Ελευθερία Κυρίμη: «Καλό σημάδι»
Αφιέρωμα στη Μέσα Μάνη, Αρεόπολη, Γύθειο, Κόχυλα, Βίγλι, πραγματοποιεί με το εξαίρετο μυθιστόρημά της η ταλαντούχος συγγραφέας Ελευθερία Κυρίμη, στον δρόμο μετά το συναρπαστικό Η θάλασσα στο χιόνι, στην περιπέτειά της με τη γραφή. Πράγματι, μια μυθοπλαστική εφόρμηση σε ένα μέρος το οποίο κατέχεται από έναν ευρύ πολιτικοκοινωνικό αλλά και τοπικιστικό χαρακτήρα, ένα μέρος το οποίο στον ελληνικό χώρο έχει υμνηθεί αλλά και καταγγελθεί όσο κανένα άλλο. Εκεί, λοιπόν, αποφασίζει η συγγραφέας Κυρίμη να θέσει το θέατρο
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Θα ήθελα εξαρχής να ζητήσω συγγνώμη από τους αναγνώστες για τον λόγο ότι είναι αδύνατον να παραθέσω οτιδήποτε από τον μύθο του συγκεκριμένου δημιουργήματος, και αυτό όχι μόνο τεχνικά αλλά και μυθοποιητικά. Πράγματι, το βιβλίο είναι έτσι δομημένο που καμιά σχέση η ζοφερή καθημερινότητά του δεν έχει με το σήμερα στη Μάνη, στη φιλία, στον πόλεμο και οπουδήποτε αλλού, τόσο τοπικά όσο και χρονολογικά, τόσο από άποψη ζωής και δράσης των ηρώων –στην πλειοψηφία τους αρνητικών– αλλά και της εσωτερικής ενσυναίσθησης που χαρακτηρίζει άλλους – αυτοί περισσότερο θετικοί. Το μόνο που ίσως θα μπορούσα να αναφέρω είναι το γεγονός ότι τρεις οικογένειες, οι δύο από τη Μάνη και η έτερη εξ Αιγύπτου, έρχονται σε επαφή τόσο ως συγγενικές προσμείξεις, τόσο ως αψεγάδιαστη σχέση, εφόσον αποτελούν την υψηλή κοινωνία του τόπου, όσο και ως πολιτικοί αντίπαλοι, οι οποίοι την περίοδο του Εμφυλίου βρέθηκαν απέναντι – θα πει κανείς πόσοι αριστεροί αντάρτες βρέθηκαν τότε στα γύρω βουνά, παρ’ όλα αυτά όπως σε ολόκληρη την Ελλάδα πόλεμος υπήρξε. Άρα η ερμηνεία και η λύση του μυστηρίου, την οποία αναλαμβάνουν να φέρουν εις πέρας οι δύο νέοι, πραγματικά αφορά αποκλειστικά τους δέκτες, καμιά κριτική πένα δεν μπορεί να υπεισέλθει ενδιαμέσως, το μόνο που θα κατάφερνε θα ήταν η μείωση του σασπένς και η παράλληλη απώλεια του θρίλερ, με το οποίο κατασκευάζεται το συγκεκριμένο ιστορικό –με αστυνομική χροιά– μυθιστόρημα.
