Θαλασσινά Ξύλα: έκθεση του Σωτήρη Σόρογκα στη γκαλερί Citronne στον Πόρο
Ο Σωτήρης Σόρογκας είναι ο δεύτερος καλλιτέχνης που παρουσιάζει η γκαλερί Citronne στον Πόρο, στο πλαίσιο του θεματικού άξονα των φετινών εκθέσεων, με τίτλο Εντυπώματα στον Χρόνο.
Tα «Θαλασσινά Ξύλα», η έκθεση του Σωτήρη Σόρογκα, επικεντρώνεται στην πιο πρόσφατη ενότητα της δουλειάς του. Στα εκτιθέμενα έργα, ο καλλιτέχνης αποτυπώνει τις ρημαγμένες βάρκες, τα επιπλέοντα ξύλινα απομεινάρια, τα σπασμένα ξύλα στα καρνάγια που ακουμπούν στην άμμο ή στους βράχους – πάντα κοντά στο νερό. Η απτή φθορά και η αποσύνθεση των υλικών συμβολοποιούν
Τα σκόρπια, άχρηστα και φθαρμένα θραύσματα βγαίνουν από το περιβάλλον τους και τοποθετούνται σε μεγάλους καμβάδες, στο κέντρο. Παρουσιάζονται εμφατικά, σε γκρο πλαν, ως απόρροια από μια σχολαστική παρατήρηση και λεπτομερή σχεδίαση. Το φάσμα των χρωμάτων είναι περιορισμένο: μαύρο, γκρίζο, καφέ της σκουριάς, σε αντιπαράθεση με το απαστράπτον λευκό φόντο. Τα ίχνη από το μπλε χρώμα ανάμεσα στα αντικείμενα και το φόντο υπονοούν την παρουσία της θάλασσας, Ο φωτογραφικός ρεαλισμός και το χαρακτηριστικό άσπιλο ύφος του καμβά προσθέτουν στην εικόνα μία υφή ντοκουμέντου, η οποία εντείνεται με την κυριολεκτική περιγραφική φύση του τίτλου. Τα στοιχεία αυτά αντιπαρατίθενται στην ποιητική υφή των έργων και μετατρέπουν τα απεικονιζόμενα αντικείμενα σε σύμβολα. Κυριαρχεί μια μορφοποιημένη αίσθηση μελαγχολίας, μια βαθιά σιωπή, καθώς τα μνημειακά αντικείμενα λειτουργούν ως αναφορές στο πέρασμα του χρόνου-ακόμα και στον θάνατο. Η ονειρική ατμόσφαιρα τούς προσδίδει μεταφυσική διάσταση.
O Σωτήρης Σόρογκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1936. Σπούδασε ζωγραφική με τον Γ. Μόραλη στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών ως υπότροφος του ΙΚΥ (1957-1961). Παρακολούθησε επίσης το εργαστήριο Αγιογραφίας της Σχολής από το 1962. Η πρώτη του ατομική έκθεση παρουσιάστηκε στην Αθήνα το 1972 (Αίθουσα Τέχνης Αθηνών – Χίλτον)· το ίδιο έτος έλαβε ετήσια χορηγία από το Ίδρυμα Ford. Έχει παρουσιάσει τις θεματικές ενότητες: Άλογα, Μαύρα Ανοίγματα, Γυναικεία Πορτραίτα, Παλιά Ξύλα, Σκουριές ..., με εικόνες που συνδυάζουν την ευαίσθητη παρατήρηση με την δομική αρτιότητα και παραπέμπουν στην ιστορική μνήμη. Δίδαξε σχέδιο στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (1964-2003). Από το 2005 είναι ομότιμος καθηγητής. Μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού θεωρίας της τέχνης Σπείρα και ιδρυτικό μέλος της Εταιρίας Μελέτης Ελληνικού Πολιτισμού (2010), το 1981 εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μπιενάλε του Sao Paulo. Συμμετέσχε, επίσης, στα Ευρωπάλια (1982, Βέλγιο) και στο 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Ζωγραφικής (1989, Cagnes-sur-Mer, Γαλλία). To 2004 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για την συνολική προσφορά του στην τέχνη. Το 2010 έξι μεγάλες συνθέσεις του τοποθετήθηκαν στο Σταθμό Λαρίσης του αθηναϊκού Μετρό.
