«Αριζόνα» του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο σε σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη στο Θέατρο Σταθμός
Το βραβευμένο έργο του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο Αριζόνα (βραβείο FATEX 2006, τιμητική διάκριση με βραβείο Lope de Vega 2006) ανεβαίνει στο θέατρο Σταθμός, σε σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη, με τους Σταύρο Καραγιάννη και Νικολέτα Παπαδοπούλου.
Λίγα λόγια για το έργο
Το Αριζόνα γράφεται το 2005 με αφορμή ένα δημοσίευμα που διαβάζει ο συγγραφέας στην εφημερίδα: «Αμερικανοί πολίτες έχουν οργανώσει περιπολίες εποπτεύοντας τα σύνορα
Στις μέρες μας, βλέπουμε να δημιουργούνται τέτοιες ομάδες και στη χώρα μας. Ομάδες που κατευθύνονται από μισαλλοδοξία και μίσος, οπλοφορούν, χρησιμοποιούν βία κατά βούληση, παίρνουν τον νόμο στα χέρια τους. Κι αυτό σιγά σιγά γίνεται αποδεχτό μέσα σε μια κοινωνία που έχει υποστεί απ’ τη μία την οικονομική κρίση και απ’ την άλλη έχει σηκώσει υπέρμετρο βάρος προσφυγικών-μεταναστευτικών ροών, την τελευταία δεκαετία.
Στο κείμενο του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο, ο Τζορτζ παίρνει το όπλο για να προστατέψει τη χώρα του από τους Μεξικανούς που επιχειρούν να περάσουν παράνομα τα σύνορα. Προσπαθεί να προστατέψει το σπίτι του από τα φίδια που σέρνονται με θανάσιμο δηλητήριο και χωρίς να το καταλάβεις φτάνουν κάτω απ’ το κρεβάτι σου, όπως λέει. Οι γείτονες είναι κακόβουλοι, φθονεροί και θέλουν να μπουν στις ΗΠΑ για να κλέψουν, να λεηλατήσουν, να σκοτώσουν τα παιδιά τους. Ο Τζορτζ είναι έτοιμος να εξοντώσει οποιαδήποτε απειλή, που τη βλέπει ακόμα και στο πρόσωπο ενός μικρού παιδιού.
Ο φόβος γεννά παραφροσύνη. Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ίδιος και οι γύρω του τον κάνουν να πιστεύει πως αποκλειστική αιτία είναι οι μετανάστες. Ο ρατσισμός και ο εθνολαϊκισμός έχουν γεμίσει με λύσσα την ψυχή του. Η προπαγάνδα των ΜΜΕ τον έχει πείσει πως η εγκληματικότητα είναι δημιούργημα των γειτόνων. Επιλέγει να πάρει ένα όπλο και να σκοτώσει κάθε επίδοξο εισβολέα, γιατί αυτό θεωρεί νόμιμο, αλληλέγγυο, εθνικό και ιερό. Αποφασίζει να γίνει ένα αδιαπέραστο φράγμα, προστατεύοντας έτσι την πατρίδα του. Είναι γεμάτος υπερηφάνεια και ευγνωμοσύνη που έχει αναλάβει αυτή την εθνική αποστολή υψίστης σημασίας, με συμπαραστάτη τη γυναίκα του. Αποφάσισαν από κοινού, αντί για διακοπές, να περάσουν έναν μήνα μέσα στην καυτή έρημο της Αριζόνα, προασπίζοντας τα αμερικανικά σύνορα. Κι όμως, η Μάργκαρετ δεν έχει καταλάβει γιατί ακριβώς διένυσαν 2.000 χιλιάδες μίλια και τι ακριβώς ήρθαν να κάνουν σ’ αυτό το αφιλόξενο μέρος. Η σύγχυση και η ανησυχία αυξάνονται μέσα της, όσο οι απαντήσεις που παίρνει από τον σύζυγό της σε αυτονόητα ερωτήματα της φαίνονται παράλογες, αντιφατικές και κυνικές. Κι όταν θα αρχίσει να διατυπώνει τις ενστάσεις της, θα έρθει στην επιφάνεια η απόσταση ανάμεσα στο ζευγάρι. Θα έρθει στην επιφάνεια το μεγάλο κενό στη μικροαστική ζωή τους. Την Μάργκαρετ και τον Τζορτζ δεν τους σκοτώνει ένα όπλο. Τους σκοτώνει η νοσηρότητα που κατάφερε να εισχωρήσει στην καρδιά και το μυαλό τους εξαιτίας της αδιάφορης, χωρίς αγάπη και νόημα ζωής τους. Τους σκοτώνει, εντέλει, ο φόβος και το μίσος του Ανθρώπου για τον Άνθρωπο.
Λίγα λόγια για την παράσταση
Βρισκόμαστε στην καυτή έρημο της Αριζόνα. Ένας μοναχικός κάκτος σπάει το μονόχρωμο της κατάλευκης άμμου. Στη σκηνή μπαίνουν η Μάργκαρετ και ο Τζορτζ. Είναι ντυμένοι με ρούχα καλοκαιρινών διακοπών και φέρουν εξοπλισμό υπαίθριας κατασκήνωσης. Το ζευγάρι στήνει τη σκηνή, ανοίγει τις ξαπλώστρες και τις ομπρέλες του. Το ραδιοφωνάκι τους είναι συντονισμένο με έναν σταθμό που παίζει τον εθνικό ύμνο, κλασικές αμερικανικές επιτυχίες και συχνές ανακοινώσεις για το πρόγραμμα εθελοντικής προστασίας των συνόρων. Η Μάργκαρετ φέρνει τις μπίρες, την πουτίγκα, φροντίζει τον σύζυγό της, διαβάζει το περιοδικό της, ποτίζει τον κάκτο. Ο Τζορτζ με το όπλο παρά πόδας επικοινωνεί μέσω ασυρμάτου με άλλους φύλακες της συνοριακής γραμμής, ανταλλάσσουν πληροφορίες, ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλο.
Όσο περνάει η ώρα, η θερμοκρασία ανεβαίνει και η καυτή άμμος γίνεται αφόρητη· τα ερωτήματα που θέτει η Μάργκαρετ δημιουργούν όλο και μεγαλύτερη ένταση· η αίσθηση του κινδύνου οξύνεται· η αγωνία, η ενοχή και η αίσθηση ματαιότητας, θολώνουν το μυαλό· ο Τζορτζ φτάνει να βλέπει στο πρόσωπο της αγαπημένης του γυναίκας έναν δόλιο εχθρό. Το γεγονός της εσκεμμένης δηλητηρίασης δεκάδων μεταναστών συντρίβει ολοκληρωτικά τον εύθραυστο άξονα της ζωής της Μάργκαρετ και του Τζορτζ και ο θάνατός τους έρχεται ως πράξη απελπισίας, αλλά ταυτόχρονα και λύτρωσης. Το έργο τελειώνει με την άφιξη του παιδιού. Πέρασε τον φράκτη, δεν ήπιε από το μολυσμένο νερό, αλλά έμεινε μόνο του. Ένα μικρό παιδί, μονάχο, στη χώρα των ευκαιριών, της δοξαστής και δοξασμένης αστερόεσσας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συγγραφέας: Juan Carlos Rubio
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Λουβάρη Φασόη
Σκηνικό: Νίκος Δεντάκης
Κοστούμια: Χρήστος Παρασκευόπουλος, Τόνια Πλατσά
Μουσική: Γιώργος Μυζήθρας
Φώτα: Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Βίντεο: Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου
Εκτέλεση παραγωγής: Κατερίνα Γεωργουδάκη
Παραγωγή: Dinos Film
Προβολή – Επικοινωνία: Μαρκέλλα Καζαμία, 6946.507792
Παίζουν: Σταύρος Καραγιάννης, Νικολέτα Παπαδοπούλου
Πρεμιέρα: Τρίτη 26 Απριλίου
Ημέρες και ώρες επόμενων παραστάσεων Μαΐου: 9 & 10, 16 & 17, 23 & 24, στις 21.00
Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά
Προπώληση: https://www.ticketmaster.gr/ticketmaster_se_2005636.html
& στο τηλέφωνο του θεάτρου / Κινητό: 6979.892541
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ, 12 ευρώ (φοιτητικό), 8 ευρώ (άνεργοι, ΑμΕΑ)
Στον ασύρματο ακούγονται οι φωνές των Αλμπέρτο Φάις, Μιχάλη Οικονόμου, Κωνσταντίνου Γαβαλά, Κυριάκου Σαλή, Κατερίνας Λούβαρη Φασόη και των μαθητών και μαθητριών των Δραματικών Σχολών της Αγίας Βαρβάρας και του Πειραϊκού Συνδέσμου.
Η παράσταση αφιερώνεται στη μνήμη όλων εκείνων των παιδιών, που προσπάθησαν να περάσουν ένα σύνορο, μία θάλασσα, ένα τείχος και δεν τα κατάφεραν ποτέ.
Θέατρο Σταθμός
Βίκτωρος Ουγκώ 55, Αθήνα (μετρό Μεταξουργείο)
Τηλ.: 210.5230267
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- X Factor: Τους τρέλανε ο Χρήστος Μάστορας – «Εγώ φεύγω, τελείωσε το live»
- Survivor: Ο Τάκης Καραγκούνιας έφυγε με πρωτοφανή κίνηση στους συμπαίκτες του
- Αντρέι Κούρκοφ: Είναι αδύνατον να γράψεις λογοτεχνία στην Ουκρανία τώρα
- «Distortion» από την Εταιρεία Ορχηστικής Τέχνης «Χορευτές» στο Θέατρο Τόπος Αλλού
- Η νέα λειτουργία των Samsung BeSpoke ψυγείων φέρνει τη φωτογραφία σας στην επιφάνειά τους
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Αντρέι Κούρκοφ: Είναι αδύνατον να γράψεις λογοτεχνία στην Ουκρανία τώρα
- «Distortion» από την Εταιρεία Ορχηστικής Τέχνης «Χορευτές» στο Θέατρο Τόπος Αλλού
- «Λα Πουπέ» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη σε σκηνοθεσία-ερμηνεία της Άννας Κοκκίνου στο Θέατρο Σφενδόνη
- Λένα Διβάνη: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
- Άπαντα τα ποιήματα, 1970-2020
- «Αριζόνα» του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο σε σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη στο Θέατρο Σταθμός
- Συλλογικό έργο: «Άγγελος Τερζάκης. Αγωνιών και άγρυπνος»
- Λεύκη Σαραντινού: «Μια εικόνα, μια ιστορία»
- «Λάθος μ’ ονόμασε η μάνα, αντάρτη ο πατέρας» της Εύας Σπαθάρα
- Θωμάς Ψύρρας: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Τελευταία Νέα Diastixo
- «Αριζόνα» του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο σε σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη στο Θέατρο Σταθμός
- «Εμμανουήλ και Αικατερίνη» της Ρέας Γαλανάκη
- Ρόμπερτ Μπράουνινγκ
- Ερωτηματικά για τον «άνθρωπο που εισέβαλε στο Άουσβιτς»
- Κ. Κοντολέων, Σ. Αυγερινού, Ε. Φερράντε, G.C. Lichtenberg, Χ. Ντουνιά
- Πλάσματα Αόρατου Κήπου
- Ο ελληνικός εμφύλιος
- Κανή Καραβά: «Το τέρας μέσα τους»
- Jan Mohnhaupt: «Ζώα στον εθνικοσοσιαλισμό»
- Η «αμαρτωλή» Βίβλος του 1631 που προτρέπει τους πιστούς να… απιστήσουν
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Χένρι Ντέιβιντ Θόρο
- Η τέχνη της δολοφονίας
- Ρωγμή στον τοίχο
- Georg Christoph Lichtenberg: «Έτη φωτός»
- Ράνια Μπουμπουρή: «Ο Αίσωπος και οι μύθοι του»
- Περίπατος Βιβλίου στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις, Σάββατο 7/5
- Βασίλης Ρώτας
- Η Ανθρωπωδία
- Ζωή, σ’ έχω επί λέξει
- Νίκος Κακαδιάρης: «Η ζωγραφική των ναών της Καππαδοκίας»