Καλή Δοξιάδη: «Αυτό που δεν αλλάζει στην Ιστορία είναι η προσωπική μνήμη»
Η Καλή Δοξιάδη είναι μια συγγραφέας που γύρισε τον κόσμο (κυρίως τον αγγλόφωνο) κι έζησε σημαντικές περιόδους της ζωής της κοντά σε κέντρα αποφάσεων στο δημοσιογραφικό, πολιτιστικό, όσο και στο πολιτικό πεδίο. Τα τελευταία αρκετά χρόνια ζει σε ένα παλαιό αγροτικό αρχοντικό στην Κέρκυρα, όπου και ασχολείται έντονα με τον αμπελώνα, το διάβασμα και τα γαστρονομικά πειράματα. Ο περιπετειώδης βίος γεννά τέχνη. Και όταν λέμε «περιπετειώδης» το εννοούμε με τον τρόπο της αφής των πραγμάτων στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Μαζεύοντας μισοτελειωμένα νεανικά της κείμενα, η Δοξιάδη δημιουργεί μια τοιχογραφία της νεοελληνικής εξέλιξης μέσα από σποραδικά γεγονότα που σημάδεψαν τη χώρα. Οχημα, η αστική οικογένεια Βελισσάρη, μέσα από την ιστορία της οποίας παρουσιάζονται οι κοινωνικές και πολιτικές μεταμορφώσεις κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Η συγγραφέας επιλέγει από το μερικό να πει το γενικό. Δεν αναπλάθει υλικό ηρώων της Ιστορίας, αλλά μέσα από την αφηγήτρια Ανθή Βελισσάρη φέρνει στο φως συμπεριφορές, χειρονομίες, βλέμματα, μνήμες που δείχνουν, πότε με υπαινικτικό τρόπο και πότε με ευθύ, τα πάθη της οικογένειας και του τόπου.
Πώς προέκυψε η τριλογία; Τι νέο ανακαλύψατε στα μισοτελειωμένα κείμενα της νεότητάς σας και με ποιο τρόπο σας παρακίνησαν;Πριν από λίγα χρόνια, απελευθερωμένη από επαγγελματικές ευθύνες, ξέθαψα κάτι καταχωνιασμένα υπολείμματα της συγγραφικής μου νιότης που προορίζονταν για ένα μυθιστόρημα με τίτλο «Μια ιστορία μόνο». Περίμενα να αντιμετωπίσω φλύαρη ψευτοποιητική εφηβική περιαυτολογία. Βέβαια υπήρχαν τέτοια στοιχεία, αλλά συγχρόνως υπήρχαν κομμάτια με τέχνη και βάθος που παρέπεμπαν σε σκέψεις και ενδιαφέροντα της μετέπειτα ζωής μου. Η ανάπτυξή τους την οποία ξεκίνησα δεν θα χωρούσε σε ένα βιβλίο. Κατά την απομόνωση του Κόβιντ άρχισα να το δουλεύω, χτίζοντας πάνω στα κομμάτια που πέρασαν το τεστ του χρόνου. Το ιδεατό εκείνο αφήγημα είχε πυρήνα τη συνάντηση ενός δωδεκάχρονου κοριτσιού με έναν μυστηριώδη γοητευτικό μεσήλικο που κρύβεται σε μια σπηλιά στα απόκρημνα βράχια της δυτικής ακτής της Κέρκυρας. Η εποχή και οι συνθήκες ήταν «ποιητικές».
