«Από έναν πίνακα του Ιερώνυμου Μπος» της Μαρίας Κοτοπούλη
Ο Ιερώνυμος Μπος (1450-1516) είναι ο ζωγράφος της πρώιμης Αναγέννησης. Αξεπέραστος στους συμβολισμούς και στους γρίφους, εντυπωσιάζει με τις απίστευτες λεπτομέρειες στο έργο του και την πλούσια φαντασία του. «Επινοητή τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών» τον ονόμασαν στην εποχή του. Για σχεδόν τρεις αιώνες το έργο του έμενε στη λήθη, γιατί δεν ήταν κατανοητό από τους ανθρώπους. «Η λογική γίνεται παράλογη», χαρακτηρισμός του Γερμανού φιλοσόφου Φρίντριχ Χέγκελ (1770-1831), που αποδίδει τον θεματικό κύκλο του Ιερώνυμου Μπος.
Τα πρώτα του έργα έχουν
Από τους πιο αινιγματικούς πίνακες, Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων. Στο εσωτερικό του αριστερού φύλλου του τριπτύχου, βλέπουμε τη δημιουργία του Αδάμ και της Εύας σε ένα γαλήνιο τοπίο, του κήπου της Εδέμ. Ο Αδάμ μόλις έχει ξυπνήσει και ο Δημιουργός τού παρουσιάζει την Εύα, τη σύντροφο της ζωής του. Εδώ η μορφή του Θεού μοιάζει να ταυτίζεται με αυτήν του Ιησού Χριστού.
{jb_quote}«Θαυμαστές και παράξενες φαντασιώσεις, συχνά ανατριχιαστικές».{/jb_quote}
Στο βασίλειο των φυτών, που δηλώνεται με μια οργιώδη βλάστηση από παράξενα δέντρα και φυτά και που όλα ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας, βρίσκεται και το βασίλειο των ζώων και των πουλιών. Ψηλά, στο βάθος του πίνακα, σε έναν βάλτο, υψώνονται περίεργα, απροσδιόριστα, πέτρινα οικοδομήματα. Ακόμα πιο παράξενα γεγονότα διαδραματίζονται γύρω από την Πηγή της ζωής στο κεντρικό, εσωτερικό φύλλο. Γυναίκες με κοράκια στο κεφάλι τους και γύρω τους παγόνια και διάνοι, σύμβολα υπεροψίας και αλαζονείας, κάνουν μπάνιο στην πηγή. Γυμνοί άνδρες καβάλα σε ιδιόμορφα ζώα, πάνθηρες, λιοντάρια, ελάφια, μονόκερους, αρκούδες και γαϊδούρια, παρελαύνουν κυκλικά, για να υπενθυμίσουν τη σωματική δύναμη που χαρακτηρίζει το αρσενικό γένος.
Στο βάθος προβάλλει Ο λαβύρινθος της λαγνείας, από τον οποίον ο άνθρωπος χωρίς τη βοήθεια της αρετής δεν μπορεί να ξεφύγει. Πιο πέρα επιπλέει μια τεράστια σφαίρα, η σφαίρα της μοιχείας, έμμεση υπόδειξη μιας πηγής έντονης ηδονής. Λίγο πιο πέρα, ένας άνδρας με το κεφάλι ανάποδα, παραδομένος στις απολαύσεις, έχει απεκδυθεί κάθε ίχνος λογικής.
Στο εσωτερικό δεξιό φύλλο, η εντυπωσιακή απεικόνιση της Κόλασης, όπου προβάλλουν οι ατέλειωτες, οργιώδεις απολαύσεις των ανθρώπων. Φως και σκοτάδι συνυπάρχουν στα βασανιστήρια των αμαρτωλών που κατασπαράσσονται από μορφές σουρεαλιστικών τεράτων, ανάμεικτων με όργανα μουσικής. Από τις χορδές μιας άρπας κρέμεται ένας γυμνός άνδρας, άλλος είναι δεμένος πισθάγκωνα, στο χέρι ενός υπερμεγέθους λαούτου. Μουσικά όργανα στην κόλαση του μαρτυρίου – μαρτύρια μετά μουσικής είναι κάτι εντυπωσιακό και ένα ερώτημα αιωρείται: Διασκεδάζει τόσο πολύ ο βασανιστής όταν ο βασανιζόμενος υποφέρει και κραυγάζει ή αποκρύπτει τις κραυγές του πόνου του με την έντονη μουσική;
Τέχνη παράξενη, που δημιουργεί η αχαλίνωτη φαντασία ενός εξαιρετικά προικισμένου ζωγράφου της Αναγέννησης, του Ιερώνυμου Μπος. Άλογη βία και τρόμος, με συναρπαστικές εικόνες πέρα από την ανθρώπινη λογική, που προκαλούν δέος και ξεπερνούν το μέτρο, δικαιώνοντας το σχόλιο του ιστορικού τέχνης, Φλαμανδού ζωγράφου Κάρελ φον Μάντερ (Karel von Mander, 1548-1606), όταν χαρακτήρισε τις δημιουργίες του Ιερώνυμου Μπος: «Θαυμαστές και παράξενες φαντασιώσεις, συχνά ανατριχιαστικές».
