Νέος κύκλος παραστάσεων για το «Ημερολόγιο ενός τρελού» του Νικολάι Γκόγκολ σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Πασσά
Μετά τον πετυχημένο πρώτο κύκλο παραστάσεων πριν από δύο χρόνια, το Ημερολόγιο ενός τρελού του Νικολάι Γκόγκολ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Πασσά, επιστρέφει αυτή τη φορά στο θέατρο Εν Αθήναις για περιορισμένο κύκλο παραστάσεων. Στο ρόλο του Αξέντι Ιβάνοβιτς ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης.
Η παράσταση
Ο δημόσιος υπάλληλος Αξέντι Ιβάνοβιτς Προπίτσιν διηγείται στιγμές από τη
Ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης δίνει σάρκα και οστά στον ήρωα του έργου και βιώνει με ρεαλισμό, δύναμη και ευαισθησία όλο το φάσμα και τις αποχρώσεις ενός ψυχωτικού ατόμου μέσα από μια περιπετειώδη αναπαράσταση-αναβίωση ενός ιδιότυπου και πολυτάραχου ημερολογίου.
Σκηνοθετικό σημείωμα
Το αριστούργημα του Νικολάι Γκόγκολ Το ημερολόγιο ενός τρελού έχει ανέβει στο θέατρο αρκετές φορές και με διάφορες προσεγγίσεις. Ο συγγραφέας βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό σε άρθρα εφημερίδων για τρόφιμους ψυχιατρικών ασύλων. Τι σημαίνει όμως τρέλα; Μήπως είναι ένας μηχανισμός διαφυγής από μια αβάσταχτη πραγματικότητα; Πόσο ευδιάκριτα είναι τα όρια ανάμεσα στη λογική και τον παραλογισμό; Η συνεχής προσπάθεια ελέγχου και συγκρότησης μιας ανικανοποίητης ζωής μπορεί να οδηγήσει στην ψυχική εξουθένωση και τελικά στην τρέλα; Όταν λέμε ότι αυτός είναι τρελός, εννοούμε κάποιον που σκέφτεται και λειτουργεί με κανόνες που ορίζει μια ιδιαίτερη περιοχή του θυμικού του και που δύσκολα μπορεί να συνδεθεί με τους γύρω του ή απλώς έναν άνθρωπο που έχει έναν διαφορετικό τρόπο θέασης του κόσμου;
Ο Αξέντι μάς παίρνει από το χέρι και μας οδηγεί στις πολυάριθμες και δαιδαλώδεις διαδρομές του μυαλού και της ψυχής του. Βλέπουμε έναν άνθρωπο που διακαώς θέλει να ανοίξει τα φύλλα της ψυχής του και να συνομιλήσει με τον εαυτό του για την ίδια του τη ζωή. Για τις επιθυμίες του, τις ανάγκες του, τις φοβίες του, τις ενοχές του, τις ματαιώσεις, τις απώλειες, τα πάθη του. Για γεγονότα που τον στιγμάτισαν. Γελάει, κλαίει, θυμώνει, φωνάζει, δονείται, ερωτεύεται, ησυχάζει, ονειρεύεται, διασκεδάζει, αγωνίζεται και αγωνιά, φοβάται, υποφέρει, συντρίβεται, ελπίζει και απελπίζεται.
Κι ενώ εκ πρώτης φαίνεται να κινείται στον χώρο του ως «φυσιολογικός», στην πορεία διαπιστώνουμε, μέσα από την κλιμακωτά οριακή συμπεριφορά του και τη χρήση του αυστηρά οριοθετημένου χώρου του, πως πάσχει από κάποια ψυχική νόσο. Δείχνει να είναι στον κόσμο του και αυτόν τον κόσμο βγάζει έξω από τα βάθη μιας σκοτεινής «ντουλάπας» ως σπαράγματα μιας δύσκολης ζωής, όπου κυριαρχεί η απελπισία, ο πόνος, η απόρριψη, η ταπείνωση. Αλλά και η ελπίδα ότι το τοπίο θα αλλάξει.
Μόνες χαρές ο έρωτας, αν και ανεκπλήρωτος, και το θέατρο. Δίνει τη δική του παράσταση μέσα από έναν σκηνικό χώρο που λειτουργεί ως καταφύγιο αλλά και βήμα για να εκφραστεί και να βγάλει τα εσώψυχά του. Με δράσεις που μπορεί να επαναλαμβάνονται αέναα και σαν να τις παρακολουθούμε μέσα από την κλειδαρότρυπα. Ουσιαστικά έχει δημιουργήσει ένα προσωπικό κελί και ανασύρει τις αναμνήσεις της εγκιβωτισμένης του ζωής μέχρι να φτάσει στην αντίπερα όχθη.
Ποια βαθιά μειονεξία τον έχει οδηγήσει σε αυτό το ψυχικό αδιέξοδο; Μήπως η τεράστια μοναξιά που βιώνει άνοιξε την πόρτα στην κατάθλιψη; Είναι σε θέση να βλάψει τον εαυτό του και τους άλλους; Βρίσκεται σε άσυλο ή στο δωμάτιό του; Είναι καταθλιπτικός, σχιζοφρενής, μανιακός; Σίγουρα είναι αβοήθητος. Δύο γυναικείες φιγούρες βρίσκονται ανάμεσά του, τον στοιχειώνουν και του δίνουν κουράγιο. Η γυναίκα που ερωτεύτηκε και η μητέρα του.