Από ποια υλικά είναι φτιαγμένοι οι ήρωές σας, τα μέλη της οικογένειας Βελισσάρη, και ιδιαίτερα η Ανθή;Οι αρχικοί πρωταγωνιστές (προτιμώ αυτό τον χαρακτηρισμό από το «ήρωες») ήταν δύο: η Ανθή Βελισσάρη (αν και τότε λεγόταν Καλλέργη) και ο Αγνωστος. Στην τριλογία παίρνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο η οικογένεια, με τα μέλη της συνδεδεμένα με διάφορες φάσεις της ελληνικής ιστορίας. Η Ανθή είναι η δημιουργός, η αφηγήτρια. Τελικά, πρωταγωνίστρια είναι η Ελλάδα. Επειδή πολλοί ρωτούν, η Ανθή ως χαρακτήρας έχει πολλά στοιχεία του νεανικού εαυτού μου, αλλά οι βιογραφίες μας, εκτός απ’ τη διγλωσσία και την επαγγελματική ζωή εκτός Ελλάδας, δεν συμπίπτουν πουθενά. Τελικά, η έφηβη Ανθή μού μοιάζει πιο πολύ από την ώριμη. Επίσης η οικογένεια Βελισσάρη δεν έχει κοινά με τη δική μου, εκτός από μια κυρίαρχη αγάπη για τον τόπο. Ο Αγνωστος ξεκίνησε ως φανταστικός ήρωας / σωτήρας σε άσπρο άλογο, όχι ιδεολόγος σοσιαλιστής γιατρός.
Η πλοκή απλώνεται μέσα στον χρόνο και τον χώρο δημιουργώντας μια πολύπτυχη γεωγραφία. Σε αυτή τη διαρκή ταλάντωση υπάρχει ένας παραλληλισμός, θα λέγαμε, με τις πολιτικές εξελίξεις της χώρας.Ναι, η μεγάλη διαφορά του τελικού «προϊόντος» είναι το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο έστησα το αρχικό Ρομαντικό (με κεφαλαίο) και συναισθηματικό υλικό, ώστε να το θεμελιώσω στην πραγματικότητα. Το κλειδί ήταν η στερέωση του «αρχέγονου» επεισοδίου, της συνάντησης στη σπηλιά, στον ιστορικό χρόνο. Ετσι και αποφάσισα ότι αυτό συνέβη τον Αύγουστο του 1949, όλα ξετυλίχτηκαν ανάλογα.
Η τοποθέτηση αυτή έγινε, σχεδόν ασυνείδητα, χρόνια πριν ξαναπιάσω το βιβλίο, όταν τη δεκαετία του ’70 είδα μια ισπανική ταινία όπου στα χρόνια μετά τον Εμφύλιο ένα κοριτσάκι βρίσκει έναν φυγάδα από τις δυνάμεις του Φράνκο να κρύβεται στο γειτονικό βουνό.
Είπα μέσα μου «Βέβαια! Ετσι εξηγείται ο Αγνωστός μου!». Και το αποθήκευσα κάπου. Η Κέρκυρα (που είχε ήδη μπει στη ζωή μου ως υιοθετημένη πατρίδα – είμαι από προσφυγική οικογένεια) με τη Φυλακή της, λίγα θαλασσινά χιλιόμετρα από τα βουνά όπου παίζονταν οι τελευταίες τραγικές σκηνές του δικού μας Εμφυλίου, ήταν το φυσικό σκηνικό.
Τι ρόλο παίζουν, κατά τη γνώμη σας, η μνήμη, ο έρωτας και η βαριά σκιά της Ιστορίας στην τριλογία;Η μνήμη είναι κατά κάποιον τρόπο το θέμα της τριλογίας, ένα «μωσαϊκό», μια σύνθεση από ιστορίες / αναμνήσεις με παραλλαγές. Εξάλλου και η Ιστορία αυτό είναι, αν και στην εποχή μας οι αναμνήσεις υποστηρίζονται από φωτογραφίες, μαγνητοσκοπήσεις, φιλμ κ.λπ. Βέβαια, κι αυτό πάει να αλλάξει τώρα με πάσης φύσεως εφαρμογές AI. Αυτό που δεν αλλάζει είναι η προσωπική μνήμη / ανάμνηση – η πρώτη ύλη της λογοτεχνίας. Οσο για τον έρωτα, το βιβλίο ξεκινάει και περιστρέφεται γύρω από την παιδική «ερωτική» ιδεοληψία ενός δωδεκάχρονου αγοροκόριτσου και στη συνέχεια εξετάζει, πάλι με παραλλαγές, τους ομολογημένους και ανομολόγητους έρωτες των άλλων προσώπων μέσα από το αρχικό αυτό πρίσμα.
