Απόστολος Στραγαλινός: «Το πρωί που θα φύγουμε»
Ο Απόστολος Στραγαλινός είναι γνωστός ως ένας από τους καλύτερους μεταφραστές γερμανικών λογοτεχνικών κειμένων. Ανάμεσα στους συγγραφείς που έργα τους έχει μεταφέρει στη γλώσσα μας συγκαταλέγονται οι: Μπέρνχαρντ Σλινκ, Βόλφγκανγκ Χέρντορφ, Χέρμαν Έσε, Φραντς Κάφκα, Αντρέ Κούμπιτσεκ κ.ά.
Πρόσφατα, και έχοντας τη μεταφραστική εμπειρία μιας ευθύβολης αναζήτησης της σχέσης ατόμου και κοινωνίας/πολιτικής, κυκλοφόρησε και τη συλλογή Το πρωί που θα φύγουμε, όπου περιλαμβάνονται δέκα δικά του διηγήματα μέσω των οποίων καταγράφεται αυτή η σχέση, έτσι όπως εκφράζεται
Ο ίδιος ο Στραγαλινός, καθώς γεννήθηκε το 1972, μπορεί κανείς να ισχυριστεί πως δικαιούται να ομιλεί εκ μέρους εκείνης της γενιάς των Ελληνίδων και Ελλήνων, μα και γενικότερα των Ευρωπαίων που, αν και ξεκίνησαν με τη διάθεση να εξερευνήσουν αισιόδοξα το μέλλον τους, τελικά πολύ γρήγορα οι διαψεύσεις αντικατέστησαν κάθε όνειρο. Οπότε και το απόσπασμα από ένα διήγημα που υπάρχει στο οπισθόφυλλο της έκδοσης εκφράζει και τον λόγο, μα και την ανάγκη συγγραφής όλης της συλλογής:
Ύπουλη ερώτηση: Γίνεται να ξυπνάς και να τα βλέπεις όλα για πρώτη και τελευταία φορά; Γιατί μαζί μ’ αυτήν έρχεται και η επόμενη: Τα έζησες τελικά, τα έκανες όλα; Τη στιγμή που έπρεπε; Προτού χαθεί η ευκαιρία;…
Ευκαιρίες χαμένες, λοιπόν, διαπερνούν τις σελίδες και ποικιλοτρόπως στοιχειώνουν όχι μόνο τους ήρωες, μα και τον ίδιο τον αναγνώστη.
{jb_quote} Ιστορίες, στην ουσία, ηττημένων – μα, πιο σωστά, ιστορίες ξεγελασμένων. Γιατί άλλο να έχεις ηττηθεί σε αγώνα δίκαιο κι άλλο να έχεις ξεγελαστεί από κάποιους που σε είχαν πείσει πως θα σε προστατεύανε. {/jb_quote}
Τα κεντρικά πρόσωπα στο κάθε διήγημα άλλοτε είναι έφηβοι έτοιμοι με ανέμελο τρόπο να ξεπεράσουν τα ίδια τους τα όρια, άλλοτε νέες γυναίκες που δε θελήσανε να συμβιβαστούν, άλλοτε νέοι άνδρες που πιστέψανε σε ιδέες σαθρές, άλλοι πάλι είναι οραματιστές που την επανάστασή τους μόνο ως σύνθημα σε τοίχους την υλοποιήσανε, κάποιοι πάλι άστεγοι που απλώς ως δυσάρεστα περιστατικά θα αντιμετωπίζονται από τους κατέχοντες, σίγουρα υπάρχουν και μερικοί που έχουν αποφασίσει μέχρι τέλους να υπερασπιστούν την αξιοπρέπεια μιας ιδεολογίας, όπως και κάποιοι άλλοι που στην προσπάθειά τους να αναζητήσουν μια νέα ζωή χαθήκανε χωρίς κανείς ποτέ να τους αναζητήσει.
Ιστορίες, στην ουσία, ηττημένων – μα, πιο σωστά, ιστορίες ξεγελασμένων. Γιατί άλλο να έχεις ηττηθεί σε αγώνα δίκαιο κι άλλο να έχεις ξεγελαστεί από κάποιους που σε είχαν πείσει πως θα σε προστατεύανε. Ιστορίες, στην ουσία, πολιτικές, μιας και όλες τους φροντίζουν να συνδέουν το άτομο με την Πολιτεία. Γιατί ο Στραγαλινός αυτό που θέλει να καταστήσει σαφές είναι πως η όποια προσωπική ιστορία άμεσα συνδέεται με τις πολιτειακές πρακτικές. Και τα διηγήματά του διαθέτουν ακριβώς αυτή τη διάθεση αντιστοίχισης – από τη μια γραφή απλή, χαρακτήρες καθημερινοί, διάλογοι όπως αυτούς που μπορεί να ακούσεις σε μια στάση λεωφορείων ή σε ένα καφενείο και από την άλλη επισημάνσεις πολιτικών και οικονομικών συμβάντων.
