Γιάννης Πάσχος: «Φοβού τα βρέφη»
Εξαιρετικά υψηλής ευαισθησίας και στόχευσης είναι το βιβλίο-δώρο που μας έκανε το περασμένο φθινόπωρο ο Γιάννης Πάσχος.
Το πεζογράφημα είναι χωρισμένο σε επτά κεφάλαια («Τα επτά θαύματα της αποτυχίας»). Μυστηριώδης αριθμός και μαγικός το επτά, μα και γουρλίδικος, αγαπημένος πολλών αλλά και του συγγραφέα, που τον έχει και σε προηγούμενα έργα του μεταχειριστεί, ευθέως παραπέμπει στο Βιβλικό Επταήμερο της Δημιουργίας, τα επτά θαύματα του κόσμου (παρότι χιλιάδες), τους επτά σοφούς της αρχαιότητος (αν και, επίσης, χιλιάδες – πιότεροι οι αδικημένοι), τα επτά θανάσιμα
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Κοινός ορισμός του βίου μας είναι η προδιαγεγραμμένη πορεία προς κάποια μορφή τελευτής. Η πιο ζωτική αυταπάτη αυτού του μοιραίου γεννήματος συγκυριών ή σκοπιμοτήτων είναι ίσως εκείνη που «κοροϊδεύει» κάπως αυτή τη συνειδητή βεβαιότητα – αλλά ισχύει μόνο για τους πιο ευσυνείδητους από μας: Να εγκαταλείψουμε τούτον τον μάταιο κόσμο πιο ελαφροί από ενοχές, έχοντας με την προσωπική μας συμβολή κληροδοτήσει στους επόμενους μια πιο υποφερτή, μια λιγότερο κολασμένη ζήση. Αυτή τη δυνατότητα όλο και μας αποστερούν τα τερατικά μικρομέγαλα βρέφη που έχει βάλει στόχο η πένα του Γιάννη Πάσχου. Που σε κάποιο βαθμό, τους μοιάζουμε ή πάμε να τους μοιάσουμε όλοι μας. Βρέφη αποθηριωμένα, ασύδοτα και ανερμάτιστα, που επηρεάζουν με τη δική τους δραστηριότητα την αλματωδώς αύξουσα πορεία της ανθρωπότητας προς το ναδίρ. Με ποικίλες διαβαθμίσεις συμμετοχής, έχοντας τη θέση τους το καθένα σε υψηλό ή χαμηλό πόστο σ’ έναν κόσμο αμοραλιστικής σύστασης –φαινομενικά φανταστικό, ανατριχιαστικά όμως οικείο μας και από τα ποικίλης ποιότητος λογοτεχνικά και κινηματογραφικά έργα μελλοντολογικού περιεχομένου–, με στόχο την ανάδειξη της βέβαιης σε κοντινό χρόνο ολοσχερούς καταστροφής του παντός – ωστόσο, κόσμο άμεσα συγγενή μας, όπου τα κάθε τύπου αχαλίνωτα βρέφη, με διάφορο ποσοστό συμμετοχής και ευθύνης, κρατούν τη θέση τους.
Ο περασμένος αιώνας έχει χαρακτηριστεί –και– ως ο αιώνας της υπαρξιακής αγωνίας. Ο τρέχων τείνει να διαμορφωθεί σε αιώνα της καθολικής απελπισίας. Ο άπελπις του σήμερα πέφτει στα γόνατα ικέτης του παγανιστικού μας παρελθόντος με ξόρκια και μαγγανείες, επικαλούμενος τη συμπαράσταση πρόχειρα θαμμένων θεοτήτων που ευκαιριακά ανασταίνει μέσα του. Ή επιδίδεται σε προσευχές και λιτανείες ακολουθώντας την πεπατημένη. Πολιορκημένος από παντού, ψυχή τε και σώματι, εκλιπαρεί για την ελάχιστη όαση, για μια σταγόνα παραδείσιας αναψυχής. «Μοναχική πόλη», εκλιπαρεί ο Πάσχος, «μη με ξεχάσεις, μια τυχαία ανέλπιστη έμπνευση, ένα δροσερό τραγουδάκι, ένα αιμάτινο φιλί, μια υποσχόμενη χειρονομία, μια ακατανόητα αισιόδοξη στιγμή, μη με ξεχνάς».