Η Ελλάδα, έτσι όπως την αναπλάθετε μέσα από πολέμους και διχασμούς, τι διαφορές ή ομοιότητες έχει με τη σημερινή Ελλάδα;Αυτό που συμβαίνει με την ανάπτυξη του αφηγήματος είναι ότι τα τρία μέρη εμφανίζουν τρεις διαφορετικές Ελλάδες, με την πρωταγωνίστρια να τις ανακαλύπτει καθώς προχωρεί η γραφή παράλληλα με τις γνώσεις και τις εμπειρίες της. Οπως λέει κάπου, θα καταλήξει όχι στην τελική εκδοχή αλλά στην πιο πρόσφατη.
Πώς βρεθήκατε στο εξωτερικό και ποιες ήταν μερικές από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε στην πολυκύμαντη καριέρα σας;Η δημοσιογραφική μου καριέρα (στο «Βήμα», επί Δημάκου και Καραπαναγιώτη) διακόπηκε από τη δικτατορία. Γύρισα στην Αμερική, όπου δούλεψα επί χρόνια στον κόσμο των εκδόσεων. Γεννήθηκα στην Αθήνα, σε μια οικογένεια με άπειρα ενδιαφέροντα, γνώσεις και καλλιτεχνικές ευαισθησίες. Μεγαλώσαμε διαβάζοντας, γράφοντας, ζωγραφίζοντας, παίζοντας θέατρο… Και τα τέσσερα αδέλφια κληρονομήσαμε και απορροφήσαμε αυτά τα στοιχεία και αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα και την πρόκληση του σημαντικού πατέρα μας με διαφορετικούς τρόπους.
Τρία παιδικά χρόνια τα περάσαμε μακριά από την Ελλάδα. Τα βράδια, πριν κοιμηθούμε, ο πατέρας μας διηγείτο σε συνέχειες το «Παραμύθι» του, ένα λογοτεχνικό αφήγημα που περιελάμβανε την ιστορία, τον ηρωισμό, πραγματικά πρόσωπα, ιστορικά και οικογενειακά. Το θέμα ήταν η Ελλάδα που ήθελε να κρατήσει ζωντανή μέσα μας. Εκεί τα αγγλικά έγιναν η δεύτερη ζωντανή γλώσσα μου. Σπούδασα στην Αμερική και έζησα και εργάστηκα εκεί για πολλά χρόνια, πάντα διατηρώντας συνειδητά την ελληνική μου ταυτότητα, αλλά και μια αντικειμενική απόσταση, δώρο της ξενιτιάς. Μόνο όταν επέστρεψα τελικά στην Ελλάδα, πριν από περίπου 15 χρόνια, άρχισα να γράφω ελληνικά.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Έξαλλος ο Σλούκας στην Μπασκονία – Πιθανό για μεταγραφή στον Παναθηναϊκό
- Καταδίωξη στη Νέα Πέραμο με νεκρό οδηγό μοτοσυκλέτας – Δεν σταμάτησε σε έλεγχο της Τροχαίας
- Νεκρός μοτοσικλετιστής στη Νέα Πέραμο – Μπήκε στο αντίθετο ρεύμα στην προσπάθεια του να διαφύγει από τον έλεγχο της ΕΛΑΣ
- Θεσσαλονίκη: Κάηκε εξωτερικός χώρος καφέ-μπαρ – Πήρε φωτιά η θερμάστρα υγραερίου
- Οι δύο νέοι αυτοκινητόδρομοι που θα αλλάξουν τη Βόρεια Ελλάδα - Η σύνδεση με Θεσσαλονίκη
- Χωρίς ρεύμα αύριο έως 6,5 ώρες δύο περιοχές στη Θεσσαλονίκη
- Για τρία βαριά κακουργήματα κατηγορείται η γυναίκα του αστυνομικού της Βουλής
- Άνω κάτω το ΠΑΣΟΚ: Κραδασμοί από τις δηλώσεις Ανδρουλάκη - Γερουλάνου για τις συμμαχίες
