Lutz C. Kleveman: «Σμύρνη. Ταξίδι στον χρόνο»
«Καλλίστη των πασών», ωραιότερη πόλη του κόσμου αποκαλεί ο Ρωμαίος γεωγράφος Στράβωνας τη Σμύρνη, με τα επιβλητικά κτίρια και τους ευθείς λιθόστρωτους δρόμους της. Στα τέλη του 2ου μ.Χ. αιώνα ο Ρωμαίος ρήτορας Αίλιος Αριστείδης, σε μια επιστολή του προς τον αυτοκράτορα Μάρκο Αυρήλιο, την περιγράφει ως «της Ασίας άγαλμα, της δε ημετέρας ηγεμονίας εγκαλλώπισμα» εξυμνώντας τις μεγάλες, ηλιόλουστες λεωφόρους, αλλά και το ότι κάθε σπίτι είχε τη δική του κρήνη, για να καταλήξει λέγοντας «η δε προς θέαν ωραιωτάτη πόλεων και του κάλλους επώνυμος ανθρώποις άπασιν». Υπό ρωμαϊκή
Ο Γερμανός δημοσιογράφος και συγγραφέας Lutz C. Kleveman επισκέπτεται τη Σμύρνη ακολουθώντας την παράδοση των Ευρωπαίων περιηγητών, που κρατούσαν ημερολόγιο των ταξιδιών τους, ψάχνοντας το φως της Ανατολής και του Αιγαίου, «αυτό το διάφανο, λαμπερό γαλάζιο που σίγουρα θα μπορούσε να ελαφρύνει τη βορειοευρωπαϊκή βαρυθυμία...». Φτάνοντας στις ακτές της Μικράς Ασίας μένει έκθαμβος: «Η τοποθεσία αυτής της πόλης ήταν απαράμιλλη. Παντού τριγύρω ορθώνονταν βουνά, τόσο μεγαλειώδη, που έκαναν τα πελώρια φορτηγά πλοία που ήταν αγκυροβολημένα στον κόλπο να μοιάζουν με χάρτινα καραβάκια. Πρέπει να ήταν από τα ωραιότερα τοπία σε ολόκληρο το Αιγαίο – καθόλου παράξενο που η λέξη πανόραμα είναι ελληνική και στη συνέχεια την υιοθέτησαν οι Τούρκοι».
{jb_quote}«Η καταστροφή της Σμύρνης ήταν ένα ασύλληπτο έγκλημα πολέμου» λέει ο Γερμανός δημοσιογράφος «και προκάλεσε μια προσφυγική κρίση, η οποία έμελλε να αλλάξει για πάντα την Ευρώπη».{/jb_quote}
Ο Kleveman θα κλειστεί πολλές ώρες στη θαυμάσια βιβλιοθήκη της Χίου, της οποίας η ιστορία είναι στενά συνυφασμένη με αυτή της γειτονικής Σμύρνης. Εκεί θα βρει πληροφορίες που τις συνδυάζει με τις επιτόπιες παρατηρήσεις του, για να ανασυνθέσει με τρόπο εντυπωσιακό την πορεία των γεγονότων. Ο κοσμοπολιτισμός και ο φιλοευρωπαϊκός χαρακτήρας της πόλης δεν μπορούσε να περάσει απαρατήρητος, αποτελούσε καρφί στο μάτι των Νεότουρκων, που επιθυμούσαν να αναστήσουν την αίγλη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μετά το στραπάτσο που είχε δεχτεί κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν οι Ευρωπαίοι τη μοίραζαν σε κομμάτια όπου θα ασκούσαν την κυριαρχία τους. Αναζητώντας πρωτογενή αρχεία και αφηγήσεις αυτοπτών μαρτύρων, όπως ο Αρμένιος γιατρός Καραμπέτ Χατσεριάν, ο Γερμανός δημοσιογράφος γυρνά πίσω στον χρόνο ανασυνθέτοντας τις σκηνές που διαδραματίστηκαν έπειτα από την τυχοδιωκτική εκστρατεία των Ελλήνων στη Μικρά Ασία. Η αναπόφευκτη κατάρρευση του μετώπου έφερε τον πανικό και την πυρπόληση της πόλης από τα στρατεύματα του Κεμάλ, ο οποίος παρακολουθούσε τη φωτιά που ρήμαξε την πόλη από μια έπαυλη στο προάστιο Γκιοζτεπέ, κι όταν τον επισκέφτηκαν οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αποκάλεσε το κάψιμο της πόλης «ατυχές περιστατικό» και «επεισόδιο δευτερευούσης σημασίας» ρίχνοντας όλο το φταίξιμο στους Έλληνες, στους Αρμένιους και ειδικά στον μητροπολίτη Χρυσόστομο, που οι Τούρκοι μισούσαν αφάνταστα.
