Απίστευτες οι νέες αποκαλύψεις για την Αμφίπολη - Κομμάτια του Μνημείου βρίσκονται στο Λούβρο!
Εκπληκτικές είναι οι αποκαλύψεις που έρχονται για τον περίφημο τάφο της Αμφίπολης καθώς ολοένα και περισσότερα νέα κομμάτια της ανασκαφής έρχονται να προσδώσουν μια ακόμη πιο εντυπωσιακή εικόνα του λόφου Καστά. Δεν είναι μόνο ο λέοντας πάνω στο επιβλητικό βάθρο στην κορυφή του Τύμβου της Αμφίπολης και ο περίβολος του μισού χιλιομέτρου που προκαλούσε δέος.
Τεραστίου μεγέθους, με γλυπτές συνθέσεις και πλούσιο εναέτιο διάκοσμο ήταν και η εξωτερική πρόσοψη του ταφικού μνημείου, όπως αποκαλύπτει με συνέντευξή
Πρόκειται για το περίφημο δίστυλο εν παραστάσι, μπροστά από τις Σφίγγες και τα σκαλοπάτια της εισόδου του τάφου, το οποίο έφτανε ως τον περίβολο, ήταν σε κοινή θέα και αποτελούσε μεγαλοπρεπή κατασκευή όσο λειτουργούσε το ταφικό μνημείος ως ηρώο.
Παράλληλα, ύστερα από έρευνα της ανασκαφικής ομάδας καταδεικνύεται ότι μάρμαρα που ανήκουν στο μνημειακό σύνολο του Τύμβου Καστά της Αμφίπολης έχουν μεταφερθεί, από τον 19ο αιώνα, σε αρχαιολογικές συλλογές στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, από την Ευρώπη ως την Αμερική.
Σε μουσεία όλου του κόσμου!
Οι ανασκαφείς βρήκαν και ταύτισαν σε τρία μουσεία του εξωτερικού -Λούβρο, Κωνσταντινούπολης και Γκετί- τμήματα μαρμάρινων γλυπτών, τα οποία στην αρχαιότητα ανήκαν σε κατασκευές που υπήρχαν πάνω στον λόφο Καστά και συνδέονται με το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης!
Πέντε εξ αυτών εντοπίστηκαν στο Λούβρο και στο Αρχαιολογικλό Μουσείο της Κωνσταντινούπολης, όπου βρίσκονται εδώ και δύο αιώνες. Δύο ακόμη βρέθηκαν στο Μουσείο Γκετί, τα οποία είχαν πουληθεί από ιδιώτη).
Μάλιστα στα μουσεία αυτά υπάρχει αναλυτική καταλογογράφηση. Στο Λούβρο είναι όλα πιστοποιημένα, έχουν εγγραφεί το 1880-1890, υπάρχει χρονολόγηση θραυσμάτων, τα περισσότερα έχουν προέλευση την Αμφίπολη και κάποια την περιοχή της Μακεδονίας. Παράλληλα, πλήρης καταλογογράφηση υπάρχει και στο Αρχαιολογικλό Μουσείο της Κωνσταντινούπολης.
Το ηρώον και οι επεμβάσεις
Σύμφωνα με τον κ. Λεφαντζή, τα νέα στοιχεία αποτυπώνουν τη εικόνα της αρχικής χρήσης του λατρευτικού χώρου ως ηρώου προς τιμήν ενός υχηλά ισταμένου αξιωματούχου της Μακεδονίας και ως χρηστηρίου, σχεδιασμένου να λειτουργείται από μια σημαντική ιέρεια, διαθέτοντας δευτερογενείς τελετουργικές ταφές με σκοπό τη χρησμοδοσία.
Όλα συνηγορούν ότι μετά τη ρίψη του σώματος της 60χρονης γυναίκας στην κιβωτιόσχημη θήκη έγινε επίχωση και σφράγιση του νεκρικού θαλάμου με τη μαρμάρινη θύρα. Οι λατρευτικές δραστηριότητες του χώρου με την κιβωτιόσχημη θήκη μεταφέρθηκαν πιο μπροστά στους προηγούμενους θαλάμους και είναι φανερές οι οικοδομικές επεμβάσεις που έγιναν.
Παράλληλα, η γραπτή ζωφόρος, στην οποία πρωταγωνιστούν δελφικοί τρίποδες ανάμεσα στις άλλες σκηνές, είναι η σημαντικότερη μαρτυρία αυτής της ιστορικής επέμβασης υποδηλώνοντας και την αρχική χρήση του λατρευτικού αυτού χώρου ως ηρώου και χρηστηρίου.