{jb_quote} Όταν τελειώσαμε την ανάγνωση του πρώτου βιβλίου της, είχαμε επισημάνει πως έχει τα φόντα, κατέχει τα εφόδια και έτσι αβίαστα θα γράψει ακόμη καλύτερα. Πράγμα που έγινε, και μάλιστα με εκκωφαντικό τρόπο. {/jb_quote}
Δεν γνωρίζουμε αν η συγγραφέας Κυρίμη έλκει κάποια καταγωγή από τη Μάνη, αν δηλαδή έχει δεσμούς με τη συγκεκριμένη περιοχή· το σίγουρο όμως είναι πως, αν δεν έχει, το έψαξε πολύ – οι δεκαεφτά σελίδες με σημειώσεις, γλωσσάρι στην ουσία, είναι ενδεικτικές· ίσως έζησε για ένα διάστημα εκεί, ίσως γνώρισε κάποια πρόσωπα που της διηγήθηκαν μια παρόμοια ιστορία. Παρ’ όλα αυτά, το βιβλίο –όπως είπαμε– αποτελεί αφιέρωμα, το οποίο μάλιστα ολοκληρώνεται σε κανονική έκταση, η συγγραφέας το δημιουργεί τεχνικά με τη μέθοδο του μοντάζ και το κράτησε σε λογικά επίπεδα, ενώ θα μπορούσε –με τέτοιο βάθος που διαθέτει η Ιστορία– να το πολλαπλασίαζε και να το έκανε απείρως μεγαλύτερο. Κρατώντας το σε πλαίσια υποφερτά, η συγγραφέας Κυρίμη αποδεικνύει πως ένα σύγχρονο μυθιστόρημα –και όχι φυσικά λόγω της έλλειψης χρόνου, αλλά επιπλέον και λόγω αναγνωστικής αντοχής και αντιδράσεων– πετυχαίνει κάτι το εκπληκτικό: να μεταφέρει μια ιστορία η οποία απλώνεται σε έναν χρονικό προσδιορισμό εβδομήντα ή ογδόντα ετών, να λειτουργεί όχι απλώς ως ένα ανάγνωσμα που χρειάζεται τεράστια προσοχή –χωρίς δηλαδή κενά στην πρόσληψη–, αλλά επιπλέον καταφέρνει να δημιουργήσει ένα εντελώς σύγχρονο και μεταμοντέρνο μυθιστόρημα, τόσο στην αφήγηση όσο και στη δομή και την εκφορά. Η συγγραφέας Κυρίμη έχει πλέον τα εφόδια της σωστής αφηγηματικής παράθεσης –δεν ξέρω με πόση επώδυνη εργασία– να καταγράφει μια εποχή, η οποία τελευταία υπεισέρχεται στα ενδιαφέροντα των πεζογράφων, με τρόπο όχι απλώς συναρπαστικό αλλά, πολύ περισσότερο, ωθούμενη από απόψεις προοδευτικές, ευρισκόμενη δηλαδή στην αριστερή πλευρά της μάχης και όχι μόνο των όπλων, αλλά και των ιδεών.
Το γεγονός ότι η μετακίνηση της δημοσιογράφου από την Αθήνα προς Κόχυλα, προκειμένου να γράψει κάτι στο περιοδικό στο οποίο εργάζεται, για διαφημιστικούς και τουριστικούς λόγους, μέχρι την αναζήτηση του καταδότη και του δολοφόνου του παππού του φίλου της δασκάλου, είναι τεράστιο άνοιγμα, το οποίο παρότι ευνοεί δυσάρεστες και διαφορετικές καταστάσεις, στην ουσία εστιάζει στη γλώσσα. Η ελληνική γλώσσα, η οποία υπήρξε το ωραιότερο πρόσημο, το έσχατο καταφύγιο της προηγούμενης δουλειάς της συγγραφέως Κυρίμη, μια γλώσσα η οποία μιλιέται σε άλλες εσχατιές της χώρας, βόρεια, έχουσα τεράστια σημασία ιστορικού αυθορμητισμού αλλά και πολιτικοκοινωνικού ρεαλισμού. Όταν τελειώσαμε την ανάγνωση του πρώτου βιβλίου της, είχαμε επισημάνει πως έχει τα φόντα, κατέχει τα εφόδια και έτσι αβίαστα θα γράψει ακόμη καλύτερα. Πράγμα που έγινε, και μάλιστα με εκκωφαντικό τρόπο. Το Καλό σημάδι, που ξεκινά με μια φιλόδοξη αινιγματική στάση και καταλήγει με ό,τι πιο πρωτοποριακό μπορεί κανείς να περιμένει από νέους ανθρώπους, που συνεχίζεται διατηρώντας το μυστήριο και τη σχεδόν, μέχρι λίγες σελίδες πριν από το τέλος, σύγκρουση, που περιγράφει το κατάντημα όσων έσφαζαν αριστερούς μέχρι τα λόγια που τους απέσπασαν και, τέλος, η λύτρωση μετά την αποκάλυψη της αλήθειας, η οποία δεν έχει την παραμικρή ένδειξη εμπάθειας ή εκδίκησης, ουσιαστικά περικλείει ένα σύνολο σκέψεων, ιδεών, ιδεολογιών και πάνω απ’ όλα θέσης ζωής, μέσα στο οποίο η συγγραφέας Κυρίμη βλέπει τον κόσμο. Μια θέαση η οποία και βάζει τα πράγματα στην ορισμένη από τους πρωταγωνιστές του Εμφυλίου σχέση ανθρώπων με ανθρώπους, που εξοντώθηκαν και αλληλοσκοτώθηκαν για διαφορετικούς λόγους, για άλλες –η καθεμιά πλευρά– προοπτικές.