Η πρώτη έκθεση του Σόρογκα το 1972 ήταν αφιερωμένη στον ποιητή Γιώργο Σεφέρη. Σαράντα χρόνια αργότερα, ο Σεφέρης επανέρχεται και σηματοδοτεί και αυτήν την τελευταία έκθεση. Τα "θαλασσινά ξύλα" είναι τα «σπασμένα ξύλα από ταξίδια που δεν τέλειωσαν» (Γιώργος Σεφέρης, Μυθιστόρημα, Ι’).
Την έκθεση "Θαλασσινά Ξύλα" επιμελείται η Ιστορικός Τέχνης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, η οποία γράφει:
«... σπασμένα ξύλα από ταξίδια που δεν τέλειωσαν...»
Γιώργος Σεφέρης, Μυθιστόρημα
Από τα σπουδαστικά του χρόνια ο Σωτήρης Σόρογκας κινείται γύρω από την ιδέα της φθοράς: ερείπια, σκουριές, κατεστραμμένα καΐκια είναι η προσφιλής μόνιμη θεματολογία στα έργα του, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Η έκθεση στην γκαλερί Citronne, επικεντρώνεται στην πιο πρόσφατη ενότητα της δουλειάς του. Ο καλλιτέχνης αποτυπώνει τα επιπλέοντα ξύλινα απομεινάρια, τις ρημαγμένες βάρκες, τα σπασμένα ξύλα στα καρνάγια που ακουμπούν στην άμμο ή στους βράχους πάντα κοντά στο νερό. Η απτή φθορά και η αποσύνθεση των υλικών συμβολοποιούν τον χρόνο που φεύγει, την ζωή που φθίνει.
Τα σκόρπια, άχρηστα, σπασμένα και φθαρμένα θραύσματα βγαίνουν από το περιβάλλον τους και τοποθετούνται σε μεγάλους καμβάδες, στο κέντρο. Παρουσιάζονται εμφατικά, σε γκρο πλαν, ως απόρροια από μια σχολαστική παρατήρηση και λεπτομερή σχεδίαση. Το φάσμα των χρωμάτων είναι περιορισμένο: μαύρο, γκρίζο, καφέ της σκουριάς, σε αντιπαράθεση με το απαστράπτον λευκό φόντο. Τα ίχνη από το μπλε χρώμα ανάμεσα στα αντικείμενα και το φόντο υπονοούν τη παρουσία της θάλασσας, Ο φωτογραφικός ρεαλισμός και το χαρακτηριστικό άσπιλο ύφος του καμβά προσθέτουν στην εικόνα μία υφή ντοκουμέντου, η οποία εντείνεται με την κυριολεκτική περιγραφική φύση του τίτλου. Τα στοιχεία αυτά αντιπαρατίθενται στην ποιητική υφή των έργων και μετατρέπουν τα απεικονιζόμενα αντικείμενα σε σύμβολα.
Κυριαρχεί μια μορφοποιημένη αίσθηση μελαγχολίας, μια βαθιά σιωπή, καθώς τα μνημειακά αντικείμενα λειτουργούν ως αναφορές στο πέρασμα του χρόνου ακόμα και στον θάνατο. Η ονειρική ατμόσφαιρα τους προσδίδει μεταφυσική διάσταση.
Η πρώτη έκθεση του Σόρογκα το 1972 ήταν αφιερωμένη στον ποιητή Γιώργο Σεφέρη, καθώς «...η ποίησή του είναι λιτή, μεστή, και έχει μια σπάνια νοηματική και εκφραστική πυκνότητα... συνύπαρξη του μεγαλείου και της φτώχειας, του αιώνιου και του φθαρτού, του άχρονου και ασύνορου, με τον ασφυκτικά κλειστό χώρο του σήμερα». Σαράντα χρόνια αργότερα, ο Σεφέρης επανέρχεται και σηματοδοτεί και αυτήν την τελευταία έκθεση.
