Μιχάλης Γ. Τριανταφυλλίδης: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
Ο Μιχάλης Γ. Τριανταφυλλίδης γεννήθηκε στη Χαριλάου σε εποχές δύσκολες και περίεργες. Μεγάλωσε κάτω από το γήπεδο του Άρη και μέχρι τα Τροχιοδρομικά. Σπούδασε στη Νομική Θεσσαλονίκης και στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών. Ασχολήθηκε ελάχιστα με τη δικηγορία, πολύ περισσότερο με την τοπική αυτοδιοίκηση και σχεδόν φανατικά με τον σχεδιασμό τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης. Επειδή ουδείς προφήτης στη χώρα του, ανέπτυξε τις δραστηριότητές του, όσο μπορούσε
Πώς ξεκίνησε η ιδέα για τη συγγραφή του βιβλίου Η πόλη που αγαπούσαμε;
Συμμαζεύοντας τις αναμνήσεις μου από διάφορες περιόδους της ζωής μου, διαπίστωσα ότι το περιεχόμενο οδηγούσε σε κάποια κείμενα ευχάριστα, που μπορούσα να τα διαχειριστώ. Ο Πάνος Θεοδωρίδης, αδερφικός μου φίλος και μέντορας, μου ζήτησε να συνεχίσω να γράφω. Εγώ το έκανα. Και τότε επέμεινε να ξανασυγκεντρωθώ, να δω τα κείμενα και να τα εκδώσω. Αυτή ήταν η περίοδος γέννησης του βιβλίου αυτού.
Ποια είναι η σημασία του γενέθλιου τόπου;
Είναι λίγο μυστήριο το ερώτημα, γιατί ο γενέθλιος τόπος μπορεί να παίξει ρόλο θετικό αλλά παράλληλα μπορεί να μη σημαίνει και τίποτα απολύτως, εάν έχει περάσει απλά ως χωρική αναφορά στη ζωή σου. Για μένα όμως που γεννήθηκα και μεγάλωσα σε έναν συνοικισμό στην κυριολεξία περίκλειστο, με τη δική του αυτονομημένη κοινωνική δράση, που εντασσόταν μέσα σε αυτό που λεγόταν Θεσσαλονίκη με τρόπο αρμονικό, ο γενέθλιος τόπος με καθόρισε. Το ίδιο φυσικά και οι άνθρωποί του.
Πώς νιώθετε που γεννηθήκατε και μεγαλώσατε στη Θεσσαλονίκη;
Θα προτιμούσα να είχα γεννηθεί στον γενέθλιο τόπο του πατέρα μου, την Πόλη. Ακόμη και στον γενέθλιο τόπο της γιαγιάς μου, στη Χαβίανα της επαρχίας Χαλβίας, κοντά στην Άρδεσα. Εκεί παρακάτω είναι και η Γκιουμουσχανέ (Αργυρούπολη), πανάρχαια ελληνική αποικία. Θα ήθελα να έχω φοιτήσει στο ημιγυμνάσιο, φροντιστήριο της Παναγίας Γουμερά, όπου διευθυντής ήταν ο Στέφανος Πουταχίδης. Αυτό ήταν αδελφός του θείου και νονού μου, Δημοσθένη Κλαδά-Πουταχίδη. Ο εν λόγω διανοούμενος του σογιού, εκ Χαβιάνης ορμώμενος, πέθανε στον μεσοπόλεμο έγκλειστος κατάδικος στις φυλακές του Βουκουρεστίου ως στέλεχος της Γ’ Διεθνούς. Γεννήθηκα όμως στη Θεσσαλονίκη, μεγάλωσα, σπούδασα και διαμορφώθηκα ως πολίτης σε αυτή. Γι’ αυτό και την αγαπάω με μια λατρεία ίσως και υπερβολική, αλλά έχω και το δικαίωμα να στιγματίζω της αθλιότητες που συμβαίνουν και πολλές φορές την κατάντια της. Κάποιοι αυτά που λέω εγώ κατάντια μπορούν να τα θεωρούνε φυσιολογικά και όμορφα. Είναι γιατί δεν τη γνώρισαν την πόλη όπως πρέπει.
Μου αρέσει ο οικείος τρόπος της γραφής σας. Θέλει ο κόσμος να ακούει ή να διαβάζει για τα χρόνια που μεγάλωσε;
Ο κόσμος κατ’ αρχάς είναι εθισμένος μπανιστηρτζής. Η παντοκρατορία της τηλεόρασης τον έχει κάνει έως και αδιάκριτο. Του αρέσει κυρίως να ακούει για τους άλλους και όχι για τον εαυτό του. Στον εαυτό του προτιμάει να δίνει τον ρόλο του παρατηρητή και του εξωτερικού κριτή. Αν το Η πόλη που αγαπούσαμε πληροί αυτές τις προϋποθέσεις, τότε ας ευχηθούμε να το διαβάσουνε πολλοί.
