Τα επινίκια μιας απόφασης: Σκέψεις και Προβληματισμοί
«Ο φασισμός δεν ορίζεται από τον αριθμό των θυμάτων, αλλά από τον τρόπο που τα σκοτώνει» (Ζαν Πωλ Σατρ)
Κάποιος θα μπορούσε να συμπληρώσει τη θέση αυτή του Γάλλου διανοούμενου και με το «για ποιο λόγο σκοτώνει».
Ίσως η απόφαση του δικαστηρίου για τις εγκληματικές ενέργειες της Χρυσής Αυγής να στηρίχτηκε περισσότερο στο «για ποιο λόγο σκοτώνει» κάποιος. Δεν αξιολογείται ως στοιχείο μόνον η πράξη αυτή καθεαυτή, αλλά και η πρόθεση του υποκειμένου – δράστη.
Η απόφαση του δικαστηρίου
Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τη δύναμη και την εξουσία που ασκεί στις συνειδήσεις των ανθρώπων και στη λειτουργία της δημοκρατίας η «λογική των όπλων». Η λογική της βίας από τη φύση της δεν συνάδει ούτε με τις βασικές προϋποθέσεις της ανθρώπινης ζωής ούτε με τους αναγκαίους όρους λειτουργίας ενός δημοκρατικού πολιτεύματος.
Ο σεβασμός της ανθρώπινης ζωής ως αυταξίας συνιστά το βασικό πυλώνα του δικαιϊκού πολιτισμού μας. Κανείς δεν δικαιούται να χρησιμοποιεί τη ζωή των άλλων για την πραγμάτωση ακόμη και των πιο υψηλών ιδανικών. Εξουσία πάνω στη ζωή του ατόμου και δικαιώματα έχει μόνο το ίδιο το άτομο, κανείς άλλος.
Όταν η βία προβάλλεται ως μέσο για την αλλαγή του κόσμου προς μία επιθυμητή κατάσταση αυτό συνιστά από μόνο του μία άσκηση δύναμης πάνω στη συνείδηση των πολιτών που καταστρέφει κάθε ίχνος ελευθερίας και αναιρεί το αυτεξούσιον της πολιτικής επιλογής.
Στη δημοκρατία κυριαρχεί το επιχείρημα και η ανεκτικότητα ενώ αποκρούεται κάθε σκέψη για την επιβολή του φόβου της βίας ως μέσον πειθούς. Η δημοκρατία διδάσκει τον αυτοέλεγχο, την αμφισβήτηση και το «δια δέος» και εναντιώνεται σε κάθε «εμπρησμό» της εσωτερικής γαλήνης και της πνευματικής ισορροπίας.
«Όταν όλοι θα είμαστε ένοχοι, αυτό θα πει δημοκρατία» (Αμπέρ Καμύ). Η «ηθική» της βίαςΤο δεύτερο θέμα που σχετίζεται με τις καταδικαστικές αποφάσεις είναι το θέμα της νομιμότητας και ηθικότητας της βίας.
Όσοι δηλαδή επικαλούνται τη βία ως εργαλείο για το μετασχηματισμό της κοινωνίας μπορεί να βρουν ιστορικά παραδείγματα που να δικαιώσουν τις επιλογές τους (κοινωνικές επαναστάσεις…). Δύσκολα όμως θα βρουν στοιχεία και τεκμήρια για να επενδύσουν με ηθικά επιχειρήματα τη λογική των όπλων.
Η νομιμότητα και η ηθικότητα μιας πράξης δεν συμβαδίζουν πάντοτε. Η ηθική δεν επιβάλλεται με νόμο αλλά η υποταγή στο νόμο προϋποθέτει και μία ελάχιστη ηθική διαπαιδαγώγηση.
«Η ηθική, προκειμένου να γίνει σεβαστή, χρειάζεται τον νόμο. Αλλά ο νόμος, προκειμένου να εφαρμοστεί χρειάζεται την ηθική» (Μακιαβέλι).Η βία λοιπόν ως επαναστατικό πρόταγμα αδυνατίζει την έννοια της αλλαγής, της ελευθερίας κα της δημοκρατίας. Μπορεί «η βία να είναι η μαμή της ιστορίας», αλλά αυτό δεν νομιμοποιεί και κάθε πράξη βίας.