Ταυτόχρονα δεν θεωρείται τυχαίο πως υπάρχουν κοινά θέματα (νεκρόδειπνο, ιεροθέσιο κλπ) οι παραστάσεις που είναι αποτυπωμένες στην ανάγλυφη ζωφόρο του βάθρου του λέοντα, ψηλά στον Τύμβο, στα μαρμάρινα τμήματα του διστύλου εν παραστάσει (εξωτερική πρόσοψη του τάφου) και στη ζωραφισμένη ζώνη (θριγγός/γραπτή ζωφόρος) εντός του τρίτου χώρου του τάφου.
Δέος στους υστεροκλασικούς
Τι έχει προκύψει από τη μελέτη των στοιχείων και την έρευνα που οδήγησε σε ταυτίσεις και αποδόσεις θραυσμάτων και τμημάτων αρχιτεκτονικών μελών και μαρμάρινων γλυπτών; Εντυπωσιακά είναι τα δεδομένα για το εξωτερικό κέλυφος του πρώτου χώρου του τάφου (με τις Σφίγγες και τη μνημειώδη σκάλα). Καλυπτόταν από δίριχτη στέγη στους αρχαίους χρόνους και είχε μαρμάρινη πρόσοψη δίστυλη εν παραστάσι, η οποία εδραζόταν στη στέψη του περιβόλου και είχε μαρμάρινο περιθύρωμα.
Η πρόσοψη είχε πλάτος έξι μέτρων και ύψος που έφτανε τα εννέα μέτρα, δηλαδή ήταν υψηλότερη κατά ένα μέτρο από την κορυφή της καμάρας του τάφου. Η αρχιτεκτονική μελέτη έδειξε ότι η κυριότητα του περιβόλου δεν δημιουργούσε πρόβλημα και η πρόσοψη φαινόταν ευθεία, προκαλώντας δέος στο βλέμμα του ανθρώπου της εποχής, στα υστεροκλασικά χρόνια.
Ο κυρίαρχος μακεδονικός χαρακτήρας
Κατά τον κ. Λεφαντζή, το ταφικό μνημείο με πολυετή λατρευτική χρήση "έχει τυπικά χαρακτηριστικά λατρευτικού χώρου της εποχής του τέλους του 4ου π.Χ. αιώνα. Παρατηρεί ότι "υπάρχουν συγκεκριμένα παραδείγματα στη Μικρά Ασία και στη Μέση Ανατολή, αλλά στο μνημείο του Τύμβου Καστά είναι κυρίαρχος ο μακεδονικός χαρακτήρας".
Είναι ενδεικτικό ότι στη μαρμάρινη ανάγλυφο ζωφόρο στη βάση του βάθρου επί του οποίου ήταν ο λέοντας αποτυπώνεται παράσταση χαρακτηριστική μακεδονικής εικονογραφίας με μακεδόνες στρατιώτες, σάρισες, ασπίδες, μακεδονικό κράνος, δέντρο με φίδι τυλιγμένο γύρω του. Κομμάτια αναπαριστούν νεκρική πομπή, ενώ έχει βρεθεί τμήμα μαρμάρου με πόδια αλόγου σε κίνηση.
Επιχειρούνται επίσης ταυτίσεις και αποδόσεις σε κομμάτια που παραπέμπουν σε υψηλόβαθμο Μακεδόνα, ο οποίος στο ένα χέρι κρατά φιάλη αναμένοντας σπονδή και στο άλλο χέρι ανεστραμμένο ξίφος, του οποίου η θήκη (ο κολεός) έχει μανιταρόσχημη απόληξη και η λαβή του είναι κυρτή -αυτά, σύμφωνα με ειδικούς, αποτελούν ισχυρά στοιχεία χρονολόγησης.
Παράλληλα, διερευνώνται και συνδέονται με τον ήρωα-ιππέα που συναντάνται στο χώρο της Μακεδονίας. Δεν είναι τυχαίο ότι η ανασκαφική ομάδα προχωρεί σε συγκρίσεις με την παράσταση του αναθηματικού αναγλύφου από την Πέλλα της εποχής του Κασσάνδρου, που βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΗΦΑΙΣΤΙΩΝΙ ΗΡΩΙ), όπου ο ήρωας εικονίζεται σε αυτήν ως νεαρός ιππέας ενώ δίπλα του γυναίκα σπένδει.