Αυτό που κάνει τη συλλογή τούτη να ξεχωρίζει είναι ακριβώς το ότι έχει περικυκλώσει τα όσα όλοι ζήσαμε, μα όμως σιγά-σιγά τείνουμε να τα λησμονήσουμε. Κι όμως, σ’ αυτή την πιθανότητα λήθης ο ίδιος ο Απόστολος Στραγαλινός αφιερώνει το πρώτο από τα κείμενα της συλλογής – αυτό που μοιάζει να διαφοροποιείται δομικά από τα άλλα: «Undead» ο τίτλος του. Ένας σύντομος μονόλογος είναι… Κάποιου που νομίζουμε πως έχει πεθάνει πλέον, πως από αυτόν δεν κινδυνεύει το μέλλον μας. Πως έφυγε και πήρε μαζί του τον εφιάλτη τόσων χρόνων. Αλλά εκείνος είναι ζωντανός και έχει το θράσος –όχι το θάρρος– να μας προειδοποιεί:
Εγώ είμαι ακόμα εκεί έξω, κάνω τις βόλτες μου στον κόσμο των ανθρώπων, ζωντανών ή νεκρών –δεν ξέρω–, Λάζαρος ή ερασιτέχνης του Ρομέρο[1] κι ο ίδιος. Δεν θα σας αποκαλύψω άλλα. Μη με αναζητείτε λοιπόν σε λάθος διεύθυνση. Κάποια στιγμή μπορεί να με δείτε μπροστά σας. Φάντης μπαστούνι. Νύχτα, βεβαίως βεβαίως…
Μια ενδιαφέρουσα και κυρίως πρωτότυπα πολιτικοποιημένη πρώτη εμφάνιση στον χώρο της σύγχρονης ελληνικής διηγηματογραφίας.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
[1] Τζορτζ Ρομέρο (1940-2017): Αμερικανοκαναδός σκηνοθέτης, γνωστός για τις ταινίες τρόμου που σκηνοθέτησε με θέμα μια φανταστική κυριαρχία των ζόμπι.
Το πρωί που θα φύγουμε
Απόστολος Στραγαλινός
Κριτική
200 σελ.
ISBN 978-960-586-481-1
Τιμή €12,00
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ελεονώρα Μελέτη: «Έχω συγκεκριμένη ατζέντα με την οποία θέλω να καταπιαστώ στην Ευρωβουλή»
- «Έσπασε» η Ελεονώρα Μελέτη στην έκπληξη του συζύγου της: «Φέρτε κανένα χαρτομάντηλο, δεν είναι ντροπή»
- Σασμός: Ο Αστέρης τυλίγεται στις φλόγες – «Βοήθεια»
- Η Γη της Ελιάς: Ανατροπή στη σχέση Αθηνάς-Τζον
- Η καταστροφή του Τσερνόμπιλ
- Πρώτο εμπόδιο ο Μοντέιρο για τον Τσιτσιπά
- 5ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha στην Αθήνα
- Στέλιος Παρασκευόπουλος: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- 5ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha στην Αθήνα
- Στέλιος Παρασκευόπουλος: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Τα έξι υποψήφια βιβλία για το φετινό βραβείο Ντίλαν Τόμας
- «Ο αόρατος Τονίνο» του Τζάνι Ροντάρι στην Παιδική Σκηνή του «Από Μηχανής» Θεάτρου
- «Κήπος της λησμονιάς» του Τόντορ Π. Τόντοροβ
- Ξενοδοχείο για μάγισσες: Προσοχή, οι πελάτες δαγκώνουν!
- N. Prose, Π.Φ. Οικονόμου, Ν. Αλεξάνδρου, Λ. Γιαννακουδάκης, Σ.Ι. Ράγκος, Θ. Κοτίνη, «Κύπρος, 1974-2024»
- Γιώργος Σταυριανός: «Παιδί του ανέμου»
- Θανάσης Σαράντος: συνέντευξη στον Γιώργο Φερμελετζή
- «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μίλερ σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου στο θέατρο Από Μηχανής
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Απόστολος Στραγαλινός: «Το πρωί που θα φύγουμε»
- Alberto Moravia: «Το θέατρο του κόσμου»
- Βιβλίο που μπλόκαρε ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ κυκλοφορεί μισόν αιώνα μετά
- Κυρά Κυραλίνα
- Μήδεια Αμπουλασβίλι – Έκα Τσκοΐτζε: «Εύλαλα μάρμαρα»
- «Στη σκιά του Λούσια» σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία Ρηνιώς Κυριαζή στο Θέατρο Θησείον
- «Περσεφόνη» του Γιάννη Ρίτσου σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία Άσπας Τομπούλη στο Θέατρο Φούρνος
- Η ανορθόδοξη μέθοδος του Καζούο Ισιγκούρο πίσω από τους τίτλους των βιβλίων του
- Λουίζ Γκλικ
- Καλύτερα νεκρός
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Γιώργος Σταυριανός: «Παιδί του ανέμου»
- Θανάσης Σαράντος: συνέντευξη στον Γιώργο Φερμελετζή
- Το Χάρβαρντ αφαιρεί «ανθρώπινο» δέσιμο από βιβλίο του 19ου αιώνα
- Η σύγχρονη τέχνη στη Θεσσαλονίκη, 1950-2000
- Χωρίς φόβο
- «Ο ήλιος φώτιζε στους δρόμους» του Χρίστου Κρεμνιώτη
- Αλέξανδρος Ψυχούλης: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
- Παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας «Παιδί και ανάγνωση» του ΟΣΔΕΛ
- N. Prose, Π.Φ. Οικονόμου, Ν. Αλεξάνδρου, Λ. Γιαννακουδάκης, Σ.Ι. Ράγκος, Θ. Κοτίνη, «Κύπρος, 1974-2024»
- Meadowlands