μήτε βαθύ στες σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε, του Βασίλη Συμεωνίδη
18:55 29/5/2012
- Πηγή: Alfa Vita
p1 {font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:12px;margin-left:8px;margin-right:8px;margin-top:4px;margin-bottom:4px;text-align:justify;}
Η παράφραση του στίχου στον τίτλο αφορά το διασκευασμένο κείμενο της Αρβελέρ που δόθηκε στις πανελλαδικές εξετάσεις της νεοελληνικής γλώσσας. Η κριτική που ασκήθηκε εστιάζει στη διαπίστωση ότι ήταν ένα κείμενο δύσκολο.
Δηλαδή, αν αντιστρέψουμε το σκεπτικό, ότι οι δεκαοχτάχρονοι νέοι είναι ανίκανοι να καταλάβουν βαθυστόχαστα κείμενα… Αλλά, φταίνε οι μαθητές που δεν καταλαβαίνουν;
Όμως, το κείμενο μήτε βαθύ στες σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε. Ας δούμε λίγο πιο προσεκτικά το περιεχόμενό του. Αρχίζει ως εξής: «Κάθε πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο μήνυμα και με διαστάσεις παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές». Δηλαδή, απ’ όλες τις περιπτώσεις τέχνης όλων τα λαών ξεχωρίζει η αρχαία ελληνική (γενικά) και τοποθετείται εκτός τόπου και χρόνου, εκτός της κοινωνίας και της ιστορίας. Η λατρευτική προϋπόθεση και η ιεροποίηση έχουν ήδη τεθεί, άμεση συνέπεια είναι η προσκυνηματική σχέση μας με την αρχαία τέχνη.
Όμως, αυτό που βρίσκεται εκτός τόπου και χρόνου δεν είναι η αρχαία ελληνική τέχνη, ούτε το συγκεκριμένο κείμενο. Για να γίνω πιο επιθετικός θα πω ότι το κείμενο αποτελεί σύνολο γενικόλογων ελληνολατρικών κρίσεων που αδικούν τόσο την αρχαία ελληνική τέχνη, όσο και εμάς. Δεν έχω τις λεπτομερείς εξειδικευμένες γνώσεις, θα προσπαθήσω να στηρίξω την κρίση μου πρώτα στον λογικό έλεγχο των προτάσεων του κειμένου και μετά με αναφορές σε δύο βιβλία, ένα σχολικό (Θεόδωρος Κατσουλάκος Γεωργία Κοκκόρου-Αλευρά, Βασίλειος Σκουλάτος, Αρχαία Ιστορία, Α΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ, 2010, στο εξής σχολικό βιβλίο) και ένα του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών (Μ. Βουτυράς & Α. Γουλάκη Βουτυρά, «Η αρχαία ελληνική τέχνη και η ακτινοβολία της», ΙΝΣ 2011, στο εξής ΙΝΣ).
Η βασική παρατήρηση έχει να κάνει με την αντίληψη ότι η το «αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα» παρουσιάζεται σαν κάτι ενιαίο και ομοιογενές, πώς αλλιώς; εφόσον είναι εκτός τόπου και χρόνου. Η αντίληψη αυτή συνεπάγεται αντιφάσεις και ερωτήματα.
Διαβάζω το κείμενο. Γράφει στην πρώτη παράγραφο «έκφραση της αποστασιοποίησης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης» και στην τρίτη «μορφή της εσωτερικής ενατένισης, συνδυασμένη με την ιδεατή πληρότητα της φυσικής ομορφιάς». Δεν καταλαβαίνω αν η ιδεατή πληρότητα της φυσικής ομορφιάς υπόκειται στην αναγκαιότητα της φύσης ή όχι.
Γράφει στην πρώτη παράγραφο «φέρνουν τον άνθρωπο όλο και πιο κοντά στο Θεό» και στην τέταρτη «Το συντροφικό συναπάντημα του ανθρώπου με τους θεούς διδάσκει η αρχαία αισθητική». Δεν καταλαβαίνω ποια σχέση έχει ο Θεός (με κεφαλαίο) τον οποίο πλησιάζει ο αρχαίος άνθρωπος με του θεούς (με μικρό) τους οποίο
μήτε βαθύ στες σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε
Βασίλης Συμεωνίδης
simeonidis22@yahoo.gr
Η παράφραση του στίχου στον τίτλο αφορά το διασκευασμένο κείμενο της Αρβελέρ που δόθηκε στις πανελλαδικές εξετάσεις της νεοελληνικής γλώσσας. Η κριτική που ασκήθηκε εστιάζει στη διαπίστωση ότι ήταν ένα κείμενο δύσκολο.