Πηγή: Το Βήμα της Κυριακής,imerisia.gr
Διαβάστε περισσότερα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Καρκίνος του παχέος εντέρου: Προσοχή! Αυτά είναι τα πρώιμα συμπτώματα
- Έλληνες επιστήμονες αποκάλυψαν τον τάφο του Χριστού – ΒΙΝΤΕΟ - ΦΩΤΟ
- Η μήνυση και τα χρέη που την πνίγουν! Σε άσχημη κατάσταση πασίγνωστη Ελληνίδα τραγουδίστρια
- ΠΟΤΕ μην στεγνώνετε ρούχα μέσα στο σπίτι - Κίνδυνος για την υγεία
- Αυτόν θα προτείνει η ΝΔ για πρόεδρο του ΕΣΡ!
- Τρεις συμβουλές για να μην παίρνεις βάρος όσο μεγαλώνεις
- Ερχεται το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο
- Ο Μητσοτάκης καρφώνει μέχρι και τον Πολύδωρα: Δεν πληροί τις προϋποθέσεις
- Άνοιξαν τον τάφο του Χριστού για πρώτη φορά: Πού βρίσκεται, τι βρήκαν [φωτο, video]
- Βόμβα μαξίμου με τον καραμανλικό πολύδωρα πρόεδρο του εσρ!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Antinews
- Στόχος των Καραμανλικών η διάλυση της Νέας Δημοκρατίας
- Απίστευτες οι νέες αποκαλύψεις για την Αμφίπολη - Κομμάτια του Μνημείου βρίσκονται στο Λούβρο!
- «Xαράτσι» έως 800 ευρώ ετησίως για μισθωτούς - συνταξιούχους (πίνακας)
- Ο Ι. Μεταξάς νικητής, οι κριτές του ηττημένοι
- Handelsblatt: Στην παγίδα της δια βίου φτώχειας οι Ελληνες
- Τελευταία Νέα Antinews
- Απίστευτες οι νέες αποκαλύψεις για την Αμφίπολη - Κομμάτια του Μνημείου βρίσκονται στο Λούβρο!
- Handelsblatt: Στην παγίδα της δια βίου φτώχειας οι Ελληνες
- «Xαράτσι» έως 800 ευρώ ετησίως για μισθωτούς - συνταξιούχους (πίνακας)
- Ο Ι. Μεταξάς νικητής, οι κριτές του ηττημένοι
- Στόχος των Καραμανλικών η διάλυση της Νέας Δημοκρατίας
- Το δράμα τώρα ξεκινά, η εθνική περιπέτεια μόλις άρχισε…
- Η πόλις εάλω και οι πολιτικοί… αγρόν αγοράζουν
- Ρουκέτες δικαστών: «Αν απουσιάζει η δικαιοσύνη, η πολιτική εξουσία δεν είναι παρά μια οργανωμένη ληστεία»
- Ο συγκινημένος... Τσίπρας και το Σύνταγμα
- Ρίγη συγκίνησης: H Αυγή κατηγορεί τον Τσίπρα για διαπλοκή
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- ΤΟΥΡΚΙΚΑ «ΣΥΝΟΡΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ» ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ «ΑΠΟΙΚΙΑ ΧΡΕΟΥΣ»
- Η ΝΔ για το ΕΣΡ: Η κυβέρνηση ας εγκαταλείψει τα επικοινωνιακά παιχνίδια
- Συγκλονιστικές αποκαλύψεις για την Αμφίπολη - Κομμάτια του Μνημείου στο Λούβρο
- H Δημοκρατική Συμπαράταξη λέει «όχι» στον «υπουργό της ζαρντινιέρας»
- Μπαρτζώκας: Πάμε να γίνουμε ΝΒΑ, χωρίς να έχουμε τα μέσα
- Πανικός για Πολύδωρα...
- Καμμένος: Στόχος ο τερματισμός της κατοχής στην Κύπρο...
- Μεθυσμένος Χανιώτης πήρε τηλέφωνο την πυροσβεστική για να τον πάει σπίτι του (!)
- Τα καθαρά δόντια μπορεί να κρατήσουν καθαρούς και τους πνεύμονες
- ΚΚΕ: Δεν παίρνουμε μέρος σε παζάρια με στόχο την αναδιανομή της πίτας στα ΜΜΕ