Οι αφηγήσεις των ανθρώπων, ιδίως Αμερικανών εθελοντών που προσπάθησαν να διασώσουν όσο περισσότερους ανθρώπους μπορούσαν, είναι συγκλονιστικές, ενώ ιδιαίτερα αποκρουστική χαρακτηρίζεται η συμπεριφορά των μεγάλων κρατών, που δεν ήθελαν να παρεκκλίνουν επ’ ουδενί από την τακτική της ουδετερότητας αποβλέποντας στα μεταπολεμικά οφέλη, την ώρα που μπροστά στα μάτια τους παιδιά καίγονταν και ρίχνονταν στη θάλασσα, γυναίκες βιάζονταν και η υπέροχη πόλη παραδινόταν στις στάχτες από τον τουρκικό όχλο. Τα θύματα της πυρκαγιάς και των βιαιοπραγιών υπολογίζονται σε 50.000-100.000, ενώ άλλοι 100.000 άντρες οδηγήθηκαν στην ενδοχώρα, όπου ελάχιστοι επιβίωσαν από τις κακουχίες, την ασιτία και τη δουλειά στα κάτεργα. «Η καταστροφή της Σμύρνης ήταν ένα ασύλληπτο έγκλημα πολέμου» λέει ο Γερμανός δημοσιογράφος «και προκάλεσε μια προσφυγική κρίση, η οποία έμελλε να αλλάξει για πάντα την Ευρώπη».
Εκατό χρόνια μετά την καταστροφή της Σμύρνης, το Αιγαίο μοιάζει να αποτελεί πάλι μια θάλασσα όπου σοβεί η κρίση, μετανάστες προσπαθούν ξανά να το διασχίσουν, η Τουρκία σε μια έξαρση επιθετικού εθνικισμού απειλεί με πόλεμο, η Ευρώπη δείχνει να μην αντιλαμβάνεται τι μπορεί να συμβεί, οι ισορροπίες μοιάζουν εξαιρετικά εύθραυστες. Σε μια τέτοια περίοδο, το ταξίδι στον χρόνο του Lutz C. Kleveman μάς δίνει τη δυνατότητα να ξεσκονίσουμε, όπως λέει ο ίδιος, κάποια παλιά μαθήματα, να αγγίξουμε πληγές που πονούν ακόμα, να σκεφτούμε τα πιθανά σενάρια αλλοπρόσαλλων κινήσεων, να γίνουμε λίγο σοφότεροι από τις αστοχίες των ανθρώπων που είχαν στα χέρια τους τις τύχες της χώρας, να μην επιτρέψουμε πάλι να επικρατήσουν η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός.
