Μαρίλη Μαργωμένου: «Εφήμερος»
Δεύτερο ογκώδες έργο (μετά τη μυθιστορηματική ακτινογραφία των ελληνικών φυλακών, όπου οι έχοντες χρήμα και δύναμη διαβιούν πιο άνετα, καλύτερα ακόμη και από το σπίτι τους ή το γραφείο τους), το οποίο αυτή τη φορά έχει χρώμα και χαρακτήρα τρομοκρατικό, ασχολείται δηλαδή –η μία από τις δύο χρονολογίες είναι το 1999, η έτερη το 2018– με μια τρομοκρατική ομάδα, στην οποία συμμετέχουν ο εκδότης, ο διευθυντής, ο αρχισυντάκτης, ο κλητήρας, δύο ακόμη δημοσιογράφοι και κάποιοι δευτερεύοντες, της εφημερίδας Εφήμερος. Πράγματι, σε μια εποχή όπου σε κάθε τετράγωνο της Αθήνας
Όπως είπαμε, το έργο εξελίσσεται και διαδραματίζεται σε δύο χρονολογίες. Το 1999 η ομάδα βρίσκεται εν πλήρει δράσει, επιχειρεί στρατηγικά χτυπήματα τα οποία άλλοτε πετυχαίνουν, άλλοτε όχι, άλλοτε με απώλειες, άλλοτε χωρίς. Από λάθος –ή από ατυχία– και έπειτα από κάποια επιτυχή χτυπήματα, η οργάνωση αποφασίζει να ισοπεδώσει το σπουδαιότερο οίκημα της χώρας, βρίσκεται όμως αντιμέτωπη με μια αβλεψία και, ύστερα από μια σειρά γεγονότων –τα οποία θα αποκωδικοποιήσει ο αναγνώστης διαβάζοντας το βιβλίο–, το κτίριο θα ισοπεδωθεί παρέα με το παραπλήσιο υπουργείο, ενώ οι δυο ήρωες θα χάσουν τη ζωή τους. Το έτος 2018, ο διευθυντής του Εφήμερου καταφεύγει σε ένα ίδρυμα για υπερήλικες, το οποίο διατηρεί ένας ιερωμένος, γνωστός για τις παρατυπίες και τις παρανομίες του. Ο ένοικος διατηρεί το πιστόλι του και προγραμματίζει ένα χτύπημα σε κεντρικό σημείο της πρωτεύουσας, στην ουσία όμως δεν αντιλαμβάνεται το προκεχωρημένο της ηλικίας του, πολύ περισσότερο που όλα μας δίνονται έτσι ώστε να υποθέσουμε πως είναι αλήθεια, ενώ στην ουσία όλα συμβαίνουν στο κεφάλι του. Ένα σωρό δευτερεύοντες ήρωες παίρνουν μέρος σε αυτή την επιχείρηση, χρωματίζοντας έτσι –έστω και μέσα στο λογοτεχνικό ψεύδος– μια ιστορία, η οποία καλλιεργεί τραγικά αφενός τη φαντασία του αναγνώστη με την πειστικότητά της και παράλληλα βρίσκεται στο περιβάλλον, το οποίο όχι μόνο αναπτύσσεται ακραία, αλλά πολύ περισσότερο, εξελίσσεται γλωσσικά και εκφραστικά εκτός ορίων.
{jb_quote}Διψά να δει τους ήρωές της να στέκονται φανατικά απέναντι στη μοίρα, στο πεπρωμένο, αλλά και σε εκείνο που επιθυμεί ως δράση προκειμένου αυτός ο κόσμος να γίνει καλύτερος, χωρίς όμως να ξεπέφτει σε κατήχηση.{/jb_quote}
Ας δούμε λοιπόν αυτές τις τεχνικές με τις οποίες μετουσιώνεται σε μυθιστόρημα μια πέρα από κάθε αμφιβολία ενδιαφέρουσα ιστορία. Η συγγραφέας Μαργωμένου είναι δημοσιογράφος, και ως δημοσιογράφος κατέχει το προνόμιο να αφηγείται με πολύ δυναμικό τρόπο, με δομική γλώσσα, με συνεχείς διαλόγους χωρίς παραφουσκωμένες παραγράφους και φιλοσοφικό ή φιλολογικό περιεχόμενο, πλήρους όμως ψυχολογικής αντιμετώπισης όχι μόνο των κεντρικών αλλά και των άλλων χαρακτήρων, με ζωντάνια, παραστατικότητα, κινηματογραφική γραφή, τέλος, με μια προσέγγιση η οποία αποδεικνύει πως σίγουρα δεν διαβάζουμε εφημερίδα, σίγουρα δεν ακούμε διαλόγους μεταξύ συλληφθέντων ποινικών λίγο πριν από τη σύλληψή τους στην τηλεόραση, αλλά το αντίθετο, μια πολύ σοβαρή και εμπεριστατωμένη αφηγηματική παράθεση. Η ατμόσφαιρα του κειμένου, παρά την εξίσου σοβαρή συνδρομή ενός εντελώς χαλαρού ύφους, παραμένει πιο κοντά στη θανατική παράμετρο, ο θάνατος υπερβάλλει όλων των άλλων συγγραφικών συνιστωσών, ο θάνατος είναι η απειλή αλλά και η κατάληξη. Η Μαργωμένου αποφασίζει από την αρχή ποιος θα πεθάνει και ποιος θα ζήσει, ποιος θα είναι η Ιφιγένεια και ποιος ο τιμωρός του εαυτού του, ποιος θα ακολουθήσει την ιδεολογία του μέχρι το τέλος και ποιος θα αφεθεί στο δολοφονικό του περίστροφο. Διψά να δει τους ήρωές της να στέκονται φανατικά απέναντι στη μοίρα, στο πεπρωμένο, αλλά και σε εκείνο που επιθυμεί ως δράση προκειμένου αυτός ο κόσμος να γίνει καλύτερος, χωρίς όμως να ξεπέφτει σε κατήχηση, σε πολιτική και κομματική προπαγάνδα, χωρίς ιδιάζουσα πολιτικοκοινωνική παραφιλολογία.