Όμως, το κείμενο μήτε βαθύ στες σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε. Ας δούμε λίγο πιο προσεκτικά το περιεχόμενό του. Αρχίζει ως εξής: «Κάθε πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο μήνυμα και με διαστάσεις παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές». Δηλαδή, απ’ όλες τις περιπτώσεις τέχνης όλων τα λαών ξεχωρίζει η αρχαία ελληνική (γενικά) και τοποθετείται εκτός τόπου και χρόνου, εκτός της κοινωνίας και της ιστορίας. Η λατρευτική προϋπόθεση και η ιεροποίηση έχουν ήδη τεθεί, άμεση συνέπεια είναι η προσκυνηματική σχέση μας με την αρχαία τέχνη.
Όμως, αυτό που βρίσκεται εκτός τόπου και χρόνου δεν είναι η αρχαία ελληνική τέχνη, ούτε το συγκεκριμένο κείμενο. Για να γίνω πιο επιθετικός θα πω ότι το κείμενο αποτελεί σύνολο γενικόλογων ελληνολατρικών κρίσεων που αδικούν τόσο την αρχαία ελληνική τέχνη, όσο και εμάς. Δεν έχω τις λεπτομερείς εξειδικευμένες γνώσεις, θα προσπαθήσω να στηρίξω την κρίση μου πρώτα στον λογικό έλεγχο των προτάσεων του κειμένου και μετά με αναφορές σε δύο βιβλία, ένα σχολικό (Θεόδωρος Κατσουλάκος Γεωργία Κοκκόρου-Αλευρά, Βασίλειος Σκουλάτος, Αρχαία Ιστορία, Α΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ, 2010, στο εξής σχολικό βιβλίο) και ένα του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών (Μ. Βουτυράς & Α. Γουλάκη Βουτυρά, «Η αρχαία ελληνική τέχνη και η ακτινοβολία της», ΙΝΣ 2011, στο εξής ΙΝΣ).
Η βασική παρατήρηση έχει να κάνει με την αντίληψη ότι η το «αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα» παρουσιάζεται σαν κάτι ενιαίο και ομοιογενές, πώς αλλιώς; εφόσον είναι εκτός τόπου και χρόνου. Η αντίληψη αυτή συνεπάγεται αντιφάσεις και ερωτήματα.
Διαβάζω το κείμενο. Γράφει στην πρώτη παράγραφο «έκφραση της αποστασιοποίησης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης» και στην τρίτη «μορφή της εσωτερικής ενατένισης, συνδυασμένη με την ιδεατή πληρότητα της φυσικής ομορφιάς». Δεν καταλαβαίνω αν η ιδεατή πληρότητα της φυσικής ομορφιάς υπόκειται στην αναγκαιότητα της φύσης ή όχι.
Γράφει στην πρώτη παράγραφο «φέρνουν τον άνθρωπο όλο και πιο κοντά στο Θεό» και στην τέταρτη «Το συντροφικό συναπάντημα του ανθρώπου με τους θεούς διδάσκει η αρχαία αισθητική». Δεν καταλαβαίνω ποια σχέση έχει ο Θεός (με κεφαλαίο) τον οποίο πλησιάζει ο αρχαίος άνθρωπος με του θεούς (με μικρό) τους οποίο
Keywords
σκεψεις, πανελλαδικες 2012, συγκεκριμένο, οεδβ, βιβλια, πανελληνιες 2011, βασεις πανελληνιων, αποτελεσματα πανελληνιων 2011, οεδβ, ανθρωπος, αρχαια, αρβελερ, βρισκεται, γεωργια, δοθηκε, εξετασεις, τεχνη, θεος, ιστορικο, κειμενο, ορια, συγκεκριμένο, στιγμα, τριτη, γνωσεις, size, top
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τα θέματα Φυσικής Κατεύθυνσης 2012 και οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, του Παναγιώτη Μουρούζη
- Μαύρα μαντάτα για τον Σόιμπλε
- Αγρια κόντρα μεταξύ Καμμένου και Πρετεντέρη!
- Νέα σχέδια Ugg με πούλιες και πέτρες Swarovski
- Οι βάσεις των αποσπάσεων της περσινής σχ. χρονιάς 2011-2012 (Α και Β φάσης) των εκπαιδευτικών ΠΕ, του αιρετού Δημήτρη Μπράτη
- Λαλιώτης: Δεν κρύβομαι πίσω από τον Τσίπρα!