Η δύναμη των ευρηματικών συλλήψεων και η απόδοση των ενορατικών συλλογισμών του Γιάννη Πάσχου μπορούν να προκαλέσουν εκστατική και καθηλωτική αίσθηση, παρόμοια μ’ εκείνη που προσλαμβάνεις ως αναγνώστης οραματικών κειμένων όπως «Οι γάμοι του ουρανού και της κόλασης» του Μπλέικ ή ακόμη και χωρίων της Αποκάλυψης. Οι οξυδερκείς εμπνεύσεις του πάσχοντος Πάσχου (συμπάσχει πασχίζοντας για την Πασχαλιά της ομορφιάς και της ειρήνης) συνιστούν μια σκληρή αντικαπιταλιστική, αντιμιλιταριστική, αντιθεοκρατική πραγματεία με τη δύναμη της γλώσσας του να κατασκευάζει μια εικονοποιητική χορογραφία της επίγειας κόλασης που βιώνει το σύμπαν.
{jb_quote} Να εγκαταλείψουμε τούτον τον μάταιο κόσμο πιο ελαφροί από ενοχές, έχοντας με την προσωπική μας συμβολή κληροδοτήσει στους επόμενους μια πιο υποφερτή, μια λιγότερο κολασμένη ζήση. {/jb_quote}
Έχοντας ανεπιστρεπτί –και «ανεπιτρεπτί»– διασαλευθεί η ισορροπία του φυσικού κόσμου («ο φυσικός νόμος είναι η έλλογη τάξη του σύμπαντος» είχε αποφανθεί ο Σόλων ο Αθηναίος), έχουμε συχνά αποδειχθεί θλιβεροί τραγωδοί που σπαράζουν με άχρηστα δάκρυα πάνω στα ερείπια του παρόντος και του μέλλοντος.
Ο άνθρωπος-βρέφος του Πάσχου «τίποτε μαγικό δεν έβαλε στο τραπέζι». Είναι μια ρεπλίκα, ένα ανθρωποειδές σύγχρονης κοπής, που τείνει να καθιερωθεί σε καθεστωτικό πρότυπο του συρμού, μοντέλο μεταλλαγμένου όντος, δομημένο τεχνηέντως για την καθολική επικράτηση ενός modus vivendi του οποίου η ουσία, δηλαδή η ψυχή, θα υφίσταται πλέον όχι ως φυσικό συστατικό και γενεσιουργός πνοή, αλλά ως όλο και πιο μακρινή ανάμνηση αγλαών εποχών του οριστικά απολεσθέντος παραδείσου.
Μ’ αυτό το ιδιόμορφο πεζοποίημα, όπου ο σαρδόνιος σαρκασμός συνομιλεί με μια γκραν γκινιόλ παρωδία της δαντικής κόλασης, ο δημιουργός γίνεται οραματιστής μιας πανοικουμενικής Εδέμ των δικαιωματικών απολαύσεων. Το τελευταίο κείμενο, ελπιδοφόρο αλλά όχι κατευναστικό, έρχεται σαν ευαγγελισμός μιας –ουτοπικής έστω– αλλά πάντως δυνητικής ανάστασης ή επανάστασης.
Καμιά μορφή εξουσιαστικής και σαδιστικής αυθαιρεσίας δεν εξαιρούν τα βέλη του συγγραφέα: κυνικούς πολέμαρχους, αρχομανείς πολιτευτές, αχαλίνωτους ρασοφόρους, απυρόβλητους δικαστές, αργυρώνητους επιστήμονες, παιδοφάγους γονείς, γονεοκτόνα τέκνα, πάσης φύσεως αγύρτες, αργυραμοιβούς, ψυχανώμαλους, πορνοδιεστραμμένους και σατράπες.
Το Φοβού τα βρέφη είναι ένας αμείλικτος απολογισμός των εγκληματικών έργων που έχει επιτελέσει σε βάρος της ανθρωπότητας η πλουταλαζονεία, η εξουσιομανία, η μωρία, η ζηλοφθονία, διαθέτοντας παράλληλα το κύρος ενός προσωπικού μανιφέστου ανθρωπογνωσίας και οικολογικής σπουδής. Τα πλέον συνετά και επαναστατημένα από τα «βρέφη», μεταφορικά εμείς, θα πρέπει να δώσουν αγώνες και μάχες σκληρές, με αλτρουιστικό φρόνημα και διάθεση αυτοθυσίας για τη μερική έστω αναστροφή της ολέθριας πορείας στην οποία οδηγεί ο καλπασμός του ολοκληρωτισμού κάθε μορφής τους λαούς του πλανήτη. Από τέτοιου αδιάπτωτου πυρετού κοινωνιοκεντρική θέρμη και τέτοια βαθιά αφομοιωμένη εμπειρία περιπλάνησης στους δρόμους του πολιτικού στοχασμού πρέπει να διακρίνονται οι δοκιμιογράφοι μας και οι υπηρέτες της δημόσιας επικοινωνίας.
