Τζέμη Τασάκου: «Το σεντούκι με τα αμύθητα σεντέφια»
Η Μικρασιατική Καταστροφή αποτελεί ένα ιστορικό τραύμα στη συλλογική συνείδηση των Ελλήνων, καθώς και μια βασική θεματική κατηγορία που από τη Γενιά του ’30 έως σήμερα συνεχίζει να τροφοδοτεί τη νεοελληνική πεζογραφία. Επιπλέον, η σύγχρονη παιδική κι εφηβική λογοτεχνία προσφέρει στο αναγνωστικό κοινό βιβλία, στα οποία συνδιαλέγεται η ιστορική πραγματικότητα με τη μυθοπλασία, έχοντας ως στόχο να τέρψει και συνάμα να διαπαιδαγωγήσει, μεταδίδοντας την ιστορική γνώση, καλλιεργώντας την ιστορική συνείδηση και διαφυλάσσοντας τη μνήμη
Σημαντικό πρόσωπο για την Κλειώ αποτελεί ο παππούς, η αναπαράσταση του οποίου προσδίδει μια ποιητική και φιλοσοφική χροιά στο μυθιστόρημα. Με τις ιστορίες που φτιάχνει μέσα στο «παραμυθοκάζανο» εξάπτει τη φαντασία της και της μεταλαμπαδεύει με διαπαιδαγωγικό τρόπο γνώσεις και αξίες του παρελθόντος, έτσι ώστε να συναντηθούν «το χθες, το σήμερα, το αύριο, το άχρονο, το διαχρονικό» (σελ. 7). Στο «παραμυθοκάζανο» συγχωνεύονται η Ιστορία και το φανταστικό στοιχείο, το βίωμα και πολιτισμικά χαρακτηριστικά δύο λαών που έως τότε συνοικούσαν: «θα ρίξουμε μέσα […] μπόλικες αλήθειες, σελίδες Ιστορίας, λίγο μοσχοκάρυδο, μπαχάρι, ανθρώπους που έζησαν στα χρόνια τα παλιά κι ανθρώπους που γεννήθηκαν στη φαντασία… κανέλα, βάλαμε κανέλα; […] μέρη υπαρκτά και μέρη ανύπαρκτα […] λίγο σιρόπι απ’ τα άστρα» (σελ. 7-8). Οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του βιβλίου εντοπίζουν πλήθος στοιχείων διακειμενικότητας στις ιστορίες του παππού, που ακούει η μικρή Κλειώ: από την ελληνική μυθολογία, τη λυρική ποίηση, τη φιλοσοφία, πρόσωπα και τόπους που συνδέονται με τη Μικρά Ασία, όπως ο Ηρόδοτος, ο Όμηρος, ο ποιητής Αλκμάν, ο Αναξιμένης, ο Αναξίμανδρος, η αρχαία Ιωνία, το Αιγαίο Πέλαγος κ.ά. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα έπη του Ομήρου, κυρίως στον Τρωικό Πόλεμο. Αποδομείται έτσι η σύνδεση της Ιστορίας μόνο με πολεμικά γεγονότα και σημαίνοντα πρόσωπα που εμπλέκονται σε αυτόν, έτσι όπως έχει καθιερωθεί στη σχολική κουλτούρα. Η έννοια της Ιστορίας διευρύνεται, καθώς περιλαμβάνει όλα εκείνα τα υλικά που συνθέτουν την πολιτισμική ταυτότητα.