Καλό σημάδι
Ελευθερία Κυρίμη
Μεταίχμιο
σ. 320
ISBN: 978-618-03-2447-1
Τιμή: 15,50€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η Φάρμα: Νικητής ο Κώστας Γκρέκας – Όλα όσα είδαμε στον τελικό (Video)
- Συντάξεις: Έρχονται αυξήσεις για παλαιούς συνταξιούχους από τον Ιούλιο
- Γ. Π. Σαββίδης
- Τα σχέδια της Πειραιώς για τον Αστακό, ο σεΐχης με το ελαιόλαδο και ένα ραντεβού για τη Βουλιαγμένη
- Ελευθερία Κυρίμη: «Καλό σημάδι»
- Που να πάμε σήμερα; 13 πολιτιστικές εκδηλώσεις για την Παρασκευή 11 Ιουνίου
- Πού θα πάμε φέτος διακοπές; 5 γονείς προτείνουν τα αγαπημένα τους μέρη
- Πώς να καταπολεμήσετε τον εθισμό των παιδιών στα «μπράβο»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Ελευθερία Κυρίμη: «Καλό σημάδι»
- Έλενα Αρτζανίδου: «Ο Στύλιος και οι στύλοι του»
- Παναγιώτης Στ. Σκορδάς: «Συναντήσεις: Συζητήσεις και συνεντεύξεις με σημαντικούς ανθρώπους»
- Η Bloomsbury εξαγοράζει τον εκδοτικό οίκο Head of Zeus
- Γ. Π. Σαββίδης
- Στην Τσίτσι Νταγκαρέμπουα το φετινό βραβείο PEN Pinter
- Μάργκαρετ Άτγουντ: Η ανισότητα του πλούτου και το «προφητικό χάρισμα»
- Λάιονελ Σράιβερ: Η επιλεκτική συμπόνια για το μεταναστευτικό και η αναφορά στη Λέσβο
- Σολ Μπέλοου
- Τζινγκίζ Αϊτμάτοφ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Πού θα πάμε φέτος διακοπές; 5 γονείς προτείνουν τα αγαπημένα τους μέρη
- Πώς να καταπολεμήσετε τον εθισμό των παιδιών στα «μπράβο»
- Πίσω Σελίδες της 11ης Ιουνίου 2021 – The Press Project – Ειδήσεις, Αναλύσεις, Ραδιόφωνο, Τηλεόραση
- Που να πάμε σήμερα; 13 πολιτιστικές εκδηλώσεις για την Παρασκευή 11 Ιουνίου
- Πανελλήνιες 2021: Ποιοι υποψήφιοι δικαιούνται αποζημίωση μετακίνησης
- Αδειοδότηση: Mείωση τoυ προστίμου για υποβολή ανακριβών στοιχείων ζήτησε ο Απόλλων
- Απαγόρευση κυκλοφορίας: Τελευταία ημέρα με το ωράριο που γνωρίζουμε – Τι αλλάζει από το Σάββατο
- Τα σχέδια της Πειραιώς για τον Αστακό, ο σεΐχης με το ελαιόλαδο και ένα ραντεβού για τη Βουλιαγμένη
- Με την… όρεξη του Ιβάν: «Προτάθηκε στον Σαββίδη η Λέφσκι Σόφιας»
- Οριακή αύξηση του πληθωρισμού το Μάιο