«Από έναν πίνακα του Ραφαήλ» της Μαρίας Κοτοπούλη
Πόσο μεγάλο ρόλο έπαιξαν τα μουσικά όργανα στην τέχνη, στη θρησκεία, στην ιστορία! Στον πίνακα του Ραφαήλ Η έκσταση της Αγίας Καικιλίας αναδεικνύεται ο σημαντικότατος αυτός ρόλος τους. Και δεν ήταν τυχαία η επιλογή του αναγεννησιακού ζωγράφου να αναφερθεί στην Αγία Καικιλία, αφού ήταν προστάτιδα των μουσικών και της μουσικής τέχνης.
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Στο κέντρο της εικόνας η Αγία Καικιλία, με ανασηκωμένο το πρόσωπο προς τον ουρανό, κρατά στα χέρια της σε μικρογραφία ένα μουσικό όργανο, με τους σωλήνες
Ο Ιταλός ζωγράφος από την Μπολόνια πήρε, άραγε, το προσωνύμιο Ντομενικίνο λόγω του μικρού του αναστήματος ή για να υποδειχθεί έμμεσα ότι μέσα από το έργο του αναδεικνύεται ένας μικρός θεός; Ο Ντομενικίνο ανάμεσα στα πολλά του χαρίσματα είχε και αυτό του εφευρέτη των μουσικών οργάνων. Αναζητώντας την καθαρότητα του ήχου μέσα από τις εφευρέσεις του και την εσωτερική εκφραστικότητα από τις συνθέσεις του, στόχευε «να ταράξει το πάθος του νου» – και της καρδιάς, θα προσθέταμε. Στη μνήμη έρχονται τα θαυμαστά έργα του, Η Παρθένος με τον μονόκερο, από το ανάκτορο Φαρνέζε, Η μετάληψη του Αγίου Ιερώνυμου, Η Αγία Καικιλία παίζει βιόλα, Η θεά Άρτεμις και οι νύμφες και τόσα άλλα.
{jb_quote}Και είναι πρόδηλο ότι τα αφημένα στη γη μουσικά όργανα αναδεικνύουν την αδυναμία του ανθρώπου να αναμετρηθεί με την ουράνια συμφωνία των αγγέλων.{/jb_quote}
Η Αγία Καικιλία, προστάτιδα της εκκλησιαστικής μουσικής, γεννήθηκε στη Ρώμη τον 3ο αιώνα μ.Χ. από γονείς ευγενείς, πλούσιους ειδωλολάτρες. Στο Τραστέβερε (Trastevere) της Ρώμης βρίσκεται η πανέμορφη βασιλική της Αγίας Καικιλίας, όπου βλέπει κανείς στον κήπο της έναν αρχαίο κάνθαρο, σύμβολο του θεού Διονύσου, και θαυμάζει τη συνύπαρξη του διονυσιακού με το χριστιανικό στοιχείο.
Μεγάλοι συνθέτες όπως ο Χένρι Πέρσελ –θυμίζουμε τη θαυμάσια όπερά του Διδώ και Αινείας–, ο Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ με τον περίφημο Μεσσία του, ο Μαρκ-Αντουάν Σαρπαντιέ με το DeDeum, o Φραντς Λιστ με την Campanella του, βασισμένη σε έργο του Νικολό Παγκανίνι [Κοντσέρτο για βιολί Νο2 σε Σι Ελάσσονα], ο Σαρλ Γκουνό με τον Φάουστ, συνέθεσαν έργα στη μνήμη της Παρθενομάρτυρος Αγίας Καικιλίας.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Survivor: Ομηρικός καβγάς για Τάκη Καραγκούνια και Γιώργο Κατσαούνη
- 10 πράγματα που οι άνδρες αγνοούσαν μέχρι που συγκατοίκησαν με γυναίκες
- Πήγα. Είδα | "Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού" είναι παραστασάρα
- Πού να πάμε σήμερα: 5 προτάσεις για θέατρο και συναυλίες για την Κυριακή 10 Απριλίου
- Beach waves: Πώς θα πετύχεις το πιο cool χτένισμα όλων των εποχών
- Survivor: Τα ‘πηρε ο Κωνσταντίνος Εμμανουήλ – «Κάπου ώπα, φίλε, χαλάρωσε λιγάκι»
- Διαγωνισμός Διηγήματος & Διαγωνισμός Φωτογραφίας 2022 από τον Ιανό
- Τζόζεφ Πούλιτζερ
- Η δεύτερη πολιορκία και η έξοδος του Μεσολογγίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- «Από έναν πίνακα του Ραφαήλ» της Μαρίας Κοτοπούλη
- Διαγωνισμός Διηγήματος & Διαγωνισμός Φωτογραφίας 2022 από τον Ιανό
- Τζόζεφ Πούλιτζερ
- «Χαρίκλεια Καβάφη» σε κείμενο-σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη στο Vault
- Ο Ηλίας Γκρής έγραψε ποίηση – Ο Πέτρος Ζουμπουλάκης ζωγράφισε πίνακες
- Γκρίζες μέλισσες
- «Μονάχα οι συζητήσεις των νεκρών» της Ευτυχίας-Αλεξάνδρας Λουκίδου
- Μαριαλένα Σπυροπούλου
- International Booker Prize: Κυρίαρχες οι γυναίκες στη βραχεία λίστα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Πού να πάμε σήμερα: 5 προτάσεις για θέατρο και συναυλίες για την Κυριακή 10 Απριλίου
- Beach waves: Πώς θα πετύχεις το πιο cool χτένισμα όλων των εποχών
- Πήγα. Είδα | "Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού" είναι παραστασάρα
- 10 πράγματα που οι άνδρες αγνοούσαν μέχρι που συγκατοίκησαν με γυναίκες
- Survivor: Ομηρικός καβγάς για Τάκη Καραγκούνια και Γιώργο Κατσαούνη
- Η δεύτερη πολιορκία και η έξοδος του Μεσολογγίου
- Survivor: Τα ‘πηρε ο Κωνσταντίνος Εμμανουήλ – «Κάπου ώπα, φίλε, χαλάρωσε λιγάκι»
- X Factor: Η Σοφία Λεοντίτση από το My Style Rocks έπιασε το μικρόφωνο