{jb_quote}Η συγγραφική ματιά αποτυπώνει με γνώση και αληθοφάνεια την οπτική των παιδιών και των ενηλίκων μέσα από πληθώρα εικόνων, αισθήσεων και συναισθημάτων.{/jb_quote}
Η Κλειώ παρουσιάζεται σε τρεις ηλικιακές βαθμίδες: παιδική, εφηβική ηλικία κι ενήλικη ζωή. Η παιδική ηλικία διακόπτεται βίαια, καθώς το κορίτσι βιώνει τον θάνατο και την απώλεια του πατέρα της, λόγω της συμμετοχής του στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε αυτή τη φάση, το σεντούκι με τα αμύθητα σεντέφια, το οποίο θα πάρει η Κλειώ σαν μεγαλώσει, θα παίξει σημαντικό ρόλο παρηγοριάς και θα κρατήσει τη φαντασία και την ψυχή της ζωντανές και σε εγρήγορση. Ως έφηβη, τα όνειρά της και τα πρώιμα σκιρτήματα για τη ζωή διαλύονται με την Καταστροφή και τον ξεριζωμό που ακολουθεί. Οικογένειες που κατακερματίζονται, φιλίες που χάνονται, η απώλεια των πατρογονικών εστιών, η προσφυγιά και η επανασύσταση της ζωής των προσφύγων στον νέο τόπο αποτυπώνονται στο κείμενο με έντονα συναισθήματα και διάχυτη την αίσθηση αγωνίας. Η Τασάκου δεν διστάζει να αποδώσει τη βαρβαρότητα των γεγονότων, τις θηριωδίες που διεπράχθησαν και από τις δύο πλευρές, αλλά και τη στάση της Ελλάδας κατά την έλευση των προσφύγων. Διατηρεί αντικειμενική στάση και οικοδομεί τον κριτικό στοχασμό του αναγνωστικού κοινού της πάνω στην Ιστορία. Επιπλέον, όπως η μικρή ηρωίδα έτσι και το παιδί-αναγνώστης συνειδητοποιεί τον υπαρκτό κίνδυνο ενός πολέμου, που τα αίτιά του δεν σχετίζονται με κάποια «ωραία Ελένη» ούτε με το έδαφος, αλλά με το υπέδαφος (σελ. 28, 137).
Η ιδεολογική ορίζουσα του κειμένου μεταφέρεται υπαινικτικά, χωρίς διαθέσεις στείρου διδακτισμού, και βασίζεται στην ανάγκη για διατήρηση της μνήμης και για διαφύλαξη των «αμύθητων σεντεφιών» – της ατομικής και συλλογικής ταυτότητας των ανθρώπων, που παραμένει ακέραιη μέσα από τη γνώση του παρελθόντος, των αξιών και του πολιτισμού: «Τα σπίτια και τα κτήματα μπορεί να πιάσουνε φωτιά και να γίνουνε στάχτη και μπούλμπερη, αποκαΐδια… Μπορεί να γίνει σεισμός και να τα καταπιεί η γη… Τα σεντέφια που κουβαλάς απάνω σου όμως κανένας δεν μπορεί να σου τα πάρει… Κανένας!» (σελ. 164). Η ιδεολογία του βιβλίου προβάλλει επίσης ένα βαθύ αντιπολεμικό μήνυμα, που ακούγεται από τα λόγια του παππού: «Σ’ έναν πόλεμο κανείς δεν νικά. Από έναν πόλεμο όλοι βγαίνουνε χαμένοι» (σελ. 60). Κι ακόμα, σε ένα σημείο μεταφέρεται η ρήση του Ηρόδοτου: «Κανένας δεν είναι τόσο ανόητος, που αντί για την ειρήνη, να προτιμά τον πόλεμο· γιατί όσο έχουμε αυτήν, τα παιδιά θάβουν τους πατέρες τους· όσο όμως έχουμε εκείνον, οι πατέρες τα παιδιά τους…» (σελ. 44-45). Μέσα σε αυτό το πανανθρώπινο αίτημα για την ειρήνη, το μυθιστόρημα αναδεικνύει και την ελπίδα του κυνηγημένου από τον πόλεμο ανθρώπου να ριζώσει σε μια νέα πατρίδα, να ορθώσει το ανάστημά του μπρος στις κακουχίες και να πάρει στα χέρια του ξανά τη ζωή του.
