Παυλίνα Παμπούδη: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
Η Παυλίνα Παμπούδη, ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων (γεν. γραμματέας για πέντε χρόνια) και του Κύκλου Ποιητών, σπούδασε στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο (Ιστορία-Αρχαιολογία) και παρακολούθησε μαθήματα Μαθηματικών (Φυσικομαθηματική Σχολή) και Ζωγραφικής (ΑΣΚΤ Αθηνών, Byam Shaw School of Art Λονδίνου). Έχει εκδώσει 15 βιβλία ποίησης, 6 πεζογραφίας και πάνω από 40 βιβλία δήθεν για παιδιά.
Κυκλοφόρησε πρόσφατα η δεύτερη, αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου σας Χάρτινη ζωή. Ποια είναι η σημασία της επανέκδοσης ενός πετυχημένου βιβλίου;
Η επανέκδοση αυτή θα μπορούσε να διεκδικήσει και ρεκόρ Γκίνες: Δεν πρέπει να υπάρχει άλλο βιβλίο (πετυχημένο ή μη) που η δεύτερη έκδοσή του να γίνεται μετά από 20 έτη! Πρέπει βεβαίως να διευκρινίσω ότι, λόγω μιας σειράς ατυχών συμβάντων, φυσικών και μεταφυσικών, η πρώτη είχε χαθεί εδώ και χρόνια σχεδόν ολόκληρη… Πάντως, η παρούσα έκδοση είναι αναθεωρημένη εκ βάθρων: καταρχήν, οι εμπλεκόμενοι στην πλοκή εμφανίζονται όχι πια με ψευδώνυμα αλλά με τα πραγματικά τους ονόματα, καθώς όλοι τους έχουν περάσει πλέον στην άλλη πλευρά... Επίσης, είναι εμπλουτισμένη με νέα ντοκουμέντα, με πολλές φωτογραφίες της εποχής, καθώς και με αυθεντικά, σκαναρισμένα έγγραφα, γεγονός που ζωντανεύει και υποστηρίζει τη μυθοπλασία, τοποθετώντας τη στο ιστορικό της πλαίσιο.
Γράφετε την ιστορία δύο οικογενειών που πορεύονται στη διάρκεια ενός αιώνα (1900-2000) περνώντας τα δικά τους δεινά μαζί με όλα τα δεινά του τόπου. Γιατί θεωρείτε αυτόν τον αιώνα σημαντικό;
Πρόκειται για την ιστορία των δυο οικογενειών μου – του κλάδου της Κρήτης από τη μεριά του πατέρα και του κλάδου της Χαλκίδας από τη μεριά της μητέρας. Η μοίρα των ανθρώπων συμπαρασύρεται πάντα, ακολουθεί τον ρου της ιστορίας και μετέχει, φανερά ή όχι, επεμβατικά ή όχι, στα γεγονότα. Αυτή την πορεία παρακολουθεί και σχολιάζει η μυθιστορία μου. Το βιβλίο αρχίζει με δημοσίευμα εφημερίδας: «Αι προφητείαι διά το τέλος του κόσμου δεν επαληθεύθησαν! – Θερμάς ευχάς επί τω νέω έτει 1900!» Και τελειώνει πάλι με παρόμοιο δημοσίευμα: «Η συντέλεια του κόσμου αναβάλλεται και πάλι! – Ευτυχισμένο το 2000!» Ένας ολόκληρος αιώνας… Δεν ήρθε βεβαίως ακόμα η συντέλεια του κόσμου, αλλά στο μεταξύ έχουν συμβεί και συμβαίνουν άπειρες μικρές συντέλειες των μικρόκοσμων. Και παρ’ όλα αυτά, οι άνθρωποι πάντα συνεχίζουμε να προσδοκούμε το καλύτερο και να ανταλλάσσουμε ευχές. Θαρρώ πως αυτή η αρχή και αυτό το κλείσιμο σ’ ένα βιβλίο που αναφέρεται σ’ έναν σκληρό αιώνα, οπωσδήποτε σημαντικό για την ανθρωπότητα, λέει αρκετά…
{jb_quote}Δεν ήρθε ακόμα η συντέλεια του κόσμου, αλλά στο μεταξύ έχουν συμβεί και συμβαίνουν άπειρες μικρές συντέλειες των μικρόκοσμων. {/jb_quote}
Ο τίτλος Χάρτινη ζωή είναι συμβολικός ή δηλώνει κάτι κυριολεκτικά;
Ο τίτλος κυριολεκτεί. Το βιβλίο βασίστηκε στην ιδέα αυτής της παράλληλης ζωής, της χάρτινης, που μας ακολουθεί όλους από το χαρτί της ληξιαρχικής πράξης γέννησης μέχρι το χαρτί της ληξιαρχικής πράξης θανάτου: Ανάμεσα σ’ αυτές τις δυο ημερομηνίες συσσωρεύονται τα άφθονα χάρτινα ντοκουμέντα, που πιστοποιούν διαρκώς την ύπαρξή μας. Έγγραφα επίσημα και ιδιωτικά, δημοσιεύσεις, προκηρύξεις, ανακοινώσεις, ενημερώσεις, σημειώματα, γράμματα, κ.ο.κ. Οι ζωές μας, οι σκέψεις και οι πράξεις, αφήνουν ίχνη και στην καρδιά και στο χαρτί. Το βιβλίο αυτό, λοιπόν, συνθέτει σε μυθοπλασία τα πνευματικά (ψυχικά και χάρτινα) αποτυπώματα που έχουν μείνει από τους βίους και την πολιτεία των δικών μου ανθρώπων, αλλά και της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου στην Ελλάδα.
Από τη μια πλευρά έχουμε τη μια οικογένεια και από την άλλη την άλλη. Πώς γίνεται, αν και έχουν διαφορετικές ιδεολογίες και κουλτούρα, να συνυπάρχουν;
Η ιστορία του τόπου μας. Αλλά και γενικά της φύσης του ανθρώπου: Από παλιά, κάθε οικογένεια σχεδόν, είχε και έχει στους κόλπους της πράσινους και βένετους, αριστερούς και δεξιούς, νομοταγείς και αναρχικούς, ευσεβείς και άθεους, οπαδούς της άλφα ομάδας και οπαδούς της βήτα κ.ο.κ. Και φυσικά, οι χαρακτήρες των μελών της ήταν και είναι πάντα ανεξάντλητοι σε αντιθέσεις. Πολλές φορές ακραίες. Όμως καταφέρνουμε και ισορροπούμε, συνυπάρχουμε και συμπορευόμαστε!
Γιατί επιλέξατε αυτού του είδους τη γραφή;
Όταν έγραφα τη Χάρτινη ζωή, δεν υπήρχε τέτοιου είδους γραφή – απ’ όσο γνωρίζω, τουλάχιστον στην ελληνική λογοτεχνία. Τώρα πια έχουν κυκλοφορήσει πολλά βιβλία που κι αυτά ενσωματώνουν στην πλοκή της ιστορίας τους ιστορικά ντοκουμέντα. Είναι κάτι που δίνει βάθος προοπτικής στην εικόνα και προβάλλει «πανοραμικά» τους χαρακτήρες με το εκτόπισμα και τη σκιά τους.
Η γραφή είναι μοντέρνα, παρεμβάλλετε έγγραφα δημόσια και ιδιωτικά, υπηρεσιακές επιστολές, ερωτικά γράμματα, δημοσιεύσεις. Παράλληλα, με τα εμβόλιμα «διηγήματα» που ζωντανεύουν τις μέρες και τις νύχτες των ηρώων σας, μαθαίνουμε και ιστορικά γεγονότα για την Κρήτη, από τον Ελευθέριο Βενιζέλο μέχρι σήμερα. Πώς ήρθαν στα χέρια σας αυτά τα έγγραφα και τα αρχεία;
Τα ντοκουμέντα αυτά τα ανακάλυπτα σταδιακά: μετά τον θάνατο του πατέρα μου, βρήκα τα γράμματα της μητέρας μου και μετά τον θάνατο εκείνης, τα δικά του. (Αυτό ήταν αξιοσημείωτο γιατί, παρόλο που βρίσκονταν σε διάσταση επί εικοσαετία, είχαν φυλάξει κι οι δυο την πυκνή αλληλογραφία τους –που θα μπορούσε από μόνη της να αποτελέσει υλικό για ολόκληρο μυθιστόρημα–, από τον καιρό που ήταν νιόπαντροι μέχρι τα χρόνια της εξορίας.) Και μετά τον θάνατο της γιαγιάς Κλεάνθης, βρήκα και το αρχείο του προπάππου, που εκείνη το φύλαγε ευλαβικά για έναν αιώνα. Τα υπόλοιπα, τα συμπλήρωσαν επίσημα έγγραφα και δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής. Κάνοντας τη συρραφή αυτών των ντοκουμέντων, που οδήγησε στη συγγραφή του βιβλίου, και διανθίζοντάς τη με πεζογραφήματα που έχουν «ήρωες» τα αναφερόμενα πρόσωπα, καθώς και με αφηγήσεις αυτοπτών μαρτύρων, προσπάθησα να δώσω, μαζί με την ιστορία των δικών μου, και μια εικόνα της Ιστορίας του τόπου.