Γιατί ιστορικά αποδείχτηκε πως «όποιος δεν έχει το όπλο της λογικής τότε χρησιμοποιεί τη λογική των όπλων».
Και μπορεί «η ανθρώπινη ιστορία να άρχισε με μία πράξη βίας» αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο πολιτισμός μας έχει καταδικαστεί σε ένα βίαιο τέλος.
Για να μη ζήσουμε, λοιπόν, αυτό το σκηνικό, όπου θα πρωταγωνιστεί η βία, η μισαλλοδοξία και ο δογματισμός – φανατισμός αναγκαία κρίνεται η αυτογνωσία μας σε όλες τις εκφράσεις της (προσωπική, κοινωνική, πολιτική).
«Πόσο ενίσχυσες αυτούς που τους προσφέρθηκες να σε δυναστεύουν / πόσο με τη δράση του βοήθησες ν’ ανατραπούν / ως πότε απόλυτα δεχόσουν τις μονολιθικές αλήθειες / πόσο αντιπάλεψες την κάθε φορά ακράδαντή σου πίστη / για πόσο φερόσουν σαν πιστός, ενώ πια δεν πίστευες…» (Τίτου Πατρίκιου, «Σε βρίσκει η ποίηση»).
Η σιωπή δεν είναι χρυσόςΌποιες απόψεις, όμως, κι αν διατυπωθούν για την ιστορικότητα της δικαστικής απόφασης και για τη «νίκη» της Δημοκρατίας η σκέψη όλων αναπόφευκτα οδηγείται στην ηθική ευθύνη όλων εκείνων που έμμεσα ή άμεσα ως ψηφοφόροι γιγάντωσαν σε πολιτική δύναμη (7%) το νεοναζιστικό μόρφωμα. Κανείς, βέβαια, δεν θα προτείνει ποινές γι’ αυτούς. Στη δημοκρατία δεν διώκεται το φρόνημα – η σκέψη, αλλά η πράξη. Μόνο στις δικτατορίες και στην Οργουελική κοινωνία υπάρχουν δικαστήρια και «εγκλήματα σκέψης».
Αντί για φωνασκίες και θριαμβολογίες θα ήταν προτιμότερο να δοθεί η μάχη της δημοκρατίας στο στίβο της «πολιτικής πειθούς και επιχειρηματολογίας». Η δημοκρατία ούτε εκβιάζεται, ούτε εκδικείται. Νουθετεί, επιχειρηματολογεί και πείθει. Το ένστικτο του ζώου μπορεί να χαλιναγωγηθεί μόνο με τη λογική. Αυτή θα είναι και η νίκη της δημοκρατίας.
Όσο, όμως, ενοχλούν και τραυματίζουν τη δημοκρατία οι φωνασκίες, οι κραυγές και τα ουρλιαχτά των δήθεν «υπερασπιστών» της, άλλο τόσο την υποβαθμίζουν και την υπονομεύουν η «άνευ όρων και ορίων» ανοχή και η σιωπή γι’ αυτά που συμβαίνουν γύρω μας. Κι αυτό γιατί σε αυτές τις περιπτώσεις η «σιωπή δεν είναι χρυσός» αλλά συνενοχή.
Η καταδίκη της Χρυσής Αυγής και η δικαστική απόφαση ήταν αποτέλεσμα και αυτών που μίλησαν και δεν σιώπησαν από φόβο στο «λόγο του μεγάλου». Τα λόγια του Αζίζ Νεσίν είναι πάντα επίκαιρα:
«Ο λόγος του μεγάλου
η σιωπή του μικρού
έβλεπα αίματα στο πεζοδρόμιο,
«Τι σε νοιάζει εσένα; μου λέγανε,
«Θα βρεις το μπελά σου, σώπα.»
(Σώπα μη μιλάς!)