Μήπως τελικά είναι ένας υπέρμετρα ευαίσθητος και ρομαντικός άνθρωπος; Ένα ανώριμο πλάσμα, προσκολλημένο στην εφηβεία, εξαρτημένο και αγκυλωμένο στη μητρική φροντίδα, που εμφανώς δεν έχει αποκοπεί από τον ομφάλιο λώρο; Μήπως αναζητά τη φυγή γιατί δεν αντέχει άλλο αυτόν τον σκληρό κόσμο;
Πόσα κοινά στοιχεία έχουμε εμείς με τον Αξέντι; Τουλάχιστον ως προς την αφετηρία μιας ψύχωσης. Πόσοι έχουμε βιώσει κοινωνικό αδιέξοδο, αποκλεισμό, έναν έρωτα χωρίς ανταπόκριση; Και τελικά πώς στεκόμαστε απέναντι σε ένα ψυχικά άρρωστο άτομο; Του δίνουμε μια αγκαλιά ή του γυρνάμε με ευκολία την πλάτη στιγματίζοντάς το;
Με όχημα ένα κλασικό έργο, ένα ιδιαίτερο σκηνικό (ιδέα της Σοφίας Καραγιάννη) και με έναν ηθοποιό πολυεργαλείο βουτάμε στα βαθιά της ψυχής του Αξέντι Ιβάνοβιτς Προπίτσιν.
Συντελεστές
Συγγραφέας: Νικολάι Γκόγκολ
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Πασσάς
Μουσική επιμέλεια: Κωνσταντίνος Πασσάς
Ιδέα σκηνικού: Σοφία Καραγιάννη
Κατασκευαστής σκηνικού: Κώστας Αβραμιώτης
Κοστούμια – Φωτισμοί: Gaff
Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Τρέιλερ: Στέφανος Κοσμίδης
Επικοινωνία – Γραφείο τύπου: Χρύσα Ματσαγκάνη
Στον ρόλο του Αξέντι Ιβάνοβιτς ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης
Πρεμιέρα: Σάββατο 12 Οκτωβρίου
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Σάββατο & Κυριακή στις 20:15
Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 14€ / Μειωμένο: 12€*
*Τα μειωμένα εισιτήρια είναι διαθέσιμα μόνο στο ταμείο του θεάτρου με την επίδειξη του απαραίτητου δικαιολογητικού. Προτείνεται η τηλεφωνική κράτηση.
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/to-imerologio-enos-trelou-3/
Θέατρο Εν Αθήναις
Ιάκχου 19, Γκάζι
Τηλ.: 2130.356472
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Χανιά- Ανατριχιαστική μαρτυρία κατά του ιερέα που κατηγορείται ότι κακοποιούσε την σύζυγο του: «Την ξυλοκοπούσε ανελέητα για να ομολογήσει τις «αμαρτίες» της»
- Survivor: «Λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο έπαθα υπερκόπωση και κατάθλιψη»
- Κατέρρευσε στο Survivor: «Προσπαθώ να μην το σκέφτομαι ούτε να το αναφέρω, δεν το έχω ξεπεράσει ακόμα»
- Ο Ολυμπιακός έχασε γιατί δεν μπορούσε να κάνει κάτι άλλο
- Χαλκιδική: «Κάποιος πρέπει να μου πει ποιος μου σκότωσε το παιδί», λέει ο πατέρας του 19χρονου
- Ανισότητες στην εργασία και σχετική αποστέρηση
- Μάρκος Κρητικός: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Ανισότητες στην εργασία και σχετική αποστέρηση
- Μάρκος Κρητικός: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Νέος κύκλος παραστάσεων για το «Ημερολόγιο ενός τρελού» του Νικολάι Γκόγκολ σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Πασσά
- Το μυθιστόρημα «Πέδρο Πάραμο» του Χουάν Ρούλφο έρχεται στο Netflix
- «Τα ακροδάχτυλα της Ιστορίας» του Παναγιώτη Αρβανίτη
- «Τεχνολογία αιχμής από την αρχαιότητα» στο 52ο Φεστιβάλ Βιβλίου
- Ονούφριος Ντοβλέτης
- «Η εκδίκηση του βουνού» του Πέτρου Γκάτζια
- Η τέχνη στην Ελλάδα
- 1η Πανελλήνια Ποιητική Συνάντηση Ναυπάκτου
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Νέος κύκλος παραστάσεων για το «Ημερολόγιο ενός τρελού» του Νικολάι Γκόγκολ σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Πασσά
- 1η Πανελλήνια Ποιητική Συνάντηση Ναυπάκτου
- Βιβλίο από αίμα
- Ονούφριος Ντοβλέτης
- Στέλιος Παπαδόπουλος: «Αγώνας με τον χρόνο»
- Το μυθιστόρημα «Πέδρο Πάραμο» του Χουάν Ρούλφο έρχεται στο Netflix
- «Terror» του Ferdinand von Schirach για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Βασιλάκου - Μαριάννα Τόλη
- Ο Λευκός Βασιλιάς
- Μάρκος Κρητικός: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
- Νέος κύκλος παραστάσεων για το «Μάθε με να φεύγω» του Άκη Δήμου σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η Ιζαμπέλ Αλιέντε έγινε κούκλα Barbie
- Τουρκία: Συγγραφέας κατηγορείται για προπαγάνδα υπέρ της τρομοκρατίας
- Η τέχνη στην Ελλάδα
- Πώς να μιλάμε στα παιδιά για τα πάντα
- «Τα ακροδάχτυλα της Ιστορίας» του Παναγιώτη Αρβανίτη
- «Η εκδίκηση του βουνού» του Πέτρου Γκάτζια
- Γαλλία: Δικαστική νίκη των εκδοτικών οίκων κατά της Z-Library
- Μήνυμα στήριξης στις βιβλιοθήκες από τον Λι Τσάιλντ
- Η κούκλα