Έρση Σεϊρλή: «Γκρίζος κύκνος»
Πάντα μου άρεσε ο λόγος και η γραφή της πολύ καλής και δοκιμασμένης πεζογράφου Έρσης Σεϊρλή, κυρίως γιατί τα δημιουργήματά της είναι ειλικρινή και αληθινά, δεν επιθυμεί δηλαδή να ωθήσει τον δέκτη σε επινοημένες και φανταστικές εκδοχές, οι οποίες όσο λογοτεχνικό ψεύδος και αν διαθέτουν, στην ουσία παραπλανούν και αποπροσανατολίζουν αναγνωστικά, σε σημείο που άπειρες καταθέσεις αυτού του είδους να περνάνε σχεδόν απαρατήρητες. Και φυσικά δεν εννοώ ως πραγματικότητα το συγκεκριμένο μυθιστόρημα, το
Η Έρση Σεϊρλή είναι μια πεζογράφος η οποία πετυχαίνει το προσωπικό της στάτους, η ζωή της εν τέλει, να γίνει κτήμα ολωνών επιδιώκοντας την ταύτιση (σε πολλά σημεία μάλιστα παραθέτει τεχνικούς όρους του χορού, προκειμένου ο αναγνώστης να παρακολουθεί καλύτερα την πλοκή), να μιλά κατευθείαν στο θυμικό όσων τη διαβάζουν (έτι περαιτέρω όταν ο μύθος καταγίνεται με τόσο ειδικό θέμα), να διαλέγει, τέλος, να κάνει γνωστό κάτι που δεν συναντάται ευρέως (τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα) με μια φλόγα και μια δόνηση, σαν όλα αυτά τα ερεθίσματα να ήταν εχθές. Με αυτή τη λογική και το γράψιμο (με το οποίο ερχόμαστε σε επαφή για να μάθουμε τα επιτεύγματά της στον χορό), αλλά και οι σπουδές που πραγματοποίησε, μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο, δεν θα υπήρχε ανάγκη να τα γράψει, αν τη γνωρίζαμε προσωπικά θα μπορούσε να μας τα διηγηθεί προφορικά. Είναι γεγονός ότι η λογοτεχνία τη συγκινεί, ο χορός όμως τη συνεπαίρνει και είναι κρίμα που έφυγε από τη ζωή ο τελευταίος των ευγενών Μιχαήλ Μήτρας, καθώς στην ερώτησή του προς τη συγγραφέα τι σημαίνει για εκείνη ο χορός θα έπαιρνε ως απάντηση ένα ολόκληρο μυθιστόρημα. Ένα μυθιστόρημα που παρουσιάζει όλα τα προτερήματα μιας εκ βαθέων εξομολόγησης, μιας κατάθεσης ψυχής, μιας προγραμματισμένης λογοτεχνικής δεξιότητας, μιας δουλεμένης αυτοκριτικής (κυρίως από φιλοσοφικής σκοπιάς στη σχέση συγγραφής-χορού), μιας υψηλής γλωσσικής γοητείας, τέλος, μιας ατμοσφαιρικής συγγένειας μαζί με ένα υφολογικά παράτολμο τέχνασμα.
{jb_quote}Μας υπενθυμίζει πως (κυρίως στις τέχνες) ό,τι αγαπάμε οφείλουμε να το προωθούμε όσο γίνεται, να εργαζόμαστε πάνω του, να το επεκτείνουμε, να το διαλέγουμε και να το φέρνουμε στην επιφάνεια, σε κάθε στιγμή, με κάθε αφορμή, με εντελώς αναλυτικό τρόπο, με οποιαδήποτε αιτία.{/jb_quote}
Η Έρση Σεϊρλή από τεχνικής πλευράς, δομώντας δηλαδή το μυθιστόρημά της ως έμπειρη πεζογράφος, γνωρίζει πολύ καλά το πώς θα τοποθετήσει τον εαυτό της και απέναντι στο θέμα και απέναντι στους υπόλοιπους πρωταγωνιστές, είτε αυτό είναι το συγγενικό περιβάλλον, είτε φίλοι, είτε δάσκαλοι. Γνωρίζει πολύ καλά πως ο χειρισμός του μύθου, αν δεν πλαισιωθεί από διάφορα λογοτεχνικά τερτίπια παιγνιώδους ύφους, ίσως και να προκαλέσει μια μορφή μονομέρειας (γι’ αυτό και καταφεύγει, όπως ήδη αναφέραμε, σε άσχετα με το κυρίαρχο κείμενα των δύο ή τριών σελίδων). Γνωρίζει, τέλος, πολύ καλά πως για να κρατήσεις την προσοχή του αναγνώστη από την πρώτη μέχρι την ύστατη στιγμή σε εγρήγορση, οφείλεις σε κάθε σου κεφάλαιο να ανανεώνεις το υλικό (είτε πρόκειται για ατομικές επικαλύψεις, είτε πρόκειται για ζητήματα που προκύπτουν στην εκμάθηση, είτε για ψυχολογικές συνισταμένες που παρουσιάζονται στην πορεία, είτε στο φινάλε στο δόσιμο των επαφών με δασκάλους και συναδέλφους) ούτως ώστε, ενώ όλα είναι οικεία και δεδομένα, στην ουσία αρχίζουν πάλι από την αρχή. Και σε όλα αυτά τα στάδια συγγραφής του έργου η πεζογράφος όχι απλώς ανταποκρίνεται σε ένα υψηλών προδιαγραφών πόνημα, όχι μόνο εκπλήσσει με τη νοσταλγία της υπόστασης, όχι μόνο πετυχαίνει να καλύψει σε περίπου διακόσιες σελίδες την ιστορική μυθολογία μιας ζωής, αλλά πολύ περισσότερο: Μας υπενθυμίζει πως (κυρίως στις τέχνες) ό,τι αγαπάμε οφείλουμε να το προωθούμε όσο γίνεται, να εργαζόμαστε πάνω του, να το επεκτείνουμε, να το διαλέγουμε και να το φέρνουμε στην επιφάνεια, σε κάθε στιγμή, με κάθε αφορμή, με εντελώς αναλυτικό τρόπο, με οποιαδήποτε αιτία.
Ο χορός είναι μια τέχνη που παρά τη μαζικότητά της είναι σχεδόν άγνωστη για τους πολλούς (ακόμη και οι νέοι γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στο μπαλέτο γνωρίζουν ελάχιστα, περιμένοντας μόνο την άποψη του εκπαιδευτή για το πόσο καλά χορεύει το παιδί τους). Πόσο μάλλον στις παλιότερες εποχές, που δεν ήταν ίσως και μόδα. Έτσι και ο γράφων καταλαβαίνει λίγα από χορό αξιώσεων, απολαμβάνοντας όμως την κίνηση των καλλίγραμμων χορευτριών και χορευτών, σε συνδυασμό πάντα με την υποβλητική μουσική επένδυση. Διαβάζοντας λοιπόν κανείς με όσα λίγα ή πολλά γνωρίζει για τον χορό το όγδοο βιβλίο της πραγματικά αξιόλογης πεζογράφου Έρσης Σεϊρλή, είναι σίγουρο πως και κάτι θα πάρει ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα ως θεατής και θα αγαπήσει εντονότερα μια τέχνη καταταλαιπωρημένη από διάφορους χορογράφους και θα προβληματιστεί σοβαρά για την ψυχολογία αυτών των ανθρώπων, που με το σώμα τους λένε πολύ περισσότερα απ’ όσα θα έλεγαν με το στόμα και, εν κατακλείδι, θα τροχίσει την αισθητική του πάνω σε μια μορφή τέχνης, η οποία ούτως ή άλλως τον ενδιαφέρει άμεσα, σε όλες της τις εκφάνσεις και τις εκδοχές.
Γκρίζος κύκνος
Έρση Σεϊρλή
Σμίλη
σ. 200
ISBN: 978-618-5399-58-0
Τιμή: 12,00€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- X Factor: Τους τρέλανε ο Χρήστος Μάστορας – «Εγώ φεύγω, τελείωσε το live»
- Survivor: Ο Τάκης Καραγκούνιας έφυγε με πρωτοφανή κίνηση στους συμπαίκτες του
- Αντρέι Κούρκοφ: Είναι αδύνατον να γράψεις λογοτεχνία στην Ουκρανία τώρα
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των King, Jones, Ozpetek, Ruge και Spark
- Η νέα λειτουργία των Samsung BeSpoke ψυγείων φέρνει τη φωτογραφία σας στην επιφάνειά τους
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Αντρέι Κούρκοφ: Είναι αδύνατον να γράψεις λογοτεχνία στην Ουκρανία τώρα
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των King, Jones, Ozpetek, Ruge και Spark
- «Distortion» από την Εταιρεία Ορχηστικής Τέχνης «Χορευτές» στο Θέατρο Τόπος Αλλού
- «Λα Πουπέ» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη σε σκηνοθεσία-ερμηνεία της Άννας Κοκκίνου στο Θέατρο Σφενδόνη
- Λένα Διβάνη: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
- Άπαντα τα ποιήματα, 1970-2020
- «Αριζόνα» του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο σε σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη στο Θέατρο Σταθμός
- «Αγάπη και πάθος για την ελληνική αρχαιότητα» της Ελένης Κατσιώλη
- Συλλογικό έργο: «Άγγελος Τερζάκης. Αγωνιών και άγρυπνος»
- Το μυθιστόρημα για την Ουκρανία που γεννήθηκε από ένα ντοκιμαντέρ στο Netflix
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Έρση Σεϊρλή: «Γκρίζος κύκνος»
- Ελένη Λαδιά: «Επί της περιφερείας του κύκλου»
- Το μυθιστόρημα για την Ουκρανία που γεννήθηκε από ένα ντοκιμαντέρ στο Netflix
- Μπρους Τσάτουιν
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των King, Jones, Ozpetek, Ruge και Spark
- Ένα ταξίδι στο ρεμπέτικο για μικρούς και μεγάλους
- Βραβεία και διακρίσεις του 3ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Στίχου
- Κοραής Δαμάτης: «Χαρίκλεια Καβάφη»
- Λιάνα Σακελλίου: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Στον Joshua Cοhen το φετινό βραβείο Πούλιτζερ στην κατηγορία της λογοτεχνίας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Μισή καρδιά
- Αχιλλέας Κυριακίδης: «Το OuLiPo και η ευφορία της μετάφρασης»
- «Ταράς Σεβτσένκο, η καρδιά της Ουκρανίας» της Ελένης Λαδιά
- Έλενα Αρτζανίδου: «Θα έδινα τα πάντα»
- www.mindbooster.gr: Ένα ψηφιακό παν-επιστήμιο… για ανήσυχα μυαλά
- Ντάγκλας Άνταμς
- Β.Α. Γεώργας, Μ. Άτγουντ, D. Galgut, Κ. Καραβά, Μ.Γ. Μερακλής
- Μια μέρα στο Παρίσι
- Δηλητήριο για πρωινό