Κινηματογράφος: Όπου γυναίκα και μυστήριο

Το θέμα με τις γυναίκες και το μυστήριο που τις περιτριγυρίζει παραμένει ανά τους αιώνες ανεξιχνίαστο. Στις ταινίες αυτής της εβδομάδας έχουμε 2 γυναίκες, 2 διαφορετικές ιστορίες και ένα πέπλο μυστηρίου να τις τυλίγει.

από την Αγγελική Γκαλμπένη

Το καλό με τις ταινίες είναι ότι οι υπόλοιποι χαρακτήρες του έργου δεν ξέρουν τι ακριβώς συμβαίνει, εμείς όμως σαν θεατές είμαστε σίγουροι ότι αργά ή γρήγορα θα λυθεί κάθε απορία. Για τις ταινίες μιλάω! Γιατί στην πραγματική ζωή…

«Γυναίκα από χρυσό»

Λεζάντα:

ΔΡΑΜΑ, 109’ | ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΣΙΜΟΝ ΚΕΡΤΙΣ | ΠΑΙΖΟΥΝ: ΕΛΕΝ ΜΙΡΕΝ, ΡΑΙΑΝ ΡΕΙΝΟΛΝΤ, ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΡΟΥΛ |ΧΩΡΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: ΑΜΕΡΙΚΗ

Είναι κάτι περισσότερο από απλά μια ωραία ταινία. Το μόνο που θέλει η Μαρία Άλτμαν είναι να πάρει πίσω το πορτραίτο της θείας της, που είχαν κρεμασμένο παλιά στο σπίτι. Οι παιδικές της αναμνήσεις είναι πολύ έντονες και αυτός ο πίνακας της θυμίζει την θεία της που πέθανε πολύ νέα. Το πρόβλημα είναι ότι το σπίτι τους τότε, το 1930, ήταν στη Βιέννη. Όταν μπήκαν οι Ναζί πήραν τον πίνακα, καθώς και άλλα πολύτιμα αντικείμενα της οικογενείας. Παρόλη την ανανεωμένη διάθεση της Αυστρίας στα τέλη της δεκαετίας του ’90 να αποκαταστήσει τις ζημιές κάθε είδους, που άφησε στη χώρα ο ναζισμός, με αυτόν τον πίνακα τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. Πρόκειται για τον διάσημο πια πίνακα του Γκούσταβ Κλιμτ «Γυναίκα από Χρυσό» -που τώρα είναι γνωστός ως «Το πορτραίτο της Αντέλ Μπλοκ Μπάουερ Ι»- και έχει την θέση του στην εθνική γκαλερί της Βιέννης. Είναι η Μόνα Λίζα της Αυστρίας και το κράτος δεν έχει σκοπό να τον αποχωριστεί έτσι εύκολα.

Η ταινία «Γυναίκα από χρυσό» είναι η αληθινή ιστροία της προσπάθειας της Άλτμαν με τη βοήθεια ενός δικηγόρου από το Λος Άντζελες και ενός οικογενειακού φίλου του Ράντολ Σονμπεργκ, να πάρουν πίσω τον πίνακα. Πάλεψαν για χρόνια, ξεκινώντας το 1998, σε αίθουσες δικαστηρίων σε Αμερική και Αυστρία για να δικαιώσει τα αιτήματα της για τον πίνακα και άλλα οικογενειακά κειμήλια. Είναι κάτι σαν ένα τέρας αυτή η ταινία, θα μπορούσα να πω. Και αυτό γιατί έχουν συναρμολογηθεί πάνω της τόσο διαφορετικού είδους στοιχεία, όπως η ιστορία μιας οικογένειας, δράμα στις αίθουσες δικαστηρίων και ακόμα στοιχεία θρίλερ με ωραίες στιγμές, όπου το σασπένς φτάνει στα ύψη. Θα μπορούσαν όλα αυτά τα στοιχεία να μην ταιριάξουν μεταξύ τους. Όμως όχι, σε συνεπαίρνει συναισθηματικά και το αποτέλεσμα είναι ένα ωραίο κομμμάτι τέχνης, κάθως όλα αυτά τα στοιχεία δένουν μεταξύ τους για να φτιάξουν ένα μείγμα από τραυματικές αναμνήσεις υπογραμμισμένες με οικογενειακή περηφάνια, με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι αναγνωρίσιμο από κάθε γωνιά του πλανήτη. Με flashbacks στη δεκαετία του ’20 και του ’30 βλέπουμε τη νεαρή Μαρία να το σκάει με τον άντρα της απ’ τους Ναζί, ένα τραύμα που την ακολουθεί σε όλη της τη ζωή. Και αυτό αναγκάζεται να αντιμετωπίσει, όταν επιστρέφει στη Βιέννη για τον πίνακα μετά από όλα αυτά τα χρόνια που πέρασε μετά τη φυγή της στην Αμερική. Πέρα από ωραίες εικόνες, αναμνήσεις και ιστορίες, σ’ αυτή την ταινία ετοιμαστείτε να έρθετε αντιμέτωποι με εξαιρετικές ερμηνείες απ’ όλους τους ηθοποιούς.