Το βιβλίο δομείται σε εννέα κεφάλαια, όσες και οι εννέα Μούσες, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά με ένα παιχνίδι μεταμυθοπλασίας (σελ. 182) κι αποτελεί διήγηση με αναδρομή στο παρελθόν από την Κλειώ, την ηρωίδα του μυθιστορήματος ή… τη Μούσα της Ιστορίας. Η αφήγηση εμπλουτίζεται με ζωντανούς διαλόγους, με ποιητικότητα και με εναλλαγές σε πρώτο και τρίτο πρόσωπο. Η συγγραφική ματιά αποτυπώνει με γνώση και αληθοφάνεια την οπτική των παιδιών και των ενηλίκων μέσα από πληθώρα εικόνων, αισθήσεων και συναισθημάτων. Η εικονογράφηση της Ράνιας Βαρβάκη συμβάλλει στην αισθητική απόλαυση του αναγνώστη και αναδεικνύει το κλίμα της εποχής και τον ψυχισμό των ηρώων. Τέλος, το εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή (υπάρχει η ανάλογη πληροφορία στο οπισθόφυλλο του βιβλίου) περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες φιλαναγνωστικές δραστηριότητες.
[Η Μίκα Ντάκα είναι Δρ Παιδικής Λογοτεχνίας και συγγραφέας.]
Το σεντούκι με τα αμύθητα σεντέφια
Τζέμη Τασάκου
εικονογράφηση: Ράνια Βαρβάκη
Μεταίχμιο
σ. 192
ISBN: 978-618-03-2956-8
Τιμή: 11,00€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- «Τα μυστικά του Ντάμπλντορ» της Πέρσας Σούκα
- Βραβείο Bancarella 2022 στη Στεφάνια Άουτσι για τον «Χειμώνα των λεόντων»
- Το πιάτο
- Βολοντίμιρ Ζελένσκι
- Javier Cercas: «Τέρρα Άλτα»
- Σοφία Δημοπούλου: συνέντευξη στη Ράνια Μπουμπουρή
- Τζέμη Τασάκου: «Το σεντούκι με τα αμύθητα σεντέφια»
- Χρήστος Σιάφκος
- Το άθλημα που επινόησε η Τζ. Κ. Ρόουλινγκ αλλάζει όνομα
- Γρηγόρης Αζαριάδης: «Η Οργάνωση»
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Τζέμη Τασάκου: «Το σεντούκι με τα αμύθητα σεντέφια»
- Χρήστος Σιάφκος
- Το άθλημα που επινόησε η Τζ. Κ. Ρόουλινγκ αλλάζει όνομα
- Γρηγόρης Αζαριάδης: «Η Οργάνωση»
- Σοφία Δημοπούλου: συνέντευξη στη Ράνια Μπουμπουρή
- Βραβείο Bancarella 2022 στη Στεφάνια Άουτσι για τον «Χειμώνα των λεόντων»
- Το πιάτο
- Βολοντίμιρ Ζελένσκι
- Javier Cercas: «Τέρρα Άλτα»
- Δύο ποιήματα της Τόνιας Μασουρίδου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ο Ρίτσαρντ Όσμαν δωρίζει χίλια αντίτυπα των βιβλίων του σε βιβλιοθήκες
- Η μέρα που ανακαλύψαμε το σύμπαν
- Ούτε νότα
- «Μόνο η καρδιά μπορεί κάτι να μοιράσει» του Κωστή Νικολάκη
- «Τα μυστικά του Ντάμπλντορ» της Πέρσας Σούκα
- Σε απεργία 200 εργαζόμενοι στον εκδοτικό οίκο HarperCollins
- Ζ. Κουντούρη, P. Chantraine, Α. Ξυραφάς, Ζ. Σαμαρά, Μ. Αγγελίδου
- Βιογραφία ενός χεριού
- Η Θεσσαλονίκη του Πολύκλειτου Ρέγκου, 1912-2012
- Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Στα χρόνια του Κόκκινου Κόμη»