Σμύρνη
Ταξίδι στον χρόνο
Lutz C. Kleveman
μετάφραση: Δέσποινα Κανελλοπούλου
Ψυχογιός
σ. 328
ISBN: 978-618-01-4419-2
Τιμή: 22,20€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Αλέξης Κούγιας σε Λιάγκα: «Δεν θα έχετε καλή τύχη με μένα, σας το λέω ξεκάθαρα, ηρεμήστε λίγο»
- Bιασμός 12χρονης-Απίστευτες δηλώσεις από τον δικηγόρο του Κρητικού: «Δεν έχει ικανή πνευματική δυνατότητα να διακρίνει μια 12χρονη από μια 17χρονη»
- Αγία Πελαγία: Σήμερα το «τελευταίο αντίο» στους δύο νεκρούς
- Μαμά 2 παιδιών έμεινε ξανά έγκυος στα… 62: «το κοριτσάκι μας είναι ένα θαύμα»
- Μυτιλήνη: Πέθανε οδηγός 8 μέρες μετά το τροχαίο στην Αρίσβη
- Μπινγκ Κρόσμπι: Ποιος ήταν ο δημοφιλής ηθοποιός και ερμηνευτής
- ΠΣΑΚ: Καταδικάζει αισχρό σύνθημα με “αποδέκτη” φίλαθλο ομάδας που έχασε τη ζωή του
- Ο τραγουδιστής Μίκαμπεν πέθανε πάνω στη σκηνή σε συναυλία στο Παρίσι
- Η επίκαιρη “Arizona” για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Σταθμός…
- Κατερίνα Παπουτσάκη: «Δεν μου αρέσει να απασχολώ τον Τύπο για το τι κάνω στη ζωή μου»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- «Στον αριθμό 10 της οδού Ρουαγιάλ» της Κριστίν Γουέλς
- Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά (συλλογικό έργο): «Συντροφιά μ’ ένα βιβλίο»
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Καζαντζάκη, Ξανθούλη, Caminito, Galgut και Jones
- Εκπαιδευτικό εργαστήριο «Θεατροπαιχνιδίσματα στο μαγικό βαγόνι» στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ
- «Εντγκάρ Ντεγκά, ένας ιμπρεσιονιστής που προτιμούσε τον ρεαλισμό» του Κώστα Ξ. Γιαννόπουλου
- Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Χίλαρι Μαντέλ (1952-2022)
- «Μόνη θα μείνω να ερωτεύομαι το φως» της Εσμεράλδας Γκέκα
- Ε. Σεϊρλή, Α. Τσέχοφ, Σ. Ρουσταβέλι, Α. Βέλαϊ, Π. Μπουσρόν, Μ. Αλεξοπούλου
- Οι υποψηφιότητες για τα φετινά αμερικανικά βραβεία National Book Awards
- «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη, Β. Κορακάκης, Β. Βεκρή, Κ. Γουέλς, Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά

- Τελευταία Νέα Diastixo
- Lutz C. Kleveman: «Σμύρνη. Ταξίδι στον χρόνο»
- Μυρσίνη Λενούδια: «Μια παράξενη καρδιά»
- «Ζιζέλ» από το μπαλέτο και την ορχήστρα της Εθνικής Όπερας της Οδησσού στο Ηρώδειο
- Ελάχιστη τιμή χρέωσης για την κατ’ οίκον διανομή βιβλίων προτείνει η Γαλλία
- Ελεύθεροι συνειρμοί με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία
- Στο τέλος της γης
- Mona Baker: «Με άλλα λόγια»
- Δημήτρης Καλοκύρης (απόδοση): «Τρεις εκδοχές της Ηλέκτρας»
- Το μεγαλύτερο ενιαίο βιβλίο του κόσμου που δεν μπορεί να διαβαστεί
- Valori Bollati
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ο φάρος του Κένεμπεκ
- Antonio Skármeta: «Ο ταχυδρόμος του Νερούδα»
- Πελαγία Μαρκέτου
- Amazon: Τι αλλάζει στις επιστροφές ηλεκτρονικών βιβλίων
- Θ. Μαυρομούστακος, F. Stassi, Θ. Καλλιφατίδης, Χ. Μαρκογιαννάκης, Κ. Στοφόρος
- Αποστολή Χαίρε Μαρία
- Ο Νόλαν μετράει τα αστέρια
- Κωνσταντίνος Νικολάου: «Βιογραφία ενός χεριού»
- «Εντγκάρ Ντεγκά, ένας ιμπρεσιονιστής που προτιμούσε τον ρεαλισμό» του Κώστα Ξ. Γιαννόπουλου