Η πολιτική ως έκφραση συλλογικού συμφέροντος και η κοινωνική ευθύνη
11:42 6/4/2017
- Πηγή: Huffington Post Greece
Στις μέρες μας, η έννοια της πολιτικής και η ιδιότητα του πολιτικού-εκπροσώπου οδηγούνται στο να χάνουν όλο και περισσότερο την αξία και το κύρος που έχουν στο κοινωνικό σύνολο. Η καθημερινή «αιμμοραγία» των δομών και των θεσμών της πολιτείας σε συνδυασμό με την απουσία ενός αντικειμενικού και ρεαλιστικού στρατηγικού σχεδίου με βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους, δείχνουν να απαξιώνουν όλο και περισσότερο την λειτουργία και τους σκοπούς της.
Ταυτοχρόνως, οι πολίτες στην
ίδια κατεύθυνση, ως φορείς του εκλογικού δικαιώματος που επιτρέπει την νομιμοποίηση της εκάστοτε κυβέρνησης και με την απελπισία να κυριαρχεί στην ήδη κατακρεουργημένη ψυχολογία τους, απελαύνουν το δικαίωμα αυτό, με επιχείρημα το πολιτικό αδιέξοδο και την αδυναμία των υπαρχουσών πολιτικών δυνάμεων να το αναστρέψουν. Χαρακτηρισμοί τύπου «κλέφτες, συμφεροντολόγοι, λαμόγια», αποτελούν τεκμήριο για την δυσχερέστατη άποψη που έχει το κοινωνικό σύνολο για τους πολιτευτές, ενώ η κατά μεγάλο ποσοστό αδυναμία εκπλήρωσης των προεκλογικών υποσχέσεων και η επαναλαμβανόμενη ανικανότητα για εθνική συννενόηση από τις κομματικές δυνάμεις τείνουν να ενισχύουν την άποψη αυτή.
Η ευθύνη όμως ανήκει μόνο στους μεταπολιτευτικά διαδοχικούς κυβερνώντες; Ο γερμανός φιλόσοφος Βέρνερ Γιαίγκερ, εμφανώς επηρεασμένος από την Πλάτωνος Πολιτεία, υποστήριξε ότι «ο μεν άνθρωπος είναι μια πολιτεία εν σμικρύνσει, η δε πολιτεία ένας άνθρωπος εν μεγενθύσει». Με άλλα λόγια το άτομο είναι μόριο της πολιτείας και η πολιτεία σύστημα ζωής των πολιτών της. Η σύνδεση μεταξύ πολιτείας και πολιτών είναι άρρηκτη και το «μέρος» ορίζει το «όλον» και αντίστροφα. Επομένως, προτού σπεύσουμε να επισύρουμε ευθύνες στους παλαιούς και τωρινούς κυβερνώντες για την σημερινή θεσμική και κοινωνική παρακμή, ας ξεκινήσουμε με εμάς. Κανένα δημοκρατικό πολιτικό σύστημα δεν μπορεί να περικλείει στο εσωτερικό του την αρχή της δικαιοσύνης, της ηθικής, της αξιοκρατίας αν την ίδια στιγμή οι πολίτες δεν εμφορούνται από αυτές τις αρχές.
Προκειμένου να γίνει κατανοητή η παραπάνω άποψη, θα χρησιμοποιήσω το παράδειγμα του πελατειακού κράτους. Οι περισσότεροι πλέον εκτιμούν ότι το υπερπληθές δημόσιο ήταν -και ακόμη σε κάποιες περιπτώσεις είναι- μία μάστιγα για την πολιτεία. Οι διορισμοί, όπως αποδείχτηκε, βασίζονταν σε μεγάλο ποσοστό στις ανταλλακτικές σχέσεις μεταξύ πολιτών και επίδοξων βουλευτών με σκοπό αμφότεροι το κέρδος (εξαγορά ψήφου με την εύρεση εργασίας). Αυτό που πολλοί ξεχνούν ή προτιμούν να το κάνουν είναι ότι πολλάκις οι ίδιοι οι πολίτες ήταν αυτοί που προσέγγιζαν τους βουλευτές με σκοπό κάποιον διορισμό. Συνεπώς, σε καμία περίπτωση οι κυβερνώντες με τους κυβερνώμενους δεν φέρουν τις ίδιες ευθύνες για την τωρινή κατάσταση, αλλά η αποποίηση ευθυνών και η μη αυτοκριτική και από τις δύο πλευρές μόνο κακό μπορεί να κάνουν.