Μας ταξιδεύετε από την προσφυγική Χαριλάου και τα Τροχιοδρομικά ως την επαρχία της Βιθυνίας. Τι έχει αλλάξει στην πόλη από τότε;
Μια τυπική ερώτηση θα ήταν τι έχει μείνει όρθιο και όπως ήταν. Είναι μάλιστα φορές, θέλω να σας πω, που χάνομαι κι εγώ και δεν την αναγνωρίζω – απλώς να σας επισημάνω πως αμέσως μετά τη Μαρτίου, προς τον λόφο της Νέας Ελβετίας, στην περιοχή εκείνη ήταν λιβάδια και έβοσκαν πρόβατα. Δεν είναι καθόλου υπερβολή, το έζησα και το ξέρω. Η καθημερινή μου διαδρομή από το σπίτι μου στο σχολείο, το 8ο Γυμνάσιο Αρρένων στην Ανάληψη, περνούσε μέσα από στενά και σοκάκια, μονοκατοικίες και παράγκες που πλέον σήμερα μου είναι δύσκολο να αναγνωρίσω. Το μόνο που έχει μείνει ίδιο είναι η πελώρια τρύπα του παλιού στρατοπέδου 6, που έμεινε ακριβώς όπως ήταν λόγω ασυμφωνίας των περιοίκων για να γίνει το οτιδήποτε ενδιαφέρον.
{jb_quote}Ο κόσμος κατ’ αρχάς είναι εθισμένος μπανιστηρτζής. Η παντοκρατορία της τηλεόρασης τον έχει κάνει έως και αδιάκριτο.{/jb_quote}
Ο Γρηγόρης Λαμπράκης στη Θεσσαλονίκη και η δολοφονία του. Γιατί μέχρι σήμερα αυτό το γεγονός μάς συγκλονίζει;
Δεν ξέρω ποιους συγκλονίζει και γιατί. Δεν ξέρω ποιους αφορά πλέον και για ποιο λόγο. Το σίγουρο είναι ότι η Θεσσαλονίκη μετά τον αφανισμό των Εβραίων, για τον οποίο έπαιξε ρόλο αρνητικό, μετατρέπεται σε κέντρο όπου οι νικητές του Εμφυλίου εγκαθιστούν το πλήρες παρακράτος, που λέμε της τρομοκρατίας και της βίας. Οι σημερινές γενιές δεν παίρνουν χαμπάρι ούτε από το κλίμα ούτε από το καθεστώς του φόβου. Αν μάλιστα τους πεις ότι ο Γκοτζαμάνης και ο Εμμανουηλίδης και όλη η συμμορία του Γιοσμά ήτανε φύλακες και ελεγκτές στις θύρες του γηπέδου του ΠΑΟΚ, μπορεί και να πανηγυρίσουν γιατί είναι δικοί τους άνθρωποι.
Αν σας έλεγαν να πάρετε έναν φακό και να φωτογραφίσετε κάποια σημεία, ποια θα διαλέγατε;
Τα καφενεία όπου πήγα, τις ταβέρνες όπου πέρασα όμορφα, το πεύκο μπροστά στο πατρικό μου που είναι συνομήλικό μου και ζει ακόμη. Ο παππούς Γρηγόρης το φύτεψε τη μέρα που γεννήθηκα. Εξάλλου, σε έναν φακό σήμερα είναι δύσκολο να φυλακίσεις το παρελθόν και δεν θα ’θελα να φυλακίσω το αδιέξοδο του να μπορείς να κυκλοφορείς σαν άνθρωπος, τη γαϊδουριά αυτουνού που διπλοπαρκάρει και τριπλοπαρκάρει. Θα ήθελα όμως να φιλοξενήσω σε ένα φιλμ τις φάτσες των ανθρώπων που αγαπώ και, φυσικά, της εγγονής μου της Αμαρυλλίδας.
Και όλα αυτά είναι γραμμένα με προσωπικό ύφος πάνω στην παλίμψηστη ταυτότητα της πόλης – γραμμές μιας συλλογικής διαδρομής. Γι’ αυτό, άραγε, το βιβλίο σας μας χαρίζει αναγνωστική απόλαυση;
Αυτό διάβασε ο Πάνος Θεοδωρίδης και επέμενε να συνεχίσω να γράφω και να το εκδώσουμε. Αυτό βρίσκει ως πλεονέκτημα και, αν θέλετε, το βρίσκω και εγώ.
Τι θα απευθύνατε στους αναγνώστες που θα διαβάσουν το βιβλίο;
Το πρώτο που θέλω να ζητήσω είναι να διαβάσουν το βιβλίο και, αν έχουν τις όποιες απορίες, από κει και ύστερα είμαι διατεθειμένος να τις συζητήσω. Το αν ξέρουν την ιστορία ή πώς την ξέρουν δεν είναι κάτι που με αφορά. Εγώ από τον δάσκαλό μου γνωρίζω πως πρέπει να αφηγούμαι την ιστορία. Γιατί επί της ουσίας η ιστορία είναι μια διαρκής αφήγηση, νοσταλγική ή πονεμένη, των γεγονότων που πέρασαν.