- Ανοιχτά τα εμπορικά την Κυριακή - Τι θα γίνει με τα σούπερ μάρκετ
- Η Τεχεράνη αποκάλυψε υπόγεια ναυτική βάση με δεκάδες σκάφη - Δείτε βίντεο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Αυτό είναι το άγνωστο δικαίωμα που έχει
- Το τέλος της αλήθειας
- Ο Τραμπ αντιμέτωπος με «άλλους» δισεκατομμυριούχους
- Τι σηματοδοτεί η εκλογή Τασούλα
- Μέση Ανατολή: Αντίστροφη μέτρηση για τη συμφωνία εκεχειρίας
- Περιστέρι: Φόβος και τρόμος ο επιδειξίας που κυνηγά γυναίκες – Ποιο είναι το προφίλ και τα κίνητρά του
- Κύκλωμα προστασίας: Η απολογία της 37χρονης αξιωματικού που προφυλακίστηκε
- Gen Z-Millennials: Υπέρ του εργασιακού ύπνου και του πρόωρου σχολάσματος τάσσονται 9 στα 10 άτομα
- Ντον ΝτεΛίλο: Πιόνι στα καρυδότσουφλα της κοινωνίας
- Καλή Δοξιάδη: «Αυτό που δεν αλλάζει στην Ιστορία είναι η προσωπική μνήμη»
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Καλή Δοξιάδη: «Αυτό που δεν αλλάζει στην Ιστορία είναι η προσωπική μνήμη»
- Ντον ΝτεΛίλο: Πιόνι στα καρυδότσουφλα της κοινωνίας
- «Ένα θέατρο που θα μπορούσε να είναι κόσμημα για την πόλη»: Η ιστορία του μοσχοβίτικου Μπολσόι
- Κύκλωμα προστασίας: Η απολογία της 37χρονης αξιωματικού που προφυλακίστηκε
- Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Αυτό είναι το άγνωστο δικαίωμα που έχει
- Περιστέρι: Φόβος και τρόμος ο επιδειξίας που κυνηγά γυναίκες – Ποιο είναι το προφίλ και τα κίνητρά του
- Τροχαίο με μοτοσικλετιστή στη Νέα Πέραμο – Δεν σταμάτησε σε έλεγχο της αστυνομίας και σκοτώθηκε
- Μέση Ανατολή: Αντίστροφη μέτρηση για τη συμφωνία εκεχειρίας
- Το τέλος της αλήθειας
- Επίθεση με μαχαίρι στο Τελ Αβίβ – Το βίντεο με τις φονικές κινήσεις του δράστη προς το πλήθος
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Η υιοθέτηση του 5G στην Ευρώπη θα εκτοξευθεί στο 80% έως το 2030, ενισχύοντας την οικονομία κατά 164 δισ. ευρώ
- Μπ.Νετανιάχου: Το Ισραήλ διατηρεί το δικαίωμα να επαναλάβει τον πόλεμο
- LIVE: Χετάφε – Μπαρτσελόνα
- Θεσσαλονίκη: Πυρκαγιά σε σπίτι στη Νέα Ηράκλεια
- Διάγγελμα Νετανιάχου: «Προσωρινή» η κατάπαυση του πυρός – Έχουμε δικαίωμα να επαναλάβουμε τον πόλεμο
- Θεσσαλονίκη: Σοκαριστικό βίντεο από τον άγριο ξυλοδαρμό μεταναστών από διακινητές
- Ιράν: Η ναυτική δύναμη των Φρουρών της Επανάστασης αποκάλυψε υπόγεια ναυτική βάση
- Συγκλονίζει η Μαρίλια Μητρούση για το τροχαίο του μπαμπά της: «Θεέ μου! Έτρεμα που δεν μου μίλησε!»
- Serie A: Πήρε το ντέρμπι η Γιουβέντους κόντρα στην Μίλαν
- Περιστέρι: Κάτοικοι κάνουν περιπολίες για τον επιδειξία: Αποφασισμένοι να τον πιάσουν