Ο Ποιητής και ο Τύραννος
1802. Με τα σημάδια της επερχόμενης διανοητικής κατάρρευσης ο Φρήντριχ Χαίλντερλιν (1770-1843) αποφασίζει να μεταφράσει ολόκληρο τον Σοφοκλή. Έχει διαβάσει και εννοήσει τον Αθηναίο τραγικό υπό την οπτική γωνία ενός θεμελιώδους λάθους που ο μεταφραστής όφειλε να φέρει στο φως. Είναι η αντιδικία του με τον ιδεώδη κλασικισμό του Βίνκελμανν, την απόλυτη λατρεία του κλασικού έργου τέχνης. Κατ’ αυτόν ο κλασικός αιώνας είναι αιώνας της κρίσης, της λήθης. Οι λέξεις έχουν χάσει την απολλώνια λάμψη και φλόγωση. Είναι το «καλλιτεχνικό λάθος»
1804. Ο Χαίλντερλιν κατορθώνει να μεταφράσει τα δύο κορυφαία δράματα, τον Οιδίποδα τύραννο και την Αντιγόνη. Προσδίδει στους κεντρικούς ήρωες γνωρίσματα πλατωνικού φαρμακέως, δηλαδή ιερού σφάγιου που θυσιάζεται για τη σωτηρία της πόλης. Οι μεταφραστικές αποκλίσεις, οι συνειδητές ή μη παραναγνώσεις, απόρροια όχι μιας αυθαιρεσίας, αλλά ακριβώς της διαστιχικής, λέξη προς λέξη, μετάφρασης και αναζήτησης του λησμονημένου ήχου και νοήματος της λέξης, αναγορεύουν σήμερα το εγχείρημα, όπως έκριναν ο Μπένγιαμιν, ο Σάντεβαλντ, ο Στάινερ, σε κορυφαία στιγμή της παγκόσμιας ιστορίας της μετάφρασης. Ωστόσο, τα έργα αγνοήθηκαν επί δύο σχεδόν αιώνες. Μόλις το 1948 ο Μπρεχτ ανέβασε την Αντιγόνη των Σοφοκλή-Χαίλντερλιν απελευθερώνοντας το έργο και τον «έγκλειστο» του Τύμπινγκεν.
Στον 20ό αιώνα ο ιερός τύραννος, όπως ερμήνευσε τον μυθικό Οιδίποδα ο ποιητής, επανέρχεται με νέα επικίνδυνα χαρακτηριστικά. Είναι ο λαοπλάνος μάγος, ο δικτάτορας, ο θιασώτης της απολυταρχίας, ο συνεργός και αποφώλιος πολιτικός, καλλιτέχνης ή επιστήμονας. Μορφές εμφανείς ή λανθάνουσες σε έργα των Χάινριχ φον Κλάιστ, Κνουτ Χάμσουν, Φραντς Κάφκα, Τόμας Μανν.
Η πραγματεία Ο Ποιητής και ο Τύραννος επιχειρεί να παρουσιάσει την «αντιπαράθεση» των δύο μεγάλων ποιητών (προϋπόθεση συμφιλίωσης), την ύστατη, πριν από τη διανοητική του κατάρρευση, απόπειρα του Χαίλντερλιν να πλησιάσει το απολλώνιο φως με τη βεβαιότητα ότι θα τυφλωθεί και θα ταυτιστεί με τον ραιβό οδοιπόρο προς τον Κολωνό.
Ο Ποιητής και ο Τύραννος
Η αναμέτρηση του Φρήντριχ Χαίλντερλιν με τον Σοφοκλή
Συμεών Γρ. Σταμπουλού
Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων
352 σελ.
ISBN 978-618-568-316-0
Τιμή €15,90
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Το συμπλήρωμα που προσφέρει γνωστική ώθηση και μειώνει το στρες
- Η Huawei παρουσίασε τα νέα προϊόντα τεχνολογίας στο Ντουμπάι
- Ο γάμος της χρονιάς: Οι VIP καλεσμένοι και το νυφικό «κόσμημα» που έκανε να φτιαχτεί… 540 ώρες
- Γιατί δεν πρέπει να ανοίγουμε ομπρέλα μέσα στο σπίτι
- «Παιδί μου, αν θες να γλεντήσεις κάντο αλλά όχι κρυφά από μένα!»
- Χώρισαν Βάλια Χατζηθεοδώρου και Νίκος Παππάς;
- Σαν ψέμα: O Πέτρος πηγαίνει εκδρομή μαζί με τη Ζωή και την Αλίκη
- Καλημέρης για Μαρίνα Σάττι: «Κακή πρόβα σημαίνει καλός τελικός»
- Σασμός: Μετά τη χαρά έρχεται ο πόνος
- Eurovision 2024: Οι χώρες που θα διαγωνιστούν απόψε στον Β’ Ημιτελικό
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Μπελ Γκριν
- Απειλή για μεταφραστές/τριες η τεχνητή νοημοσύνη;
- «Έναν σωσία βλέπω, όμως πρωτόγνωρο» του Αγαθοκλή Αζέλη
- Θεόδωρος Λιμήτσιος
- Fake history
- Τον καιρό του Θεού
- «ΤΑΞΗ» (Class) των Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν σε σκηνοθεσία Μιχάλη Βιρβιδάκη στο θέατρο Σταθμός
- Εγώ και οι άλλοι
- Chris Carter: «Γραμμένο με αίμα»
- Στάθης Κουτσούνης: «Ρόδο σε καθρέφτη»
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Ο Ποιητής και ο Τύραννος
- Βασιλική Π. Μελέτη: «Έμφυλη βία»
- Στάθης Κουτσούνης: «Ρόδο σε καθρέφτη»
- «ΤΑΞΗ» (Class) των Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν σε σκηνοθεσία Μιχάλη Βιρβιδάκη στο θέατρο Σταθμός
- Τον καιρό του Θεού
- «Έναν σωσία βλέπω, όμως πρωτόγνωρο» του Αγαθοκλή Αζέλη
- Θεόδωρος Λιμήτσιος
- Απειλή για μεταφραστές/τριες η τεχνητή νοημοσύνη;
- Μπελ Γκριν
- Εγώ και οι άλλοι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- «Ανακουφίζεται ο λυγμός απ’ τα δεσμά του» της Πόπης Αρωνιάδα
- Isabel Wanger: συνέντευξη στην Αγγελική Δημοπούλου
- Αντιδράσεις εκδοτών και συγγραφέων σχετικά με τη δημιουργία του νέου φορέα βιβλίου
- A. Moravia, Χ. Χαραλαμπάκης, Α. Ρεμούνδος, Α. Αγγελοπούλου, Α. Γκίτση, Ε. Κιρκινέ, Α. Στραγαλινός
- Fake history
- Αρχίζοντας το ταξίδι: Έλα κι εσύ
- Γρηγόριος Ξενόπουλος: «Πλούσιοι και φτωχοί», «Τίμιοι και άτιμοι», «Τυχεροί και άτυχοι»
- Chris Carter: «Γραμμένο με αίμα»
- Έγινε η εκδήλωση για την παρουσίαση της έρευνας «Παιδί και ανάγνωση» του ΟΣΔΕΛ
- Τι θα πει η μάνα σου όταν δει το πτώμα σου, της Αργυρώς Βώβου στο Θέατρο Πορεία