Κωνσταντίνος Νικολάου: «Βιογραφία ενός χεριού»
Η πρώτη ποιητική συλλογή του Κωνσταντίνου Νικολάου στρέφει, ήδη από τον τίτλο της, Βιογραφία ενός χεριού, τις προσδοκίες του αναγνώστη προς την κατεύθυνση της πράξης της γραφής και του τρόπου με τον οποίο αυτή μπορεί να συνθέσει τη βιογραφία ενός προσώπου κατά τρόπο όχι τόσο αναπαραγωγικό της αλήθειας, όσο κριτικό, σχολιαστικό ή ακόμα και στρεβλωτικό αυτής. Γιατί η κεντρική ιδέα και αρχή που διέπει και καθοδηγεί τη δημιουργία είναι ακριβώς η ανά-γνωση μιας σειράς από βιογραφίες μεγάλων προσωπικοτήτων της ιστορίας, με την έννοια της εκ νέου προσέγγισής
{jb_quote}Γι’ αυτό και καθένα από τα ποιήματα της συλλογής δίνει την εντύπωση μιας πορείας όλο στροφές που βγάζουν κάθε φορά και σε διαφορετική θέα.{/jb_quote}
Αυτή ακριβώς η ευκαιρία που προσφέρει η ποίηση στον θεράποντά της, η επαναγραφή δηλαδή της ιστορίας με ποιητικούς όρους, είναι που λειτουργεί άκρως ελκυστικά τόσο για τον δημιουργό όσο και για τον αποδέκτη της δημιουργίας, από τη στιγμή που τους εφοδιάζει με τη δυνατότητα να διαμορφώσουν ένα νέο πλαίσιο μέσα στο οποίο τοποθετείται πια το παρελθόν, ένα πλαίσιο που κατορθώνει αυτό που η ιστορική γνώση δεν μπορεί, το ζωντάνεμα δηλαδή και την αναγέννηση του μνημειακού μέσα σε ένα περιβάλλον απολύτως σύγχρονο, εμφορούμενο από τους όρους σημασιοδότησης του «σήμερα», του «τώρα», του «εδώ»: απ’ τα ψηλά τείχη ένα μικρό αγόρι/ παρακολουθεί τη σκηνή βουβό-/ το πτώμα του πατέρα του/ να σέρνεται πίσω από το άρμα/ του εγωπαθή Αχιλλέα/ BradPitt («Ενώ εσύ πανηγυρίζεις»). Η όλη διαδικασία αποκτά μάλιστα κάποιες φορές έναν χαρακτήρα παιγνιώδη, ο οποίος αναφαίνεται και στα ποιήματα που ξεφεύγουν από την ιστορική αφόρμηση και αφορμή και τεχνουργούνται πάνω σε άλλη βάση με άλλες κατευθύνσεις. Γιατί και στις συνθέσεις αυτές διαφαίνεται η πρόθεση του ποιητή να είναι ανατρεπτικός, να υιοθετήσει δηλαδή ως τρόπο και στόχευση του ποιήματος την έκπληξη, το ξάφνιασμα, το κέντρισμα εν τέλει της αναγνωστικής συνείδησης με το παράδοξο, το αντιφατικό, το απρόσμενο και απροσδόκητο. Η πρόθεση αυτή χαρίζει στα ποιήματα μια φρεσκάδα που, χωρίς να βάζει σε δεύτερη μοίρα το ειδικό βάρος της σκέψης που καθοδηγεί τη δημιουργία τους, τα καθιστά ιδιαίτερα εύληπτα και εύκολα προσπελάσιμα, ταυτόχρονα όμως τους προσδίδει αυτή τη χροιά και τον χαρακτήρα παιγνίου, ο οποίος τα απομακρύνει από ένα ποιητικό πεδίο όπου κυριαρχεί η κρυπτικότητα και η υπαινικτικότητα των στίχων και τα μεταφέρει σε ένα πεδίο στο οποίο προκρίνεται και προεξάρχει ένα είδος φιλοσοφικής προσέγγισης κατά τρόπο όμως απόλυτα καθαρό, προσιτό και κατανοητό. Ίσως αυτό να οφείλεται στην ίδια τη φύση της φιλοσοφικής ενασχόλησης, που επιχειρεί να δώσει απαντήσεις μέσα από τη συνεχή αναζήτηση και, ενίοτε, τις αντιφάσεις με τις οποίες έρχεται σε επαφή και τις οποίες δε διστάζει να διατυπώσει προκειμένου να φανεί ξεκάθαρα όχι τόσο η απάντηση, όσο η δυναμική της αντιπαράθεσης και της αντιπαραβολής.
Από αυτήν ακριβώς την πτυχή προκύπτει και η καθαρά δραματική, με την έννοια της κίνησης προς τα εμπρός, υφή των ποιημάτων που δημιουργούν την αίσθηση μιας, κατά βάση, αγωνιστικής διαδικασίας με τον λόγο να μοιάζει πως πλάθεται υπό το κράτος της έκπληξης, πως κάθε στίχος δηλαδή φέρνει και ένα νέο δεδομένο στη μικροϊστορία του ποιήματος καθιστώντας το στην κυριολεξία μια πορεία προς το άγνωστο, η οποία λήγει στον τελευταίο στίχο που έρχεται σαν επιστέγασμα, σαν ένα συμπέρασμα υπό μορφήν αποφθέγματος που αγκαλιάζει το δημιούργημα και, ταυτόχρονα, αποφορτίζει τον αναγνώστη από την εν-αγώνια μετάβαση από στίχο σε στίχο, προκειμένου να σταθμεύσει και να μορφοποιήσει το κέρδος του από την ανάγνωση. Γι’ αυτό και καθένα από τα ποιήματα της συλλογής δίνει την εντύπωση μιας πορείας όλο στροφές που βγάζουν κάθε φορά και σε διαφορετική θέα, που οδηγούν στην παγίωση μιας εντύπωσης η οποία προτού προλάβει να κρυσταλλωθεί ανατρέπεται και αντικαθίσταται από μιαν άλλη εντύπωση, για να επικρατήσει τελικά η γενική εντύπωση μιας ποίησης που επενδύει και καλλιεργεί τη σκέψη ως συνεχή και αέναη κίνηση του νου, ως διέγερση και ανταπόκριση σε κάθε είδους υπόθεση ή φαντασία. Πάνω απ’ όλα όμως είναι η αντίληψη για τον ίδιο τον λόγο ως φορέα της σκέψης, για τη δυνατότητά του να εμφανίζει όλες ακριβώς τις αποχρώσεις και τις πτυχές της, έτσι ώστε η όλη φιλοσοφική-ποιητική διαδικασία και κίνηση να καθίσταται λεκτική υπόθεση, αποτέλεσμα δηλαδή και προϋπόθεση της λεκτικής επένδυσης και έκφρασης των σκέψεων, έτσι που αναδυόμενος στην επιφάνεια, ο λόγος να μοιάζει ο μόνος τρόπος για να συλληφθεί και να υπάρξει ο άνθρωπος και ο κόσμος, η μόνη οδός για να τεθεί σε λειτουργία η αντίληψη, ως ρεαλιστική και φαντασιακή ταυτόχρονα λειτουργία.
Βιογραφία ενός χεριού
Κωνσταντίνος Νικολάου
Εκδόσεις Περισπωμένη
87 σελ.
ISBN 978-618-5212-86-5
Τιμή €13,00
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Αλέξης Κούγιας σε Λιάγκα: «Δεν θα έχετε καλή τύχη με μένα, σας το λέω ξεκάθαρα, ηρεμήστε λίγο»
- Bιασμός 12χρονης-Απίστευτες δηλώσεις από τον δικηγόρο του Κρητικού: «Δεν έχει ικανή πνευματική δυνατότητα να διακρίνει μια 12χρονη από μια 17χρονη»
- Αγία Πελαγία: Σήμερα το «τελευταίο αντίο» στους δύο νεκρούς
- Μαμά 2 παιδιών έμεινε ξανά έγκυος στα… 62: «το κοριτσάκι μας είναι ένα θαύμα»
- Μυτιλήνη: Πέθανε οδηγός 8 μέρες μετά το τροχαίο στην Αρίσβη
- Μπινγκ Κρόσμπι: Ποιος ήταν ο δημοφιλής ηθοποιός και ερμηνευτής
- ΠΣΑΚ: Καταδικάζει αισχρό σύνθημα με “αποδέκτη” φίλαθλο ομάδας που έχασε τη ζωή του
- Ο τραγουδιστής Μίκαμπεν πέθανε πάνω στη σκηνή σε συναυλία στο Παρίσι
- Η επίκαιρη “Arizona” για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Σταθμός…
- Κατερίνα Παπουτσάκη: «Δεν μου αρέσει να απασχολώ τον Τύπο για το τι κάνω στη ζωή μου»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- «Στον αριθμό 10 της οδού Ρουαγιάλ» της Κριστίν Γουέλς
- Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά (συλλογικό έργο): «Συντροφιά μ’ ένα βιβλίο»
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Καζαντζάκη, Ξανθούλη, Caminito, Galgut και Jones
- Εκπαιδευτικό εργαστήριο «Θεατροπαιχνιδίσματα στο μαγικό βαγόνι» στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ
- «Εντγκάρ Ντεγκά, ένας ιμπρεσιονιστής που προτιμούσε τον ρεαλισμό» του Κώστα Ξ. Γιαννόπουλου
- «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη, Β. Κορακάκης, Β. Βεκρή, Κ. Γουέλς, Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά
- Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Χίλαρι Μαντέλ (1952-2022)
- Ε. Σεϊρλή, Α. Τσέχοφ, Σ. Ρουσταβέλι, Α. Βέλαϊ, Π. Μπουσρόν, Μ. Αλεξοπούλου
- «Μόνη θα μείνω να ερωτεύομαι το φως» της Εσμεράλδας Γκέκα
- Οι υποψηφιότητες για τα φετινά αμερικανικά βραβεία National Book Awards

- Τελευταία Νέα Diastixo
- Κωνσταντίνος Νικολάου: «Βιογραφία ενός χεριού»
- «Εντγκάρ Ντεγκά, ένας ιμπρεσιονιστής που προτιμούσε τον ρεαλισμό» του Κώστα Ξ. Γιαννόπουλου
- ΗΠΑ: Τι έδειξαν οι αριθμοί για την εκδοτική βιομηχανία το 2021
- Fabio Stassi: «Σκοτώνω όποιον θέλω»
- Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στον 5ο όροφο της Νομικής»
- Ηνωμένο Βασίλειο: Συμφωνία για τα τέσσερα επόμενα βιβλία του Ρίτσαρντ Όσμαν
- Ιστορία της νεότερης Ευρώπης
- Κερδίστε με το σπαθί σας!
- «Ανεβαίνοντας τον Ηράκλειτο ποταμό» του Βασίλη Πανδή
- Θωμάς Μαυρομούστακος: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Επιστολή του 1866 αποκαλύπτει την… ταχυδρομική απειλή του Ντίκενς
- Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Χίλαρι Μαντέλ (1952-2022)
- Σερμίν
- Το ταξίδι του Φρίξου και της Έλλης
- «Μόνη θα μείνω να ερωτεύομαι το φως» της Εσμεράλδας Γκέκα
- «Έλβις» της Πέρσας Σούκα
- Εκπαιδευτικό εργαστήριο «Θεατροπαιχνιδίσματα στο μαγικό βαγόνι» στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ
- «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη, Β. Κορακάκης, Β. Βεκρή, Κ. Γουέλς, Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά
- Ζωγραφίζοντας τη Μικρά Ασία με τους περιηγητές
- Απειροστικός λογισμός μιας μεταβλητής