει ικανή πνευματική δυνατότητα να διακρίνει μια 12χρονη από μια 17χρονη»
- Αγία Πελαγία: Σήμερα το «τελευταίο αντίο» στους δύο νεκρούς
- Τρία ποιήματα του Πάνου Καπώνη
- Μαμά 2 παιδιών έμεινε ξανά έγκυος στα… 62: «το κοριτσάκι μας είναι ένα θαύμα»
- Μπινγκ Κρόσμπι: Ποιος ήταν ο δημοφιλής ηθοποιός και ερμηνευτής
- Μυτιλήνη: Πέθανε οδηγός 8 μέρες μετά το τροχαίο στην Αρίσβη
- ΠΣΑΚ: Καταδικάζει αισχρό σύνθημα με “αποδέκτη” φίλαθλο ομάδας που έχασε τη ζωή του
- Ο τραγουδιστής Μίκαμπεν πέθανε πάνω στη σκηνή σε συναυλία στο Παρίσι
- Η επίκαιρη “Arizona” για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Σταθμός…
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τρία ποιήματα του Πάνου Καπώνη
- «Στον αριθμό 10 της οδού Ρουαγιάλ» της Κριστίν Γουέλς
- Ηνωμένο Βασίλειο: Πολλές βιβλιοθήκες έτοιμες να μετατραπούν σε «τράπεζες ζεστασιάς»
- «Ιφιγένεια στη Χώρα του Πένθους» του Κώστα Παπακωστόπουλου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
- Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά (συλλογικό έργο): «Συντροφιά μ’ ένα βιβλίο»
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Καζαντζάκη, Ξανθούλη, Caminito, Galgut και Jones
- Τον Μάιο του 2023 το πρώτο μυθιστόρημα του Τομ Χανκς
- Σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία και μάθηση
- «Ο χειμώνας των λεόντων» της Stefania Auci
- ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε μία υποτροφία για το Εργαστήριο Διόρθωσης-Επιμέλειας Κειμένων της αλυσίδας πολιτισμού IANOS, αξίας 1.200 €
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Χρύσα Κοντογεωργοπούλου: «Ἀγρῶστις»
- William B. Irvine: «Η Στωική πρόκληση»
- «Εσύ είσαι ο αφηγητής της ζωής σου (Ιζαμπέλ Αλιέντε)» του Πέτρου Γκάτζια
- Πού χρησιμεύει η τέχνη εν μέσω πολέμου;
- ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε μία υποτροφία για το Εργαστήριο Διόρθωσης-Επιμέλειας Κειμένων της αλυσίδας πολιτισμού IANOS, αξίας 1.200 €
- Ο πειρατής Περπερούα και το μυστήριο του πανδοχείου
- Αναποδιά στην άκρη του γαλαξία
- Δημήτρης Τζιόβας: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Πρόσκληση ενδιαφέροντος από το ΠΙΟΠ για το πρόγραμμα «Νέοι ερευνητές – Νέες εκδόσεις»
- Γιώργος Αράγης: «Μικρά δοκίμια»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- «Γιατί η Ανί Ερνό», Σ. Μίλεσης, Π. Καπώνης, Α. Γκίτση, B. Wilson, P. Hardt
- Μια σύντομη ιστορία της Ρωσίας
- Ούσκο
- Μαρία Πιερή Στασίνου: «Υπάρχουν στον Παράδεισο άσπρα γιασεμιά;»
- Άννα Ρω
- «Η Κλωστή: ρίζα αποσύνθεση αφετηρία 1922-2022» του Άγγελου Μαγνήσαλη από τη Θεατρική Ομάδα Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
- Τον Μάιο του 2023 το πρώτο μυθιστόρημα του Τομ Χανκς
- «Γιατί η Ανί Ερνό (σχόλιο για μια δίκαιη βράβευση)» της Διώνης Δημητριάδου
- Ben Wilson: «Metropolis»
- Ελένη Καραγιάννη: «Το σχέδιο του Μωβ»