Για την μεταβολή αυτής της κατάστασης και την δημιουργία μιας νέας πορείας προς την ανάπτυξη, είναι αναγκαίες κάποιες αλλαγές. Η διάδοση του πολιτικού πολιτισμού σε συνάρτηση με την διαιώνιση μιας υπερατομικής ηθικής αντίληψης που να επεκτείνεται σε όλες τις δομές της κοινωνίας θα οδηγήσει κατ'αρχήν στην πολιτική ενεργοποίηση της πλειοψηφίας των πολιτών. Αυτή η ενεργοποίηση μπορεί να μεταφραστεί είτε σε ενασχόληση με τα «κοινά», είτε σε πολιτική ευαισθητοποίηση με την νομιμοποίηση κυβερνήσεων που έχουν σκοπό την έκφραση συλλογικού συμφέροντος και την θεσμοθέτηση νομοσχεδίων με αμερόληπτη διάσταση και ανιδιοτελή κίνητρα.
Κανένα δημοκρατικό πολιτικό σύστημα δεν μπορεί να περικλείει στο εσωτερικό του την αρχή της δικαιοσύνης, της ηθικής, της αξιοκρατίας αν την ίδια στιγμή οι πολίτες δεν εμφορούνται από αυτές τις αρχές.
Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις η ρεαλιστική προσέγγιση στην αντιμετώπιση εσωτερικών προβλημάτων και κινδύνων, παραγκωνίζει την έννοια της ηθικής στην πολιτική. Η αρχή της αναγκαιότητας, σύμφωνα με την οποία η κάθε κυβερνητική εξουσία προσαρμόζεται στα δεδομένα της πραγματικότητας και πράττει αναλόγως, φαίνεται να είναι περισσότερο ακριβής και αποτελεσματική αλλά και δεκτική στο κοινωνικό σύνολο. Ενίοτε, πολλοί πολίτες φωνάζουν «μπουχτίσαμε από λόγια, θέλουμε πράξεις» , υποστηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ανάγκη λήψης αποτελασματικών μέτρων και όχι τις ηθικού τύπου αξιολογήσεις. Μέτρα τα οποία θα προέλθουν μέσα από την δημόσια συζήτηση, την πρόταση και αντιπρόταση μεταρρυθμίσεων που βασίζονται σε λογικά επιχειρήματα και από ομόφωνες από τις κομματικές δυνάμεις αποφάσεις. Οι αποφάσεις οφείλουν να είναι τόσο λογικές όσο και ανθρωποκεντρικές, καθώς το συλλογικό συμφέρον έρχεται πάντοτε σε συνάρτηση «με το λιγότερο κακό» για την κοινωνία.
Ταυτοχρόνως, οι πολίτες στην
Η ευθύνη όμως ανήκει μόνο στους μεταπολιτευτικά διαδοχικούς κυβερνώντες; Ο γερμανός φιλόσοφος Βέρνερ Γιαίγκερ, εμφανώς επηρεασμένος από την Πλάτωνος Πολιτεία, υποστήριξε ότι «ο μεν άνθρωπος είναι μια πολιτεία εν σμικρύνσει, η δε πολιτεία ένας άνθρωπος εν μεγενθύσει». Με άλλα λόγια το άτομο είναι μόριο της πολιτείας και η πολιτεία σύστημα ζωής των πολιτών της. Η σύνδεση μεταξύ πολιτείας και πολιτών είναι άρρηκτη και το «μέρος» ορίζει το «όλον» και αντίστροφα. Επομένως, προτού σπεύσουμε να επισύρουμε ευθύνες στους παλαιούς και τωρινούς κυβερνώντες για την σημερινή θεσμική και κοινωνική παρακμή, ας ξεκινήσουμε με εμάς. Κανένα δημοκρατικό πολιτικό σύστημα δεν μπορεί να περικλείει στο εσωτερικό του την αρχή της δικαιοσύνης, της ηθικής, της αξιοκρατίας αν την ίδια στιγμή οι πολίτες δεν εμφορούνται από αυτές τις αρχές.