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Δείτε που κάνει διακοπές ο Λευτέρης Πανταζής μετά τον γάμο της Κόνυ Μεταξά
- Πώς θα φτιάξεις την αυθεντική ιταλική καρμπονάρα
- Επεσε στα χέρια του 40 χρόνια πριν μία γκλίτσα και τώρα έχει… χίλιες!
- ΕΛΕΝΗ: Αλλαγές στην εκπομπή (;)
- Πάνος Δέρβος: «Ο Δάκης με παρακαλούσε να τον πάω στην Ελβετία, να κάνει την ένεση και να φύγει από τη ζωή»
- Και χωρίς την Γερμανού το "Όλα Γκουντ" δεν πήρε την πρωτιά... Αναλυτικά τα ποσοστά (16/7/2022)
- Οι Iron Maiden στην Αθήνα: Έφυγε εκνευρισμένος από τη σκηνή ο Bruce Dickinson εξαιτίας των καπνογόνων
- 5 Χαρακτηριστικά τοξικών ανθρώπων για να τους αναγνωρίζεις | ediva.gr
- Ευθαλία Παπακώστα: Η «Κλαίρη» του Σασμού μιλά για τη δυσκολία του ρόλου της
- Ο Οδυσσέας στις θάλασσες του νότου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Ο Οδυσσέας στις θάλασσες του νότου
- Ο Αμπντουλραζάκ Γκούρνα ζητά περισσότερη αλληλεγγύη προς τους πρόσφυγες
- Τα «Ματωμένα χώματα» της Διδώς Σωτηρίου σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη σε καλοκαιρινή περιοδεία
- Η «Φάρμα των ζώων» του Όργουελ μεταφράζεται στα σκοτς
- «Από έναν πίνακα του Ιερώνυμου Μπος» της Μαρίας Κοτοπούλη
- «Εκεί που πεθαίνει ο άνεμος» του Albert Bertran Bas
- Γερμανία: Βραβείο Ειρήνης στον Ουκρανό συγγραφέα και ποιητή Serhiy Zhadan
- «Ο Ηλίας Γκρής έγραψε ποίηση – Ο Πέτρος Ζουμπουλάκης ζωγράφισε πίνακες»
- Χαΐνηδες – Κι όμως κινείται: «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου στο Faliro Summer Theater
- Δ. Μαμαλούκας, Γ. Γιαντάς, L. De Pascalis, I. Vallejo, 65ο Φεστιβάλ Φιλίππων
![Από, Ιερώνυμου Μπος, Μαρίας Κοτοπούλη,apo, ieronymou bos, marias kotopouli](https://images32.inewsgr.com/4590/45908170/apo-enan-pinaka-tou-ieronymou-bos-tis-marias-kotopouli-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Diastixo
- «Από έναν πίνακα του Ιερώνυμου Μπος» της Μαρίας Κοτοπούλη
- Ο Αμπντουλραζάκ Γκούρνα ζητά περισσότερη αλληλεγγύη προς τους πρόσφυγες
- Δ. Μαμαλούκας, Γ. Γιαντάς, L. De Pascalis, I. Vallejo, 65ο Φεστιβάλ Φιλίππων
- Στη χώρα που δεν είχε κύκλους / The land with no circles
- Η στάση του Νίκα
- Έλενος Χαβάτζας: «Σκίτσα σε έκλειψη Ηλίου»
- Κώστας Μπαρμπάτσης: «Λυκοχαβιά»
- Το μυθιστόρημα «Τρεις όροφοι» του Εσκόλ Νεβό στη μεγάλη οθόνη από τον Νάνι Μορέτι
- Τζέιν Όστεν: Το αβαείο του Νορθάνγκερ
- Εκπαιδευτική πολιτική για την ετερότητα και τη διαφορετικότητα στην Ελλάδα (1980-2013)
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Luigi De Pascalis: «Η σφραγίδα του Καραβάτζο»
- Συλλογικό έργο: «Άγνωστες πτυχές του ’21»
- «Εκεί που πεθαίνει ο άνεμος» του Albert Bertran Bas
- Γερμανία: Βραβείο Ειρήνης στον Ουκρανό συγγραφέα και ποιητή Serhiy Zhadan
- Το θαύμα της γονεϊκότητας
- Ασημένια Σαράφη: «Ο παππούς δεν θα ψηφίσει φέτος»
- Δημήτρης Μαμαλούκας: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Τα «Ματωμένα χώματα» της Διδώς Σωτηρίου σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη σε καλοκαιρινή περιοδεία
- Amazon: Ο Τζακ Ρίτσερ νίκησε τον Χάρι Πότερ