Αυτή η επτάτευχη αρμαθιά κειμένων, αυτό το εξομολογητικό, καταγγελτικό και παραμυθητικό συναξάρι με πνοή κοινωνικού ευαγγελίου, είναι πολλαπλά ενάρετο: ως λογοτεχνικό πόνημα, ως πολιτικό μανιφέστο, ως ανθρωπολογικό εργαλείο, ως γλωσσικό εργόχειρο. Είναι τρόπον τινά η «Ασκητική» του Γιάννη Πάσχου, ενός παιδεμένου πνεύματος, μιας πυρακτωμένης ψυχής, ενός ανθρώπου θαυμαστού.
Φοβού τα βρέφη
Γιάννης Πάσχος
Περισπωμένη
σ. 72
ISBN: 978-618-5212-63-6
Τιμή: 10,00€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Τρομερό δημοσίευμα για Ουάρντα και ΠΑΟΚ, λίγες ώρες μετά το παιχνίδι με Απόλλωνα! | Sportdog Team
- Παύλος Χαϊκάλης: Δεν έχω δικηγόρο, βγήκα μοναχός μου. καθένας μπορεί να λέει ό,τι θέλει… να απαντήσει η κοπέλα… δεν ασχολούμαι πια όμως, τέλος
- Πώς θα ξεκλειδώνεις το iPhone ενώ φοράς μάσκα
- Αποκλειστικά πλάνα και δηλώσεις από γνωστή παραγωγή της ΕΡΤ
- Η Ζήνα Κουτσελίνη γράφει: Πως να παλέψω με μένα για τα δύσκολα…
- Το στυλ του Justin Theroux δεν καταλαβαίνει ούτε από κρύο, ούτε από χιόνι
- Τηλεθέαση: Σάρωσε στο δυναμικό κοινό η Σίσσυ Χρηστίδου
- Συναγερμός για τοξικό νέφος μετά την έκρηξη στον Ασπρόπυργο – Ένα εκατ. κάτοικοι στο σκοτάδι
- Μαθητής πήδηξε από τον 2ο όροφο του σχολείου επειδή πήρε αποβολή
- Η έκρηξη στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Ασπροπύργου που βύθισε στο σκοτάδι Αττική και Πελοπόννησο. Δείτε βίντεο από τη μεγάλη πυρκαγιά
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Γιάννης Πάσχος: «Φοβού τα βρέφη»
- Βιβλίο από τον 67χρονο που «απήγαγε» την Κιμ Καρντάσιαν
- Διονύσης Λεϊμονής
- «Ο μικρός» του Πέτρου Γκάτζια
- «Το “Φίλημα” του Νικηφόρου Λύτρα και η “Αναμονή”» της Ανθούλας Δανιήλ
- Το νέο βιβλίο του Ίθαν Χοκ και η συμβουλή που έκανε πράξη
- «Το σάουντρακ της πραγματικότητας» του Γεράσιμου Βουτσινά
- «Το όραμα της “Εθνεγερσίας”» της Ελένης Χωρεάνθη
- «Η Ιστορία έχει πρόσωπο»: Υπαίθρια έκθεση για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση
- Σάρα Ομάρ: Η συγγραφέας που δίνει φωνή στις μουσουλμάνες της Σκανδιναβίας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Σινεμά & Ψυχανάλυση: Μία συζήτηση για Τα πουλιά, του Ά. Χίτσκοκ
- Δήμος Γλυφάδας: Άνοιξε το 3ο τμήμα του Δρόμου των Ποιητών [ΕΙΚΟΝΕΣ]
- Ελληνικό Airplay Chart: Νέες είσοδοι από Γιώργο Λιβάνη και Σάκη Ρουβά – Το Top 20
- Αποκλειστικά πλάνα και δηλώσεις από γνωστή παραγωγή της ΕΡΤ
- Μαθητής πήδηξε από τον 2ο όροφο σχολείου επειδή πήρε αποβολή
- Online Agenda: 24 προτάσεις με ταινίες, παραστάσεις, συναυλίες για σήμερα 8 Φεβρουαρίου
- Τι βλέπουμε στο σπίτι τη Δευτέρα, 8 Φεβρουαρίου
- Η ανάρτηση της Αναστασοπούλου μετά τις καταγγελίες: «Το όχι σημαίνει όχι» (pic)
- Πέντε κομψές Λονδρέζες σου δείχνουν πώς να αντιγράψεις το στυλ τους
- Ο Φοξ έκανε… ό,τι ήθελε στο ματς με τους Κλίπερς (vid)