Προκειμένου να γίνει κατανοητή η παραπάνω άποψη, θα χρησιμοποιήσω το παράδειγμα του πελατειακού κράτους. Οι περισσότεροι πλέον εκτιμούν ότι το υπερπληθές δημόσιο ήταν -και ακόμη σε κάποιες περιπτώσεις είναι- μία μάστιγα για την πολιτεία. Οι διορισμοί, όπως αποδείχτηκε, βασίζονταν σε μεγάλο ποσοστό στις ανταλλακτικές σχέσεις μεταξύ πολιτών και επίδοξων βουλευτών με σκοπό αμφότεροι το κέρδος (εξαγορά ψήφου με την εύρεση εργασίας). Αυτό που πολλοί ξεχνούν ή προτιμούν να το κάνουν είναι ότι πολλάκις οι ίδιοι οι πολίτες ήταν αυτοί που προσέγγιζαν τους βουλευτές με σκοπό κάποιον διορισμό. Συνεπώς, σε καμία περίπτωση οι κυβερνώντες με τους κυβερνώμενους δεν φέρουν τις ίδιες ευθύνες για την τωρινή κατάσταση, αλλά η αποποίηση ευθυνών και η μη αυτοκριτική και από τις δύο πλευρές μόνο κακό μπορεί να κάνουν.
Για την μεταβολή αυτής της κατάστασης και την δημιουργία μιας νέας πορείας προς την ανάπτυξη, είναι αναγκαίες κάποιες αλλαγές. Η διάδοση του πολιτικού πολιτισμού σε συνάρτηση με την διαιώνιση μιας υπερατομικής ηθικής αντίληψης που να επεκτείνεται σε όλες τις δομές της κοινωνίας θα οδηγήσει κατ'αρχήν στην πολιτική ενεργοποίηση της πλειοψηφίας των πολιτών. Αυτή η ενεργοποίηση μπορεί να μεταφραστεί είτε σε ενασχόληση με τα «κοινά», είτε σε πολιτική ευαισθητοποίηση με την νομιμοποίηση κυβερνήσεων που έχουν σκοπό την έκφραση συλλογικού συμφέροντος και την θεσμοθέτηση νομοσχεδίων με αμερόληπτη διάσταση και ανιδιοτελή κίνητρα.
Κανένα δημοκρατικό πολιτικό σύστημα δεν μπορεί να περικλείει στο εσωτερικό του την αρχή της δικαιοσύνης, της ηθικής, της αξιοκρατίας αν την ίδια στιγμή οι πολίτες δεν εμφορούνται από αυτές τις αρχές.
Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις η ρεαλιστική προσέγγιση στην αντιμετώπιση εσωτερικών προβλημάτων και κινδύνων, παραγκωνίζει την έννοια της ηθικής στην πολιτική. Η αρχή της αναγκαιότητας, σύμφωνα με την οποία η κάθε κυβερνητική εξουσία προσαρμόζεται στα δεδομένα της πραγματικότητας και πράττει αναλόγως, φαίνεται να είναι περισσότερο ακριβής και αποτελεσματική αλλά και δεκτική στο κοινωνικό σύνολο. Ενίοτε, πολλοί πολίτες φωνάζουν «μπουχτίσαμε από λόγια, θέλουμε πράξεις» , υποστηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ανάγκη λήψης αποτελασματικών μέτρων και όχι τις ηθικού τύπου αξιολογήσεις. Μέτρα τα οποία θα προέλθουν μέσα από την δημόσια συζήτηση, την πρόταση και αντιπρόταση μεταρρυθμίσεων που βασίζονται σε λογικά επιχειρήματα και από ομόφωνες από τις κομματικές δυνάμεις αποφάσεις. Οι αποφάσεις οφείλουν να είναι τόσο λογικές όσο και ανθρωποκεντρικές, καθώς το συλλογικό συμφέρον έρχεται πάντοτε σε συνάρτηση «με το λιγότερο κακό» για την κοινωνία.
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
εκφραση, ευθυνη, η καθημερινή, huffington post, feed, property, huffington, γερμανος, υπουργειο εσωτερικων, σταση εργασιας, αξια, κυβερνηση εθνικης ενοτητας, κοινωνια, βουλευτες, εθνικη, καθημερινη, σημερινη, ψυχολογια, αδυναμια, ανθρωπος, ατομο, γινει, δημοσιο, εννοια, ενιοτε, ερχεται, εσωτερικων, ζωης, ιδια, η καθημερινή, λειτουργια, λογια, πολιτεια, συζητηση, τεκμηριο, ανηκει, δικαιωμα, huffington post, huffington, feed, property
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Βόλος: Τον τσάκωσαν στο χειρουργείο - Κακός χαμός στο νοσοκομείο!
- Survivor: Νομίζω ότι η Ελισάβετ γουστάρει τον Σπαλ. Και η Σάρα λίγο. Εντάξει και ο Tσανγκ
- Για μια γυναίκα η ενέδρα θανάτου στο Παλαιό Φάληρο
- Νέες μειώσεις και στις επικουρικές συντάξεις
- Συρία: Πατέρας κρατά στην αγκαλιά του τα νεκρά μωρά του μετά τα χημικά
- Μητέρα έβαλε το πτώμα της κόρης της σε βαλίτσα και την πέταξε στη θάλασσα
- Αντίρριο: "Κόπηκε" ο πυρσός του δρομέα απ' το σεισμό!
- «Οι Αζτέκοι ήταν… ναζί»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Αυτά είναι τα 50 καλύτερα εστιατόρια στον κόσμο για το 2017
- Κύπρος: Υπογραφή συμβολαίων με Total και Eni για γεωτρήσεις στα τεμάχια 6 και 8 της ΑΟΖ
- Νταλίκα κάηκε ολοσχερώς στην ΠΑΘΕ. Συνελήφθη ο οδηγός (βίντεο)
- Τα σενάρια της τελευταίας αγωνιστικής για Παναθηναϊκό
- Τζανακόπουλος: Δεν υπάρχει σενάριο για παράταση της αξιολόγησης μέχρι τον Σεπτέμβριο
- Νότια Κορέα: Δοκιμή βαλλιστικού πυραύλου που μπορεί να χτυπήσει οποιαδήποτε περιοχή της Βόρειας Κορέας
- Επίδειξη πολεμικών τεχνών από τους σπουδαστές της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων
- Η πολιτική ως έκφραση συλλογικού συμφέροντος και η κοινωνική ευθύνη
- Υπεροχή του «ναι» επί του «όχι» δείχνουν οι τελευταίες δημοσκοπήσεις εν όψει του δημοψηφίσματος στην Τουρκία
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Η πολιτική ως έκφραση συλλογικού συμφέροντος και η κοινωνική ευθύνη
- Επίδειξη πολεμικών τεχνών από τους σπουδαστές της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων
- Νταλίκα κάηκε ολοσχερώς στην ΠΑΘΕ. Συνελήφθη ο οδηγός (βίντεο)
- Νότια Κορέα: Δοκιμή βαλλιστικού πυραύλου που μπορεί να χτυπήσει οποιαδήποτε περιοχή της Βόρειας Κορέας
- Κύπρος: Υπογραφή συμβολαίων με Total και Eni για γεωτρήσεις στα τεμάχια 6 και 8 της ΑΟΖ
- Αυτά είναι τα 50 καλύτερα εστιατόρια στον κόσμο για το 2017
- Τζανακόπουλος: Δεν υπάρχει σενάριο για παράταση της αξιολόγησης μέχρι τον Σεπτέμβριο
- Υπεροχή του «ναι» επί του «όχι» δείχνουν οι τελευταίες δημοσκοπήσεις εν όψει του δημοψηφίσματος στην Τουρκία
- Τα σενάρια της τελευταίας αγωνιστικής για Παναθηναϊκό
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Συναγερμός στην Αγία Πετρούπολη: Βρέθηκε εκρηκτικός μηχανισμός σε πολυκατοικία
- Αντίρριο: Ο σεισμός «έκοψε» τον πυρσό του δρομέα (Pics)
- Χρήστος Μάστορας: Απαντάει για πρώτη φορά στα δημοσιεύματα περί χωρισμού του (video)
- Τραγωδία στη Χαλκίδα: Αυτοκτόνησε 33χρονος με καραμπίνα
- Επιβεβαιώνει ο Τζανακόπουλος τη λήψη μέτρων σε ασφαλιστικό και φορολογικό
- Νέες μειώσεις και στις επικουρικές συντάξεις
- Έρχεται στην Αθήνα το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς
- Παράτολμος Ρώσος πηδά πάνω από αυτοκίνητο που έρχεται κατά πάνω του
- Νεκρός Ισραηλινός μετά από επίθεση Παλαιστίνιου
- Παππάς: Μακάρι το ταξίδι στην Βενεζουέλα να έφερνε περισσότερα αποτελέσματα