- Φυλλικό οξύ: Ο σύμμαχος της καλής υγείας
- Νέος φονικός σεισμός, μεγέθους 5,8 βαθμών, στην βόρεια Ιταλία- Συνεχείς ισχυροί μετασεισμοί
- Λέων Πατίτσας: Άφησε την έγκυο σύζυγο να βρέχεται!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Alfa Vita
- Τα θέματα Φυσικής Κατεύθυνσης 2012 και οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, του Παναγιώτη Μουρούζη
- Οι βάσεις των αποσπάσεων της περσινής σχ. χρονιάς 2011-2012 (Α και Β φάσης) των εκπαιδευτικών ΠΕ, του αιρετού Δημήτρη Μπράτη
- Η Σύλλογος ΠΕ Θεσσαλονίκης: Απάντηση σε καταγγελία
- Θέσεις εργασίας για Νοσηλευτές στο Βέλγιο μέσω της εταιρείας Atlas Consulting
- Πανελλήνιες Εξετάσεις, Θέματα και Επιτήρηση, του Γιώργου Μαυρογιώργου
- Θέσεις εργασίας στον Ιδιωτικό Τομέα στην Κύπρο
- Πανελλήνιος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός Ποίησης και Διηγήματος μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
- μήτε βαθύ στες σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε, του Βασίλη Συμεωνίδη
- 71 Θέσεις Εργασίας σε Διεθνείς Οργανισμούς
- Προγραμματισμός Λειτουργίας Ολοήμερων Σχολικών Μονάδων (Ολοήμερα Δημοτικά – Ολοήμερα Νηπιαγωγεία) και ΕΑΕΠ για το Σχολικό Έτος 2012-2013 - Δείτε την αίτηση γονέα και τους πίνακες
- Τελευταία Νέα Alfa Vita
- μήτε βαθύ στες σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε, του Βασίλη Συμεωνίδη
- Πανελλήνιες Εξετάσεις, Θέματα και Επιτήρηση, του Γιώργου Μαυρογιώργου
- Διαμαρτυρία για την τελευταία απόφαση της Κ.Ε.Ε. σε σχέση με το ερώτημα Γ4 της Φυσικής, της Σταυρούλας Παπαγεωργακοπούλου
- Καταγγελία για προσπάθεια αποκλεισμού εργαζομένων εκπαιδευτικών από τον Η Σύλλογο Θεσσαλονίκης
- Το πνεύμα του σχολικού εγχειριδίου της φυσικής το έχουν σκοτώσει, του Χρήστου Κυργιάκη
- Θέσεις εργασίας στον Ιδιωτικό Τομέα στην Κύπρο
- Database Administrator experienced in JEE στην EUROPEAN DYNAMICS (Αθήνα)
- 71 Θέσεις Εργασίας σε Διεθνείς Οργανισμούς
- Θέσεις εργασίας για Νοσηλευτές στο Βέλγιο μέσω της εταιρείας Atlas Consulting
- Τα θέματα Φυσικής Κατεύθυνσης 2012 και οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, του Παναγιώτη Μουρούζη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Certified EMC DOCUMENTUM Architect/Expert στην EUROPEAN DYNAMICS (Εξωτερικό)
- Η Σύλλογος ΠΕ Θεσσαλονίκης: Απάντηση σε καταγγελία
- Σχετικά με τη συνδικαλιστική συνδρομή στη Διδασκαλική Ομοσπονδία, των εκπ/κών του 12ου Δημοτικού Σχολείου Λαμίας
- Πανελλήνιος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός Ποίησης και Διηγήματος μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
- Οι βάσεις των αποσπάσεων της περσινής σχ. χρονιάς 2011-2012 (Α και Β φάσης) των εκπαιδευτικών ΠΕ, του αιρετού Δημήτρη Μπράτη
- Προγραμματισμός Λειτουργίας Ολοήμερων Σχολικών Μονάδων (Ολοήμερα Δημοτικά – Ολοήμερα Νηπιαγωγεία) και ΕΑΕΠ για το Σχολικό Έτος 2012-2013 - Δείτε την αίτηση γονέα και τους πίνακες
- Καθορισμός αποζημίωσης των απασχολουμένων στις εξετάσεις για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας
- Να σταματήσουν επιτέλους, τα στελέχη εκπαίδευσης, το καταστροφικό τους έργο, των Κώστα Τουλγαρίδη και Βάσως Ζαρκινού
- Πρόταση σχετικά με τη δεύτερη απόφαση της ΚΕΕ για τη βαθμολόγηση του Γ4 στη Φυσική Κατεύθυνσης, του Γιάννη Ραπτάκη
- Δελτίο τύπου σύσκεψης - συντονισμού συλλόγων ΠΕ για τη συνδικαλιστική συνδρομή