Περισσότερα του Ηλία Γιαννακόπουλου στο ΙΔΕΟπολις
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κοριτσάκι 1 έτους ξεψύχησε μέσα στο αμάξι - Σοκάρει η συμπεριφορά του πατέρα
- Σταϊκούρας-Κορωνοϊός: Όλες οι ρυθμίσεις οφειλών εφορίας σε 12,24,28 και 120 δόσεις-Παραδείγματα
- Ρωσία - Αλίνα Καμπάεβα: «Γέννησε τα δίδυμα του Πούτιν» κι έχουν να την δουν δημοσίως... δύο χρόνια!
- Δημήτρης Λιάτσος: Ο Πούτιν, ο Ερντογάν και το Ναγκόρνο Καραμπάχ
- Καταιγιστικές οι εξελίξεις στις «8 Λέξεις»
- Μείωση της δόσης δανείου έως 60% το 2021 μετά την αναστολή πληρωμών
- Επ’αυτοφόρω σύλληψη διαρρήκτη στην Καλαμαριά
- Κορτικοστεροειδή: Το μοναδικό ως τώρα όπλο κατά του κορονοϊού
- Τραγουδούσαν Βαμβακάρη: Η μέρα που οι Έλληνες Εβραίοι εξεγέρθηκαν στο Άουσβιτς
- Πέντε νόστιμες στάσεις στα Πετράλωνα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Κακοποίηση ζώων και Κοινωνική ανοχή
- Πού αναμένονται βροχές και πτώση της θερμοκρασίας
- Τα επινίκια μιας απόφασης: Σκέψεις και Προβληματισμοί
- Έλεγχος της ΕΛ.ΑΣ. στο Εφετείο μετά από τηλεφώνημα για βόμβα
- Παραίτηση Κοντονή από την ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ με αιχμές
- Νέος κύκλος για το πρόγραμμα-θεσμός World of Difference
- BBC: Αντικύθηρα, το ελληνικό νησί που προσελκύει δεκάδες επιστήμονες
- «Κανείς δεν ξέρει πόσες δολοφονίες έκανε η Χρυσή Αυγή»
- Άνοιξαν τα Βαρώσια στην κατεχόμενη Κύπρο - Γιατί αντιδρούν οι κάτοικοι
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Τα επινίκια μιας απόφασης: Σκέψεις και Προβληματισμοί
- Παραίτηση Κοντονή από την ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ με αιχμές
- Νέος κύκλος για το πρόγραμμα-θεσμός World of Difference
- Άνοιξαν τα Βαρώσια στην κατεχόμενη Κύπρο - Γιατί αντιδρούν οι κάτοικοι
- Πού αναμένονται βροχές και πτώση της θερμοκρασίας
- «Κανείς δεν ξέρει πόσες δολοφονίες έκανε η Χρυσή Αυγή»
- BBC: Αντικύθηρα, το ελληνικό νησί που προσελκύει δεκάδες επιστήμονες
- Κακοποίηση ζώων και Κοινωνική ανοχή
- Έλεγχος της ΕΛ.ΑΣ. στο Εφετείο μετά από τηλεφώνημα για βόμβα
- Εντυπωσιακό το νέο επιχειρηματικό αεροσκάφος της Airbus
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ένας θαλάσσιος ελέφαντας χάνεται στο κέντρο της πόλης (Χιλή)
- Τροποποίηση προγράμματος οικονομικής στήριξης οικογενειών με παιδιά προσχολικής ηλικίας
- Έρχεται φτώχεια. Η πανδημία μπορεί να ωθήσει 150.000.000 ανθρώπους σε συνθήκες ακραίας φτώχειας
- Φωτοδυναμική θεραπεία: Η νέα, επαναστατική θεραπεία για τον καρκίνο του πνεύμονος
- Λαμία: Μαθητής παρασύρθηκε από μηχανή
- Ποιος ήταν ο δεύτερος αστυνομικός που πέθανε πηγαίνοντας να βοηθήσει στη φωτιά στον Άγιο Κοσμά
- Πώς να τρώτε περισσότερες ίνες στην καθημερινή σας διατροφή
- «Απόψε μόνο» : Ο Λάμπρος Φισφής και η παρέα του έρχονται στο MEGA
- Υπ. Παιδείας: Πρόσληψη 2.800 ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία