Τσιμάρας Τζανάτος: «[αγνώστου] η βία του βίου»
Η συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του πρόσφατα χαμένου ποιητή Τσιμάρα Τζανάτου, που περιλαμβάνει συνθέσεις έντεκα χρόνων, αρχής γενομένης από το 2010 μέχρι το 2021, συστήνει μια ποιητική φωνή από τις πιο αιχμηρές των τελευταίων χρόνων. Ήδη, ο τίτλος της συλλογής, [αγνώστου] Η βία του βίου, προδιαθέτει τον αναγνώστη για αυτή την αιχμηρότητα, την τόλμη, το ευθύβολο και ευθύ των στίχων που επιχειρούν να πραγματοποιήσουν μια ανατομία του ανύπαρκτου, του τίποτα, του αδιόρατου και άφαντου. Πραγματικά, ο ποιητής συνθέτει τα στιχουργήματά του με σαφή την πρόθεση να πληρώσει ένα κενό, το οποίο
{jb_quote}Είναι πολύ περισσότερο η ακραία, η τραγική έκφραση μιας ευαισθησίας που, μη βρίσκοντας τρόπο και τόπο να εκφραστεί, καταφεύγει στην ποίηση ως καταφύγιο και αφετηρία μαζί, διατηρώντας όμως το ακανθώδες σχήμα που έχει προσλάβει.{/jb_quote}
Ο ποιητικός λόγος του Τζανάτου παρουσιάζει ορισμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που απηχούν μια ιδιαίτερη λογική προσέγγισης της τέχνης του στίχου, μια λογική και μια τεχνική που προκρίνει την αποσπασματικότητα ή, καλύτερα, τη σπασμωδικότητα της σύνθεσης, το ξάφνιασμα και την έκπληξη του αναγνώστη, κυρίως όμως την ανατροπή τόσο σε επίπεδο δομικό, όσο και σε αυτό της γλώσσας και του λεξιλογίου, που αποτελεί την πρώτη ύλη των ποιημάτων και που αντλείται από την καθημερινή, οικεία γλώσσα, ενίοτε και από περιοχές αγοραίες ή περιθωριακές. Αυτή η επιλογή καθιστά σαφώς πολύ πιο εύκολα προσβάσιμη την ποίησή του και φορτίζει τον αναγνώστη με το ειδικό βάρος της διείσδυσης στο νόημα το οποίο, παρόλο που φαίνεται εύκολο, είναι ιδιαίτερα απαιτητικό στην ανεύρεση και τον προσδιορισμό του. Κι αυτό γιατί το νόημα αυτό κρύβεται καλά πίσω από μια φαινομενικά εύκολη και εύληπτη δημιουργία, η οποία όμως αποδεικνύεται ιδιαίτερα απαιτητική ως προς την παράμετρο της συναισθηματικής εμπλοκής του αναγνώστη, που μοιάζει να κινείται ανάμεσα στην απόλυτη ταύτιση και την απόλυτη άπωση, στοιχείο που επιτείνει την ανταπόκριση και τη συμμετοχή είτε ως πραγμάτωση, είτε ως απόπειρα.
Γεγονός είναι πως η ποίηση του Τζανάτου δείχνει σκληρή, έχει όμως τη σκληρότητα εκείνη που αποτελεί μονάχα το κέλυφος, ένα λεπτό κέλυφος έτοιμο να σπάσει για να αποκαλύψει τον παλμό μιας ψυχής και μιας ιδιοσυγκρασίας που βιώνει την έλλειψη, την απώλεια, τη μοναξιά και την επώδυνη μόνωση. Αυτή η βαθιά δόνηση, μετασχηματιζόμενη σε ποιητική εξομολόγηση, προσλαμβάνει τον χαρακτήρα και τα χαρακτηριστικά μιας πράξης απογυμνωτικής, αφαιρετικής κάθε ωραιοποιητικού στοιχείου της ζωής, αποκαλυπτικής μιας σκέψης που συνυφαίνεται με τον πόνο και εκβάλλει στον λόγο, τον οποίο οικειώνεται σα να πρόκειται για μια μέθοδο και μια διαδικασία συνεχούς αποφόρτισης, που με τη σειρά της φορτίζει τον δημιουργό με το χρέος της ολοκλήρωσης του έργου του, της χάραξης ενός κύκλου που θα αποτελεί τη φωνή του, τη συμβολή του, τη συνεισφορά του. Αυτή η πρόθεση ίσως ευθύνεται και για την ευρεία χρήση μεταφορών και μετωνυμιών, για τη διευρυμένη ενατένιση του ποιητικού πεδίου ως ενός εύπλαστου υλικού με το οποίο ο ποιητής μπορεί να πλάσει τις διάφορες εκδοχές της αντίληψής του για αυτό που τελικά αποτελεί ο εαυτός του, ο άνθρωπος και ο κόσμος. Η αντίληψή του αυτή μάλιστα διαμορφώνεται σαν εκκρεμές που εκκινεί από το εγώ και καταλήγει στους άλλους προσλαμβάνοντας άλλοτε τη μορφή της κατηγορίας, της καταδίκης, του παράπονου και άλλοτε τη μορφή του αυτοσαρκασμού και της ειρωνείας ή ακόμα και ενός αισθήματος ανάμεικτου από γλυκασμό και πόνο για όσα χάθηκαν, όσα δεν ήρθαν ή, αν ήρθαν, δεν ανταποκρίθηκαν στις ανάγκες του υποκειμένου. Αυτή ακριβώς η ταλάντευση είναι που προσδίδει σε καθένα από τα ποιήματα τον χαρακτήρα και τα χαρακτηριστικά ενός ξεχωριστού κεφαλαίου του ίδιου πάντα ποιητικού μυθιστορήματος ή, για να μιλήσει κανείς με όρους θεατρικούς, μιας αυτοτελούς ποιητικής πράξης που εντάσσεται στο συνολικό έργο της ζωής ενός ανθρώπου και, ταυτόχρονα, ενός ποιητή.
[αγνώστου] η βία του βίου
Τσιμάρας Τζανάτος
Κάπα Εκδοτική
σ. 216
ISBN: 978-960-628-139-6
Τιμή: 14,84€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Τραγωδία στις Σέρρες: Νεκρό ζευγάρι μέσα σε πισίνα
- Σασμός: Ξεσηκώθηκε το twitter με το spoiler που θέλει νεκρό τον Αντώνη
- Σπυροπούλου: Η φωτογραφία και το δημόσιο «ευχαριστώ» στην Ελένη
- Συγκινεί η Φωτεινή Δάρρα: «Δεν μπορώ να το πιστέψω ότι δεν είναι εδώ, ζω τη φάση της άρνησης»
- «Εκεί που τραγουδάνε οι καραβίδες» της Πέρσας Σούκα
- Πώς ο Μπραμ Στόκερ τρομοκράτησε ένα χωριό για να γράψει τον «Δράκουλα»
- Vortex
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- «Εκεί που τραγουδάνε οι καραβίδες» της Πέρσας Σούκα
- Πώς ο Μπραμ Στόκερ τρομοκράτησε ένα χωριό για να γράψει τον «Δράκουλα»
- Τρία ποιήματα του Αλέξανδρου Σάντο Τιχομίρ
- «Θαμμένα λόγια» της Έρικας Αθανασίου
- «Συσχετίσεις – η Οπτική τέχνη συνομιλεί με τις Τέχνες, τις Επιστήμες και τα Γράμματα (Μέρος Ι)» της Ιωάννας Ασσάνη
- Σωτήρης Γκορίτσας: συνέντευξη στην Τίνα Πανώριου
- Κυριάκος Χαρίτος
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Ακρίβου, Larrue, Nesbo, Sigurdardóttir και Jaivin
- «Τα νοσοκομεία της Βασιλίσσης Σοφίας – περίπατος μαθητείας» του Θοδωρή Γκόνη
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Τσιμάρας Τζανάτος: «[αγνώστου] η βία του βίου»
- Στάθης: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- «Η μαντική μηχανή» του Αλέξανδρου Βαλκανά
- Η πρωθυπουργός της Ισλανδίας έγραψε αστυνομικό μυθιστόρημα
- Ο Νοτιοαφρικανός συγγραφέας Ντέιμον Γκάλγκατ, νικητής του βραβείου Booker 2021, στην Ελλάδα
- Σ. Διγενή, Γιοβάννα, Γ. Σακελλαρίου, Γ. Παντελίδης, Γ. Πανούσης, Σ. Σαουλίδου, Θερβάντες
- Τα μάτια του δέρματος
- Πλακούντας
- Μαίρη Μπιρμπίλη – Απόστολος Πάππος: «Πρόσωπο, Ζώο, Πράγμα»
- Κυριάκος Χαρίτος
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- «Τα νοσοκομεία της Βασιλίσσης Σοφίας – περίπατος μαθητείας» του Θοδωρή Γκόνη
- Η Ισπανίδα συγγραφέας Ρακέλ Μαρτίνεζ-Γκόμεζ στην Αθήνα, 7/11
- Γιάννης Πανούσης: «Οροθέσιον ή Υπερόριον;»
- Γιάννης Παντελίδης: «Ουδέτερη ζώνη»
- Σε δημοπρασία δύο σπάνια βιβλία του Θερβάντες
- Η φιλοσοφία στον Μικρό Πρίγκιπα
- Ωραίες κοιμωμένες
- «Εκεί που τραγουδάνε οι καραβίδες» της Πέρσας Σούκα
- Σεμίνα Διγενή: συνέντευξη στον Γρηγόρη Δανιήλ
- Δικαίωση για συγγραφέα που κατηγορούνταν για λογοκλοπή από απόγονο του Παστερνάκ