{jb_quote}Κάτι που είναι αυθεντικό, θαρρώ, μπορεί να κερδίσει τον αναγνώστη.{/jb_quote}
Η Κλεάνθη είναι ένας χαρακτήρας που σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή. Πού οφείλεται αυτή η ποιότητα που έχει;
Η Κλεάνθη, μοναχοκόρη χαϊδεμένη ενός μεγάλου άνδρα της Κρήτης, του Αντωνίου Βορεάδη, θαυμάζει και λατρεύει τον πατέρα της μέχρι τον θάνατό της – παρόλο που εκείνος, αντί για τις σπουδές που της είχε υποσχεθεί, την καταδίκασε σε έναν βιαστικό, αναγκαστικό γάμο για πολιτικούς λόγους. Η Κλεάνθη περνά μια πολύχρονη, φοβερά δύσκολη ζωή, δυο παγκόσμιους πολέμους, έναν εμφύλιο, θανάτους, στερήσεις. Και για να επιβιώσει αναγκάζεται, όπως βεβαίως κάνουν και πάμπολλα άλλα κορίτσια σε παρόμοιες συνθήκες, να αναπτύξει βιαίως την κλασική, αλλά σίγουρα «παρά φύσιν» δυνατή προσωπικότητα της καταπιεσμένης και καταπιεστικής γυναίκας: Γίνεται μια, οπωσδήποτε σοφή και σεβαστή, αλλά δεσποτική Μεγάλη Μητέρα, ένας άνθρωπος ο οποίος, εφόσον δεν μπόρεσε να ακολουθήσει την κλίση και τις φιλοδοξίες του, κάτι που θα είχε κάνει αν είχε γεννηθεί αγόρι, υποχρεώνεται να περιοριστεί ισοβίως στο να συνέχει και να διαφεντεύει σιωπηλά, παρασκηνιακά, όλη την οικογένεια. Με ευεργετικές και καταστροφικές συνέπειες.
Διαβάζοντας το μυθιστόρημα ή μυθιστορία, όπως το ονομάζετε, ταξίδεψα μαζί με τους ήρωές σας. Υπάρχει κάποια τεχνική με την οποία ο συγγραφέας να κερδίζει τον αναγνώστη;
Χαίρομαι που το βιβλίο σας «πήρε» μέσα του. Αυτό σημαίνει πως τα γραφόμενα και ο τρόπος γραφής του βρήκαν αντίκρισμα σε πολύ δικά σας βιώματα ή σκέψεις… Κάτι που είναι αυθεντικό, θαρρώ, μπορεί να κερδίσει τον αναγνώστη.
