Η Μαρτίνα Ντιάνκοβα βαδίζει και παραμιλά* σε ένα παλιό τζαμάδικο στον Κεραμεικό

Η χορεύτρια και ηθοποιός Μαρτίνα Ντιάνκοβα (Martina Kosta Diankova) σε έναν παραληρηματικό χορευτικό μονόλογο ακροβατεί ανάμεσα στο stand-up comedy και την φαρσοκωμωδία, για να αγγίξει τελικά τα όρια της τραγωδίας. Κάτι που ξεκινά σαν ένα ξέγνοιαστο παιχνίδι, καταλήγει στη βαθύτερη υπαρξιακή αγωνία όλων των καλλιτεχνών (χορευτών, ηθοποιών, συγγραφέων, εικαστικών) που δεν είναι άλλη από μια απλή ερώτηση: «Αξίζω;»

«Έχεις οντισιόν; Έχω οντισιόν. Έχεις πιθανότητες;» Μια χορεύτρια, που βιοπορίζεται διδάσκοντας χορό σε παιδιά, προβληματίζεται για την καριέρα της, θέτοντας

ένα υπαρξιακό ερώτημα εμπνευσμένο από το παιδικό παιχνίδι: «Έχεις λαγό;»

Οι πουέντ και οι κορδέλες τους στήνουν ένα σουρεαλιστικό μάθημα ανατομίας και ιστορίας μπαλέτου μέσα μια μυσταγωγική βιβλική ατμόσφαιρα. Ως άλλη Μέδουσα, Σαλώμη και Μαρία Μαγδαληνή, ταυτόχρονα, η περφόρμερ είναι έτοιμη να φτάσει στα άκρα για την πίστη και την αλήθεια της. Μέσα σε ένα μοναδικά διαμορφωμένο ηχοτοπίο φτιαγμένο από εκκλησιαστικές υμνωδίες και φωνές από AI chatbots, το σχεδόν απογυμνωμένο σώμα της χορεύτριας συνθέτει μια χορευτική προσευχή σαν μουσική αντίστιξη, όπου πουέντ, ύμνοι και φωνές ρομπότ πασχίζουν να συνυπάρξουν (στο raw σκηνικό περιβάλλον του χώρου “Τζάμια Κρύσταλλα”, θυμίζοντας τις εύθραυστες επιφάνειες από γυαλί και κρύσταλλο, με την χορεύτρια να ισορροπεί ανάμεσα στην ευθραυστότητα και τη δύναμη). Οι προσωπικές της σκέψεις την οδηγούν πάντα στο ερώτημα της πιθανότητας. Άραγε, θα συναντήσει ποτέ τον «λαγό»; Άραγε, θα έρθει η απάντηση στο ερώτημα που την βασανίζει; Και, τελικά, τι είναι λαγός;

Η Μαρτίνα Ντιάνκοβα, ο Λαγός κι οι αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις

Το ερώτημα παύει να έχει σημασία από ένα σημείο και μετά. Η Ντιάνκοβα μάς παρασέρνει στην δίνη της, με φυσικότητα, αλλά και υψηλή τεχνική που δεν αφαιρεί τίποτα από την μυσταγωγικότητα μιας παράστασης προορισμένης για χώρο μεγέθους ‘’δωματίου’’, με αναπνοές και σιωπές να εναρμονίζονται με τα soundbaths, τον φωτισμό και την σκληράδα του γυμνού, βιομηχανικού χώρου. Μια παράσταση, ένα ακρόαμα, ένα θέαμα που διαρκεί γύρω στα 40 λεπτά και τελειώνει ακριβώς την στιγμή που ο θεατής έχει αρκούντως μαυλιστεί ώτε να μπορεί να ‘’αντέξει’’ τόσο ακόμα κι άλλο τόσο. Ζαλιστικά όμορφη δουλειά, με την θηλυκότητα σε πρώτο πλάνο, από την θέση της Ομορφιάς, της Επανάστασης, της Ανακούφισης και -επιτέλους!-της Νίκης, όχι της ήττας. Το ‘’αχ’’ των γυναικών καλλιτεχνών γράφεται ευκρινώς πάνω στο κορμί της Μαρτίνας και ο Λαγός που σκάει μύτη θριλερικά, αλλά και αισθησιακά σε σημείο αναπάντεχο φέρνει στο νου εικόνες από μια σύγχρονη Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων-που εννοείται, προτού γίνουν θαύματα, ήταν τραύματα. Σε όλο το κορμί και σε όλη την ψυχή. Αλλά, βασικά, στο πρόσωπο της περφόρμερ που μεταμορφώνεται από μπέμπα σε γυναικάρα και από Μέδουσα σε Σαλώμη, για να καταλήξει σε αυτό που είναι η ίδια περισσότερο: Μαρτίνα Ντιάνκοβα, που τα περικλείει όλα και τα αποκλείει κιόλας όλα.

Η εμπειρία τα Δευτερότριτα στα Τζάμια-Κρύσταλλα είναι άχαστη. Δεν είναι τυχαίο ότι η παράσταση παρατάθηκε για άλλες δύο μέρες και είναι βέβαιο ότι θα ταξιδέψει και σε άλλους χώρους. Σας αρέσει δεν σας αρέσει ο χορός, αυτή η παράσταση είναι κάτι αρκετά πέρα και αρκετά πάνω, ας μου επιτραπεί, από μια χοροθεατρική δουλειά. Στη Νέα Υόρκη θα λάμβανε χώρα σε κάποιο παλιό, ιστορικό κλαμπ και θα γινόταν το σώσε. Στην Αθήνα, βρήκε προς ώρας την θέση του σε έναν παράξενο χώρο στον Κεραμεικό και γίνεται το δώσε. Δώσε, Μαρτίνα, δώσε, να σωθεί λιγάκι ελπίδα και να μείνει και κανένα λαγοπόδαρο και για εμάς…

*’’Βαδίζω και παραμιλώ/Γι’ αυτή τη συμφορά μου’’, γράφει ο Παπαϊωάννου στο γνωστό ρεμπέτικο τραγούδι-η Ντιάνκοβα δεν παραμιλά από ερωτικό πόνο, εκτός κι αν λογίσουμε την λαχτάρα για καλλιτεχνική επιτυχία εφάμιλλη με την λαχτάρα για τον έρωτα-και ναι, κατ’ αυτήν την έννοια, η Ντιάνκοβα και βαδίζει και παραμιλά

Info:

Χορογραφία/ερμηνεία: Μαρτίνα Κώστα Ντιάνκοβα

Μουσική/σκηνοθεσία: Arturo Gui

Κοστούμια: MarDi creations | Svetlana Diankova

Βίντεο/σχεδιασμός αφίσας: Alegi

Δευτέρα 21 και 27 και Τρίτη 22 και 28 Φεβρουαρίου στις 21.00

Τζάμια Κρύσταλλα, Αγίου Όρους 10, Κεραμεικός

Γενική Είσοδος: 12 ευρώ

Keywords
Τυχαία Θέματα
Μαρτίνα Ντιάνκοβα, Κεραμεικό,martina ntiankova, kerameiko