Το παράξενο με την πεζογράφο Μαργωμένου είναι ότι, ενώ οι πρωτοεμφανιζόμενοι γράφουν συνήθως μικρά σε έκταση έργα, έργα δειλά, υπό κατασκευή, έργα τα οποία περιέχουν όλες τις ενοχές τους, τόσο προσωπικά είναι, εκείνη ωστόσο δημοσιεύει δύο πολυσέλιδα μυθιστορήματα και μάλιστα χωρίς την παραμικρή εμπλοκή ατομικών –στον Εφήμερο ίσως κάποιων– εμπειριών αλλά και εμπνεύσεων. Ανέτρεξα στο παρελθόν, προκειμένου να βρω ίδιας προοπτικής μυθιστορήματα, δηλαδή συγγραφείς που από τα πρώτα τους έργα επιχειρούν με τέτοιο υπέρμετρο ενθουσιασμό και θάρρος, και πάλι δύσκολα βρήκα παρόμοιες καταστάσεις στους πρώτους μεταπολεμικούς, στους πιο νέους, στη Μάρω Δούκα, τον Αλέξη Πανσέληνο, τη Ζυράννα Ζατέλη και στους ακόμη πιο νέους, στον Νίκο Μάντη και στον Νίκο Χρυσό. Αυτά χοντρικά. Όπως και να έχει, μιλάμε για ένα βιβλίο που κυριολεκτικώς αφοπλίζει με την εκπληκτική του δυναμική συμπεριφορά, ασφαλώς ενδιαφέρον, προσιτό, κατανοητό, έμπλεο σκηνών και επεισοδίων που παραπέμπουν σε πολύ πιο έμπειρους δημιουργούς, ικανό να θέσει τη σκέψη μας σε τολμηρές περιπέτειες και, τέλος, ένα βιβλίο που –όπως και το προηγούμενό της (βλ. κριτική εδώ)– θα θυμόμαστε για καιρό λόγω, ως επί το πλείστον, της καίριας εξωστρέφειάς του.
Εφήμερος
Μαρίλη Μαργωμένου
Εκδόσεις Καστανιώτη
σ. 480
ISBN: 978-960-03-7072-0
Τιμή: 18,00€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Αγοραστή Αρβανίτη: «Αυτό που ζήσαμε στην Εθνική Οδό ήταν απλώς αδιανόητο»
- Τάσος Παλαντζίδης: «Υπήρχε κίνδυνος όσο δεν αποφασίζαμε να κάνουμε παιδιά»
- Ο Μέγας Αλεξανδρόπουλος πρόσφερε στον Ολυμπιακό πολλά περισσότερα από ένα γκολ και μία πρόκριση
- Παρτιζάν: Ανακοίνωσε τον Καμίνσκι!
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Galgut, Gamboa, Magee, Mott και Wiles
- Μαρίλη Μαργωμένου: «Εφήμερος»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Galgut, Gamboa, Magee, Mott και Wiles
- Μαρίλη Μαργωμένου: «Εφήμερος»
- Isolde Charim: «Εγώ και οι Άλλοι»
- Selahattin Demirtas: «Λεϋλάν, που θα πει οφθαλμαπάτη»
- Έχω έναν αγαπημένο!
- Maja Lunde: «Η ιστορία των δέντρων»
- «Παλιννόστηση» της Ζωής Σαμαρά
- Ανοιχτή επιστολή συγγραφέων για τη χρήση έργων τους σε πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης
- Οddný Eir: συνέντευξη στην Αγγελική Δημοπούλου
- Εμμανουήλ Ροΐδης: «Η Πάπισσα Ιωάννα»
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Μαρίλη Μαργωμένου: «Εφήμερος»
- Έφυγε από τη ζωή o ποιητής και μεταφραστής Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος (1945-2023)
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Galgut, Gamboa, Magee, Mott και Wiles
- Ένα ελληνικό κράτος υπό διαμόρφωση
- Μήδεια
- Maja Lunde: «Η ιστορία των δέντρων»
- Οddný Eir: συνέντευξη στην Αγγελική Δημοπούλου
- Χέρτα Μύλλερ
- Ο λύκος Ζαχαρίας πιστεύει στα όνειρά του
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Άγγελος Σικελιανός: «Η Δελφική Προσπάθεια»
- Βασίλης Κιμούλης: «Γκανιάν»
- Η Επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας της Ε.Ε. καλεί σε στήριξη του κλάδου του βιβλίου
- S. Demirtas, I. Charim, Μ. Σαλβαρλής, Α. Σπυράκης, Ζ. Σαμαρά, Π. Παμπούδη, Λ. Δέρβη
- Ο νόμος του καθρέφτη
- Οι δυο ζωές ενός συγγραφέα
- Βίκυ Χασάνδρα: «Μαύρη άσφαλτος»
- Νίκος-Οχάνες Μικιρδιτσιάν
- Ανοιχτή επιστολή συγγραφέων για τη χρήση έργων τους σε πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης