Κωνσταντίνος Μανίκας: «Το τρίτο λάθος»
Ένα βιβλίο γραμμένο σπονδυλωτά, με όψη ασπρόμαυρη της δίχως χρώμα ζωής, είναι το μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Μανίκα Το τρίτο λάθος. Ιστορίες που κρύβονται πίσω από τα διαφορετικά παράθυρα μιας αστικής πολυκατοικίας, καθώς ο ήλιος προσπαθεί να εισχωρήσει στις ψυχές των ενοίκων της, απογυμνώνοντας μέσα από το φως τα πάθη και τα λάθη τους.
Βρισκόμαστε στα χρόνια της αντιπαροχής, από όπου ξεκινά η αφήγηση, για να καταλήξει στις αρχές του αιώνα μας. Οι ήρωές του περνούν σαν ίσκιοι από τα διαμερίσματα και
Κάθε ήρωας και μια ιστορία. Ο κύριος Μιχάλης, που μισούσε την τσιμεντένια πλάκα, αλλά υπέκυψε στις επιταγές της εποχής του δίνοντας αντιπαροχή το όμορφο νεοκλασικό, είναι ο κλασικός Νεοέλληνας νεόπλουτος. Περνά από ιερά εξέταση κάθε υποψήφιο ενοικιαστή, γιατί «παραδίδεις την περιουσία σου στα χέρια και στις διαθέσεις κάποιου ξένου, δε γίνεται να τους συμπεριφέρεσαι σαν συνεταιράκια». Από το τριάρι του τρίτου πατώματος θα περάσουν τρεις ένοικοι και με αυτό το παιχνίδισμα του μοιραίου αριθμού θα επέλθει το τρίτο λάθος, που έδωσε και τον τίτλο στο βιβλίο, συμβολισμός που παραπέμπει στην αριθμολογία.
Ο Κλεόβουλος, ο γείτονας, είναι αυτός που θα φροντίσει την Ήβη, το νεαρό κορίτσι που ήρθε από την επαρχία για να σπουδάσει και θα στεγάσει το όνειρό της στο τριάρι. Όταν εκείνη παρασυρθεί και χαθεί σε σκοτεινά μονοπάτια, εκείνος θα προσπαθήσει να τη νουθετήσει, αλλά θα δειλιάσει. «Πώς επέτρεψε στον εαυτό του να θεωρήσει ότι ήταν υποχρεωμένος να σταθεί αλληλέγγυος σε μια αλλοπρόσαλλη κοπελίτσα, με την οποία δεν διέθετε καμιά διασύνδεση; Επειδή, δηλαδή, εκείνη επιχειρούσε την απόδραση που ο ίδιος πάντοτε απέφευγε;»
{jb_quote}Ιστορίες που κρύβονται πίσω από τα διαφορετικά παράθυρα μιας αστικής πολυκατοικίας, καθώς ο ήλιος προσπαθεί να εισχωρήσει στις ψυχές των ενοίκων της, απογυμνώνοντας μέσα από το φως τα πάθη και τα λάθη τους.{/jb_quote}
Τα υπόλοιπα πρόσωπα της ιστορίας εμφανίζονται καθώς αναπτύσσεται το βιβλίο και μας συστήνονται στην τριτοπρόσωπη αφήγηση. Ο Θοδωρής, καταξιωμένος αστός με οικονομική άνεση, η Θάλεια, που προδίδεται από τον μοναδικό έρωτα της ζωής της, και η Ειρήνη, που προσπαθεί να βουτήξει στις ψυχές τους και να βγάλει στην επιφάνεια όσα κρυφά έχουν φυλαγμένα, με σημαντική βοήθεια στην εξευτελισμένη από τα ναρκωτικά Ήβη. Το σκοτεινό πεδίο της ανθρώπινης ύπαρξης εναλλάσσεται με το φως κάποιων ηρώων, σε ένα βιβλίο δομημένο περίτεχνα μέσα από την απουσία διαλόγου αρχικά στο πρώτο μέρος (Τρεις ένοικοι) και με έντεχνο διάλογο στο δεύτερο μέρος (Τρεις αποχαιρετισμοί).