Γράφετε ποίηση, πεζογραφία, βιβλία «δήθεν για παιδιά» –όπως τα ονομάζετε–, κάνετε και μεταφράσεις λογοτεχνικών έργων. Πώς τα συνδυάζετε όλα αυτά;
Μα, είμαι γραφιάς! Με αφορούν όλα τα είδη του λόγου. Όλα με εκφράζουν – και προσπαθώ να εκφραστώ μέσα από όλα αυτά. Ας πούμε, τη φωτεινή μου πλευρά αντιπροσωπεύουν τα «δήθεν για παιδιά» βιβλία μου (που απευθύνονται σ’ όλες τις ηλικίες, δηλαδή στο παιδί που όλοι σώζουμε μέσα μας πάντα), τη σκοτεινή μου πλευρά, η ποίηση, την παιχνιδιάρικη, τα «παράξενα» μικρά πεζά μου, τη σοβαρή, τα δυο –εν πολλοίς– αυτοβιογραφικά μου μυθιστορήματα, Χάρτινη ζωή και Το χεράκι στον ιστό. Ασχολούμαι πότε με το ένα είδος, πότε το άλλο, πολλές φορές και παράλληλα. Και, από την εποχή που κυκλοφόρησε η πρώτη εκδοχή της Χάρτινης ζωής μέχρι σήμερα, έχω δημοσιεύσει 7 ποιητικά βιβλία (ετοιμάζω άλλο ένα), 4 βιβλία με πεζά, 14 δήθεν για παιδιά, και έχω εκπονήσει 6 μεταφράσεις! Ε, όπως είπαμε, έχουν περάσει και είκοσι χρόνια…
Χάρτινη ζωή
Μυθιστορία
Παυλίνα Παμπούδη
Ροές
σ. 384
ISBN: 978-960-283-525-8
Τιμή: 19,08€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Πέθανε ο Γιάννης Φλωρινιώτης
- Αυτή η νύχτα μένει – Ο Σταματιάδης τυπώνει την αλήθεια για τον Χρήστο
- Από τη Νάξο στην Ικαριά: Το δικό μας πανηγύρι στο CT Garden
- Το OPEN στα χέρια του Νίκου Κοκλώνη και της Barking Well - Όλο το ρεπορτάζ
- Μπέττυ Μαγγίρα για Survivor: «Αν ο άντρας είναι άντρας, πρέπει να παραδέχεται αυτό που κάνει, όχι να κρύβεται»
- Τα 4 πιο τρομακτικά συστήματα AI στην επιστημονική φαντασία
- BretBeats: «Εκτιμώ κάθε μέρα που θα χρειαστεί να δουλέψω 16 ώρες σε κάτι δύσκολο που αγαπώ»
- Πέθανε ο Γιάννης Φλωρινιώτης
- Ιππόλυτος, του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
- Kim Kardashian: Αυτό είναι το πιο ακριβό κόσμημα που έχει στην κατοχή της
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Εύη Γκοτζαρίδη: «Η ζωή και ο θάνατος του Γρηγόρη Λαμπράκη»
- Ο θάνατος του Βιβέκ Ότζι
- «Women of Passion, Women of Greece» –Μήδεια, Μαρία Κάλλας, Μελίνα Μερκούρη– στο Τρένο στο Ρουφ
- «Ίταλο Καλβίνο, 100 χρόνια από τη γέννησή του» του Daniel Raffini
- Sarah Chiche: «Κρόνος»
- Ο Σουηδός συγγραφέας Άρνε Νταλ στην Αθήνα
- Στον Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ το βραβείο International Booker 2023
- Όσα δεν γνωρίζατε για την Αρχαία Ελλάδα
- Η συμφωνία των σονέτων
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Παυλίνα Παμπούδη: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Φλόριντα: Στην αντεπίθεση εκδότες, συγγραφείς και γονείς για τις απαγορεύσεις βιβλίων
- Ίαν Φλέμινγκ
- Τα σονέτα
- Η μαύρη γραμμή
- «Να έκαιγες τις λύπες σου στους άδειους τενεκέδες» της Ειρήνης Καραγιαννίδου
- 35η Έκθεση Βιβλίου Πειραιά
- Πωλήθηκε έναντι 38,1 εκατομμυρίων δολαρίων η παλαιότερη σχεδόν πλήρης εβραϊκή Βίβλος
- S. Chiche, Χ.Α. Χωμενίδης, Χ.Γ. Χαραλαμπάκης, Π. Παπασαραντόπουλος, Μ. Μοδινός, Δ. Χαραλάμπους
- Happy hour
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Αδέσποτη ζωή
- Εύη Γκοτζαρίδη: «Η ζωή και ο θάνατος του Γρηγόρη Λαμπράκη»
- 1ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πεζογραφήματος και Ποιήματος από την Ένωση Λογοτεχνών Αιγαίου
- Σπάνιο βιβλίο επεστράφη στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Πολωνίας
- Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας και ακαδημαϊκός Τζίνα Πολίτη (1930-2023)
- Στις μυστικές υπηρεσίες της Μαρίας Αντουανέτας: Η νύφη φορούσε μαύρα
- Τα χειρότερα κατοικίδια του κόσμου
- Sarah Chiche: «Κρόνος»
- «Νίκος Καζαντζάκης: Από το χειρόγραφο στο κείμενο» – Αφιερωματικός τόμος στον Χριστόφορο Γ. Χαραλαμπάκη