Λεζάντες έργων:
Ξύλινη Tροχαλία στο Kαρνάγιο της Ιερισσού ΙΙ, 2013
Ρημαγμένη Bάρκα I, 2013
* Στο πλαίσιο του θεματικού άξονα Εντυπώματα στο χρόνο, η γκαλερί Citronne παρουσιάζει τρεις σύγχρονους καλλιτέχνες σε τρεις ατομικές εκθέσεις: Κώστας Βαρώτσος (31/5-18/6), Σωτήρης Σόρογκας (21/6-30/7), Κωνσταντίνος Ξενάκης (2/8-15/9), ανιχνεύουν την σχέση χώρου/χρόνου, ακολουθώντας διαφορετικές διαδρομές.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Κωστόπουλος - Μπαλατσινού: Που συνέλαβε ο φακός το ζευγάρι του Mega;
- O Ταραντίνο ετοιμάζει κόμικ με ήρωες τον Τζάνγκο και το Ζορό!
- Στο μυαλό της Κατερίνας Καινούργιου: Μήπως είναι πολύ πιο έξυπνη από ότι νομίζαμε;
- Just the 2 of Us: Δηλαδή η Ρούλα και ο Μάρκος!
- «Dawn of the Planet of the Apes»: Τελευταίο τρέιλερ πριν την επική μάχη
- Ελένη του Ευριπίδη από τον Δημήτρη Καραντζά στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
- Chair's Tragedy στο Δημοτικό Θέατρο Κήπου στη Θεσσαλονίκη
- Η Κατερίνα Στανίση αποκάλυψε την πραγματική της ηλικία!
- H Rhona Mitra και το θωρηκτό της
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Ελένη του Ευριπίδη από τον Δημήτρη Καραντζά στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
- Chair's Tragedy στο Δημοτικό Θέατρο Κήπου στη Θεσσαλονίκη
- Μανώλης Φάμελλος και Nalyssa Green: Παρ’ ολίγον Κουαρτέτο... στον Κήπο του Μεγάρου
- Θαλασσινά Ξύλα: έκθεση του Σωτήρη Σόρογκα στη γκαλερί Citronne στον Πόρο
- Καλοκαιρινοί Στοχασμοί στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
- Ωδή στα κόκκινα παπούτσια - Γιώργος Δουατζής
- Η αντανάκλαση του χρόνου 1: Η δοκιμασία - Γιώργος Μανιάτης
- Και το παραμύθι δεν τελείωσε - Odin Dupeyron
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Θαλασσινά Ξύλα: έκθεση του Σωτήρη Σόρογκα στη γκαλερί Citronne στον Πόρο
- Η αντανάκλαση του χρόνου 1: Η δοκιμασία - Γιώργος Μανιάτης
- Ωδή στα κόκκινα παπούτσια - Γιώργος Δουατζής
- Καλοκαιρινοί Στοχασμοί στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
- Και το παραμύθι δεν τελείωσε - Odin Dupeyron
- Chair's Tragedy στο Δημοτικό Θέατρο Κήπου στη Θεσσαλονίκη
- Ελένη του Ευριπίδη από τον Δημήτρη Καραντζά στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
- Μανώλης Φάμελλος και Nalyssa Green: Παρ’ ολίγον Κουαρτέτο... στον Κήπο του Μεγάρου
- Δέκα μικρά χρόνια (1887-1897) - Σταύρος Αγγ. Βλάχος
- Εκδηλώσεις για τη λήξη της σπουδαστικής περιόδου στο Θέατρο της Ημέρας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- H FANTA & το MTV σε κάνουν παρουσιαστή του Hit List Hellas για 1 ημέρα!
- Δείτε πως ήταν οι σκηνές του 4ου κύκλου του Game Of Thrones πριν τα εφέ
- H Rhona Mitra και το θωρηκτό της
- Ποια πανέμορφη τραγουδίστρια έκλεψε τις εντυπώσεις σε βραδινή της έξοδο;
- Η Κατερίνα Στανίση αποκάλυψε την πραγματική της ηλικία!
- Έξαλλη η Πλάκα για τις φωτογραφίες με τον Αποστολάκη: «Ας κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους...» (Video)
- Μετά το YFSF θα παίξει θέατρο!
- «Αν ζούσαν Παπανδρέου και Καραμανλής θα σας πλάκωναν στο ξύλο»
- Δείτε τα νούμερα τηλεθέασης που συγκέντρωσε ο τελικός του "Just the two of Us"