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα δύσκολο βιβλίο, σκληρό μέσα από τις πράξεις και τις συμπεριφορές των ηρώων, με λόγο ελληνικό που δεν θυμίζει τη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία. Απαιτείται η αμέριστη προσοχή του αναγνώστη μέσα από τις σύνθετες προτάσεις με εκλεπτυσμένο λεξιλόγιο, γεγονός που φρενάρει την πλοκή, όμως αρκετά πετυχημένο ώστε να δώσει τη σκληρότητα μέσα από εκλεπτυσμένες φράσεις που θυμίζουν ποίηση: «Αχ, αδυσώπητε, ανήμερε έρωτα! Γιατί ν’ αγιάζεις το σήμερα και να υποθηκεύεις το μέλλον; Αχ, μονόχνοτε, ανέραστε χρόνε, γιατί να υποθηκεύεις το τωρινό και ν’ αγιάζεις την ευθύνη του επερχόμενου;»
Ιδιαίτερο ύφος, αναγνωρίσιμο, αυτό του Κωνσταντίνου Μανίκα, και προβληματισμοί για την ελληνική κοινωνία μέσα από ένα μυθιστόρημα δύσκολο όσο η ζωή· σαν μύθος που εξυφαίνεται δίχως αρχή και τέλος, μέσα από ιστορίες ανθρώπων που τόλμησαν να αποφύγουν τη σήψη τιμώντας την, ακολουθώντας τη φράση του Νίτσε: «Αν σου αρέσει η άβυσσος, πρέπει να έχεις φτερά».
Το τρίτο λάθος
Κωνσταντίνος Μανίκας
Ιωλκός
σ. 368
ISBN: 978-960-640-017-9
Τιμή: 12,00€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- X Factor: Τους τρέλανε ο Χρήστος Μάστορας – «Εγώ φεύγω, τελείωσε το live»
- Survivor: Ο Τάκης Καραγκούνιας έφυγε με πρωτοφανή κίνηση στους συμπαίκτες του
- Αντρέι Κούρκοφ: Είναι αδύνατον να γράψεις λογοτεχνία στην Ουκρανία τώρα
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των King, Jones, Ozpetek, Ruge και Spark
- Η νέα λειτουργία των Samsung BeSpoke ψυγείων φέρνει τη φωτογραφία σας στην επιφάνειά τους
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Αντρέι Κούρκοφ: Είναι αδύνατον να γράψεις λογοτεχνία στην Ουκρανία τώρα
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των King, Jones, Ozpetek, Ruge και Spark
- «Distortion» από την Εταιρεία Ορχηστικής Τέχνης «Χορευτές» στο Θέατρο Τόπος Αλλού
- Λένα Διβάνη: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα
- «Λα Πουπέ» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη σε σκηνοθεσία-ερμηνεία της Άννας Κοκκίνου στο Θέατρο Σφενδόνη
- «Μια φανταστική παρτίδα σκάκι δύο πραγματικών ζωγράφων, των Καντίνσκι και Ντισάν» του Κώστα Ξ. Γιαννόπουλου
- «Αγάπη και πάθος για την ελληνική αρχαιότητα» της Ελένης Κατσιώλη
- «Ένα κουνέλι που το λένε “τώρα”» της Χλόης Κουτσουμπέλη
- Άπαντα τα ποιήματα, 1970-2020
- «Αριζόνα» του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο σε σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη στο Θέατρο Σταθμός
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Κωνσταντίνος Μανίκας: «Το τρίτο λάθος»
- Μαρία Παπαγιάννη: «Στο Πικεφί»
- Ναθάνιελ Χόθορν
- Για μιαν άλλη πολιτεία;
- Στον Χαρούκι Μουρακάμι το παγκόσμιο βραβείο Cino Del Duca 2022
- Μπέρδεμα στο Χάρλεμ
- Το βουνό των κοριτσιών
- «Μια φανταστική παρτίδα σκάκι δύο πραγματικών ζωγράφων, των Καντίνσκι και Ντισάν» του Κώστα Ξ. Γιαννόπουλου
- Torben Kuhlmann: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Έφη Μιχάλαρου: «Σε α’ ενικό & β’ πληθυντικό (βιβλία Ι και ΙΙ)»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Στην Πατρίσια Λόκγουντ το φετινό Βραβείο Ντίλαν Τόμας
- Ομάρ Καγιάμ
- P. Paphides, Ε. Λαδιά, Χ. Κουτσουμπέλη, Ε. Σεϊρλή, Α. Καστρινέλλη
- Τηλέμαχος Κώτσιας: «Στη δίνη του Ψυχρού Πολέμου»
- Νάσια Παναγοπούλου
- «22 ερωτήσεις & απαντήσεις για το ’22» του Θάνου Μ. Βερέμη
- Κερδίζουν έδαφος και στη Γαλλία τα audiobooks
- Μένης Κουμανταρέας
- Να συνεχίζεις
- Ψάξε, βρες, πες: Ζώα της θάλασσας