Η πόλη που αγαπούσαμε
Αποσπάσματα μνήμης και απορίας για τη Θεσσαλονίκη
Μιχάλης Γ. Τριανταφυλλίδης
Πρόλογος: Πάνος Θεοδωρίδης
Επίκεντρο
σ. 288
ISBN: 978-618-204-140-6
Τιμή: 13,00€
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Συγκίνησε ο επικήδειος του Παύλου: «Δεν είναι αυτό το τέλος πατέρα…»
- Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης εν δε τσολιά μπαντ παρουσιάζουν: «Αριστεία Καπαμά»
- H Blancpain γιορτάζει τα 70ά γενέθλια του Fifty Fathoms
- Τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος: Τι λένε όσοι τον έζησαν από κοντά όταν έμενε στο Πόρτο Χέλι-Ήταν σεμνός και αγαπούσε την Ελλάδα…Μόνο καλά έχω να θυμάμαι…
- "Ψωμί, ελιά και Κώτσο βασιλιά": Η κατάντια της χώρας μας σε ένα σύνθημα και μία ουρά
- Μαύρο Ρόδο: Ο Θέμης λυγίζει μπροστά στο άψυχο σώμα της γυναίκας του
- Επεισοδιακά γεννητούρια: μαμά γέννησε το αγοράκι της στο πίσω κάθισμα ενός ταξί
- Γιόζεφ Ροτ – Περλέφτερ: Ένα ανολοκλήρωτο πολιτικό και κοινωνικό μυθιστόρημα
- Survivor Spoiler: Κερδίζουν τη δεύτερη ασυλία και το έπαθλο φαγητού
- Το 24ωρο του "βασιλικού παρατηρητή" Χρήστου Ζαμπούνη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Λογοτεχνικό Έτος Άλκης Ζέη το 2023
- Catalina Briceño – Marie-Claude Ducas: «Γονείς σ’ έναν κόσμο γεμάτο οθόνες»
- «Για τη “Λαχτάρα για κεράσια” της Αγνιέσκα Οσιέτσκα» της Ανθούλας Δανιήλ
- Το μυθιστόρημα «Κυριακή της Μητέρας» του Γκράχαμ Σουίφτ στη μεγάλη οθόνη
- Gianfranco Calligarich: «Το τελευταίο καλοκαίρι στη Ρώμη»
- Γιάννης Σ. Παπαδάτος: «Η πολιτεία των γατών»
- Η εποχή μας μέσα από ελεύθερους συνειρμούς
- Η Ιταλίδα ελληνίστρια και συγγραφέας Αντρέα Μαρκολόνγκο στην Αθήνα, 20/1
- «Θοδωρής Γκόνης – Χρίστος Θεοδώρου: “Δεν ήμουνα ποτέ εδώ”» της Ευσταθίας Δήμου
- Ελένη Γκίκα: «Άβυσσος άβυσσον επικαλείται»
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Μιχάλης Γ. Τριανταφυλλίδης: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- «Θοδωρής Γκόνης – Χρίστος Θεοδώρου: “Δεν ήμουνα ποτέ εδώ”» της Ευσταθίας Δήμου
- Η Ιταλίδα ελληνίστρια και συγγραφέας Αντρέα Μαρκολόνγκο στην Αθήνα, 20/1
- Σοβαρή περιπέτεια υγείας για τον Χανίφ Κιουρέισι
- Έφυγε από τη ζωή ο Αμερικανός συγγραφέας Ράσελ Μπανκς (1940-2023)
- B. A. Paris, C. Briceño – M.-C. Ducas, Μ. Κανατσούλη, Π. Κοψιδά-Βρεττού, Ε. Γκίκα, Λ. Λαμπρέλλη, Γ.Σ. Παπαδάτος, Ε. Πολυγένη
- Από αίμα σε αίμα
- Βραβεία και διακρίσεις του 4ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Στίχου
- Neal Karlen: «Prince»
- «Ο άνθρωπος στην αυγή ενός νέου χρόνου» του Στέλιου Λουκά
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Δέσποινα Κανελλοπούλου
- «Η Γκαλερί των Νεκρών» του Chris Carter
- Το μυθιστόρημα «Κυριακή της Μητέρας» του Γκράχαμ Σουίφτ στη μεγάλη οθόνη
- Από το Ρεζί Βαρδάρ στην Ξηροκρήνη
- Σταφυλή – Τεύχος 3
- Catalina Briceño – Marie-Claude Ducas: «Γονείς σ’ έναν κόσμο γεμάτο οθόνες»
- Γιάννης Σ. Παπαδάτος: «Η πολιτεία των γατών»
- Hachette: Πώς σχεδιάζει να μειώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα
- «Άμστερνταμ» της Πέρσας Σούκα