Είναι εύκολο να να ξεχνάς ότι κάθε έργο τέχνης που κρέμεται στα μουσεία έχει τη δική του ιστορία και ότι έχει τους δικούς του ανθρώπους που το αγαπάνε για άλλους λόγους από την πολιτιστική αξία του. Θα δείτε την ιστορία που κρύβεται πίσω από έναν μόνο πίνακα και την τρομερή δύναμη που ασκεί πάνω σε μία γυναίκα. Ίσως να σας κάνει να κοιτάτε από εδώ και πέρα με άλλο μάτι τους πίνακες, με θαυμασμό για το ανομολόγητο μυστήριο που κρύβει η ιστορία τους.

«Το μυστικό της Ανταλάιν»

Λεζάντα: ΡΟΜΑΝΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ, 110’ | ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΛΙ ΤΟΛΑΝΤ ΚΡΙΓΚΕΡ | ΠΑΙΖΟΥΝ: ΜΠΛΕΙΚ ΛΑΙΒΛΙ, ΜΙΧΑΕΛ ΧΑΟΥΣΜΑΝ, ΧΑΡΙΣΟΝ ΦΟΡΝΤ | ΧΩΡΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: ΑΜΕΡΙΚΗ

Μπορεί μια γυναίκα, στην οποία χαρίζεται το θαύμα της αιωνιότητας και της παντοτινής νεότητας, να ερωτευτεί έναν θνητό; Θυμίζει την ρομαντική ιστορία του Άραγκορν με την Άργουιν από τον «Άρχοντα των δαχτυλιδιών», αλλά είναι η κεντρική ερώτηση που μας βασανίζει στην ταινία «Το μυστικό της Ανταλάιν». Μια κομψή ταινία, που της λείπει το πάθος, με την πρωταγωνίστρια να υποδύεται μια γυναίκα, η οποία δε θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει ποτέ αντιρυτιδική ματιών.

«Είναι οι λεπτομέρειες που κάνουν την διαφορά», λέει κάποια στιγμή στην ταινία, δείχνοντας την ταυτότητά της η Ανταλάιν. Αυτές οι μικρές λεπτομέρειες είναι λοιπόν που δεν αφήνουν την ταινία να χαρακτηριστεί ως αξιόλογη και είναι κρίμα, γιατί η Μπλ. Λάιβλι ποτέ ξανά δεν ήταν τόσο καλή σε κανένα σημείο της καριέρας της.

Η Ανταλάιν είναι μια ντροπαλή γυναίκα που στα 30 της έχει ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα που της αφήνει για κουσούρι το να σταματήσει να μεγαλώνει. Ακούγεται λίγο σαν ιστορία από κόμικ περιπέτειας, αλλά η συνεχής εξήγηση απ’ τον αφηγητή του τι βλέπουμε, τι έγινε κτλ, χαλάει κάθε μαγεία και κάθε μυστήριο που θα μπορούσε να έχει αυτή η ιστορία. Όπως στα βαμπίρ που έχουμε δει στην τηλεόραση, έτσι και η Ανταλάιν πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να αλλάζει τόπο διαμονής, ώστε κανείς να μην προβληματιστεί για το πρόσωπο της, που δεν αλλάζει καθόλου με το πέρασμα των χρόνων.

Για δεκαετίες ολόκληρες λοιπόν, η Ανταλάιν αλλάζει μέρη και ταυτότητες και προσέχει να μην αναπτύσει καμία προσωπική σχέση. Μετά από ένα συμβάν με την κυβέρνηση, η Ανταλάιν αναγκάζεται να κρύβεται ακόμα πιο προσεκτικά και κρατάει επαφή μόνο με την κόρη της, η οποία δυστυχώς δεν κληρονόμησε το χάρισμα της μητέρας της. Η καημένη η Ανταλάιν έχει παραιτηθεί και από κάθε ιδέα του έρωτα, καθώς φοβάται πολύ την απώλεια του αγαπημένου της. Όλη η ταινία φαίνεται ότι έχει γυριστεί με πολύ προσοχή για να δούμε ένα επικό παραμύθι να περνάει μέσα από τις δεκαετίες. Αλλά δεν πέτυχε. Ούτε επικό είναι, ούτε ρομαντικό, όπως θέλουν να το πασάρουν. Η Ανταλάιν συνανατάει έναν άντρα, που δεν καταλαβαίνουμε «γιατί αυτόν;» μετά από τόσες δεκαετίες. Δεν μας απασχολεί τρομερά όμως. Πώς δεν κατάλαβε κανείς τίποτα τόσα χρόνια; Αυτό είναι μια καλή ερώτηση που σου δημιουργεί το σενάριο της ταινίας. Δυστυχώς ο σκηνοθέτης, ενώ είχε ένα καλό υλικό για να παίξει με τον χρόνο, δεν κατάφερε να δώσει στην ταινία του το χάρισμα που είχε η ηρωίδα του έργου.

ΠΡΟΣΕΧΩΣ

1) Demonic (από 7/5)

Ένας αστυνόμος και ένας ψυχολόγος προσπαθούν να εξιχνιάσουν τον θάνατο 5 άνθρώπων, την ώρα που έψαχναν για φαντάσματα. Θρίλερ.

2) Awake: The Life of Yogananda (από 7/5)

Ένα ντοκιμαντέρ για τους λάτρεις της γιόγκα και της ινδικής φιλοσοφίας.

Keywords
Τυχαία Θέματα